Blog

Hoe de e-commerce afvalberg verkleint kan worden

1-3-2022 00:00:00
Duurzaam is voor iedere branche een uitdaging, zeker ook voor e-Commerce. Uit onderzoek van Recycling Netwerk Benelux blijkt dat er meer dan 87 miljoen kilo aan verzendmateriaal wordt verbruikt. ten gevolge van online bestellingen wordt thuis bezorgt. Er wordt zoveel karton gebruikt dat er schaarste dreigt. Daarbij komt nog de CO2 uitstoot dat ontstaat tijdens de productie en het tansport. Met een steeds kritischer consument is het belangrijk om in actie te komen en en uit te zoeken hoe hier verdere maatregelen genomen kunnen worden. In deze blog wordt in 6 stappen uitgelegd hoe de verpakking duurzamer kan worden gemaakt gevolgd door 10 praktische tips.
 
Duurzamer in 5 stappen 
 
De beste stap naar vergroening is stoppen met verpakking. Dit verhoogt echter het risico op beschadiging en dat zou juist een averechts effect hebben omdat de impact van een defect product op het milieu veel negatiever is. Verpakking is dus noodzakelijk, dus is het verstandig om te kijken hoe deze verpakking zo duurzaam mogelijk toegepast kan worden.

Stap1: Gebruik duurzame verpakkingen
 
Duurzamer verzenden begint bij het verpakkingsmateriaal. Kies bij voorkeur voor verpakkingen gemaakt van duurzaam materiaal en beperk het plastic gebruik. Naast kartonnen dozen kan er ook gebruik gemaakt worden van papieren zakken of dozen. Sommige webshops kiezen er zelfs voor om verpakkingen te hergebruiken. Verpakking is vaak onderdeel van de brand, wanneer je voor hergebruik kiest is het belangrijk dat dit de branding niet beschadigd. Hergebruik kan zelfs waarde toevoegen als dit duidelijk gecommuniceerd wordt en wordt uitgelegd waarom. Let er wel op dat oude dozen minder stevig kunnen zijn na gebruik. Deze zijn dus niet altijd geschikt voor het verzenden van zware of breekbare artikelen. 

Stap 2: Kies een passende doos

Wat je nog te vaak tegenkomt is dat spullen in veel te grote dozen wordt afgeleverd. Afleveren in een goed passende doos lijkt logisch, maar vaak hebben webshops maar een beperkt assortiment van dozen. Het verzenden van pakketten in te grote dozen heeft 2 nadelen: de pakketten bestaan dan ook voor een groot deel uit lucht en dit is slecht voor het milieu. Daarnaast vindt de ontvanger een te grote verpakking niet nodig en kan hij of zij zich hieraan gaan irriteren. Het is daarom belangrijk om het juiste formaat verpakking voor je product te kiezen. Bovendien hoef je dan hoef je dan minder opvulmateriaal te gebruiken. Een win-win-win situatie! 

Stap 3: Gebruik papiertape
 
Voor het dicht maken van dozen wordt vaak een tape gebruikt. Hiervoor zijn verschillende soorten tape beschikbaar variërend van pvc tot papier. Hoewel het aandeel tape op de totale verpakking beperkt is kan pvc tape mogelijk een negatief gevoel oproepen vanwege de associatie met kunststof en kan papieren tape juist een positief gevoel oproepen. Papiertape is even sterk en heeft een gelijke kleefkracht. Een extra mogelijkheid is om het papierentape te bedrukken met logo of de ontvanger er op te attenderen dat de doos samen met de tape gerecycled kan worden.

Stap 4: Verminder het verpakkingsmateriaal
 
Het kiezen voor duurzame verpakkingen is een goede stap in de richting van groener verzenden, maar net zo belangrijk is om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen. Wees je bewust van het gebruik van verpakkingsmaterialen, gebruik alleen wat nodig is en voorkom dat er te veel opvulmateriaal of tape wordt gebruikt. 

Stap 5: Een duurzame vervoerder

De bovenstaande punten geven aan wat je kunt doen om duurzamer te worden als het om verpakkingsmateriaal gaat. Maar de de verzending is natuurlijk ook een onderdeel wat nader bekeken moet worden. In Nederland zijn er veel verschillende pakketbezorgers die ook duurzaamheid ambities hebben en hiervoor oplossingen bieden. Dat betekent dat het naast prijs en service belangrijk is om te kijken welke duurzame mogelijkheden ze bieden zo als CO2 neutraal transport en bijvoorbeeld naast auto ook elektrisch en/of fiets. Kies voor de duurzaamste vervoerder die het beste bij jouw bedrijf en jouw wensen past.
 
Stap 6: Aflevering in 1 keer
 
Om te voorkomen dat er onnodig transport plaatst vindt is het belangrijk dat de gegevens m.b.t. het afleveradres correct zijn maar ook dat er een goede afstemming is geweest met de ontvanger over het aflevermoment zodat het pakketje in 1x goed kan worden afgeleverd. Om dit te realiseren is het belangrijk dat de gegevens correct zijn ingevoerd en dat de software voldoende mogelijkheden biedt voor het kiezen van het aflevermoment. Extra handig is wanneer tijdens de verzending het afleveradres nog bijgesteld kan worden.
 
Duurzamer met 10 praktische tips 
 
Bij duurzaam gaat het niet alleen om begrijpen maar mogelijk nog meer om toepassen, daarom nu een aantal praktische tips:
 
#1: Kies het juiste formaat verzenddoos.
#2: Kies voor gerecycled verpakkingsmateriaal
#3: Maak hergebruik mogelijk met hersluitbare verpakkingen
#4: Gebruik geen of zo weinig mogelijk  opvulmateriaal.
#5: Kies voor gerecycled en/of biologisch afbreekbaar vulmateriaal
#6: Bied meerdere bezorgopties aan in de checkout van jouw webshop
#7: Kies voor een duurzame vervoerder 
#8: Let op de manier van bezorgen: fiets, (elektrische) scooter of auto
#9: Voorkom retouren.
 
