Blog

Deze 6 aandachttrekers boosten je verkopen!

1-5-2020 00:00:00
Op het internet is er een strijd om aandacht aan de gang. Er zijn veel websites en veel webshop en dagelijks worden nog weer nieuwe sites hieraan toegevoegd. Al deze sites schreeuwen om aandacht. Consumenten op internet kunnen echter hun tijd en daarmee hun aandacht maar één keer uitgeven. Hoewel de tijd die consumenten op internet doorbrengen nog steeds groeiende is, is de groei van content vele malen groter. De strijd om aandacht zal alleen maar groter worden. Daarnaast lijkt het steeds moeilijker om te focussen, we switchen steeds sneller van het één naar het ander. De vraag is dus hoe krijg je aandacht en hoe houdt je deze vast.
 
Als mensen ergens tijd en aandacht aan besteden dan verwachten ze daar iets voor terug. De investering moet op één of andere manier iets opleveren. Wat dat is kan verschillen, iets dat bijvoorbeeld het leven van mensen leuker, aangenamer of goedkoper kan maken. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er zes belangrijke aandachtstrekkers zijn: emotie, inclusie, hulp, nieuw, status en beloning zijn. Wie op deze aandachtstrekkers inspeelt is beter in staat om aandacht te krijgen en aandacht te houden. Deze aandachttrekkers zullen één voor één nader worden toegelicht.
 
Emotie: prikkel mijn gevoel!
 
Onder emotie valt humor maar ook ontroering of bewondering. Wanneer er wordt ingespeeld op emotie gaat het om het raken van de consument door middel van content. Humor is zeer effectief in het trekken van aandacht, mensen besteden graag tijd aan leuke dingen. Het gebruik van humor is niet altijd even makkelijk en is niet zonder risico. De consument moet humor wel aan het merk verbinden. Hoort humor bij het merk dan werkt humor goed, hoort humor niet bij het merk dan kan humor zelfs averechts werken.
 
Wil je humor op je website of webshop gebruiken dan moet humor dus allereerst passen bij je bedrijf. Humor is dan een manier om te communiceren en aandacht te trekken. Deze zelfde humor kan ook terugkomen in social media uitingen.
 
Hulp: maak mijn leven makkelijker!
 
Consumenten besteden graag aandacht aan tools en andere zaken die hulp bieden om het leven makkelijker maken. Hierbij is het producten of dienst belangrijk, maar ook de uitingen daarom heen. Zo is het product Tikkie van ABN-AMRO een mooi voorbeeld van een dienst die het leven makkelijker maakt, maar ook de slogan "Alles op alles voor jouw baan" van de Nationale Vacaturebank.
 
Wil je hulp geven en het leven van anderen gemakkelijker maken dan moet deze hulp allereerst in het product of dienst aanwezig zijn. Zo kan een boekhoudpakket helpen om de administratie te vereenvoudigen en kan een boekhouder werk uit handen nemen. Om echt onderscheidend te zijn zal het product of dienst ook onderscheidend gecommuniceerd moeten worden, bijvoorbeeld: "Boekhouden was nog nooit zo eenvoudig!"
 
Nieuw: Geef mij iets nieuws!
 
Nieuwe en onverwachte zaken krijgen bijna vanzelf aandacht. Dit gaat niet alleen bewust maar ook onbewust. Denk maar eens aan de lancering van nieuwe producten zoals een nieuwe hypotheek of fairchain koffie die gebruik maakt van blockchain technologie. In dit soort situaties is het bijna vanzelfsprekend om dit uit te zoeken. De genoemde producten klinken ingewikkeld maar nieuw hoeft dat niet ingewikkeld te zijn, denk ook maar aan supermarkt producten die voortdurend met een nieuwe verpakking of verbeterde smaak of verbeterde werking komen.
 
Wil je gebruik maken van de factor nieuws dan zal het product of dienst letterlijk of figuurlijk in een nieuw jasje moeten worden gestoken. Een andere optie is om vernieuwde versie van een product uit te brengen. Denk hierbij aan de Golf 1, Golf 2, Golf 3, etc, iPhone 7, iPhone 8, iPhone 10, etc, of ook software versie 2.0 of 3.0 etc. 

Inclusie: Geef mij het gevoel dat ik er bij hoor!
 
Mensen zijn sociale wezens en willen graag ergens bij horen. Zo willen we bij een sportclub horen of bij een politieke partij. Voor non-profit maar ook voor profit zijn gebruikersgroepen interessant, bijvoorbeeld Nespresso club maar ook Flying Blue van KLM. We hoeven overigens niet ergens lid van te zijn om toch het gevoel te hebben dat we er bij horen. Soms is identificeren met een groep al voldoende, bijvoorbeeld wanneer het nationale team goede resultaten haalt, we ons met dit team identificeren.
 
Om gebruik te maken van de factor inclusie zul je iets meer moeten doen dan levering van het product of dienst alleen. Het binden van klanten en/of gebruikers biedt daarbij interessante voordelen. Het binden kan op verschillende manieren bijvoorbeeld door een nieuwsbrief, klanteninlog of ledenbijeenkomsten.
 
Status: Laat mij goed uit de verf komen!
 
Mensen hebben de behoefte om zichzelf te onderscheiden van de groep. Ze willen graag een eigen bijdrage leveren waarmee ze in positieve zin opvallen. Ze willen daarbij een plekje op de "sociale ladder" voor zichzelf veilig stellen. Een manier om dat te doen is het gebruik van producten die de status verhogen, denk hierbij aan Apple producten. Ook trends kunnen hierbij een rol spelen, door bijvoorbeeld één van de eerste gebruikers te zijn. Denk hierbij aan het rijden van een elektrische auto. Wie een Tesla rijdt heeft mogelijk zelfs een dubbele status boost.
 
Wie de status van klanten een boost wil geven moet allereerst zelf geboost zijn. Dat kan door het opbouwen van een sterk merk, maar dat kan ook doordat een product of dienst verbonden wordt met een goed doel of duurzaamheid. Bijvoorbeeld dat 10% van de omzet aan ontwikkelingswerk of goede doelen wordt geschonken of dat er uitsluitend gebruik wordt gemaakt van duurzame of gerecyclede materialen. 
 
Beloning: beloon mij!

Mensen worden aangetrokken door beloningen zoals: kortingen, bonussen of gratis producten. Beloning is een hele duidelijke aandachtstrekker en hebben een overduidelijk positief effect op de aantrekkelijkheid van een product. In supermarkten zijn spaaracties daarom zo succesvol.
 
Het inzetten van deze aandachtstrekker is relatief eenvoudig. Een interessante korting zoals de eerste 4 maand 50% korting, trekt altijd aandacht. Het nadeel van korting is dat deze eenmalig is. Het voordeel van een spaaractie is dat dit langdurig klanten bindt.
 
Voor wie met bovenstaande aandachtstrekkers aan de slag wil is het goed om te weten dat niet alle 6 de aandachtstrekkers allemaal tot het maximum toegepast moeten worden. De attentietrekkers moeten ook niet als iets losstaands gezien worden. Het is belangrijk om na te denken over het bedrijf en de producten. Wie zijn we, waar staan we voor en waar willen we heen. Vervolgens moet bepaald worden welke aandachtstrekkers hier het beste bij passen. Net zo belangrijk is om vooraf te bedenken hoe de inzet van aandachtstrekkers gemeten kan worden en hoe er, indien doelen niet gehaald worden, kan worden bijgestuurd.
 

Een webshop starten? Direct succes!

1-4-2020 00:00:00
Het corona virus maakte in één keer duidelijk hoe fysiek onze samenleving is. Dit terwijl onze samenleving innig verweven is met internet en dit platform ons ontzettend veel mogelijkheden biedt om online met elkaar in contact te komen en te blijven. Veel winkels moesten hun deuren sluiten ter bescherming van hun klanten en van zichzelf. Voor veel winkels betekent een gesloten winkel geen omzet terwijl de vaste kosten gewoon doorlopen. Een webshop kan hier een perfecte oplossing zijn.
 
Webshops zijn booming! Steeds meer consumenten shoppen online, ieder jaar wordt hier meer geld uitgegeven. Heb je al een winkel maar ben je nog niet offline, of ben je niet online maar heb je een goed idee dan is het starten van een webwinkel een kans. De opstartkosten zijn relatief laag, maar ook de vaste kosten zijn veel gunstiger dan bijvoorbeeld huren. In deze blog een 5 stappen uitleg om zelf een webshop te starten.
 
1. Kies je product en doelgroep
 
He je al een winkel dan is de keuze van het product eenvoudig en heb je een goed beeld van je doelgroep. Heb je geen winkel dan is het belangrijk om er goed over na te denken wat je gaat verkopen. Je kunt zelf gemaakte producten verkopen maar je kunt ook producten inkopen. Je kunt kiezen voor een nichemarkt maar je kunt ook streven naar een groot assortiment.
 
