Blog

Creëer je eigen e-learning omgeving

1-1-2024 00:00:00
Een online leeromgeving of ook wel e-learning platform is bedoeld om kennis te delen, vaak tegen betaling, kennis te delen. Een e-learning omgeving biedt vele voordelen. De cursist heeft de mogelijkheid om in eigen temp te studeren, het enige dat de cursist nodig is is toegang tot het internet. Voor de aanbieder geldt dat de eenmalige inspanning van het maken van de cursus vele malen hergebruikt kan worden. In deze blog meer informatie over het opzetten van een e-learning platform.
 
Deze blog wil de e-learning uitwerken en 3 onderdelen: (1) Hoe je met kennis geld kunt verdienen, (2) Hoe je de kennis het beste kunt delen en (3) Hoe dit proces er uit ziet en (4) Hoe je dit automatiseren.
 

(1) Hoe je met kennis geld kunt verdienen

 
Als jij specifieke kennis te bieden hebt waar andere nuttig gebruik van kunnen maken dan heb je een paar mogelijkheden: 1 op 1 kennis overdracht, een boek schrijven of een e-learning omgeving. De voor- en nadelen worden kort toegelicht.
 
 
a. Je werft klanten en deelt jouw kennis 1 op 1. Het voordeel van deze benadering is dat je de kennis overdracht zeer goed kunt afstemmen op de behoefte van de cursist. Het nadeel is dat je iedere keer tijd aan dit proces moet besteden. Aangezien er maar 24 uren in de dag zitten kun je bij veel belangstelling tegen je eigen capaciteitsbegrezenzing aanlopen.

b. Je schrijft een boek waarin je jouw kennis vastlegt. Het voordeel van deze benadering is dat, nadat het boek geschreven is, door verkopen van het boek de kennis verspreid wordt zonder dat het nog een inspanning kost. Je kunt zo geld verdienen zonder verdere inspanningen. Het nadeel is dat je het boek moet schrijven, een uitgever moet zoeken en publiciteit moet genereren om bekendheid te creëren. Als de kennis moet worden bijgewerkt zul je een nieuw boek moeten uitbrengen.
 
c. Je creëert een online cursus waarin je jouw kennis vastlegt. Het voordeel van deze benadering is dat, nadat je de cursus gemaakt hebt, door verkopen van de cursus de kennis verspreid wordt zonder dat het nog een inspanning kost. Je kunt zo geld verdienen zonder verdere inspanningen. Extra voordelen zijn dat je niet afhankelijk bent van een uitgever en de cursus eenvoudig kunt bijwerken. Het nadeel is dat je de cursus moet promoten. 

(2) Hoe je kennis het beste kunt delen

Bij alle keuzes die je maakt moet je nadenken over welke wijze van kennisoverdracht hierbij past. Wanneer je er voor kiest om de kennis 1 op 1 over te dragen dan ben je zeer goed in staat om de kennisoverdracht af te stemmen op de ontvanger. Wanneer je ervoor kiest om dit in boekvorm te doen ben je zeer minimaal in staat om de kennisoverdracht op de ontvanger af te stemmen. Hoewel je tekst en beeldmateriaal kunt gebruiken blijft dit statisch.

Online een cursus aanbieden heeft, mogelijk net als een boek een beperkingen, maar biedt ook weer voordelen. Zo kan het cursusmateriaal meer interactief aangeboden worden door gebruik van teksten, afbeeldingen, video en quizes. Dit zijn in feite tools die ervoor zorgen dat de kennis beter wordt overgedragen. Een belangrijk vertrek punt hierbij is de didactische opzet.
 
Het leerproces kan gezien worden als een 5-fasen proces: 
 
a. Begrip voor onderwerp en relevantie. Hoewel het logisch is at de cursist een bewuste keuze heeft gemaakt om een bepaalde online training te volgen, is het goed om te zorgen dat het onderwerp in een context wordt geplaatst en wordt toegelicht hoe relevant dit is. Hierdoor wordt de cursist alerter en kan de nieuwe kennis beter aan bestaande kennis worden verbonden.
 
b. Testen voorkennis. Een eerste stap kan zijn om de voorkennis te testen. Dit heel goed door een quiz. Dit is "speels" en maakt het daardoor de start wat leuker. Aan het einde hiervan is de cursist in het hoofd meer actief bezig met onderwerp en kennis. Deze test kan ook gebruikt worden om de cursus beter af te stemmen en extra of minder nieuwe kennis aan te bieden. Minder omdat de cursist al goed op de hoogte is, meer omdat de cursist nog onvoldoende startniveau heeft.

c. Aanbieden nieuwe kennis. Nadat het onderwerp en de relevantie duidelijk is gemaakt en de voorkennis op een bepaald niveau is gebracht kan de nieuwe kennis worden gepresenteerd. Belangrijk is om dit logisch op te bouwen en er rekening mee te houden dat cursisten verschillende voorkeuren kunnen hebben:
 
i. sommige cursisten voorkeur hebben om de kennis te horen of te lezen (auditief). Hiervoor is het gebruik van video en teksten en overzichten een goede benadering.
 
ii. andere cursisten voorkeur hebben voor visualisaties (visueel). Hiervoor is het gebruik van afbeeldingen, illustraties en schema's een goede benadering. 
 
iii. en andere cursisten er ook een gevoel bij willen hebben (kinesthetisch). Hiervoor is het gebruik van video maar ook andere gevoelselementen een goede benadering.
 