Last but not least:
 
#10: Vertel klanten hoe duurzaam jij bent met een nieuwsbericht, social post of kaartje dat je meestuurt bij bestellingen. Gebruik duurzaamheidskeurmerken
op jouw website.

de belangrijke functionaliteiten van een website

1-2-2022 00:00:00
Het internet is de belangrijkste plek waar mensen informatie zoeken. Wil jij gevonden worden dan is het belangrijk dat je op internet goed te vinden bent. Met een website kun je veel kanten op en je activiteiten goed promoten. In deze blog worden een aantal basis functionaliteiten genoemd maar ook extra functionaliteiten en functionaliteiten waarmee je extra toegevoegde waarde aan jouw website kunt toevoegen en een overzicht van alternatieve online commerciële oplossingen.
 
Basis functionaliteiten
 
Snel, gebruiksvriendelijk, snel en veilig
 
Wat de basis is voor iedere website is dat het snel moet zijn, gebruiksvriendelijk en veilig. De snelheid van de website wordt bepaald door de webserver en de gebruikte software. De gebruiksvriendelijkheid wordt bepaald door het ontwerp en in welke mate de website responsive is. De veiligheid wordt goed geregeld door de toepassing van een ssl-certificaat dat ervoor zorgt dat de communicatie tussen website en server niet door derden kan worden onderschept.

Homepage
 
Een homepage is de hoofdpagina en de toegangspoort van een website. De homepage is direct gekoppeld aan het domein (webadres). Vanaf deze pagina is de rest van de site te bereiken. Op een homepagina staan teksten en afbeeldingen. Vanuit deze pagina worden bezoekers doorgeleid naar vervolgpagina's waar detailinformatie wordt vermeld. Dat doorgeleiden gaat via het menu maar vaak ook via links.

Webpagina(s)
 

Een webpagina is een detailpagina binnen een website, de inhoud bestaat vaak uit uit teksten en afbeeldingen. Een webpagina gaat meestal over een specifiek onderwerp. Op deze pagina wordt de bezoeker uitgebreider geïnformeerd. Zo kunnen webpagina's gaan over bepaalde diensten en/of bepaalde producten. Naast het informeren van de bezoeker zijn deze pagina's ook belangrijk voor de vindbaarheid.

 
Call-to-Action knop
 
Vaak heeft je website een doel en webpagina's zijn daarbij een hulpmiddel. Het doel is vaak dat de bezoeker contact opneemt of bij een webshop een order plaatst. Vaak moet de bezoeker een zetje hebben om na het lezen van bijvoorbeeld een webpagina waarin een dienst wordt aangeboden de stap naar contact leggen te laten maken. Hiervoor wordt vaak een knop gebruikt. Iedereen weet waarvoor een knop voor bedoeld is: om op te drukken. Zo'n knop wordt dan de call-to-action genoemd.
 
Contactformulier
 
Als de bezoeker geïnformeerd is moet de bezoeker in de gelegenheid worden gesteld om in contact te komen. Hiervoor wordt vaak het contactformulier gebruikt. Op het contactformulier worden de belangrijke contact informatie vermeld en wordt vaak aangevuld met relevante bedrijfsinformatie zoals KvK-nummer en BTW-nummer. Om het maken van contact laagdrempelig te maken wordt vaak een contactformulier toegevoegd en/of het telefoonnummer prominent getoond.
 
Captcha
 
Webformulieren zijn handig voor bezoekers maar ook voor e-mail spiders. Om robots te weren dat zij via het webformulier spammen wordt er vaak gebruikt gemaakt van een CAPTCHA. Dit is een check om vast te stellen of de invuller van het formulier een mens is en niet een robot. Het nadeel van een captcha is dat de bezoeker een extra actie moet doen, soms haken ze dan af. 

Extra functionaliteiten
 
Portfolio (of fotoalbum)
 
Wanneer je producten verkoopt maar daarvoor geen webshop wil inrichten dan is een portfolio pagina handig. Hierop kunnen foto's getoond worden en kan een korte tekst worden toegevoegd. Op deze manier kan de bezoeker een goed overzicht krijgen. Vaak kan een foto in de portfolio ook vergroot worden getoond.

Reviewpagina (of gastenboek)
 
Een reviewpagina geeft bezoekers de mogelijkheid om een mening of indruk van een product of dienst achter te laten. Vaak kan een tekst bericht en een score bijvoorbeeld in sterren of een getal worden ingevoerd. Ook wordt de gebruiker gevraagd om een naam en e-mailadres in te voeren. Handig is wanneer er een mailbericht wordt gestuurd wanneer een review is geplaatst en je eventueel handmatig de berichten moet vrijgeven voor weergave.
 
Nieuwsbriefformulier
 
Nieuwsbrieven zijn een goede manier om in contact te blijven met je klanten. Nieuwsbrieven zijn een tijdje minder populair geweest, maar met de opkomst van social media is ook de nieuwsbrief weer terug. Vanwege de AVG wetgeving kun je niet zomaar iedereen mailen. Via een nieuwsbriefformulier kunnen bezoekers zich voor nieuwsbrieven inschrijven.

Functionaliteiten die extra waarde toevoegen
 
Nieuws
 
Heb je regelmatig wat nieuws te melden dan is het handig om een nieuwspagina aan de website toe te voegen. Met nieuwsberichten laat je zien dat actief bent en kun je alle belangrijke meldingen gemakkelijk met iedereen delen. Vaak kun je nieuwsberichten voorzien van een bijpassende afbeelding en kan het tijdstip van on- en offline worden ingesteld. 
 
Agenda
 
Organiseer je regelmatig activiteiten en wil je dit delen zodat bezoekers weten wat jij organiseert of om ze de mogelijkheid te geven daarvan kennis te nemen en zich daarvoor aan te melden dan is het handig om een agendapagina toe te voegen. Vaak kun je agendaberichten voorzien van een bijpassende afbeelding en kan het tijdstip van on- en offline worden ingesteld. 