Als je net begint dan kun je het beste starten met een klein assortiment en dit geleidelijk uitbreiden. Het voordeel van een breed assortiment is dat klanten beter kunnen vinden wat ze zoeken en daardoor makkelijker terug kunnen komen. Je kunt kiezen voor een origineel product hier val je makkelijk mee op. Als je voor een meer standaard product kiest dan moet je zorgen dat je meer te bieden hebt dan je concurrenten, bijvoorbeeld meer expertise, meer service of gewoon een lagere prijs.
 
Als je het product gekozen hebt is het belangrijk om na te denken over je doelgroep. Denk na over waarom ze het product gebruiken, hoe ze het gebruiken en waar ze op letten bij het aanschafproces. Dit  is belangrijk om te weten zodat je bij het schrijven van de teksten rekening mee kunt houden. 
 
2. Kies een passende naam
 
Ga je een webshop starten dan is het belangrijk een goede naam te kiezen. Dit moet uiteraard een pakkende naam zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het kiezen van een passende naam die ook als domeinnaam geregistreerd kan worden.
 
Functioneel 
Je kunt hierbij denken aan een naam die goed omschrijft wat je verkoopt zoals bijvoorbeeld Muurverfwebwinkel.nl, iedereen die dit leest begrijpt ogenblikkelijk dat het hier verkoop van muurverf gaat, ook voor vindbaarheid in zoekmachines is dit gunstig. Andere voorbeelden zijn: AutobedrijfPietersen.nl, RestaurantDeKok.nl en ZeilschoolStuurboord.nl
 
Opvallend 
Een manier is om een opvallende naam te kiezen zoals Colorz.nl. Deze naam geeft niet duidelijk aan om wat voor soort product het gaat, de naam blijft echter wel makkelijker hangen. Andere voorbeelden zijn: Vroomm.nl, Dinnerz.nl en Dequil.nl. Pas ook op dat de naam niet teveel een mode woord is, dit omdat mode sterk de neiging heeft steeds te veranderen.
 
Als je een naam kiest dan is het belangrijk om te controleren of deze naam nog niet gebruikt wordt. Je moet hierbij controleren of de naam al ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel (KvK) en/of deze domeinnaam al geregistreerd is. Je kunt ervoor kiezen om van deze naam je bedrijfsnaam te maken of de naam alleen te gebruiken voor branding. In alle gevallen is het belangrijk om je bedrijfsnaam bij de KvK in te schrijven. Als je je inschrijft bij de KvK dan wordt je ook automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. 
 
3. Kies passende webshop software
 
Nu je weet welk product of producten je wilt verkopen en daarbij een passende naam hebt gekozen is een volgende belangrijke stap om na te denken welke type systeem en welke software je wilt gebruiken om je webshop. Er zijn hier een aantal mogelijkheden:
 
Webbouwer
Je kunt een webbouwer een webshop op maat laken maken. Het voordeel van deze mogelijkheid is dat de webshop aan al jouw wensen zal kunnen voldoen en je een webshop krijgt waarmee je zonder beperkingen aan de slag kunt. Het nadeel is dat het prijskaartje. Naast het ontwikkelen van de software is het ook belangrijk om na te denken over hosting. Meestal kan de webbouwer je hierover goed informeren.
 
Open source-software
Een andere mogelijkheid is op gebruik te maken van open-source software als Magento en Wordpress. Deze software kun je gratis downloaden en moet je vervolgens zelf installeren. Belangrijk is dat je wel enige technische kennis hebt en een beetje handig bent met HTML, CSS en PHP. Als je dat niet hebt is het slim om iemand te zoeken die dat wel heeft en deze persoon of organisatie vragen om het technische gedeelte voor hun rekening te nemen.
 
Webshop met licentie
Een laatste open is om gebruik te maken van kant en klare webshop software met licentie zoals bijvoorbeeld Mijnwebwinkel of webXpress. Je bent dan geen eigenaar van de software maar je kunt deze gebruiken voor het maken en onderhouden van je webshop. Het voordeel van deze oplossing is dat deze software gebruiksvriendelijk is en dat je geen kennis van HTML, CSS of PHP nodig bent. Deze pakketten bieden vaak ook al voorbereide oplossingen voor koppelingen met online betaalsystemen en vervoerders.
 
Wat bij de keuze van de webshopsoftware belangrijk is dat je goed hebt nagedacht over de functionaliteiten die je nodig bent zoals de inrichting, het gebruiksgemak voor de bezoeker maar ook de overzichtelijkheid van de Backoffice. Ook moet worden nagedacht over de online betaalmogelijkheden en aansluiting bij pakketverzenders.

4. Inrichten webshop
 
Als de keuze voor de software gemaakt is, de software is gebouwd, geïnstalleerd en/of klaar voor gebruik is dan begint het leuke werk en dat is het inrichten van de webshop. Het allerbelangrijkste aspect is de uitstraling, deze is alles bepalend voor hoe (potentiële) klanten hun bezoek zullen ervaren. Het is belangrijk om een huisstijl op te stellen en deze consequent door te voeren. 
 
Als de vormgeving van de webshop is bepaald is de volgende stap om producten toe te voegen. Als het assortiment smal is kunnen de producten in één categorie geplaatst worden. Is het assortiment breder dan is het aan te raden om de producten in verschillende categorieën onder te verdelen. Deze onderverdeling maakt het voor bezoekers overzichtelijker en daardoor makkelijker om producten terug te vinden.
 
Bij het toevoegen van producten in een webshop zijn 3 onderdelen zeer belangrijk:
 
Productfoto's
Visuele informatie is belangrijk. Hiermee krijgen kopers een goede indruk van het product en kunnen daarmee veel beter inschatten of dit het product is dat ze zoeken en of het aan hun wensen zal gaan voldoen. Productfotografie is daarom heel belangrijk. Het is belangrijk om hiervoor een goede camera te gebruiken, een goede achtergrond te kiezen en een goede belichting. Als achtergrond kun je denken aan een wit vel, een buigbare kunststof plaat maar ook hout, textiel of anders. Zorg ervoor dat de achtergrond op een consequente manier wordt gebruikt. Voor een goede belichting zijn vaak meerdere lampen nodig.Let bij de belichting vooral op (ongewenste) schaduweffecten. Het is natuurlijk altijd mogelijk om foto's na te bewerken. Dit kost wel extra tijd.
 
Productomschrijving
Tekstuele informatie is belangrijk. Een goede tekst is belangrijk om het product te beschrijven maar ook om te motiveren waarom de bezoeker het product te kopen. Ook zijn productteksten belangrijk voor een goede vindbaarheid door zoekmachines. Bij het schrijven van teksten moet je allereerst goed nadenken over de toon die je aan wilt slaan. Denk daarvoor na over de doelgroep maar ook over jezelf en probeer hier een goede match te vinden. Denk daarbij na of je formeel wilt klinken of juist informeel. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om unieke teksten te schrijven. Geef de producten een duidelijke titel en beschrijf het product in voldoende detail denk hierbij aan kleur, grootte, gewicht, materiaal e.d. echter zonder de tekst onnodig lang te maken. Probeer in 3 tot 5 bullets de voordelen van het product of de unique selling points van de webshop. Maak eventueel belangrijke woorden vetgedrukt.
 
Productprijs
De prijs is belangrijk. Bezoekers letten vaak scherp op prijzen. Online is het gemakkelijk om prijzen te vergelijken en bij de goedkoopste leverancier te bestellen. Belangrijk is om over over de prijsopbouw na te denken. Een eerste voorwaarde is dat de kosten worden terugverdiend dien daarbij aan inkoopprijs, kosten aanlevering, kosten inpakken en verzenden, maar ook andere vaste kosten als softwarekosten, kosten boekhouder en huur van pand. Ook is het belangrijk om te denken over de marge. Hoeveel wil je verdienen om van te leven en winst te maken.
 
5. Aantrekken van bezoekers
 
De laatste stap is om om je webshop live te zetten. Maar met een webshop die live gezet is ben je er niet. Je zult je webshop ook kenbaar moeten promten, daarvoor zijn verschillende mogelijkheden.
 
Zoekmachines
Meld je webshop in ieder geval aan bij zoekmachines zoals Google. Voor een hoge ranking in de organische zoekresultaten zijn teksten met daarin een benadrukking van de relevante zoektermen heel belangrijk. Als je een goede teksten hebt geschreven zal Google je beter in de zoekresultaten opnemen. Omdat je binnen Google eerst een reputatie moet opbouwen zul je meesstal niet direct een hoge ranking krijgen.
 
Zoekmachine adverteren
Omdat je webshop in het begin nog geen reputatie heeft is het onwaarschijnlijk dat de webshop hoog in de zoekresultaten genoemd gaat worden. Wil je toch op de de eerste pagina vermeld worden dan is het handig om te adverteren. De basis hiervan zijn zoekwoorden de door de zoeker gebruikt worden. Hierbij stel je een bieding in op een bepaald zoekwoord. De hoogste bieder krijgt de hoogste positie.
 
