Blog

Een website starten? Direct succes!

1-11-2020 00:00:00
Online ondernemen kan op verschillende manieren. De eerste stap kan  worden, er zijn bedrijven die alleen via social media actief zijn en zeer succesvol zijn. Een website is in veel gevallen nog steeds een solide basis. 
 
Steeds meer consumenten oriënteren zich online. Om voor hun zichtbaar te worden is online aanwezigheid belangrijk. Ben je nog niet online dan is het starten van een website een goed idee en een belangrijke mogelijkheid om klanten te werven. In deze blog een 5 stappen uitleg om zelf een website te starten.
 
1. Kies je doelgroep
 
Ben je al actief dan is het maken van een keuze voor product of dienst eenvoudig en heb je een goed beeld van je doelgroep. Ben je nog niet gestart dan is het belangrijk om er goed over na te denken wat je gaat verkopen of aanbieden. Je kunt kiezen voor een nichemarkt maar je kunt ook streven naar een groot assortiment.
 
Als je net begint dan kun je het beste starten met een beperkt aantal producten of diensten en dit geleidelijk uitbreiden. Het voordeel van een breed assortiment is dat klanten beter kunnen vinden wat ze zoeken en daardoor makkelijker terug kunnen komen. Je kunt kiezen voor een origineel product hier val je makkelijk mee op. Als je voor een meer standaard product kiest dan moet je zorgen dat je meer te bieden hebt dan je concurrenten, bijvoorbeeld meer expertise, meer service of gewoon een lagere prijs.
 
Als je het product gekozen hebt is het belangrijk om na te denken over je doelgroep. Denk na over waarom ze het product gebruiken, hoe ze het gebruiken en waar ze op letten bij het aanschafproces. Dit  is belangrijk om te weten zodat je bij het schrijven van de teksten rekening mee kunt houden. 
 
2. Kies een passende naam
 
Ga je een webshop starten dan is het belangrijk een goede naam te kiezen. Dit moet uiteraard een pakkende naam zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het kiezen van een passende naam die ook als domeinnaam geregistreerd kan worden.
 
Functioneel 
Je kunt hierbij denken aan een naam die goed omschrijft wat je verkoopt zoals bijvoorbeeld Muurverfwebwinkel.nl, iedereen die dit leest begrijpt ogenblikkelijk dat het hier verkoop van muurverf gaat, ook voor vindbaarheid in zoekmachines is dit gunstig. Andere voorbeelden zijn: AutobedrijfPietersen.nl, RestaurantDeKok.nl en ZeilschoolStuurboord.nl
 
Opvallend 
Een manier is om een opvallende naam te kiezen zoals Colorz.nl. Deze naam geeft niet duidelijk aan om wat voor soort product het gaat, de naam blijft echter wel makkelijker hangen. Andere voorbeelden zijn: Vroomm.nl, Dinnerz.nl en Dequil.nl. Pas ook op dat de naam niet teveel een mode woord is, dit omdat mode sterk de neiging heeft steeds te veranderen.
 
Als je een naam kiest dan is het belangrijk om te controleren of deze naam nog niet gebruikt wordt. Je moet hierbij controleren of de naam al ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel (KvK) en/of deze domeinnaam al geregistreerd is. Je kunt ervoor kiezen om van deze naam je bedrijfsnaam te maken of de naam alleen te gebruiken voor branding. In alle gevallen is het belangrijk om je bedrijfsnaam bij de KvK in te schrijven. Als je je inschrijft bij de KvK dan wordt je ook automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. 
 
3. Kies passende website software
 
Nu je weet welk product of producten je wilt verkopen en daarbij een passende naam hebt gekozen is een volgende belangrijke stap om na te denken welke type systeem en welke software je wilt gebruiken om je website te maken en te beheren. Er zijn hier een aantal mogelijkheden:
 
Webbouwer
Je kunt een webbouwer een website op maat laken maken. Het voordeel van deze mogelijkheid is dat de website aan al jouw wensen zal kunnen voldoen en je een webshop krijgt waarmee je zonder beperkingen aan de slag kunt. Het nadeel is dat het prijskaartje. Naast het ontwikkelen van de software is het ook belangrijk om na te denken over hosting. Meestal kan de webbouwer je hierover goed informeren.
 
Open source-software
Een andere mogelijkheid is op gebruik te maken van open-source software als Magento en Wordpress. Deze software kun je gratis downloaden en moet je vervolgens zelf installeren. Belangrijk is dat je wel enige technische kennis hebt en een beetje handig bent met HTML, CSS en PHP. Als je dat niet hebt is het slim om iemand te zoeken die dat wel heeft en deze persoon of organisatie vragen om het technische gedeelte voor hun rekening te nemen.
 
Webshop met licentie
Een laatste open is om gebruik te maken van kant en klare webshop software met licentie zoals bijvoorbeeld Mijnwebwinkel of webXpress. Je bent dan geen eigenaar van de software maar je kunt deze gebruiken voor het maken en onderhouden van je webshop. Het voordeel van deze oplossing is dat deze software gebruiksvriendelijk is en dat je geen kennis van HTML, CSS of PHP nodig bent. Deze pakketten bieden vaak ook al voorbereide oplossingen voor koppelingen met online betaalsystemen en vervoerders.
 
Wat bij de keuze van de websitesoftware belangrijk is dat je goed hebt nagedacht over de functionaliteiten die je nodig bent zoals de inrichting, het gebruiksgemak voor de bezoeker maar ook de overzichtelijkheid van de Backoffice. Ook moet worden nagedacht over de online betaalmogelijkheden en aansluiting bij pakketverzenders.