Blog
 
Heb je veel kennis en wil je daarover schrijven zodat bezoekers jouw deskundigheid zien en met jouw gedeelde kennis hun voordeel kunnen doen dan is het handig om een blog aan je site toe te voegen. Een blog bestaat vaak uit een hoofdfoto met tekst en kan worden aangevuld met kleinere afbeeldingen. Een blog heeft als extra voordeel dat het content aan je website toevoegt. Zoekmachines zijn dol op content waardoor een blogpagina de vindbaarheid van je website zal verbeteren. Vaak kan het tijdstip van on- en offline worden ingesteld. 

Activiteiten
 
Organiseer je regelmatig activiteiten en wil je dat niet alleen delen  maar bezoekers ook de mogelijkheid wil geven om zich per mail op te geven dan is een activiteitenpagina een goede oplossing. Op deze pagina kun je de de activiteiten tonen, maar is dit direct gekoppeld aan een webformulier dat ingevuld kan worden bij jou in de mailbox binnenkomt. Vaak kun je activiteitenberichten voorzien van een bijpassende afbeelding en kan het tijdstip van on- en offline worden ingesteld. 

Commerciele oplossingen
 
Backoffice
 
Wanner je een orderstroom moet afhandelen is een Backoffice erg nuttig. Hierin kunnen klanten beheerd worden orders afgehandeld en facturen gemaakt en afgehandeld. Een Backoffice kan in een aantal gevallen ook voor meer toepassingen gebruikt worden zoals Boekingenbeheer of Leden/abonnementensysteem.
 
Webshop
 
Naast een website kun je ook een webshop toepassen. Een webshop is een compleet systeem waar je verschillende productgroepen en producten kunt tonen. Geselecteerde producten komen in een winkelmandje en kunnen dan besteld worden. Tijdens het plaatsen van de bestelling is er vaak de mogelijkheid om online te betalen. De orders komen vervolgens in de backoffice binnen en kunnen daar verder afgehandeld worden.
 
Boekingenbeheer
 
Een vervolgstap op de activiteitenpagina is dat het systeem wordt uitgebreid met een boekingssysteem waarin kan worden aangemeld voor verschillende activiteiten die op verschillende data op verschillende locaties georganiseerd kunnen worden. Bezoekers kunnen hun keuze maken en zich aanmelden en indien gewenst online betalen. De abonnementen en verlengingen en betalingen kunnen vervolgens via de Backoffice worden afgehandeld.

Leden/abonnementenbeheer
 
Ledenbeheer is ook eenvoudig mogelijk door gebruik te maken van klanten en orders, maar wordt nog completer als dit op basis van abonnement wordt aangestuurd waarbij abonnementen jaarlijks kunnen worden aangekondigd. De binnenkomende boeking kan via de Backoffice worden afgehandeld.
 
Community/communitybeheer
 
Het is ook mogelijk om leden met elkaar te verbinden door middel van een platform. Leden kunnen allemaal op het platform publiceren, dat kunnen nieuwsberichten zijn, maar ook blogs en activiteiten. Het ledenbeheer zelf kan via de Backoffice worden afgehandeld.

Digitaliseren is slim, zeker nu

1-1-2022 00:00:00
De wereld wordt steeds digitaler. Vanuit de EU wordt er al een paar jaar nadruk gelegd op digitalisering in het MKB en staat dit onderwerp hoog op de agenda. Dat is niet voor niet, dit is omdat digitaal werken voor meer flexibiliteit en meer structuur leidt waardoor meer overzicht ontstaat waardoor de professionaliteit verhoogd wordt, de efficiëntie verbeterd en het geheel meer klantgerichtheid. Veel bedrijven hebben last (gehad) van corona en zullen moeten herstellen. Digitalisering kan hier, juist nu, goede oplossingen bieden!
 
Digitaliseren is altijd slim!
 
Digitaliseren is niet alleen slim om te herstellen van corona. Digitalisering is altijd slim, belangrijke drijfveren hierachter zijn:
  • Toenemende mate van veeleisendheid van klanten
  • De concurrentie die ook steeds meer digitaal doet
  • Beter kunnen (online) kunnen werken
  • Noodzaak om continue processen te verbeteren
Nu de consument steeds meer online doet, en daarmee in toenemende mate behoefte heeft aan goed goeorganiseerde digitale processen worden organisaties juist met obstakels geconfronteerd. Een belangrijke oorzaak is dat veel organisaties door corona hun omzet zagen afnemen en daardoor juist minder budget hadden om extra stappen te zetten in het proces van digitalisering.

Digitalisering is meer dan papier vervangen 

Digitaliseren is meer dan een overstap van papier naar digitaal. Bij digitaliseren zijn 3 kernwoorden belangrijk:
 
Centraliseren: Grootte organisaties hebben al jaren geleden de overstap gemaakt naar geïntegreerde systemen zoals ERP. Hiermee wordt data niet alleen gecentraliseerd maar kan deze data ook makkelijker gedeeld worden waardoor er op meer plekken betere beslissingen genomen kunnen worden. Ook voor het MKB is het belangrijk om de data te gaan centraliseren en deze informatie te delen.
 
Automatiseren: Ook is het belangrijk om te kijken hoe de informatie verzameld wordt. Als informatie handmatig wordt verzameld dan is het een uitdaging hoe deze informatie meer geautomatiseerd verzameld kan worden waarbij niet alleen het kosten aspect een rol speelt maar ook de snelheid waarmee de informatie beschikbaar kan komen. Als informatie in andere system beschikbaar is dan is het een uitdaging om deze systemen direct met elkaar te verbinden. Real-time informatie uitwisseling zou hierbij het streven moeten zijn.

Data laten stromen: Als data real-time beschikbaar is is het belangrijk om deze data zoveel mogelijk te laten stromen. Maak er gebruik van om de klant de juiste service re bieden en indien mogelijk de service zelfs uit te breiden. Informeer de klant, dit kan in eerste reactief, maar probeer dit naar proactief om te buigen. Probeer daar waar mogelijk ook deze processen te automatiseren.
 
Digitalisering maakt organisaties toekomst gericht
 
Nu de data op centraal is verzameld en decentraal beschikbaar is biedt dat organisaties verschillende voordelen:
 
Inzicht in de eigen processen: Door meer informatie te verzamelen en beschikbaar te hebben kan dat inzicht geven in belangrijke organisatie parameters zoals: de waarde van de uitstaande facturen, inzicht in klantwaarde, verkoop kanalen die de beste klanten opleveren maar ook processen of procesonderdelen waar het vaak misloopt.
 