Social media
Een andere mogelijkheid van online promotie is het gebruik social media (Instagram, Twitter, Facebook en LinkedIn). Social media biedt mogelijkheden voor gratis promotie en betaalde promotie. Gratis promotie kan door berichten te plaatsen die door jouw vrienden/volgers gezien kunnen worden. Social media kanalen gebruiken hiervoor algoritmes, waardoor berichten maar beperkt vertoond worden. Ook is het mogelijk om via social media te adverteren.
 
Offline
De krachtigste reclame is nog steeds mond tot mond reclame. Denk daarom ook na over offline reclame zoals het uitdelen van visitekaartjes en/of flyers waarbij je kans hebt om persoonlijk contact te leggen. Ook kun je nadenken over vermelding in lokale kranten, dat is zeker waardevol als je ook lokale gerichtheid hebt.
 
6. Orderafhandeling
 
Als je webshop live staat en de eerste klanten zich melden dan komt jouw webshop in een nieuwe fase. Nu is het belangrijk dat je overzicht houdt, de binnenkomende orders worden afgehandeld en de administratie op orde blijft. De afhandeling van orders gebeurd vaak in de zogenaamde Backoffice. Goede backoffice-software zorgt er voor dat de afhandeling van orders gemakkelijk en effectief uitgevoerd kan worden.
 
Overzicht houden
Voor jezelf is belangrijk om overzicht te houden op de ordestroom, welke orders zijn er binnen gekomen, welke orders zijn betaald en welke orders zijn er verzonden.
 
Status afhandeling
Ook is het belangrijk om de klant goed op de hoogte te houden van het vervolg. Belangrijke informatie is om een mailtjes te sturen dat de order is ontvangen, dat de order in behandeling is genomen, dat de order is verstuurd en informatie wanneer de koper de levering van de verzending kan verwachten.

Administratie 
Ook is het belangrijk om te zorgen dat de factuur correct wordt afgedrukt en dit correct in de administratie wordt verwerkt. 

Tot slot

Een webshop starten hoeft niet duur te zijn. Het kost wel een inspanning, maar dat is juist een leuke inspanning. WebXpress is als licentiesoftware prima geschikt om hier zelf mee aan de slag te gaan. Kom je er als gebruiker niet uit dan kun je altijd terugvallen op de helpdesk.

10 redenen om vandaag nog een Blog te starten

1-3-2020 00:00:00
Het schrijven van blogs is een tijdsinvestering en vraagt enig schrijverstalent. Toch kan het starten van een blog waarde aan je website toevoegen. Het starten van een zakelijke blog biedt veel voordelen. In dit artikel wil ik graag 10 goede redenen geven om hiermee vandaag nog te starten.
 
Reden 1: Meer content

Ieder blog item is een uitbreiding van de content van een website. Omdat een blog vaak over een specifiek onderwerp gemaakt wordt die vaak is gerelateerd aan de inhoud van de website wordt er niet alleen meer content toegevoegd maar ook relevante zoektermen. Omdat Google van content houdt en via zoektermen beter begrijpt waarover de website gaat kan een Blog de vindbaarheid van een website vergroten.
 
Reden 2: Verhoogt je online bereik

Omdat iedere Blog over een specifiek onderwerp zal gaan en Google de content mee neemt in de zoekresultaten is de kans groter dat jouw site in de zoekresultaten wordt toegevoegd waardoor je meer bezoekers naar je website kunt trekken. Meer bezoekers betekent meer meer omzet en dus een beter resultaat.

Reden 3: Dichter bij je klanten

Omdat de Blogs die je op je website publiceert gerelateerd zijn aan het onderwerp van je site zijn is deze content interessant voor je doelgroep voor zowel je klanten als toekomstige klanten. Met een Blog kun je iets van je zelf toevoegen en je daarmee onderscheiden van je concurrenten terwijl tegelijkertijd je contact onderhoud met je klanten en contact kunt leggen met potentiële klanten.

Reden 4: Toont autoriteit

Door het schrijven van Blogs kun je jouw specifieke kennis en vaardigheden benadrukken. Dit is positief voor het noodzakelijke vertrouwen. Immers iedere Blog is voor je klant een bevestiging dat hij/zij een goede keuze heeft gemaakt door met jou samen te werken en voor potentiële klanten is dat een extra kans om ze voor jou te laten kiezen.
 
Reden 5: Perfecte lek voor creatieve content

Een website is vaak functioneel opgezet. De bezoeker wordt opgevangen en wordt bij voorkeur in een minimum aan stappen naar het doel geleid. Conversie is vaak, en begrijpelijk, belangrijk. Veel websitebeheerders zijn continu bezig dit proces te optimaliseren. Een Blog is dan bij uitstek een plek waar je buiten deze gebaande paden kunt treden en waar je meer creatieve content te plaatsen.
 
Reden 6: Geeft meer interactie

Blogs bieden lezers vaak de mogelijkheid om te reageren, hierdoor wordt de Blog nog waardevoller voor jouw bezoekers maar ook voor jou. Bezoekers zullen reageren waarvan jij weer kunt leren en daarop kunt reageren. Voor jouw bezoekers zijn de reacties ook interessant omdat hiermee de aangeboden content nog duidelijker in een context geplaatst wordt. De reacties, en zeker die van klanten geven daarnaast ook nog waardevolle feedback.

Reden 7: Google houdt van Blogs

Zoekmachines houden van content. Meer content betekent niet alleen een grotere site, maar helpt zoekmachines ook om beter te begrijpen waarover de website gaat en om de website in de zoekresultaten toe te voegen. Omdat een Blog regelmatig wordt geupdate met nieuwe publicaties is er voor bezoekers steeds iets nieuws. Ook zoekmachines registeren de regelmatige updates en zullen websites die actief zijn hoger in de zoekresultaten vermelden.
 
Reden 8: Internet is delen

Door de opkomst van internet is er een gigantische hoeveelheid informatie beschikbaar. De waarde van kennis is daardoor in een ander daglicht komen te staan. Vroeger was kennis belangrijk en schermde je deze kennis vaak af, het motto hier was: "kennis is macht". Tegenwoordig gaat het niet langer om kennis allen, het gaat juist veel meer om kennis delen. Niet de kennis is macht, maar de "vaardigheid om de kennis te gebruiken is macht". Door een Blog kun je jouw kennis delen er ervoor zorgen dat je benaderd wordt om deze kennis toe te passen.

Reden 9: Een Blog maakt je vakbekwaam

Door het schrijven van een Blog kun je niet alleen je autoriteit bevestigen (over kennis schrijven) maar kun je ook, door ook te bloggen over hoe je deze kennis kunt toepassen, je vakbekwaamheid illustreren. Door juist te schrijven over de onderwerpen die jou ook interesseren zijn de Blogs niet alleen interessant voor jouw doelgroep maar ook voor jezelf. Iedere Blog is immers een verrijking!
 
Reden 10: Bloggen is gratis

Hierboven staan 9 redenen waarom de toevoeging van een  Blog aan je site zo waardevol is. De laatste reden is dat de toevoeging van een Blog vaak (bijna) niets extra kost. Zo kun je dus zonder (veel) geld uit te geven toch heel veel waarde toevoegen.

2Com2 biedt in de webXpress CMS pakketten uitgebreide mogelijkheden voor een Blog. Naast een Blog kunnen ook een Nieuwspagina of Agenda gebruikt worden.

Factoren die van invloed zijn op uw online vindbaarheid

1-2-2020 00:00:00
Veel online bezoekers zullen  zich breder oriënteren voordat ze een aankoop doen. Een goede website of webshop is daarom belangrijk, dit is immers uw winkel in de online winkelstraat. Voor een goede vindbaarheid spelen meerdere factoren een belangrijke rol. Als website of webshop beheerder is het belangrijk om deze factoren voortdurend in het achterhoofd te houden en actief deze zoveel mogelijk tot hun recht te laten komen.

De vindbaarheid van een website wordt door veel factoren beïnvloed. Deze factoren zijn in 4 hoofdrubrieken op te delen, zie onderstaande figuur:
 
De hoofdrubrieken zijn in volgorde van belangrijkheid: SEO (42%), Bedrijfsprofiel (24%), Klantfactoren (20%) en Reputatie (14%). Deze 4 hoofdfactoren zullen we één voor één nader toelichten.
 
SEO
 
De eerste belangrijke rubriek is SEO, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Website en Links. 
 
Website is belangrijk omdat de website de content moet bieden die voor de bezoeker aantrekkelijk en informerend is, maar ook voor Google om te kunnen vaststellen waarover de website gaat. Google kijkt hierbij naar de individuele pagina's en probeert op basis van de content de juiste ranking vast te stellen. Daarnaast kan ook grootte van de website (aantal pagina's) een rol spelen.
 
Links zijn belangrijk omdat verwijzingen naar de website status toekennen. Hierbij spelen het aantal links een rol maar vooral de kwaliteit van de link. Deze kwaliteit wordt bepaald door de status van de verwijzende site en de logische relatie met het onderwerp. Naast de inkomende links spelen ook uitgaande links een rol.
 