De begrippen auditief, visueel, kinesthetisch (VAKOG) komen uit de NLP. Belangrijk is om te beseffen dat mensen verschillende filters hebben om informatie tot zich te neen. Omdat je van te voren niet weet wat de voorkeuren van de cursist zijn is het goed om dit naast elkaar te te passen.
 
(d) Relateren nieuwe kennis aan eigen omgeving. Als de nieuwe kennis is aangeboden is het goed om de cursist dit te laten toepassen. Dit bijvoorbeeld door deze kennis te koppelen aan de praktijk en de cursist te vragen deze kennis daarin toe te passen.
 
(e) Herhaling. Als laatste stap is het belangrijk om de kennis te herhalen dit om nieuwe verbindingen te maken in de hersenen. Door de herhaling wordt het steeds vaster met als doel om het vanzelfsprekend te maken.

(3) Hoe ziet het kennis delen proces eruit 

 
Het kennis delen proces heeft een soort van logische opbouw en bestaat uit een aantal lagen: overzicht cursussen, overzicht hoofstukken en de de hoofdstukken. Dit laatste niveau kun je, indien gewenst splitsen in kennis- en toetsingpagina's.
 
 
 
a. Overzicht cursussen. In dit overzicht kan de cursist zien welke cursussen worden aangeboden. Als er erg veel cursussen zijn dan zullen deze in rubrieken onderverdeeld worden.
 
b. Overzicht hoofdstukken. Nadat er voor een specifieke cursus gekozen is zal een overzicht worden gegeven van de hoofdstukken waaruit de cursus is opgebouwd.
 
c. Cursuspaginas. De cursuspagina's zijn het laagste niveau in deze rangorde. De cursus is opgebouwd uit verschillende hoofstukken. Hier kan de cursist voor een bepaald hoofdstuk kiezen. Een hoofdstuk kan uit 1 of meerdere pagina's bestaan. Een cursuspagina kan als doel hebben om kennis te testen of om nieuwe over te dragen.
 
i. Kennispagina's. Deze pagina's zijn bedoeld om kennis over te dragen door middel van teksten, afbeeldingen en videos.

ii. Toetsingpagina's. Deze pagina's zijn bedoeld om kennis te toetsen, bijvoorbeeld door een quiz of het inleveren van huiswerk.
 

(4) Hoe kun je dit proces automatiseren

 
 Als je online cursussen wilt gaan aanbieden dan is het natuurlijk belangrijk om dit via een e-learning platform te organiseren. Dit kan door cursussen op een e-learning platform te plaatsen of door je eigen e-learning platform te starten.
 
 
 
a. Bestaand e-learning platform: Het voordeel van aansluiting bij een al bestaand e-learning platform waar al diverse cursussen worden aangeboden heeft als voordelen dat het platform al een zekere mate van bekendheid heeft en als nadeel dat zij naast kosten voor het gebruik van het platform een bepaalde fee (kosten) in rekening zullen brengen van verkochte cursussen.
 
b. Eigen e-learning platform: Het voordeel is dat je geen fee hoeft af te dragen aan het platform en als nadeel dat je wel zelf het platform moet inrichten en onderhouden.
 
In alle gevallen is goed te kijken welke activiteiten er zijn, en te kijken in welke mate deze geautomatiseerd kunnen. Omdat hier zoveel mogelijkheden zijn concentreert deze blog zich op de aller belangrijkste:
 
a. Aanmelden: Het streven moet zijn om het aanmelden voor een cursus zoveel mogelijk te automatiseren. Dat houdt in: selecteren van de gewenste cursus, laten invoeren van de relevante gegevens (naam, adres, woonplaats, etc) en, het aanmaken van een cursistaccount. Het mooiste is wanneer de cursist direct bij het aanmelden direct online kan betalen.
 
b. Cursistaccount: Het cursistaccount is de basis voor alle activiteiten rond een cursist zoals de mogelijkheid voor inloggen voor bepaalde cursussen, het factureren en het volgen van de voortgang.
 
c. Inloggen: Nadat de cursist zich heeft aangemeld is het belangrijk dat deze kan inloggen en de cursus kan volgen. Ook is het belangrijk dat de toegang in bepaalde situaties tijdelijk of voor altijd geblokkeerd kan worden, bijvoorbeeld als er betalingen blijven openstaan.
 
d. Facturatie: Voor de eigen boekhouding, maar mogelijk ook de boekhouding van de cursisten, is het goed dat er bij betaling een factuur document is dat duidelijk belangrijke zaken vermeld zoals datum, bedrag, cursus en meer.

e. Cursistvolgsysteem: Hoewel het mogelijk niet direct noodzakelijk is is het in sommige situaties handig om te zien wat de progressie van een cursist is. Zeker in de situatie dat de progressie laag. 
 

Samenvattend

 
Een (eigen) e-learning platform is een zeer geschikte manier om online kennis over te dragen. Eenmaal gemaakte cursussen kunnen gemakkelijk worden meermaals verkocht en indien gewenst gemakkelijk geupdate. De kern is de cursus en een doordachte didactiek wordt opgezet. Door nadruk op de automatisering te leggen kan het gehele proces gestroomlijnd worden.