Een betere afhandeling van klantprocessen: Nu informatie centraal beschikbaar is en breder toegankelijk is wordt het makkelijker om dit te organiseren/ Medewerkers hoeven niet langer op 1 plek aanwezig te zijn. Maar kunnen ook, bijvoorbeeld ten gevolge van corona op verschillende plekken aanwezig zijn. Ze kunnen nu eenvoudig de zelfde data delen en zelfs aanvullen met nieuwe gegevens.

De basis voor verdere innovatie: Als de processen goed lopen en de afhandeling van klantvragen goed gestructureerd verloopt en door de systemen goed wordt ondersteund kan digitalisering ook het innovatie proces ondersteunen. Dit kan op verschillende niveaus: dit kan op het niveau van klantinformatie en procesverbetering waarbij de processen zoveel mogelijk worden geoptimaliseerd en informatie zoveel mogelijk voor de klant direct toegankelijk is maar kan ook door het toepassen van enige intelligentie tot innovatie. 
 
Stappen plan voor digitalisering van de organisatie
 
Het overgrote deel van de MKB-ers vindt digitalisering belangrijk en willen daar ook uitvoering aan geven maar niet alle organisaties hebben scherp hoe ze dit het beste kunnen organiseren. Daarom hier een stappenplan:
 
Stap 1: Analyseren van de huidige situatie en maken masterplan: Allereerst is het belangrijk om te weten wat digitaliseren inhoudt en naar de eigen organisatie en processen te kijken wat de status van de digitalisering is. Vervolgens is het belangrijk om vast te stellen welke stappen er genomen moeten worden en welke stappen als eerste gezet moeten worden. Als het hele proces in kaart is gebracht ontstaat uiteindelijk een masterplan.
 
Stap 2: Design thinking prototype bouwen en valideren: Voordat er begonnen wordt met het digitaliseren is het belangrijk om ook de klante te betrekken en te vragen wat hij/zij nodig is. Vervolgens kan begonnen worden met het digitaliseringsproces. Het advies is om dit in kleine stapjes te doen en steeds als er een deelstapje afgerond is dit te testen of het voldoet aan de verwachtingen. Ook is het goed om te kijken of het deelresultaat effect heeft op het eindresultaat en eventueel moet het eindresultaat bijgesteld worden.

Stap 3: Doorontwikkelen, doorontwikkelen, doorontwikkelen: Digitalisering is nooit af, ontwikkeling stopt nooit. Steeds opnieuw moet er naar het speelveld gekeken worden. Waar vragen klanten om? Wat doet de concurrentie? Wat zijn de eigen sterktes en zwaktes? Kortom waar zijn ontwikkelingen nodig en hoe benut je op de beste manier de kansen. Opnieuw moet op basis hiervan een masterplan opgesteld worden en moeten nieuwe ontwikkelingen in gang gezet worden.

Digitalisering en Backoffice
 
De Backoffice speekt vaak een belangrijke rol bij digitalisering. Hierin worden belangrijke gegevens aan elkaar gekoppeld. Klanten, Producten, Orders. De webXpress Backoffice is ontwikkeld om de digitalisering van organisaties te ondersteunen en blijft zich voortduren verder ontwikkelen om steeds meer kansen te benutten.

7 tips om je voorraadbeheer slim te organiseren

1-12-2021 00:00:00
Ben je de eigenaar van een webshop of winkel dan heb je dagelijks te maken met voorraadbeheer. Voor de meeste ondernemers is het een hele uitdaging om van alle producten uit het assortiment de voorraad bij te houden met als doel een goede service naar de klant en tegelijkertijd de voorraad zo laag mogelijk te houden om de opslagkosten te minimaliseren. Bovendien helpt een goed voorraadbeheer om overzicht te houden en processen efficiënt te organiseren. Het goed managen van voorraad draagt op verschillende manieren bij aan het succes van een, aan de ene kant een service aspect en zorgen dat de klant goed bediend wordt met een betere omzet tot gevolg en aan de andere kant een kosten factor die de kosten zo laag mogelijk houden. In dit artikel een 7-tal tips om het voorraadbeheer slim te organiseren.
 
Tip 1: Volg je voorraad
 
De eerste stap om voorraadbeheer te organiseren is het volgen van de voorraad. Hoeveel is er van een bepaald product aanwezig, hoeveel gaat eraf (verkopen) en hoeveel komt er bij (ontvangsten). Het bijhouden van de voorraad kan op verschillende manieren, het kan met potlood en papier, met een Excel spreadsheet of met een voorraadbeheer systeem. Een voorraadbeheer systeem heeft hierbij de voorkeur omdat dit speciaal voor dit doel is ingericht. Daarbij kan vaak gebruik gemaakt worden van barcodescanning om de goederenstromen te kunnen volgen en het afboeken van verkopen en het bijboeken van ontvangsten te vereenvoudigen. Als er niet alleen verzonden wordt maar ook directe verkopen plaats vinden is ook een koppeling met een kassasysteem handig. Het gebruik van een voorraadbeheersysteem vraagt vaak wel om een investering, denk hierbij aan gebruik van de software maar ook de tijd om het in te richten.
 
Tip 2: Inrichting met de juiste informatie
 
Om je voorraad goed te beheren en beslissingen te kunnen nemen ben je informatie nodig. Het is belangrijk om naast de gebruikelijke productinformatie zoals artikelnummer, artikelnaam, artikelfoto(s), artikelprijs en mogelijk belangrijke gegevens zoals, kleur, maten, gewicht nog extra gegevens op te slaan zoals: leverancier, (magazijn)locatie en categorie. Het is belangrijk om te weten wie de producent of leverancier is. Dit om vervolgbestellingen te kunnen plaatsen maar ook een inschatting te kunnen maken bij de levertijd. Het opslaan van de magazijnlocatie is handig om het product terug te kunnen vinden en om ervoor te zorgen dat het product steeds op dezelfde plek licht. Het bepalen van een categorie kan helpen om je aandacht en energie op de juiste categorie te focussen. Over categorie meer in de volgende tip.
 