Bedrijfsprofiel
 
De tweede belangrijke factor is Bedrijfsprofiel, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Google Mijn Bedrijf en Bedrijfsprofielen.
 
Google Mijn Bedrijf is belangrijk omdat Google om deze manier op directe wijze belangrijke informatie te weten kan komen over de site zoals adres gegevens, openingstijden, maar op deze manier ook reviews kan verzamelen. Deze direct manier van informatie verzamelen geeft Google zekerheid over de juistheid van informatie.
 
Bedrijfsprofielen zijn belangrijk omdat dit verwijzingen (links) zijn vanuit vaak gespecialiseerde platformen. Iedere link is een bevestiging van de gelinkte site, maar tevens ook een link met een hogere status. De gedachte hierachter is dat het plaform er belang bij heeft om alleen goede verwijzingen te geven, wanneer zij dit niet doen zullen gebruikers het platform steeds vaker links laten liggen.
 
Klantfactoren
 
De derde belangrijke factor is Klantfactoren, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Gedrag en Personalisatie
 
Gedrag is belangrijk omdat dit een goede indicator is van de relevantie van een webpagina (of site). Zo kunnen zoekmachines eenvoudig volgen hoe lang iemand op een site verblijft. Een korte tijd betekent zeer waarschijnlijk dat de pagina (of site) niet aan de verwachtingen voldoet. Een langere verboijftijd en het doorklikken naar vervolgpagina's betekent zeer waarschijnlijk dat de pagina (of site) aan de verwachtingen voldoet.
 
Personalisatie is een factor die steeds belangrijker wordt. Bij personalisatie speelt de site in op de bezoeker en toont daarbij alleen relevante informatie. Om dit te realiseren zijn mogelijk complexere technieken noodzakelijk. Een eerste belangrijke stap in deze richting is om de pagina's (of site) niet vanuit de aanbieder vorm te geven, maar vanuit de bezoeker. 

Reviews
 
De vierde belangrijke factor is Bedrijfsprofiel, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Reviews en Social media.
 
Reviews zijn belangrijk omdat deze beoordelingen door klanten en/of gebruikers een een goede terugkoppeling geven over het product of dienst en de leverancier en haar dienstverlening. Zeker als het om onafhankelijke review sites gaat geven meerdere positieve reviews zekerheid aan de bezoeker maar ook aan de zoekmachines.
 
Social media is belangrijk omdat verwijzingen vanuit social media, net als reviews, ook een vorm van beoordeling is. Wat hierbij zeker een rol speelt is dat social media zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram door het grootte aantal gebruikers en interacties als belangrijk worden gezien. De invloed van deze platformen is groot en daardoor heeft een link duidelijk waarde.

6 Webdesigntrends voor 2020

1-1-2020 00:00:00
De wereld van webdesign is constant in beweging. In deze beweging zijn er twee belangrijke factoren: grafische vormgeving en techniek. De ontwikkeling van deze factoren gaat vaak hand in hand. In dit artikel een overzicht van de 6 belangrijkste trends.
 
Webdesigntrend 1: Mobile first
 
Deze trend was er natuurlijk al veel langer. Deze trend zal echter ook in 2020 een belangrijke rol spelen en zelfs in belang toenemen. Anno nu is bijna iedereen online en niet alleen met een PC maar veel vaker via een smartphone of een tablet. De focus ligt dus veel meer op het mobiele design. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de website op alle apparaten zo optimaal mogelijk getoond worden. Een belangrijke techniek is het toepassen van responsive design waarbij de opbouw van de website met zogenaamde smart grids gebeurd wat ervoor zorgt dat de site op iedere apparaat zo optimaal mogelijk gepresenteerd wordt.
 
Webdesigntrend 2: Minimalisme
 
Complex design is uit, minimalistisch design is in. Om websites voor bezoekers overzichtelijk te houden wordt er tegenwoordig gefocust op esthetisch aantrekkelijkheid, overzichtelijkheid en gebruikersgemak. Hierbij wordt het aantal kleuren beperkt, is er relatief veel witruimte en een minimaal aantal knoppen. Op deze manier blijft de site overzichtelijk en kan de bezoeker makkelijk navigeren en zijn weg vinden. Bij een meer overdreven vorm van minimalistisch wordt er zelfs met verborgen menu(s)(opties) gewerkt. In eerste instantie toont de website zich klein, maar wie de verborgenopties weet te vinden kan een door een veel uitgebreidere site navigeren. 
 
Webdesigntrend 3: Typografie
 
In eerste instantie waren er maar een beperkt aantal fonts beschikbaar voor gebruik op websites en maakte iedere site gebruik van Times New Roman, Arial, Comic Sans en Verdana. Door de beschikbaarheid van bijvoorbeeld Google fonts is deze beperking opgeheven en is er een groot scala van toepasbare fonts beschikbaar voor gebruik op websites. Door deze uitgebreide keuze kunnen websites beter een eigen, en dus onderscheidend, gezicht tonen. Vanuit het minimalisme is een beperking van het aantal fonts sterk aan te raden, maar daarna is er veel ruimte voor creativiteit.
 
Webdesigntrend 4: Bewegend beeld
 
Bewegend beeld kan op verschillende manieren de aantrekkelijkheid van een verhogen. Aanvankelijk was door een beperkte bandbreedte op internet het gebruik van video beperkt, sinds 4G breed is uitgerold is deze beperking nagenoeg opgeheven. Zo zie je steeds vaker dan slideshows op de home-pagina worden vervangen door een videobanners die direct een beleving oproepen. Ook zie je steeds vaker korte geanimeerde videos die gebruikt worden om iets uit te leggen. Deze vorm van instructie is veel effectiever dan een uitleg door middel van tekst. Daarnaast kunnen video's gebruikt worden om een bedrijf te introduceren of om een beter beeld te geven van het product of de dienst. In alle gevallen geldt wel dat het gebruikte beeldmateriaal van een hoge kwalitwit is.
 
Webdesigntrend 5: Asymetrische layout
 
De toepassing van (smart) grids heeft vaak als consequentie dat een website een symmetrische opbouw heeft. In dat geval zorgen de smart grids voor een optimale vertoning op de diverse apparaten. De symmetrische opbouw is vanuit minimalistisch oogpunt prima, maar haalt vaak wel iets van de spanning uit het design. De websites worden daardoor meer van hetzelfde waardoor jouw website er minder tussen uit springt. Om die reden zullen webdesigners steeds meer willen experimenteren met asymmetrisch designs. Als dit goed gebeurd resulteer dit in een opvallende website, als het niet goed gebeurd in chaos.

Webdesigntrend 6: Micro interacties
 
Websites en webshops hebben vaak als doel om een dienst of een product te verkopen. Dit kunnen producten met een lage prijs zijn, maar ook duurdere producten. Om in het laatste geval de potentiële koper over de streep te trekken is een verkoop in één stap waarschijnlijk een risico. Het is slimmer om voor deze stap de mogelijkheid te bieden voor micro-transacties. Door deze micro-transacties ontstaat er interactie die feedback geven, maar ook stappen voorwaarts zijn in de realisatie van de verkoop.
 
2Com2 volgt de ontwikkelingen en wij zijn actief in het toepassen van deze trends. Ben je nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen beteken neem dan contact op.

Bespaar op je webdesignkosten met Growth Driven Design

1-12-2019 00:00:00
Internet ontwikkeld zich continue door waarbij het aantal technische mogelijkheden steeds verder toenemen. Tegelijkertijd is vormgeving belangrijk en is sterk trend afhankelijk. Om de website of webshop actueel te houden lijkt het een must om iedere twee tot drie jaar de website te herontwerpen. Het herontwerpen van een website is niet alleen frustrerend maar neemt ook aanzienlijke kosten met zich mee, kost tijd en het resultaat is niet altijd even goed voorspelbaar. 

Naast het herontwerpen waarbij er een complete nieuwe site wordt gelanceerd zijn er echter ook alternatieve mogelijkheden die ook interessant kunnen zijn doordat ze minder kosten met zich mee nemen, sneller te realiseren zijn en minder risico geven met betrekking tot het te behalen eindresultaat. Een van deze alternatieve methoden is meer gericht op de groei van de site en is veel meer organische groei. Deze methode start met een basis site en deze wordt steeds verder uitgebouwd. Deze methode wordt Growth Driven Design genoemd (GDD) of in goed Nederlands Groei Gedreven Ontwerpen.