Waarom een zakelijk e-mailadres

1-11-2023 00:00:00
Als ondernemer wil je een goede en professionele indruk maken. Dat kan op verschillende manieren, hier hoort vaak ook een e-mail bij. Als je overweegt om een bedrijf te starten of al een bedrijf gestart hebt is het belangrijk om een domeinnaam te registreren. Deze domeinnaam is de basis voor een website maar ook voor je e-mail. Een eigen zakelijk mailadres heeft verschillende voordelen. 
 
In deze blog een toelichting waarom een zakelijk mailadres belangrijk is en de verschillende soorten mailboxen die je daarbij kunt gebruiken.

Waarom een zakelijk e-mailadres

Een zakelijk e-mailadres biedt een 4-tal belangrijke voordelen:
 
1. Professionele uitstraling
Google, Microsoft en andere partijen bieden gratis mogelijkheden voor mailboxen. Gratis bestaat niet, maar als er geen kosten aan verbonden zijn is dat een verleidelijk alternatief. De werking van deze mailboxen is prima, toch is dit gratis direct ook een min punt. Wanneer bedrijven van deze gratis mailadressen gebruik maakt is de uitstraling ook gratis. Veel professioneler is om een eigen domein naam te registreren en bijbehorende mailadressen te gebruiken. Zo maakt info@loodgieterjansen.nl een veel betere indruk dan jansen389@gmail.com.
 
2. Herkenbaar en uniek
Door een eigen domein en mailadressen te gebruiken ontstaat herkenbaarheid voor de klanten en kunnen ze u ook veel makkelijker terugvinden. Deze eigen domeinnaam en mailbox(en) kunnen gebruikt worden in de verschillende communicatie uitingen zoals advertenties, folders, posters en meer. De eigen domeinnaam zorgt naast een professionele uitstraling ook voor de unieke herkenbaarheid. 
 
3. Overzichtelijk
Met een eigen domeinnaam en e-mailadres is het ook  makkelijker om privé en werk te onderscheiden. Privé berichten komen in de privé box binnen en zakelijke berichten in de zakelijke box. Bovendien is het vaak eenvoudig mogelijk om meerdere zakelijke mailadressen te gebruiken.

4. Veilig en privé
Gratis is niet gratis, voor niets gaat de zon op. Dat Google en Microsoft en anderen gratis mailboxen aan bieden heeft alles t maken met het feit dat ze graag meer van hun klanten willen weten. Deze gegevens gebruiken ze zelf maar worden ook aan andere partijen verkocht. U mag zelf weten wat u daarvan vindt, maar wanneer u ook mail van klanten ontvangt is ook deze informatie niet langer privé.
 
5. Gebruiksvriendelijk
Naast de mogelijkheid om een mailaccount te installeren zijn de meeste mailboxen ook via een online webmail omgeving te benaderen. U kunt op deze manier vanaf verschillende apparaten op verschillende locaties uw mail afhandelen. Op kantoor, thuis, onderweg en op vakantie. 

Verschillende soorten e-mailadressen

Om goed bereikbaar te zijn, zeker al er dagelijks een groter volume e-mails binnen komt, en/of er binnen de organisatie meerdere personen actief zijn en mailverkeer afhandelen, is het vaak handig om binnen het eigen domein meerdere e-mailadressen aan te maken. Deze verschillende soorten e-mailadressen zetten we op rijtje.
 
1. Info@
Een standaard e-mailadres is de info@jouwdomein.nl mailbox dat door veel organisaties wordt gebruikt. Op deze manier zijn ze gemakkelijk bereikbaar. Een nadeel is dat spammers dit mailadres makkelijk kunnen raden en kunnen gebruiken.
 
2. Eigennaam@
Een eerste vervolgstap op het info@ mailadres is een mailbox met eigen naam, bijvoorbeeld: jouwnaam@jouwdomein.nl. Je kunt deze naam op bijvoorbeeld je visitekaartje vermelden. Op deze manier kun je persoonlijk mailverkeer eenvoudig afhandelen.

3. Facturen@
Voor het versturen van facturen wordt ook vaak voor een eigen mailadres gekozen. Dit omdat het versturen soms door een boekhoudprogramma gebeurd. Op deze manier  kan het versturen en eventueel het afhandelen van vragen vanuit dit specifieke adres facturen@jouwdomein.nl mailadres gebeuren. 

4. Support@ 
Wie klanten heeft doet er goed aan voor de klanten gemakkelijk bereikbaar te zijn. Mogelijk wordt de ondersteuning door een specifieke afdeling uitgevoerd. In dit soort situaties is het handig om een eigen support@jouwdomein.nl mailadres voor de ondersteuning te gebruiken.

5. Inkoop@
Voor een overzichtelijke boekhouding is het belangrijk dat niet alleen de verkoopfacturen goed geadministreerd worden maar ook de inkoopfacturen. Door leveranciers hun facturen naar een specifieke mailbox te laten sturen blijft ook deze overzichtelijk.
 
6. Verkoop@ 
Als het verkoop proces om meerdere klant interacties vraagt en dit door meerdere personen kan worden afgehandeld is het handig om hiervoor een centrale mailbox verkoop@jouwdomein.nl te starten.
 
7. Hr@
Als bedrijven groter zijn dan zal er ook sprake zijn van mailverkeer tussen medewerker en organisatie. Dit is veelal vertrouwelijk en daarom niet geschikt om nog via algemene mailadressen zoals info@ af te handelen. Voor deze situaties is het aan te raden om een special hr@jouwdomei.nl mailbox te openen waar alleen hr-medewerkers toegang tot hebben.
 