Tip 3: Categoriseer de producten
 
Niet ieder product is even belangrijk, Er zijn producten die een belangrijke bijdrage hebben in je omzet en er zijn producten die een kleine bijdrage hebben in je omzet. Als er geen voorraad is van producten die een belangrijke bijdrage hebben dan gaat er belangrijke omzet verloren en loop je kans dat de besteller het product ergens anders gaat zoeken. In het ergste geval komt hij zelfs niet meer terug. Het is dus belangrijk om deze producten altijd goed op voorraad te hebben. Producten die een minimale bijdrage hebben zijn eerder producten waarvan je mogelijk teveel voorraad hebt en misschien zelfs beter een korting op kunt geven om te voorkomen dat ze onverkocht in het magazijn blijven liggen. Een bruikbare classificatie is de ABC-classificatie. Hierbij zijn er 3 categorieën. De A-categorie is de belangrijkste categorie. A-producten zijn producten die gezamenlijk voor 80% bijdragen om de omzet. Vaak gaat dit maar om een kleiner aantal producten, in de praktijk is dit circa 20% van het assortiment. B-producten zijn producten die na de A-producten, zo'n 15% van de omzet zijn en vaak 30% van het assortiment. C-producten zijn producten die de laatste 5% aan de omzet bijdragen maar vaak 50% van de het assortiment zijn. 
 
Tip 4: Actief managen van de voorraad

Nu we de producten gecategoriseerd hebben kunnen we makkelijker beslissingen nemen. Belangrijk is om de voorraad actief te gaan managen door hier periodiek naar te kijken. Afhankelijk van de verkopen zal dat maandelijks, wekelijks of dagelijks moeten gebeuren. Voorraadbeheersystemen hebben vaak een signaallijst waarop artikelen dir aandacht nodig zijn staan vermeld.

Tip 5: Zorg dat belangrijke producten in voldoende mate op voorraad zijn
 
Bij het managen van de voorraad is het belangrijk om A-categorie producten goed op voorraad te houden en tijdig te bestellen. Ook is het belangrijk om de aantallen verkopen te bereken. Afhankelijk van de bestelfrequentie kan het minimum aantal bepaald worden. Stel dat de verkopen gemiddeld 50 per week zijn en de bestelfrequentie is 2 week dan moeten er minimaal 100 besteld worden. Het is goed om eventueel een veiligheid in te bouwen en er bijvoorbeeld 20 extra op voorraad te houden.
 
Tip 5: Beperk verouderde of stoffige voorraad
 
Bij een C-categorie product heeft het tijdig bijbestellen geen prioriteit. Als een C-categorie product niet op voorraad is dan geeft dit mogelijk een nee-verkoop. Maar de impact op de omzet is klein. Het risico van een C-categorie product is eerder dat er teveel van op voorraad is. Bij C-categorie items is het daarom eerder zaak om te zorgen dat er niet teveel van op voorraad is en eventueel het product met korting te verkopen. Doe dit zeker als producten mode gevoelig zijn.

Tip 6: Houdt een ijzeren voorraad aan
 
Bij tip 5 werd al aangegeven dat het belangrijk is om een veiligheid in te bouwen. Deze veiligheid is bedoeld om de variatie in verkopen op te vangen. Als er gemiddeld 50 per week verkocht worden betekent dit niet dat er elke dag exact 10 verkocht worden. Dit kan de ene dag 20 zijn en een andere dag 0. Om dit soort variaties op te vangen is het belangrijk om een veiligheidsvoorraad aan te houden, dit wordt ook wel ijzerenvoorraad genoemd.
 
Tip 7: Marketing, marketing, marketing
 
Voorraadbeheer is niet alleen slim inkopen en actief beheren maar ook marketing. Mogelijk kun je A-categorie boosten door deze meer aandacht te geven of een een gerichte actie. Bij C-categorie items moet je tijdig durven om dit product een aantrekkelijke korting te geven zodat ze uitverkocht worden. Blijft er voorraad over dan kun je dit weggooien maar ook aan een goed doel schenken. Dit laatste levert dan nog weer positieve aandacht.

De winst van barcodescanning voor voorraadbeheer

1-11-2021 00:00:00

Digitaliseer je business± eten of gegeten worden

1-9-2021 00:00:00
De samenleving richt zich steeds meer op online. Producten en diensten worden steeds digitaler. Denk aan het belastingformulier, films, muziek, boeken, tickets, cursussen maar ook zorg. Bovendien zijn deze diensten en producten steeds vaker een geïntegreerd onderdeel. Consumenten raken hier aan gewend en over het algemeen is deze ontwikkeling in hun voordeel. Dat betekent dat organisaties en bedrijven hierin mee moeten. Digitaliseren van je business is dus belangrijk. Wie hierin niet meekomt kan makkelijk buiten spel komen te staan.
 
Door technologische ontwikkelingen verschuift "de macht" steeds meer nar de consument. Het zijn niet meer de bedrijven de bepalen welke producten geleverd zullen worden tegen welke prijs, maar steeds meer de consument die zelf kiest welk product het meest geschikt is en welke prijs hij er voor wil betalen. Consumenten willen geen producten kopen om ze te bezitten maar om ze gebruiken. Dit stelt heel andere eisen aan producten maar ook organisaties die deze producten leveren. 
 
Offline/Online
 
Vroeger was de scheidingslijn tussen producten en online diensten nog scherp te trekken. Tegenwoordig is dat erg met elkaar verbonden. Fysieke producten hebben steeds vaker een online component. Denk aan je verwarmingssysteem dat ook via een app op de mobiele telefoon te bedienen is. Deze app kan door de producent bijgeleverd zijn, maar kan ook een ontwikkeling zijn van een derde partij. Goed mogelijk dat de nieuwe innovaties niet meer uit verbeteringen van het verwarmingssysteem komt maar uit slimme software toevoegingen van de app leverancier. Door bijvoorbeeld te signaleren dat de mobiele telefoon zich niet op de thuislocatie bevind maar ergens anders en de verwarming aan of uitzetten afhankelijk van de positie van de eigenaar.
 