Growth Driven Design

De methode van Growth Driven Design bestaat uit drie fasen:

  • Strategie: Bepaal een groeistrategie en formuleer duidelijke doelen, belangrijk is om hierbij vanuit de eindgebruiker te denken en de site te richten op het oplossen van het probleem van de doelgroep.
  • Website v1: Lanceer in een korte tijd een goede basis site die als fundament fungeert voor de toekomst.
  • Continue doorontwikkelen: Met de verzamelde data uit je v1 website pak je hoge prioriteit acties aan om de site te laten groeien. 
De Growth Drive Design methode wordt steeds vaker gebruikt. Dat komt omdat deze methode mede gebaseerd op populaire methodieken als Lean en Agile. Uitgangspunten hiervan zijn dat er zo weinig mogelijk verspilling ("waste”) wordt geproduceerd en de aanpak flexibel is om tijdens de uitvoering aanpassingen door te voeren wanneer dat noodzakelijk is. Wat deze methode probeert te voorkomen is dat er een groot en log project ontstaat dat tijdens de uitvoering geen ruimte biedt voor aanpassingen en waarbij de gebruikers onvoldoende tevreden zijn over het resultaat waardoor er diverse aanpassingen noodzakelijk zijn.
 
Het Growth Drive Design process
 
Voor meer duidelijkheid zullen de 3 fasen in meer detail worden toegelicht:
 
Fase 1. Strategie: bepaal een groei strategie
 
Om een toekomstbestendig site te bouwen is het belangrijk om vooraf een goede groeistrategie vast te stellen. Bij Growt Driven Design gaat het allereerst om te bepalen wie je publiek is en welk probleem je voor dit publiek oplost. Daarbij is het belangrijk om na te denken hoe de klantreis eruit ziet en hoe deze het beste door de site ondersteund kan worden. Het is belangrijk om deze strategie bij bestaande en eventueel toekomstige klanten te toetsen.
Belangrijke punten bij het ontwikkelen van een groeistrategie zijn:

  • Heldere doelen: Met heldere doelen werk je gericht naar het beoogde resultaat en voorkom je dat je geconfronteerd wordt met eindeloze revisie ronden. 
  • Klant focus: Door behoeften van de klant en zijn pijnpunten beter te begrijpen, kun je veel effectiever oplossingen koppelen aan de klantreis en dit gebruiken voor de opzet en inrichting van de site.
  • Klaar om uit te voeren: De strategische aanpak resulteert in een helder ontwerp met duidelijke ideeën die direct uitvoerbaar zijn. 
Binnen enkele weken kun je een dergelijke groeistrategie ontwikkelen en ben je klaar om daadwerkelijk aan de slag te gaan.
 
Fase 2: Website v1: het fundament waarop je doorontwikkeld

De functie van de nieuwe website genaamde website v1, is om snel een fundament te bouwen die beter presteert dan de website die je momenteel hebt. Deze website v1 is echter geen eindproduct, maar het fundament dat we gaan optimaliseren en uitbouwen met behulp van verzamelde statistieken en gebruikersdata nadat de site is live gegaan.
Bij het doorontwikkelen van de site wordt er vooral gefocust op de punten met de grootste impact. Als deze punten voorrang krijgen is dat de meest effectieve manier om snel waarde aan de site toe te voegen en uit te bouwen. Dit kun je op de volgende manier aanpakken:

  • Beschrijven pagina outlines: De belangrijkste pagina's en pijler pagina’s (pillar pages) worden voorzien van een samenvatting om de flow en behoefte van de gebruiker in kaart te brengen, samen met de SEO doelen.
  • Opzetten prototypen: Op basis van de opgestelde samenvattingen wordt de content gecreëerd en op basis daarvan worden prototype pagina’s opgesteld.
  • Samenvoegen met design: Het design wordt toegepast op de prototypen en na een feedback ronde heb je een final design. 
  • Finale resultaat: Nu is het belangrijk om de ontworpen pagina’s om te zetten naar webpagina’s en de contant te optimaliseren met links, meta data, browser & speed testing. 
  • Pagina migraties: Bovenstaande focust zich voornamelijk op pagina's die de meest impact hebben. De overige pagina content worden in eerste instantie zonder aanpassingen gemigreerd naar de nieuwe website.
  • Kwaliteit staat voorop: Het doel is om snel te lanceren, echter dienen alle betrokken partijen tevreden te zijn met het eindresultaat want kwaliteit staat voorop!
Door deze methode te gebruiken staat de site in een korte tijd al online.
 
Fase 3: Continue doorontwikkelen: analyseren & optimaliseren
 
Net zoals Rome zijn ook de beste websites niet in een dag gebouwd. Een optimale prestatie kan alleen maar bereikt worden door de feedback van gebruikers en gebruikersstatistieken te analyseren en te gebruiken. Tijdens de continue doorontwikkeling gaan we continue kleine verbeteringen aanbrengen op basis van analyses en de ideeën die daaruit naar voren komen. We volgen hierin de volgende 4 stappen opzet:
  • Plan: We starten met een statistiek die we willen optimaliseren, bijvoorbeeld conversieratio of bouncerate. Op basis van de klantfeedback samen met de statistieken worden ideeën gegenereerd die vervolgens een prioriteit krijgen dit gebeurd op basis van de (verwachte) impact, verbeteringen met de hoogste impact worden als eerst uitgevoerd.
  • Do: De optimalisaties worden doorgevoerd en getest.
  • Check: Alle optimalisaties worden gecontroleerd met het verwachte resultaat. De resultaten worden besproken zodat hiervan geleerd kan worden. Als de resultaten niet in lijn liggen met de verwachtingen dan moeten verdere acties bedacht worden.
  • Act: Indien noodzakelijk worden in deze fase de nieuw geformuleerde acties doorgevoerd.
 
Wat is de beste aanpak voor het redesign van jouw website?
 
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Growth Driven Design of wil je onderzoeken of deze methode voor jouw site een goede oplossing is neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij adviseren jou graag over de voor- en nadelen van deze aanpak gericht op jouw site.

Zet in iedere fase je (potentiele) klant centraal: See, Think, Do, Care

1-11-2019 00:00:00
Niet iedere bezoeker van een website staat in de startblokken om iets te kopen. Er moet eerst een ‘trigger’ zijn. Soms is dat een koopimpuls bijvoorbeeld wanneer bijvoorbeeld je stofzuiger het plotseling begeeft of je computer het niet meer doet en direct gerepareerd of vervangen moet worden. Dan heb je een echte koopintentie en ga je doelgericht te werk. In de praktijk blijkt dat slechts 1-2% van bezoekers van een site een koopintentie hebben. Dat betekent dat 98% zich nog oriënteert en informatie zoekt over een dienst of product. Dan is een "koop nu!” boodschap al gauw opdringerig en bied je niet de informatie die gezocht wordt. Daarnaast speelt vertrouwen een belangrijke rol en wil de bezoeker je eerst waarschijnlijk beter leren kennen. Het is goed om je daarom te verdiepen in de redenen waarom mensen zoeken en in welke fase van het koopproces ze zitten.

De reis die een klant aflegt tot aankoop van een product of dienst wordt de customer journey genoemd, ook potentiële klanten horen daarbij. Het See, Think, Do, Care-model van Google is een handig model om de customer journey van je klanten in kaart te brengen. Het model geeft de verschillende fases van de klantreis aan. Het is belangrijk om in iedere fase van de klantreis aandacht aan je potentiële klant te besteden. 
 
See-Think-Do-Care-model-Google

Het model is opgebouwd als "funnel”, waarbij de See en Think fase leiden tot de Do fase. Na de Do fase is de Care fase erop gericht dat je klanten hebt én vooral behoudt.
 
See

Dit is de fase waarin de klant nog geen klant is en is dan nog passief zonder een aankoopintentie. In deze fase werk je aan de bekendheid van je merk en zorg dat je in beeld komt. En richt je je nog vrij breed op iedereen die jouw product of dienst interessant zou kunnen vinden. We noemen dit breed, maar ook in deze fase kun je online al heel goed segmenteren en specifieke producten (of productgroepen) voor specifieke interessegebieden presenteren. Goede instrumenten om dit te bereiken zijn bijvoorbeeld: blog, nieuwsbrief, reviews en  social media.
 
Think

Je potentiële klant is al wat verder in het koopproces en zit in de overweging fase. Hij is nu al gerichter op zoek naar een product of dienst passend bij jouw branche. Dat wil niet meteen zeggen dat het ook jouw product wordt. Hij zoekt informatie of inspiratie, verdiept zich en vergelijkt producten en diensten om zo tot een goede keuze te komen. Bruikbare manieren zijn bijvoorbeeld: reviews, wensenlijstje, inschrijven, meest verkocht, product updates en organiseren van evenementen.
 
Do

De potentiële klant is nu klaar om iets aan te schaffen, weet wat hij wil hebben en is ervan overtuigd dat jij (of jouw concurrent) de beste partij is om zaken mee te doen. Dit is de fase waarin "koop nu!” relevant is en je moet zorgen dat deze koop ook gerealiseerd wordt. Dit kan door bijvoorbeeld: toevoegen winkelwagen, openen account, nu bellen en live chat.
 
Care
De klant heeft een aankoop gedaan en is hier tevreden over. Hier is het aan jou om de klant aan je te blijven binden. Hiervoor zijn verschillende manieren, bijvoorbeeld: klantaccount, herinnering afspraak, tracking & tracing, mogelijkheid retourneren en/of omwisselen en tell-a-friend.