8. No-reply@
Wanneer gebruik gemaakt wordt van software die geheel of gedeeltelijk mailberichten versturen is het verstandig om een no-reply@jouwdomein.nl mailbox aan te maken. Ontvangers van deze berichten herkennen dit en weten dat het om een door software verzonden bericht gaat en dat een reply niet gaat werken.
 

Samenvattend

 
Wil je je jezelf professioneel presenteren dan hoort daar een eigen domeinnaam bij met bijbehorende mailbox. Een tweede voordeel is dat je extra mailadressen kunt toevoegen waardoor de afhandeling van het mailverkeer niet alleen professioneler maar ook overzichtelijk wordt.

Goede tips voor reactie op negatieve reviews

1-9-2023 00:00:00
En soms gaat het mis, en is de klant erg teleurgesteld. Sommige teleurgestelde klanten reageren door opbouwende feedback per mail te geven maar er zijn ook klanten die hun negatieve emoties via een review online publiceren. Als verkoper van producten is dit het laatste wat je zoekt. De kans is groot dat dit potentiële kopers afschrikt. Hoe reageer je hierop ... en nog belangrijker hoe zorg je dat je dit kan ombuigen naar iets positief.
 

1. Maak het niet erger

 
De klant is geëmotioneerd en drukt vooral zijn negatieve gevoelens uit. Dit voelt vaak onredelijk en de eerste reactie is ook emotioneel terug te reageren. Dit werkt echter versterkend en roept bij de klant nog meer emoties op. Beter is om beleefd en vriendelijk te reageren. 
 

2. Verontschuldig je om de juiste manier

 
Er is iets mis gegaan, dit kan fysiek zijn maar ook mis in de verwachting van de klant. De beste strategie is om mee te gaan in de teleurstelling van de klant en  dan ook toe te geven dat wat er is mis gegaan. Vervolgens is het belangrijk om naar de klant aan te geven hoe je het gaat oplossen. Daarnaast is het goed om aan te geven wat je hiervan geleerd hebt en welke acties je eventueel verder hebt genomen. Blijf daarbij beleefd en vriendelijk.
 

3. Neem de kritiek serieus

 
Onthoudt dat "Kritiek is gratis advies". De klager wil serieus genomen worden dat bevestigd dat hij de goede keus gemaakt heeft om bij jou te kopen. Het is vervelend dat er iets is misgegaan, het is nog vervelender dat daar zo negatief op gereageerd wordt. Nog erger is wanneer  er niet gereageerd wordt en er iets is misgegaan wat je niet weet. Deze klant is ontevreden en zal dat ook uiten, echter zonder dat jij het weet en hierop kan reageren.
 

4. Geef een toelichting

 
Om te laten zien dat je serieus bent is het goed om te beschrijven wat er is misgegaan. Geef aan of iets in jouw organisatie is misgegaan of bij een externe partij zoals de bezorging. Zeker als je reactie gepubliceerd wordt is het belangrijk om potentiële klanten het idee te geven dat deze fout niet meer voor zal komen en ook om te weten dat wanneer er iets mis gaat dit goed wordt opgelost. 
 

5. Waardeer feedback


Als de reactie van de klant daadwerkelijk een zwakte binnen jouw systeem zichtbaar heeft gemaakt waardoor je de kans hebt gekregen dit goed op te lossen koppel dat dan ook zo terug naar de klant. Blijf hierbij ook beleefd en vriendelijk, sluit bij voorkeur af met een positief zin. Niet alle problemen kunnen vermeden worden, soms gaat er iets mis. Belangrijk is dat je klanten het gevoel geeft dat je het serieus neemt en ze daarom weer bij je terugkomen.
 

6. Direct contact

 
Juist in een situatie waar dingen mislopen is het belangrijk om de communicatie snel in gang te zetten en dit extra zorgvuldig te doen. Neem de klant altijd serieus. De eerste stap is erkennen dat er iets is mis gegaan en vervolgens de oplossing voorstellen. Stuur eventueel een presentje, zeker als de schuld bij jouw lag.
 

7. Los het probleem op

 
Gaat de klant met de oplossing akkoord dan is het belangrijk dat de oplossing ook volgens afspraak wordt uitgevoerd. Stuur ontbrekende producten gelijk na en ga niet zitten wachten op het retour gestuurde product en stuur direct het vervangende product. Kies eventueel voor extra zekerheden zodat leveringen (inclusief bezorging) niet (weer) mis gaan. Is het allemaal volgens afspraak verlopen dan kun je de klant vriendelijk vragen om de review aan te passen.
 

Samenvattend

 
Er kan wat mis gaan. Belangrijk is hoe je hierop reageert. Of iemand iets positiefs zegt of iets negatiefs, in beide gevallen heeft de persoon moete gedaan. Maak van teleurstellingen kansen, los het probleem op. Neem direct contact op met de klant en stem de oplossing af. Zorg er vervolgens voor dat de oplossing ook gerealiseerd wordt en vraag de klant om de review aan te passen. Andere klanten kunnen dan zien dat er dingen mis gaan, maar ze kunnen ook zien dat er dan passende oplossingen volgen.