Ecosysteem

Dezelfde app zou zich niet alleen tot de verwarming kunnen beperken maar zich ook bezig kunnen houden met de beveiliging van het huis. Zo hoeft de bewoner geen code meer in te voeren als hij het huis betreedt of verlaat om de beveiliging te deactiveren of te activeren. Dit kan heel handig zijn. Voor consumenten levert dit vaak voordeel en gemak op, maar er is ook een negatieve kant en dat is dat ze zo steeds kwetsbaarder kunnen worden omdat ze steeds meer data delen en zo ook overgeleverd zijn aan de leverancier van de app. Bedrijven die de app leveren moeten zich bewust zijn dat ze veel meer dan vroeger samenwerkingen met anderen moeten aangaan maar ook dat ze tegelijkertijd meer verantwoordelijkheid krijgen.

Digital business
 
De eerste stap in digital business is om zoveel mogelijk van de bestaande processen te digitaliseren. Dit om hun klanten toegang te geven en de mogelijkheid om het product om hun specifieke wensen af te stemmen. Maar tegelijkertijd ook om de eigen interne bedrijfsprocessen te vereenvoudigen. Denk hierbij weer aan bijvoorbeeld de verwarming waarbij de gebruiker zijn eigen programma kan samenstellen maar tegelijkertijd informatie krijgt over zijn verbruik. Vervolgens kunnen digitale uitbreidingen worden toegevoegd zoals tips om energie te besparen en online facturatie. Voor veel bedrijven zijn dit soort stappen een logisch vervolg en goed te overzien. De realisatie vraagt vaak om een investering maar levert vaak ook een voordeel op door hogere efficiency, lagere kosten of een betere klanten binding.
 
Digital business innovation
 
Een volgende stap is digital innovation waarbij er in een keer een grote stap gezet wordt die niet was voorzien. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door een outsider die het spel op een andere manier gaat spelen. Deze verandering kan zelfs disruptief zijn. Den hierbij aan Über die met een aap het spel van taxi-vervoer aan het wankelen bracht. Maar denk ook aan Tesla die auto's gaat bouwen, niet omdat ze verstand hebbeb van auto's bouwen, maar wel verstand van software. Deze start-ups zien mogelijkheden om iets wat nu nog fysiek is in software om te zetten en daarmee de wereld op hun kop zetten.
 
Hybride business modellen
 
Het grotere deel van de wereld speelt zich meer in het midden af. Hierbij zijn eigenlijk twee stromingen te onderscheiden. De eerste stroming is dat organisaties die sterk offline aanwezig zijn door middel van digitalisering meer online gaan en daardoor de organisatie efficiënter, effectiever en flexibeler maken en daardoor kunnen groeien zonder hun kosten te verhogen of kunnen downsizen zonder omzet te verliezen.  De tweede stroming is dat organisaties die compleet offline zijn steeds meer offline gaan en fysieke locaties openen en daardoor meer persoonlijk contact met hun klanten kunnen aangaan.
 
Experimenteren, de juiste keuze

Eten of gegeten worden. Wat zijn dan de juiste keuzes? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, dit verschilt per bedrijfstak, per organisatie en mogelijk zelfs per situatie. Duidelijk is dat het vergroten van efficiency en effectiviteit maar ook flexibilisering belangrijke drijfveren zijn. Om te voorspellen welke stappen voorwaarts het meeste succes zullen opleveren of welke disruptief product de markt gaat veroveren is lastig te voorspellen. Belangrijk is om in ieder geval te blijven experimenteren, een business case te bouwen en te kijken hoe de markt hierop reageert.
 
Digitale strategie
 
Experimenteren gaat heel veel goede maar ook slechte ervaringen opleveren. Het moet natuurlijk wel ergens toe leiden. Om die reden is het belangrijk om wel een digitale strategie te ontwikkelen. Het is belangrijk om je te ontwikkelen, stappen voorwaarts te zetten, maar tegelijkertijd je te onderscheiden van je concurrenten en deze voor te blijven.  
 

De e-commerce effecten van de corona pandemie

1-8-2021 00:00:00
De corona pandemie heeft organisaties gedwongen om hun verdienmodel kritisch te bekijken en soms versneld aanpassingen te realiseren. Vaak waren aanpassingen voorzien maar was de situatie niet urgent genoeg, maar soms waren aanpassingen niet voorzien maar wel urgent en was aanpassen een kwestie van overleven of niet. Nu corona steeds meer onder controle lijkt te komen is het interessant om terug te kijken en te onderzoeken wat op e-commerce gebied van deze periode geleerd kan worden.
 
Als gevolg van de lock-downs hebben consumenten hun uitgaven herzien. Nu men niet meer naar kantoor ging en thuis aan het werk ging ontstond er een andere focus. Zo werd er ruim 54% meer uitgegeven aan tuinieren, ruim 57% meer aan keukenapparatuur en 44% meer aan hobbyartikelen en 63% meer aan speelgoed. De grootste groei zat echter in het segment hardware en bouwmaterialen (74%). Net zo belangrijk was om de verschuiving te zien van offline naar online. Doordat winkels met flinke beperkingen werden opgezadeld of zelfs gedwongen werden hun deuren te sluiten zochten de consumenten naar alternatieve manieren om toch hun producten geleverd te krijgen. De pandemie had groot effect op horeca maar ook op de detailhandel en dan vooral de detailhandel die voornamelijk fysiek bereikbaar was. Bedrijven moesten overschakelen en leren om hun producten digitaal aan te bieden, maar ook nadenken over hoe de producten aan consumenten konden worden geleverd.
 
De vraag is wat er gebeurd als de effecten van de pandemie minder worden. Blijven we meer thuis werken, verschuiven onze interesses en uitgaven (weer terug), gaan we weer fysiek naar winkels of blijven we meer online bestellen en last-but-not-least gaan we de producten ophalen of laten we het bij voorkeur aan de deur bezorgen?
 