Voor elke fase een passend marketing middel

Niet iedereen heeft een koopintentie, werk daarom ook aan je branding. Denk in de stappen See, Think, Do en Care om inzichtelijk te krijgen hoe je de marketingactiviteiten het beste kunt organiseren. Denk hierbij lange termijn, want de bezoeker die voor het eerst op je site komt, heeft over 30 dagen, 3 maanden of een jaar misschien wel een koopbehoefte.

Duurzaamheid niet meer weg te denken in e-commerce.

1-10-2019 00:00:00
Duurzaamheid is niet meer weg te denken. Gelukkig is tegenwoordig bijna iedereen ervan overtuigd dat we beter moeten omgaan met de aarde en de bronnen die de aarde ons biedt. Langzaam wordt het duidelijk dat duurzaamheid niet voor specifieke industrieën is maar dat iedereen daar een bijdrage aan heeft, zo ook voor e-commerce. 

Webshops hebben  voor verduurzaming een aantal mogelijkheden waarmee ze een bijdrage aan duurzaamheid kunnen leveren, te denken valt aan: de last-mile, duurzaam verpakken, goede productinformatie, bewust consumeren en de interne organisatie. Deze opties worden in delen verder toegelicht, maar eerst een verdieping met betrekking tot duurzaamheid, want wat betekent dit concreet.
 
Duurzaamheid
 
Duurzaamheid is een breed begrip en kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Wanneer je duurzaamheid vanuit een zakelijk perspectief bekijkt dan gaat dit over het nemen van verantwoordelijkheid voor de effecten van je bedrijfsactiviteiten en noodzakelijke acties in gang zet om de schadelijke gevolgen te reduceren, te elimineren en bij voorkeur om te buigen aar iets wat iets toevoegt zoals schonere lucht of grondstoffen. Vanuit zakelijk perspectief wordt er bij duurzaamheid vaak vanuit 3 perspectieven getoetst:
  • Milieubewust: Wordt er zuinig omgegaan met grondstoffen en/of worden vervuiling tegengegaan?
  • Sociaal verantwoord: Heft het een positief effect op de organisatie maar ook op alle andere betrokkenen?
  • Financieel verantwoord: Is de uitvoering betaalbaar of brengt het de continuïteit in gevaar?
 
Last-mile
 
Het grote verschil tussen de traditionele manier van retail en e-commerce zit voornamelijk in de laatste fase van de reis. In het kader van duurzaamheid is het belangrijk om de afstand zo kort mogelijk te houden en daarbij de wijze van transport zo milieuvriendelijk mogelijk.

In de situatie van traditionele retail is er feitelijk maar 1 logistiek scenario:
  • Conventioneel winkelen: consument gaan naar de winkel om daar het product uit te zoeken en mee te nemen. 
In de e-commerce situatie zij er een aantal mogelijke logistieke scenario’s:
  • Bezorging aan huis: online kopen met bezorging aan huis
  • Pick-up-point bezorging: online kopen met pakket ophalen bij een pick-up point
  • Drop-off-point bezorging: online kopen met vervoer naar rand van stad (wijk) en vervolgens bezorging met een fiets.
In principe is de logistieke afhandeling binnen e-commerce duurzamer als de traditionele afhandeling, dit omdat de consumenten niet individueel naar de winkel gaan en de aflevering geoptimaliseerd kan worden door een efficiënte route te berekenen. Hoewel de berekeningen afhankelijk zijn van een aantal specifieke omstandigheden is binnen e-commerce de logistieke optie via een pick-up point het minst duurzame scenario. Dit komt mogelijk vreemd over, maar dit wordt veroorzaakt doordat consumenten hun pakket vaak met een auto ophalen. Het meest schone scenario is de logistieke optie met een drop-off-point omdat de reis relatief het meest duurzaam door een efficiënte overbrugging van de afstand en de last-mile per fietskoerier.
Het scenario bezorging aan huis wordt schadelijker naarmate de bewoners niet thuis zijn en er een tweede levering moet worden uitgevoerd. In alle e-commerce scenario’s geldt dat het gebruikte vervoermiddel zo duurzaam mogelijk moet zijn. 
 
Duurzaam verpakken
 
Veel bedrijven her-verpakken het product voordat het naar de consument wordt gestuurd. Dit omdat ze het product correct en schadevrij bij de consument willen afleveren, bij voorkeur  in een verpakking die door bedrukking van logo’s de afzender promoot. Schadevrij is daarbij belangrijk omdat het retourzenden sowieso minder duurzaam is. De belangrijkste functie van verpakking is bescherming van het product tijdens transport, na het uitpakken is de verpakking niets meer dan afval en dus minder duurzaam. Een andere rol van verpakking is onderdeel van de unboxing experience waarbij het uitpakken een wow moet opleveren. 
 
Het is duidelijk dat verpakking in het kader  van duurzaamheid om extra aandacht vraagt. Om de verpakking duurzamer te maken zijn er de volgende opties:
  • Slimmer verpakken: hierbij is er aandacht voor het soort materiaal dat gebruikt wordt en het gebruikte volume van de verpakking
  • Hergebruiken van verpakking: waarbij een verpakking vaker kan worden gebruikt of een nieuwe functie waarmee de levensduur verlengd wordt
Bij verpakking is het belangrijk om de voorkeur te geven aan recyclebare materialen zoals karton en daarbij zo min mogelijk op de verpakking te printen omdat inkten schadelijk zijn. Indien het onvermijdelijk is dat er verschillende materialen in een verpakking gebruikt worden zoals bijvoorbeeld karton in combinatie met plastic is het belangrijk dat de materialen eenvoudig te scheiden zijn. Tevens is het aan te raden om de verpakking zo klein mogelijk te kiezen omdat het vervoer van lucht onnodig is en dus de duurzaamheid verminderd.
 
Een vervolg stap op weg naar een duurzame oplossing kan zijn om de verpakking retour te laten sturen zodat deze hergebruikt kan worden. Hieraan kleven nadelen omdat de milieubelasting van het terughalen moet opwegen tegen de milieubelasting van de alternatieve opties zoals hergebruik door consument of weggooien.
 
Een potentieel interessante optie is om na te denken hoe de verpakking een tweede leven kan krijgen en door de consument voor andere toepassingen kan worden gebruikt. Als de unboxing experience minder belangrijk is dan kan ook overwogen worden om producten niet  in een nieuwe verpakking te versturen maar in de verpakking waarin deze wordt aangeleverd of in een gebruikte verpakking.
 
Goede product informatie
 
In bijvoorbeeld de online kleding branche is het niet ongebruikelijk dat 30 – 50 procent van de verstuurde pakketten weer retour komt. Dit heeft vaak verschillende redenen zoals bijvoorbeeld dat de maat niet past of dat de kleding niet voldoet aan verwachtingen. In eerste instantie lijkt dit probleem bij de consument te liggen maar wie hier langer naar kijkt zal tot de conclusie moeten komen dat de webshop hier zelf ook invloed.
 
Een slimme manier om retouren te voorkomen is om goede product informatie te geven en daarbij te letten op de volgende onderdelen:
  • Betrouwbare maatvoering: bij kleding willen maten nog weleens verschillend uitvallen. Door dit vooraf te controleren en eventueel in de specificaties te benadrukken kan behalve een maat ook een indicatie gegeven worden of deze ruim of juist klein uitvalt.
  • Verwachtingen/gebruik specificeren: door breedvoeriger te zijn over de materialen en/of het gebruik kan een teleurstelling bij de consument worden voorkomen, zoals bij kleding hoe het materiaal voelt en valt en bij gereedschap op welke materialen dit wel of niet kan worden toegepast.
Bewust consumeren
 
Verduurzaming is niet alleen iets waar bedrijven over nadenken, consumenten doen dat ook. Dat betekent dat consumenten zich bewust zijn en ook de duurzaamheidsbril op hebben wanneer ze online actief zijn. Hoewel consumenten vaak voor gemak en een lage prijs kiezen denken ze ook na over het milieu en zullen begrijpen dat er ook van hun een bijdrage wordt verwacht. Zo zullen consumenten nadenken over de logistiek over de verpakking en  retourzendingen. Met een klein beetje hulp is de consument bereid om andere keuzes te maken en mogelijk, wanneer dit goed wordt gemotiveerd, om meer te betalen.