7 Disruptieve digitale business modellen

1-7-2023 00:00:00
Sinds de opkomst van internet was het al duidelijk dat dit medium geweldige kansen zou gaan bieden. Internet is een mooie oplossing om informatie te delen maar ook om zaken te doen. Er zijn op dit moment verschillende manieren waarop business gerealiseerd kan worden, zoals met een website, een webshop, een platform en meer. In deze blog zetten we 7 disruptieve digitale business modellen op een rijtje.
 

1. Belevenis-model

Hierbij wordt er online een ervaring of een aanvullende ervaring aangeboden die de beleefde waarde van een product verhoogd. Organisaties kunnen hun offline aanwezigheid en de daarbij behorende beleving van kopers uitbreiden en deze online verder uitbouwen om de klant te binden. Op deze manier kunnen fysieke producten verbonden worden met online aanwezigheid en de beleefde waarde worden versterkt.
 

2. Gratis-model/Double sided Model

Hierbij stellen organisaties online bepaalde diensten gratis ter beschikking, denk hierbij aan Google, Facebook, Twitter, Instagram en anderen. Door het gratis aan te bieden is er voor gebruikers geen drempel om van de dienst gebruik te maken. De kosten die het gratis aanbieden van de dienst met zich mee nemen worden betaald door gebruik van de gebruikersdata. Bijvoorbeeld door het gericht aanbieden van advertenties of video's.
 

3. Freemium-model

Hierbij stellen organisaties bepaalde producten als instap model gratis ter beschikking. Gebruikers kunnen zo ervaring met het basis product opdoen. Als het gebruik bevalt en er behoefte is aan meer functionaliteit kan geupgrade worden naar een betaalde versie. Door het instap product gratis aan te bieden kan een grote groep gebruikers aangetrokken worden. De uitdaging is om deze gratis gebruikers over te halen naar naar betaald gebruik.

4. Gebruiks-model

Hierbij wordt het traditionele eigenaarschap vervangen door toegang tot gebruik. Producten kunnen online beschikbaar worden gemaakt voor gebruikers. Hierbij kan gedacht worden aan het gebruik van software maar ook aan gebruik van fysieke producten zoals auto's en vakantieverblijven. Denk aan Microsoft (Office 365) en aan Zipcar en AirBnB.
 

5. Abonnements-model

Hierbij worden producten of diensten aangeboden waarvoor periodiek betaald wordt, bijvoorbeeld maandelijks. Door betaling kan gebruik worden gemaakt van het product, denk aan bijvoorbeeld een fysieke producten als een televisie of wasmachine, maar ook aan online producten als streamingsdiensten zoals Netflix en Spotify. Het abonnements-model biedt nog veel meer mogelijkheden denk aan sokken, scheermesjes, groentepakketten en voedselboxen.
 

6. On-demand model

Hierbij worden diensten verkocht die gebruikers niet meer zelf hoeven te doen, maar activiteiten worden uitgevoerd door derden die hiervoor wel tijd hebben en over de middelen beschikken maar geld willen verdienen. Het contact loopt bijvoorbeeld via apps en/of websites die als platform dienen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Voorbeelden hiervan zijn: Uber en Lyft.

7. Ecosysteem model

Hierbij worden producten en diensten verkocht die onderling op elkaar afgestemd zijn. Door producten en diensten van dezelfde leverancier aan te schaffen en/of te gebruiken raakt de gebruiker steeds meer afhankelijk van een bepaalde leverancier, denk hierbij aan Apple. Het voordeel is dat de diensten en producten optimaal op elkaar zijn afgestemd. Het nadeel is dat je op deze manier aan een leverancier vast zit.
 
Naast deze 7 businessmodellen zijn er meer modellen te verzinnen, de lijst zal zich alleen maar uitbreiden. Je kunt aanhaken op bestaande modellen maar natuurlijk ook zelf nieuw modellen bedenken en uitrollen. Houdt hierbij de volgende 3 uitgangspunten scherp in de gaten:
 
* Resultaat gericht inspelen op behoeftes: Denk hierbij na over behoeftes van klanten, bedenk een bijpassende digitale oplossing en onderzoek wat de verwachte winstgevendheid kan zijn.
 
* Uitbreiding naar andere markten: Wanneer je een goede online dienst hebt, denk dan naar de mogelijkheden om dit toe te passen in andere markten en/of andere industrieën.
 
* Digital first: Denk na over de mogelijkheden van fysieke producten en de alternatieven om dit geheel of gedeeltelijk te digitaliseren.

Wat je moet weten over cybercrime

1-5-2023 00:00:00
Er is een sterke toename van cybercrime op het internet. Dat is niet raar omdat we steeds meer gebruik van internet zien criminelen hun kansen toenemen en zullen particulieren en bedrijven steeds vaker hiermee geconfronteerd worden. Des te meer reden om je hierop voor te bereiden en de beveiliging aan te scherpen. Voor bedrijven kan de schade al gauw oplopen tot tienduizenden euro's of meer en dat wil je graag voorkomen. In deze blog een uitleg wat cybercrime is, wat je kunt doen om het te voorkomen en uitleg wat je kunt doen als het je toch overkomt.
 

Wat is cybercriminaliteit (bron: website Ministerie van Justitie)

 
Dagelijks ontvangen veel mensen nepmails, nepverzoeken, en links naar nepwebsites. Waar traditionele vormen van criminaliteit afnemen, laat cybercriminaliteit de afgelopen jaren juist een stijging zien en kan één klik op de knop duizenden slachtoffers tot gevolg hebben. 
 