Dichter bij klanten
 
Wat corona heeft geleerd dat traditionele verkoopkanalen ineens verstoord kunnen zijn. Voor groothandels had het grootte effecten als winkels dicht moesten en geen producten meer konden verkopen waardoor direct de vraag naar aanvulling van het assortiment tot stilstand kon komen. Als groothandel moet je aan de ene kant respect hebben voor het verkoopkanaal maar als dit dicht zit is het toch zaak om een oplossing te vinden en meer directe verkoopkanalen te starten. Bij voorkeur zo dat je huidige verkoopkanaal niet beschadigd en dit kanaal als het weer open gaat alsnog kunt bedienen. In het meest gunstige geval kom je zo snel weer terug op het oude verkoopniveau en met een beetje geluk zelfs hoger omdat je nieuwe, meer directe, afzetkanalen hebt gevonden.

Bij het starten van meer directe verkoopkanalen zal de order afhandeling zeer waarschijnlijk een andere afloop gaan krijgen. Meer direct, dichter bij de klant, betekent kleinere orders, dus meer administratie maar ook meer orderhandeling. Kleinere orders betekent mogelijk ook meer afleverlocaties dus meer transport. Naast het voordeel van verkoopvolume is er een tweede belangrijk voordeel is dat dichter bij de klant ook betekent een meer directe relatie met de eindklant en zo meer inzicht in klantbehoeftes.

Re-commerce
 
Niet zozeer direct samenhangend met corona, maar eigenlijk ook wel wel is de trend van duurzaamheid. We komen tot de conclusie dat onze huidige manier van consumeren z'n grenzen heeft bereikt en moeten op zoek naar alternatieven. Waar vroeger producten vooral nieuw gekocht werden en afgedankte producten makkelijk in de vuilniston verdwenen, is het tegenwoordig gebruikelijker om producten tweede hands te kopen en producten zolang ze nog bruikbaar zijn via een kringloopwinkel af te voeren ontstaat er een basis om producten zelf terug te nemen en opnieuw te verkopen. Brands worden niet langer alleen aan nieuwe producten gekoppeld maar ook aan tweede hands producten. Consumenten zien het voordeel van de brand, de lagere prijs en zijn tegelijkertijd ook bewust dat ze een aandeel hebben in duurzaamheid en besparingen van grondstoffen.
 
De re-commerce markt is nog tamelijk nieuw. Dat betekent dat er een enorme potentie aanwezig is. Veel producten kennen nog de weg van vuilniston of tweedehands. Consumenten zijn steeds bewuster van de noodzakelijkheid van duurzaamheid en milieu en zullen daardoor zoeken naar mogelijkheden om dat ook in hun aankopen mee te nemen. Omdat het nieuw is zijn er nog geen gebaande paden en zal er geëxperimenteerd moeten worden welke oplossingen er wel of niet werken.
 
One-stop-shop
 
In Duitsland neemt Amazon 50% van de online detailhandel voor z'n rekening. Aansluiten en meedoen is dan eigenlijk de enige optie. Op dit moment is Bol.com de dominante marktleider die 25% van de online detailhandel voor hun rekening neemt. Amazon is in Nederland nog niet erg actief, maar dat is een kwestie van tijd. Aansluiten bij dergelijke platformen of marktplaatsen is onvermijdbaar en biedt uiteraard voordelen als het om verkoopvolume gaat, maar mogelijk ook bij de logistieke afhandeling.
 
Voor consumenten is het handig wanneer ze voor al hun behoeften naar het zelfde platform kunnen gaan. Een platform houdt het overzichtelijk. Een platform kan niet alleen de verkoop voor hun rekening nemen maar ook de logistieke afhandeling zoals producten op voorraad houden, ordersamenstelling en inpakken en versturen. Er zijn echter ook nadelen aan verbonden zoals het verlies van eigen gezicht maar ook de marge die betaald moet worden.  
 
Wil je een tegenwicht bieden dan moet je ervoor zorgen dat je een zo groot mogelijk assortiment hebt zodat je klanten meer het one-stop-shop gevoel krijgen. Daarvoor is goed om kritisch naar het assortiment te kijken en te overwegen om dit uit te breiden en aan te vullen met producten die de klantengroep ook nodig is. De logistieke afhandeling kun je zelf doen maar door slimme automatisering kunnen systemen steeds vaker makkelijker gekoppeld worden.
 
Personalisatie
 
Hoe groter de webshop hoe lastiger het wordt om producten terug te vinden. Het one-stop-shop idee is prima maar geeft mogelijk ook beperkingen. Al een aantal jaren wordt personalisatie als oplossing geroepen. Dit kan door in de e-mail, in nieuwsbrieven en bij inloggen op de website de klant persoonlijk welkom te heten. Een mogelijke uitbreiding is om het assortiment aanpasbaar te maken zodat categorieën waarin de consument niet geïnteresseerd is niet getoond worden, maar uiteraard nog wel weer toe te voegen zijn.
 
Geïnteresseerd in e-commerce oplossingen
 
2Com2 biedt webshop oplossingen met uitgebreide backoffice. Geïnteresseerd? Neem dan contact op!

6 Webdesigntrends voor 2020

1-1-2020 00:00:00
De wereld van webdesign is constant in beweging. In deze beweging zijn er twee belangrijke factoren: grafische vormgeving en techniek. De ontwikkeling van deze factoren gaat vaak hand in hand. In dit artikel een overzicht van de 6 belangrijkste trends.
 
Webdesigntrend 1: Mobile first
 
Deze trend was er natuurlijk al veel langer. Deze trend zal echter ook in 2020 een belangrijke rol spelen en zelfs in belang toenemen. Anno nu is bijna iedereen online en niet alleen met een PC maar veel vaker via een smartphone of een tablet. De focus ligt dus veel meer op het mobiele design. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de website op alle apparaten zo optimaal mogelijk getoond worden. Een belangrijke techniek is het toepassen van responsive design waarbij de opbouw van de website met zogenaamde smart grids gebeurd wat ervoor zorgt dat de site op iedere apparaat zo optimaal mogelijk gepresenteerd wordt.
 