Interne organisatie
 
Misschien is dit een inkoppertje, maar de eigen organisatie moet natuurlijk ook duurzaam zijn ingericht. Hierbij moet gedacht worden aan de huisvesting, de meubelen, de apparatuur/gereedschap en het gebruik:
 
  • Huisvesting: of het gebouw nu eigen bezit is of gehuurd, belangrijk is om de mogelijkheden te onderzoeken hoe bijvoorbeeld het energiegebruik kan worden gereduceerd en het gebouw CO2 neutraal gemaakt kan worden.
  • Meubelen: naast een gebouw beschikt iedere organisatie over meubelen, belangrijke vragen zijn: van welk materiaal zijn ze geproduceerd, waar en door wie zijn ze geproduceerd en hoe worden getransporteerd, maar ook wat er met de meubelen gebeurd als ze niet meer gebruikt worden.
  • Apparatuur/gereedschap:  net zo noodzakelijk in iedere organisatie is apperatuur en gereedschap ook hierbij moeten vragen gesteld worden als: van welke materiaal gemaakt, het energie gebruik maar ook wat er met de meubelen gebeurd als ze niet meer gebruikt worden.
  • Gebruik: Last-but-not-least is het natuurlijk ook hoe wij er mee omgaan. Als we het licht niet uitdoen of de computer niet afsluiten, of ruw met meubelen en materialen omgaan dan zal het energie verbruik hoger uitvallen en de levensduur verkorten. Beide hebben een negatief effect op de duurzaamheid.
Conclusie

De e-commerce industrie is volop in beweging. Ging het eerst om prijs en snelheid, daar komt nu een nieuwe waarde bij: duurzaamheid. In eerste instantie lijkt dit kostprijs verhogend maar wie goed oplet kan hier kansen zien om op te vallen door milieuvriendelijke oplossingen te bieden en daarmee het verschil te maken. Dit geldt zeker voor de aarde en met een beetje geluk ook voor consumenten.

De psychogische impact van kleuren

1-9-2019 00:00:00Kleuren hebben op mensen een effect, voor iedereen kan dat verschillend zijn. Vanuit marketing oogpunt is kleurgebruik meer dan interessant genoeg om daar nader onderzoek naar te doen. Wat is het effect van kleur? Kijken we allemaal hetzelfde naar kleur? En hoe gebruik je kleur in een website? 
Wat is het effect van kleur?
 
Kleur heeft een grote impact, denk maar eens aan associaties die mensen hebben met kleuren. Denk aan een bepaald merk en kijk naar hun logo. Welke kleuren worden in het logo gebruikt en welke associaties roepen deze kleuren op?
  • Smetteloos wit: Witgoed zoals diepvriezen, koelkasten, wasmachines
  • Blauw: Social media zoals Facebook, Linked-in, Twitter
  • Knal rood met witte letters: Frisdrank
  • Oranje letters op een witte achtergrond: Verzekeraar, bank
 
Kleuren roepen associaties op maar ook emoties. Als je een bepaalde kleur ziet dan krijg je er ook vaak een emotie bij. Wil je een bepaalde emotie uitdrukken dan is het handig de hieraan gekoppelde kleur te gebruiken.
  • Geel: vrolijk, optimistisch, jeugdig
  • Rood: energiek, belangrijk, beweging, verhoogd de hartslag maar ook woede, gevaar
  • Blauw: traditioneel, vertrouwen, competentie, veiligheid
  • Groen: rijkdom, harmonie, rust, natuur, verlaagd de hartslag
  • Oranje: enthousiast, levendig, call-to-action
  • Rose: elegant, vrouwelijk, romantisch
  • Paars: kalmerend, schoonheid
  • Turkoois: serieus, evenwichtig
  • Grijs: formaliteit, design, luxe
  • Zwart: krachtig, chique
 
Kijken we allemaal het zelfde naar kleur?
 
Bovenstaand overzicht van kleuren en emoties kan de indruk geven dat we allemaal hetzelfde naar kleur kijken. Dit is interessant om te weten, want deze kennis kan enorm helpen in o.a. het verkoopproces. Vanzelfsprekend dat marketeers en onderzoekers hier dieper ingedoken zijn. Zo is door onderzoek vastgesteld dat mannen en vrouwen van verschillende kleuren houden.
  • Mannen houden van heldere kleuren zoals blauw, groen en zwart en hebben een hekel aan kleuren als bruin, oranje en paars. 
  • Vrouwen houden van zachte kleuren zoals blauw, paars en groen en hebben een hekel aan oranje, bruin en grijs. 
Wanneer er hoofdzakelijk aan mannen of vrouwen verkocht wordt is het een tip om van dit kleuradvies gebruik te maken. Hier boven is een indeling gemaakt gebaseerd op mannen en vrouwen afkomstig uit waarschijnlijk Nederland. Het is aannemelijk dat er meer zaken een rol spelen zoals geografische afkomst maar ook zal kleurbeleving voor een deel persoonlijk zijn.

Hoe gebruik je kleur in een website?

Uit bovenstaand blijkt het belang van kleur maar ook hoe er naar kleur gekeken wordt, hierbij zijn er overeenkomsten maar ook verschillen. 
 
Maak gebruik van een beperkt kleurenpalet. Des te meer kleuren des te bonter de website. Als dat niet de bedoeling is dan is het advies om het kleurenpalet helder en simpel te houden. Vaak zijn 4 kleuren voldoende om mee te werken: 1 kleur achtergrond, 2 kleuren voor de website en 1 accent kleur.
 
Kies of maak de foto’s zodanig dat ze goed bij de website passen. Kies daarom foto’s met kleuren uit het kleurenpalet dat je ook in de rest van de website gebruikt.
 
Kleur heeft absoluut invloed op het verkoopproces. Wie met websites en webshops bezig kan van deze kennis goed gebruik maken. Wanneer je wilt dat bezoekers tot actie overgaan, bijvoorbeeld het invullen van een contact formulier of het plaatsen van een bestelling dan kun je het beste een activerende kleur gebruiken, bijvoorbeeld de al eerder genoemde accent kleur.

Knoppen zijn er om op te drukken, dat weet iedereen. Gebruik daarom voor belangrijke acties een knop en gebruik hiervoor wederom een activerende kleur. Dit aanzetten tot actie wordt ook wel call-to-action genoemd. Verder is het advies om voor de knop actieve woorden te gebruiken zoals "aanmelden”, "In winkelmandje”. 
 
  • Kleurkeuze: Zo kun je bewust gebruik maken van agressieve kleuren zoals rood en oranje, maar ook van kleuren die vertrouwen of veiligheid uitstralen zoals blauw.
  • Opvallen: Ook belangrijk is dat de kleur contrasterend is met de andere kleuren en daardoor extra goed opvalt.

Call to action – de beste en de slechtste kleuren
 
De beste kleur voor een call-to-action die de grootste kans maakt op een conversie is rood. Rood straalt energie uit, verhoogd de hartslag en geeft een gevoel van urgentie. De slechtste kleur is groen, deze straalt rust uit en verlaagd de hartslag. Er zijn zogenaamde A/B testen gedaan waarbij 50% van de bezoekers een pagina met groende knop te zien kreeg en de andere 50% van de bezoekers kreeg een rode knop. De rode knop werd veel vaker "ingedrukt”, dus een rode knop werkt beter. Dit gaat echter niet op voor een website die op natuur of duurzaam gericht is zoals Staatsbosbeheer of Suez.

Hoe meet je het succes van je website of webshop

1-8-2019 00:00:00
Iedere ondernemer met een website of webshop wil hier graag een maximaal rendement uit halen. De grote vraag hierbij is: hoe meet je het resultaat van je site en hoe kun je indien gewenst systematisch je resultaat verbeteren? Om hierbij te helpen zijn er verschillende modellen ontwikkeld. Een van die modellen is het ADOF-model wat een afkorting is van Accessibility, Design, Offer en Fulfilment. Dit model is in 1997 ontwikkeld door Eelco Huizingh (Rijksuniversiteit Groningen).  
 
Het ADOF model geeft inzicht in de vier belangrijkste factoren die het succes van een site bepalen. Deze factoren hebben een filterende werking, in iedere stap kunnen bezoekers ‘afhaken’ waardoor het succes van de site vermindert.
 
Accessibility:
 
Hiermee wordt de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van de site bedoeld. Hoe makkelijk is de website of webshop te vinden voor de doelgroep? Deze vindbaarheid kan op verschillende manieren ondersteund worden, dit kan online maar offline. 
Online hangt dit samen met de vindbaarheid in zoekmachines maar ook door middel van links op andere sites. Om online vindbaar te zijn is het belangrijk dat de site is aangemeld bij de verschillende zoekmachines. Daarnaast is het ook belangrijk dat er linkjes op andere sites staan die naar jouw site verwijzen. Bij linkjes kan gedacht worden aan social media, maar ook portals waar grotere groepen bezoekers te vinden zijn en/of bijvoorbeeld sites van partners, leveranciers en/of klanten.
Offline hangt dit samen met de vermelding in bijvoorbeeld gedrukte media zoals visitekaartjes, folders, advertenties, kranten, banners en meer.
 
Design:
 
Als de website of webshop gevonden is dan wordt de vormgeving van de site belangrijk. Uiteraard is het design zelf belangrijk, maar over smaak van niet te twisten. Belangrijk is dat de vormgeving aansluit op de doelgroep.  Naast design  spelen een aantal aspecten een belangrijke rol zoals: gebruiksvriendelijkheid, een doorzichtige en duidelijke sitestructuur, goede navigatiemogelijkheden, een actuele inhoud en interactiviteit. Bij al deze factoren hoort de klant centraal ge staan.
 