De angst online wordt vooral veroorzaakt doordat deze vorm van criminaliteit ‘gewoon’ op de eigen smartphone of computer binnenkomt en niet altijd direct te herkennen is. Zo heeft tweederde van alle Nederlanders hier weleens mee te maken gehad. Dit is niet verwonderlijk, cybercrime neemt steeds professionelere vormen aan. 

Dat geldt ook voor de vormen van cybercriminaliteit waarbij computers het doelwit zijn: Ddos-aanvallen waarbij organisaties en bedrijven worden platgelegd, ransomware waardoor organisaties en bedrijven niet meer bij hun eigen gegevens kunnen. Criminelen dreigen dat alleen als er betaald wordt, de gebruiker  weer toegang tot de eigen gegevens krijgt. 

Door ‘the internet of things’, waarbij zelfs de stofzuiger via de mobiele telefoon wordt aangestuurd, zijn er thuis en op het werk steeds meer potentiële kwetsbaarheden te vinden. 

Vormen van cybercriminaliteit

 
Er zijn verschillende soorten van cybercrime, deze zetten we op een rijtje:
 
(A) Phishing
Hierbij wordt een mail gestuurd met het verzoek om op een bepaald linkje te klikken. Je wordt dan doorgestuurd naar een echte lijkende website, hier wordt om je inloggegevens gevraagd. Deze inloggegevens kunnen dan door cybercriminelen worden gebruikt om toegang te krijgen.
 
(B) Ransomware
Er zijn drie verschillende manieren waarop criminelen dit aanpakken. (1) Soms worden mailtjes rond gestuurd met het verzoek om op een link te klikken, hierdoor wordt de ransomsoftware geïnstalleerd. (2) Soms wordt een link gestuurd waarbij er om inloggegevens wordt gevraagd zodat de crimineel toegang tot het netwerk kan krijgen om zo in alle rust de ransowsoftware kunnen uitrollen. (3) Soms wordt gebruikt van gaten in de beveiliging waardoor criminelen via de achterdeur toegang tot netwerken verkrijgen. Vervolgens kunnen de criminelen vertrouwelijke data verzamelen en losgeld eisen om deze data niet te publiceren of bestanden versleutelen zodat ze niet meer toegankelijk zijn en een sleutel verkopen om de versleutelde bestanden weer toegankelijk te maken. De betalingen moeten vaak in bitcoins gebeuren die niet te traceren zijn. Het is overigens nog maar de vraag of de criminelen de sleutel ter beschikking gaan stellen.
 
(C) Datalek
Hierbij worden persoonlijke gegevens gestolen, bijvoorbeeld gegevens van klanten. Denk hierbij aan NAW-gevens, BSN-nummer, bankgegevens, inloggegevens of zelfs medische informatie. Deze diefstal kan via ransomsoftware gepleegd worden maar ook via een USB -stick of PC die achtergelaten is of PC's die onbeheerd in een kantoor staat. Allereerst is het zeer vervelend voor de personen van wie de informatie op straat komt te liggen. Het is ook vervelend voor de organisaties van wie de data gestolen wordt, zij moeten toegeven dat hun beveiliging niet op orde was en dat beschadigt het vertrouwen. Daarnaast lopen ze een risico dat ze een boete opgelegd krijgen van de Autoriteit Persoonsgegevens, deze kan oplopen tot 4de omzet met een maximum van 20 miljoen.

(D) DDos-aanval
Hierbij sturen criminelen ontzettend veel verkeer naar een bepaalde website. De webserver kan zo'n aantal niet afhandelen en zal "plat" gaan. De website is dan niet bereikbaar worden. Er kan geen informatie gedeeld worden of online transacties worden afgehandeld met het gevolg dat er geen goede dienstverlening gegeven wordt en de omzet daalt of zelfs nul wordt.
 

Op wie richten cybercriminelen zich

 
Cybercriminelen richten zich op een breed scala aan potentiële slachtoffers en hanteren hierbij verschillende strategieën. Deze zetten we op een rijtje:
 
(A) Particulieren
Hierbij kunnen cybercriminelen proberen toegang verkrijgen tot bankgegevens en bestanden. Nadat ze toegang hebben tot de bank hebben gekregen kunnen ze rekeningen leeg halen en wanneer ze toegang hebben tot bestanden kunnen ze deze versleutelen. De schade is vaak beperkt en te overzien, de gemiddelde particulier heeft een beperkt banksaldo en hoewel foto's dierbaar zijn kan er besloten worden om toch niet te betalen, zeker omdat het onzeker is of de sleutel daadwerkelijk ter beschikking zal worden gesteld. Bij particulieren zal het vaak om phisihing of ransomsoftware gaan die in grote getalen wordt rond gestuurd.

(B) MKB
Hierbij kunnen cybercriminelen proberen toegang te verkrijgen tot bankgegevens, bestanden en klantdata. Nadat ze toegang hebben tot de bank hebben gekregen kunnen ze rekeningen leeg halen, wanneer ze toegang hebben tot bestanden kunnen ze deze versleutelen en wanneer ze toegang krijgen tot klantdata kunnen ze deze gebruiken om zo meer slachtoffers te creëren of dreigen deze gegevens te delen. Deze schade is aanzienlijk omdat de financiële middelen zeer beperkt zijn, de bestanden niet meer bruikbaar en het openbaar raken van klantgegevens ongewenst is en zelfs een aanzienlijke boete kan opleveren. Bij het MKB zal het vaak om phisihing of ransomsoftware gaan die in grote getalen wordt rond gestuurd.
 