Webdesigntrend 2: Minimalisme
 
Complex design is uit, minimalistisch design is in. Om websites voor bezoekers overzichtelijk te houden wordt er tegenwoordig gefocust op esthetisch aantrekkelijkheid, overzichtelijkheid en gebruikersgemak. Hierbij wordt het aantal kleuren beperkt, is er relatief veel witruimte en een minimaal aantal knoppen. Op deze manier blijft de site overzichtelijk en kan de bezoeker makkelijk navigeren en zijn weg vinden. Bij een meer overdreven vorm van minimalistisch wordt er zelfs met verborgen menu(s)(opties) gewerkt. In eerste instantie toont de website zich klein, maar wie de verborgenopties weet te vinden kan een door een veel uitgebreidere site navigeren. 
 
Webdesigntrend 3: Typografie
 
In eerste instantie waren er maar een beperkt aantal fonts beschikbaar voor gebruik op websites en maakte iedere site gebruik van Times New Roman, Arial, Comic Sans en Verdana. Door de beschikbaarheid van bijvoorbeeld Google fonts is deze beperking opgeheven en is er een groot scala van toepasbare fonts beschikbaar voor gebruik op websites. Door deze uitgebreide keuze kunnen websites beter een eigen, en dus onderscheidend, gezicht tonen. Vanuit het minimalisme is een beperking van het aantal fonts sterk aan te raden, maar daarna is er veel ruimte voor creativiteit.
 
Webdesigntrend 4: Bewegend beeld
 
Bewegend beeld kan op verschillende manieren de aantrekkelijkheid van een verhogen. Aanvankelijk was door een beperkte bandbreedte op internet het gebruik van video beperkt, sinds 4G breed is uitgerold is deze beperking nagenoeg opgeheven. Zo zie je steeds vaker dan slideshows op de home-pagina worden vervangen door een videobanners die direct een beleving oproepen. Ook zie je steeds vaker korte geanimeerde videos die gebruikt worden om iets uit te leggen. Deze vorm van instructie is veel effectiever dan een uitleg door middel van tekst. Daarnaast kunnen video's gebruikt worden om een bedrijf te introduceren of om een beter beeld te geven van het product of de dienst. In alle gevallen geldt wel dat het gebruikte beeldmateriaal van een hoge kwalitwit is.
 
Webdesigntrend 5: Asymetrische layout
 
De toepassing van (smart) grids heeft vaak als consequentie dat een website een symmetrische opbouw heeft. In dat geval zorgen de smart grids voor een optimale vertoning op de diverse apparaten. De symmetrische opbouw is vanuit minimalistisch oogpunt prima, maar haalt vaak wel iets van de spanning uit het design. De websites worden daardoor meer van hetzelfde waardoor jouw website er minder tussen uit springt. Om die reden zullen webdesigners steeds meer willen experimenteren met asymmetrisch designs. Als dit goed gebeurd resulteer dit in een opvallende website, als het niet goed gebeurd in chaos.

Webdesigntrend 6: Micro interacties
 
Websites en webshops hebben vaak als doel om een dienst of een product te verkopen. Dit kunnen producten met een lage prijs zijn, maar ook duurdere producten. Om in het laatste geval de potentiële koper over de streep te trekken is een verkoop in één stap waarschijnlijk een risico. Het is slimmer om voor deze stap de mogelijkheid te bieden voor micro-transacties. Door deze micro-transacties ontstaat er interactie die feedback geven, maar ook stappen voorwaarts zijn in de realisatie van de verkoop.
 
2Com2 volgt de ontwikkelingen en wij zijn actief in het toepassen van deze trends. Ben je nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen beteken neem dan contact op.

Archief

1 jul 2021 - 25 praktische tips om de webshop conversie te boosten
1 jun 2021 - 5 Belangrijke verschuivingen bij van offline naar online business
1 mei 2021 - 5 tips om cybercrime tegen te gaan
1 apr 2021 - 10 klaar om te starten online business suggesties
1 mrt 2021 - SEO supertips om je vindbaarheid te verbeteren
1 feb 2021 - De toegevoegde waarde van click en collect
1 jan 2021 - 5 e-commerce trends voor 2021
1 dec 2020 - 10 tips voor supersterke Call to Action
1 nov 2020 - Een website starten? Direct succes!
1 okt 2020 - Platform als business model
1 sep 2020 - Tips om online sterker uit de corona tijd te komen
1 aug 2020 - Backoffice met bio-administratie
1 jul 2020 - Start je eigen online leeromgeving
1 jun 2020 - Verbeter je vindbaarheid in 5 stappen
1 mei 2020 - Deze 6 aandachttrekers boosten je verkopen!
1 apr 2020 - Een webshop starten? Direct succes!
1 mrt 2020 - 10 redenen om vandaag nog een Blog te starten
1 feb 2020 - Factoren die van invloed zijn op uw online vindbaarheid
1 dec 2019 - Bespaar op je webdesignkosten met Growth Driven Design
1 nov 2019 - Zet in iedere fase je (potentiele) klant centraal: See, Think, Do, Care
1 okt 2019 - Duurzaamheid niet meer weg te denken in e-commerce.
1 sep 2019 - De psychogische impact van kleuren
1 aug 2019 - Hoe meet je het succes van je website of webshop
1 jul 2019 - Wat zijn de trends in webdesign
1 mei 2019 - eCommerce verdienmodellen
1 mrt 2019 - Effectief online verkopen
1 jan 2019 - Nieuwe .shop extensie is een kans
1 nov 2018 - Neuro marketing toegepast op webshops
1 sep 2018 - Het geheim van goede landingspagina's
1 jul 2018 - Verbeter het verkoopresultaat van je webwinkel
1 mei 2018 - De AVG en de impact op websites
1 mrt 2018 - Waarom SSL beveiliging zo belangrijk is
1 jan 2018 - Wat is responsive en hoe werkt het
1 nov 2017 - Adverteren met Google Adwords
1 jul 2017 - Zoekmachines en vindbaarheid
1 mrt 2017 - Het belang van leesbare URL´s
1 jan 2017 - CMS hoe het (voor mij) begon
Powered by webXpress