Bij gebruiksvriendelijkheid gaat het om het gemak waarmee de diverse functies op de site bediend kunnen worden. Is het menu toegankelijk en zijn knoppen of linkjes duidelijk zichtbaar.
 
Bij sitestructuur gaat het om de indeling van de pagina’s en sub-pagina’s en de informatie logisch en overzichtelijk geordend is. Het hoogste niveau is de Home-pagina. Hieronder zitten dan als eerste de hoofdpagina’s die weer opgebouwd zijn uit sub-pagina’s.
 
Bij navigatie gaat het of de site structuur hierin terug te vinden is en er makkelijk van de ene pagina naar een volgende gewenste pagina gesprongen kan worden zonder dat er lang in menu’s moet worden rondgekeken.
 
De inhoud, ook wel content genoemd, is belangrijk. Dit is voor de bezoeker de informatie waar het om gaat. Het is belangrijk dat deze informatie gericht is op de bezoeker en uiteraard up-to-date.
 
De aandachts-curves zijn kort, dat betekent dat een juiste interactiviteit van groot belang is. Daarom wordt geadviseerd om tekstblokken kort en bondig te houden.
 
Offer:
 
Als de informatie gevonden is dan is het belangrijk dat dit wordt afgesloten met een aanbod, ondersteund met minimale noodzakelijke informatie maar ook, in Nederland in ieder geval, een toelichting van de prijsvoordelen. Een succesvolle site moet een goed aanbod hebben. Extra informatie, prijsvoordelen e.d. moeten duidelijk worden vermeld. Om een transactie af te ronden is de potentiële koper vaak nog een extra duwtje nodig, dit kan bijvoorbeeld door middel van een call-to-action.
 
Aanbod: Voor commerciële sites is de doelstelling om tot transactie te komen. Dus moet er een duidelijk aanbod worden gedaan. Dat aanbod moet niet geformuleerd zijn vanuit de aanbieder maar afgestemd op de behoefte van de bezoeker.
 
Informatie: Het aanbod moet duidelijk zijn, maar moet wel met voldoende informatie onderbouwd worden. Om een transactie tot stand te brengen moet de potentiële koper het idee hebben dat er aan de transactie geen of beheersbare risico’s verbonden zijn.
 
Prijsvoordelen: Op internet is een concurrent snel gevonden en daarmee kan vaak de vergelijking op basis van prijs eenvoudig worden gemaakt. Om de potentiële kopers over de streep te halen is het belangrijk om naast de informatie ook de prijsvoordelen duidelijk te maken. Een eenvoudig voorbeeld is bijvoorbeeld een Van/Voor prijs.
 
Fulfilment:
Een site kan mooie beloftes of producten aanbieden, maar als daar in de praktijk niet aan voldaan kan worden, zullen klanten een keer tot een transactie over gaan maar daarna niet meer terugkeren. Een wijsheid uit de offline wereld is dat het 7x meer moeite kost om een nieuwe klant te krijgen dan om de relatie met een bestaande klant verder uit te bouwen. Online zal dit niet anders zijn. Een goede klant relatie is belangrijk voor een lange termijn perspectief. Reageer daarom snel en correct op vragen en geef regelmatig een update van lopende processen., bijvoorbeeld de voortgang van uitlevering van een order.

Test het zelf:
Download hier een test waarmee je jouw site op een aantal punten kunt checken: Meet_het_succes_van_je_website_of_webshop_-_test.pdf >>

Wat zijn de trends in webdesign

1-7-2019 00:00:00
Het is goed om af en toe pas op de plaats te maken en te checken of je nog steeds goed op koers ligt. De zomer is misschien een goed moment om dit te doen. Een van de punten die je daarin mee moet nemen is je website. Is het design van deze tijd en is de boodschap op de website nog actueel genoeg. Een website is je online visitekaartje, als een website al weer wat ouder is dan is het aan te raden deze op te frissen, bezoekers zullen dit zeker waarderen. Ook is het goed om te controleren of de teksten nog wel kloppen en niet hier en daar aangepast worden.
 
Als je over een redesign van je website nadenkt dan zijn de volgende trends in webdesign relevant en is het belangrijk genoeg hier rekening mee te houden:
 
Ontwikkel de site in eerste instantie voor mobiel

Mobiel is erg belangrijk. Mobiele telefoons nemen meer en meer de functie van de PC over. Iedereen is bijna continu via Wifi of internet online. Dit betekent dat het design in de eerste plaats vooral goed moet werken op een mobiel, alles moet goed duidelijk zijn op een klein scherm. 
 
Voeg beweging toe aan de website
 
Internet is sneller geworden en biedt daardoor steeds meer mogelijkheden voor toevoeging van grote foto's, sliders, video's of animaties. Bij grotere afbeeldingen, sliders en videos gaat het vaak om grotere bestanden, hoewel dit de site langzamer maakt kan het gebruik ervan voor de bezoekers wel iets extras opleveren. Een afbeelding zegt mer dan 1.000 woorden en houdt de aandacht tevens langer vast. 
 
Zorg ervoor dat pagina's snel kunnen laden
 
Voor bezoekers is het vervelend om te wachten wanneer het laden van de site lang duurt. Ook Google neemt de laadtijd als een van de belangrijke factoren mee in het bepalen van de ranking. Dat betekent niet dat grotere afbeeldingen, sliders en video's niet kunnen, maar dat je moet kijken naar hoe je de bestanden op je site gaat gebruiken. Gebruik nooit grotere resoluties dan noodzakelijk en reduceer de kwaliteit. Houdt als richtlijn een maximum laadtijd van 3 seconden aan.
 
Gebruik grotere letters en felle kleuren
 
Het is lang trend geweest om zoveel mogelijk informatie boven de zogenaamde vouw te plaatsen. De gedachte hierachter was dat scrollen moeilijk was en mensen dit bij voorkeur niet deden. In de praktijk blijkt dit mee te vallen waardoor er meer ruimte ontstaat om de boodschap te plaatsen. De extra ruimte kan gebruikt worden voor nog meer content, maar kan ook gebruik worden voor het verfraaien van de opmaak voor bijvoorbeeld een groter font van titels en teksten.  Gebruik opvallende kleuren om belangrijke zaken te benadrukken.
 
Compacte teksten en sprekende koppen
 
Het is onwaarschijnlijk dat bezoekers lange teksten gaan lezen. Deel de tekst daarom op in kleinere delen en voeg een sprekende kop toe. Dit geeft bezoekers de kans om te scannen en die delen te lezen waarin ze geïnteresseerd zijn. Meer content is gunstig voor zoekmachines, beter leesbaar is belangrijk voor bezoekers. Door het gebruik van tussenkopjes kunnen zoektermen extra geaccentueerd worden.
 
Wees authentiek, laat jezelf zien
 
Vaak worden op websites gebruik gemaakt van stockphotos. Het voordeel van stockphotos is dat jet kwalitatief goede foto's zijn gemaakt door een professionele fotograaf. Het nadeel is dat iedereen ziet dat dit algemene foto's zijn en dat er daardoor minder verbinding ontstaat. Het gebruik van stockphotos zijn prima, vul dit vooral aan met daar waar het relevant is professioneel gemaakte eigen foto's. 

Houdt rekening met detaillering zoekvragen
 
Er zijn steeds meer websites en webpagina's. Internet gebruikers weten ook steeds beter hoe ze het beste uit zoekmachines kunnen halen door de vraagstelling te verfijnen. Houdt hier ook rekening mee met het schrijven van content. Dit artikel had "webdesign trends" kunnen heten, maar een zoeker zal eerder zoeken naar "Wat zijn de trends in webdesign". Met de komst van technologie als Siri of Google Assistent zal deze manier van zoeken alleen maar toenemen.
 
Blijf relevant, voeg regelmatig nieuwe content toe
 
Een nieuwe website lanceren is fantastisch, maar voor de bezoekers en voor Google is het belangrijk dat deze site regelmatig wordt geupdate. Voeg daarom regelmatig nieuwe content aan je website toe. Hierdoor blijf je actueel en relevant. Ook Google ziet dit en zal de vernieuwing onderzoeken en de website opnieuw ranken. Niets doen is geen garantie dat de ranking blijft behouden, immers concurrenten kunnen ook hun site updaten en daarmee hoger scoren.

Archief

1 mei 2019 - eCommerce verdienmodellen
1 mrt 2019 - Effectief online verkopen
1 jan 2019 - Nieuwe .shop extensie is een kans
1 nov 2018 - Neuro marketing toegepast op webshops
1 sep 2018 - Het geheim van goede landingspagina's
1 jul 2018 - Verbeter het verkoopresultaat van je webwinkel
1 mei 2018 - De AVG en de impact op websites
1 mrt 2018 - Waarom SSL beveiliging zo belangrijk is
1 jan 2018 - Wat is responsive en hoe werkt het
1 nov 2017 - Adverteren met Google Adwords
1 jul 2017 - Zoekmachines en vindbaarheid
1 mrt 2017 - Het belang van leesbare URL´s
1 jan 2017 - CMS hoe het (voor mij) begon
Powered by webXpress