(C) Groot bedrijf
Hierbij kunnen cybercriminelen proberen toegang te verkrijgen tot bestanden en klantdata. Nadat ze toegang hebben tot de bestanden kunnen ze deze versleutelen en wanner ze toegang krijgen tot klantdata kunnen ze deze gebruiken om zo meer slachtoffers te creëren of dreigen deze gegevens te delen. Criminelen richten zich hierbij niet direct op de bank en zullen vaak in alle rust het netwerk in kaart brengen. Door gericht bestanden te versleutelen komt de organisatie vaak tot geheel of gedeeltelijk stilstand. Deze schade is zeer aanzienlijk omdat de bestanden niet meer bruikbaar en het openbaar raken van klantgegevens ongewenst is en zelfs een aanzienlijke boete kan opleveren. Bij het Groot bedrijf zal het vaak om phishing of ransomsoftware gaan die gericht wordt rond gestuurd.
 
(D) Cloudprividers
Hierbij kunnen cybercriminelen proberen toegang te verkrijgen tot bestanden en klantdata. Nadat ze toegang hebben tot de bestanden kunnen ze deze versleutelen en wanner ze toegang krijgen tot klantdata kunnen ze deze gebruiken om zo meer slachtoffers te creëren of dreigen deze gegevens te delen. Criminelen richten zich hierbij niet direct op de bank en zullen vaak in alle rust het netwerk in kaart brengen. Door gericht bestanden te versleutelen komt de organisatie vaak tot geheel of gedeeltelijk stilstand. Deze schade is zeer aanzienlijk omdat de bestanden niet meer bruikbaar en het openbaar raken van klantgegevens ongewenst is en zelfs een aanzienlijke boete kan opleveren. Bij Cloudproviders zal het vaak om phishing of ransomsoftware gaan die gericht wordt rond gestuurd.
 

Hoe kun je een cyberaanval voorkomen?

 
Omdat voorkomen beter is dan genezen is het belangrijk om vooraf goed na te denken over beveiliging van eigen PC, netwerk maar ook organisatie. Deze zetten we op een rijtje:
 
(A) Technische maatregelen
Hierbij moet gedacht worden aan een scala van maatregelen. (1) Goede beveiligingssoftware die virussen scant maar ook ransomaanvallen kan herkennen. (2) Het gebruik van sterke wachtwoorden en twee-factor-authenticatie. (3) Tijdig instaleren van software updates om zo de kans op misbruik van van zwakheden te voorkomen. (4) Regelmatig draaien van back-ups, denk hierbij aan dagelijkse back-ups, aar wekelijkse en maandelijkse. Houdt er rekening mee dat criminelen al langere tijd actief zijn, software geïnstalleerd hebben die ook al in de back-up wordt meegenomen. Last but not least zorg ervoor ook een offline back-up te hebben.
 
(B) Organisatorische maatregelen
Vaak blijkt de mens de zwakke schakel, ook hier is een scala van maatregelen beschikbaar. (1) De eerste zeer belangrijke stap is om bewust zijn te creëren. (2) Om afspraken te maken dat medewerkers geen PC's of USB-sticks onbeheerd achterlaten. (3) Dat medewerkers de juiste wachtwoorden kiezen. (4) En dat medewerkers bewust en alert zijn wanneer ze op linkjes klikken. Sowieso van mailtjes van onbekende afzenders, maar ook bij bekende afzenders bij bepaalde transacties toch de afzender en de link controleren.

Help ik ben gehacked!

 
De realiteit leert dat geen enkel bedrijf zich 100% veilig kan wanen. Het is niet de vraag of je gehacked wordt, maar wanneer dat gebeurd. Wat moet je doen wanneer dit gebeurd:
 
(A) Inzicht in eigen processen
Breng de bedrijfsprocessen in kaart en kijk oe de automatisering geregeld is. Welke processen zijn kritisch en hoe zijn de software en de data beschermd en hoe is de back-up geregeld. Bepaal of dit voldoende is of dat er actie noodzakelijk is.
 
(B) Houdt het hoofd koel
Een hack kan uiteraard heel dramatisch uitpakken. Door kordaat optreden kan deze schade beperkt beperkt worden. Directe actie is noodzakelijk. Heb je net op een link geklikt en twijfel je of stel je vast dat er bestanden versleuteld zijn, zet dan direct de PC uit, breng de server tot stilstand. 
 
(C) Calamiteiten plan
Als er een calamiteitenplan is is het nu tijd om dit te voorschijn te halen. Heb je het niet dan is het belangrijk om iemand met expertise erbij te halen om zo de automatisering zo goed mogelijk op gang te brengen.
 
(D) Doe aangifte
Hoewel het de schade niet zal verkleinen en de kans op een oplossing niet veel groter maakt is het belangrijk om aangifte te doen. Hoewel de politie geen ict-deskundigen zijn is een aangifte soms nodig voor afhandeling en helpt het wel om de omvang van deze criminaliteit in kaart te brengen. De politie kan verbanden leggen en eventueel doorverwijzen nar andere instanties, bijvoorbeeld beschikbare sleutels om data weer toegankelijk te maken.
 
(E) Verzekering
Steeds meer organisaties bieden een verzekering tegen cybercriminaliteit. De verzekering is niet alleen om eventuele schade te dekken mar geeft in bepaalde situaties ook toegang tot een helpdesk die kan adviseren.

Calamiteiten plan

 
In het voorgaande stuk is al aangegeven dat het goed is om cybercriminaliteit en de oplossing daarvan meer planmatig aan te pakken. Het volgende framework kan gebruikt worden voor een dergelijk plan:
 
1. Alarmeringsplan
2. Te nemen noodmaatregelen
3. Communicatieplan
4. Overzicht van hardware en software toepassingen
5. Overzicht van IP-adressen, VPN - en servertoegang
6. Contactinformatie van belangrijke partijen (IT-ers, verzekeraar)
7. Gebruikerslijsten met telefoonnummers
8. Herstel plannen voor elke afdeling (of applicatie)

6 Webdesigntrends voor 2020

1-1-2020 00:00:00
De wereld van webdesign is constant in beweging. In deze beweging zijn er twee belangrijke factoren: grafische vormgeving en techniek. De ontwikkeling van deze factoren gaat vaak hand in hand. In dit artikel een overzicht van de 6 belangrijkste trends.
 

Webdesigntrend 1: Mobile first

 
Deze trend was er natuurlijk al veel langer. Deze trend zal echter ook in 2020 een belangrijke rol spelen en zelfs in belang toenemen. Anno nu is bijna iedereen online en niet alleen met een PC maar veel vaker via een smartphone of een tablet. De focus ligt dus veel meer op het mobiele design. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de website op alle apparaten zo optimaal mogelijk getoond worden. Een belangrijke techniek is het toepassen van responsive design waarbij de opbouw van de website met zogenaamde smart grids gebeurd wat ervoor zorgt dat de site op iedere apparaat zo optimaal mogelijk gepresenteerd wordt.
 

Webdesigntrend 2: Minimalisme

 
Complex design is uit, minimalistisch design is in. Om websites voor bezoekers overzichtelijk te houden wordt er tegenwoordig gefocust op esthetisch aantrekkelijkheid, overzichtelijkheid en gebruikersgemak. Hierbij wordt het aantal kleuren beperkt, is er relatief veel witruimte en een minimaal aantal knoppen. Op deze manier blijft de site overzichtelijk en kan de bezoeker makkelijk navigeren en zijn weg vinden. Bij een meer overdreven vorm van minimalistisch wordt er zelfs met verborgen menu(s)(opties) gewerkt. In eerste instantie toont de website zich klein, maar wie de verborgenopties weet te vinden kan een door een veel uitgebreidere site navigeren. 
 

Webdesigntrend 3: Typografie

 
In eerste instantie waren er maar een beperkt aantal fonts beschikbaar voor gebruik op websites en maakte iedere site gebruik van Times New Roman, Arial, Comic Sans en Verdana. Door de beschikbaarheid van bijvoorbeeld Google fonts is deze beperking opgeheven en is er een groot scala van toepasbare fonts beschikbaar voor gebruik op websites. Door deze uitgebreide keuze kunnen websites beter een eigen, en dus onderscheidend, gezicht tonen. Vanuit het minimalisme is een beperking van het aantal fonts sterk aan te raden, maar daarna is er veel ruimte voor creativiteit.
 

Webdesigntrend 4: Bewegend beeld

 
Bewegend beeld kan op verschillende manieren de aantrekkelijkheid van een verhogen. Aanvankelijk was door een beperkte bandbreedte op internet het gebruik van video beperkt, sinds 4G breed is uitgerold is deze beperking nagenoeg opgeheven. Zo zie je steeds vaker dan slideshows op de home-pagina worden vervangen door een videobanners die direct een beleving oproepen. Ook zie je steeds vaker korte geanimeerde videos die gebruikt worden om iets uit te leggen. Deze vorm van instructie is veel effectiever dan een uitleg door middel van tekst. Daarnaast kunnen video's gebruikt worden om een bedrijf te introduceren of om een beter beeld te geven van het product of de dienst. In alle gevallen geldt wel dat het gebruikte beeldmateriaal van een hoge kwalitwit is.
 

Webdesigntrend 5: Asymetrische layout

 
De toepassing van (smart) grids heeft vaak als consequentie dat een website een symmetrische opbouw heeft. In dat geval zorgen de smart grids voor een optimale vertoning op de diverse apparaten. De symmetrische opbouw is vanuit minimalistisch oogpunt prima, maar haalt vaak wel iets van de spanning uit het design. De websites worden daardoor meer van hetzelfde waardoor jouw website er minder tussen uit springt. Om die reden zullen webdesigners steeds meer willen experimenteren met asymmetrisch designs. Als dit goed gebeurd resulteer dit in een opvallende website, als het niet goed gebeurd in chaos.

Webdesigntrend 6: Micro interacties

 
Websites en webshops hebben vaak als doel om een dienst of een product te verkopen. Dit kunnen producten met een lage prijs zijn, maar ook duurdere producten. Om in het laatste geval de potentiële koper over de streep te trekken is een verkoop in één stap waarschijnlijk een risico. Het is slimmer om voor deze stap de mogelijkheid te bieden voor micro-transacties. Door deze micro-transacties ontstaat er interactie die feedback geven, maar ook stappen voorwaarts zijn in de realisatie van de verkoop.
 
2Com2 volgt de ontwikkelingen en wij zijn actief in het toepassen van deze trends. Ben je nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen beteken neem dan contact op.

Archief

Powered by webXpress