4. Opzetten website
 
Als de keuze voor de software gemaakt is, is het belangrijk om goed na te denken over de opzet van je website. Hierbij zijn er een aantal belangrijke onderdelen:
 
Homepage
 
Over mij/over ons
 
Producten en/of diensten
 
Contact 

Bij het toevoegen van webpagina's in een website zijn 3 onderdelen zeer belangrijk:
 
Teksten
Tekstuele informatie is belangrijk. Een goede tekst is belangrijk om het product te beschrijven maar ook om te motiveren waarom de bezoeker het product te kopen. Ook zijn productteksten belangrijk voor een goede vindbaarheid door zoekmachines. Bij het schrijven van teksten moet je allereerst goed nadenken over de toon die je aan wilt slaan. Denk daarvoor na over de doelgroep maar ook over jezelf en probeer hier een goede match te vinden. Denk daarbij na of je formeel wilt klinken of juist informeel. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om unieke teksten te schrijven. 

Foto's
Visuele informatie is belangrijk. Hiermee krijgen kopers een goede indruk van het product en kunnen daarmee veel beter inschatten of dit het product is dat ze zoeken en of het aan hun wensen zal gaan voldoen. Productfotografie is daarom heel belangrijk. Het is belangrijk om hiervoor een goede camera te gebruiken, een goede achtergrond te kiezen en een goede belichting. Als achtergrond kun je denken aan een wit vel, een buigbare kunststof plaat maar ook hout, textiel of anders. Zorg ervoor dat de achtergrond op een consequente manier wordt gebruikt. Voor een goede belichting zijn vaak meerdere lampen nodig.Let bij de belichting vooral op (ongewenste) schaduweffecten. Het is natuurlijk altijd mogelijk om foto's na te bewerken. Dit kost wel extra tijd.
 
Prijs
De prijs is belangrijk. Bezoekers letten vaak scherp op prijzen. Online is het gemakkelijk om prijzen te vergelijken en bij de goedkoopste leverancier te bestellen. Belangrijk is om over over de prijsopbouw na te denken. Een eerste voorwaarde is dat de kosten worden terugverdiend dien daarbij aan inkoopprijs, kosten aanlevering, kosten inpakken en verzenden, maar ook andere vaste kosten als softwarekosten, kosten boekhouder en huur van pand. Ook is het belangrijk om te denken over de marge. Hoeveel wil je verdienen om van te leven en winst te maken.
 
5. Aantrekken van bezoekers
 
De laatste stap is om om je website live te zetten. Maar met een website die live gezet is ben je er niet. Je zult je website ook kenbaar moeten promoten, daarvoor zijn verschillende mogelijkheden.
 
Zoekmachines
Meld je webshop in ieder geval aan bij zoekmachines zoals Google. Voor een hoge ranking in de organische zoekresultaten zijn teksten met daarin een benadrukking van de relevante zoektermen heel belangrijk. Als je een goede teksten hebt geschreven zal Google je beter in de zoekresultaten opnemen. Omdat je binnen Google eerst een reputatie moet opbouwen zul je meesstal niet direct een hoge ranking krijgen.
 
Zoekmachine adverteren
Omdat je webshop in het begin nog geen reputatie heeft is het onwaarschijnlijk dat de webshop hoog in de zoekresultaten genoemd gaat worden. Wil je toch op de de eerste pagina vermeld worden dan is het handig om te adverteren. De basis hiervan zijn zoekwoorden de door de zoeker gebruikt worden. Hierbij stel je een bieding in op een bepaald zoekwoord. De hoogste bieder krijgt de hoogste positie.
 
Social media
Een andere mogelijkheid van online promotie is het gebruik social media (Instagram, Twitter, Facebook en LinkedIn). Social media biedt mogelijkheden voor gratis promotie en betaalde promotie. Gratis promotie kan door berichten te plaatsen die door jouw vrienden/volgers gezien kunnen worden. Social media kanalen gebruiken hiervoor algoritmes, waardoor berichten maar beperkt vertoond worden. Ook is het mogelijk om via social media te adverteren.
 
Offline
De krachtigste reclame is nog steeds mond tot mond reclame. Denk daarom ook na over offline reclame zoals het uitdelen van visitekaartjes en/of flyers waarbij je kans hebt om persoonlijk contact te leggen. Ook kun je nadenken over vermelding in lokale kranten, dat is zeker waardevol als je ook lokale gerichtheid hebt.
 
6. Contactafhandeling
 
Als je webshop live staat en de eerste klanten zich melden dan komt jouw webshop in een nieuwe fase. Nu is het belangrijk dat je overzicht houdt, de binnenkomende orders worden afgehandeld en de administratie op orde blijft. De afhandeling van orders gebeurd vaak in de zogenaamde Backoffice. Goede backoffice-software zorgt er voor dat de afhandeling van orders gemakkelijk en effectief uitgevoerd kan worden.
 
Overzicht houden
Voor jezelf is belangrijk om overzicht te houden op de ordestroom, welke orders zijn er binnen gekomen, welke orders zijn betaald en welke orders zijn er verzonden.
 
Status afhandeling
Ook is het belangrijk om de klant goed op de hoogte te houden van het vervolg. Belangrijke informatie is om een mailtjes te sturen dat de order is ontvangen, dat de order in behandeling is genomen, dat de order is verstuurd en informatie wanneer de koper de levering van de verzending kan verwachten.

Administratie 
Ook is het belangrijk om te zorgen dat de factuur correct wordt afgedrukt en dit correct in de administratie wordt verwerkt. 

Tot slot

Een webshop starten hoeft niet duur te zijn. Het kost wel een inspanning, maar dat is juist een leuke inspanning. WebXpress is als licentiesoftware prima geschikt om hier zelf mee aan de slag te gaan. Kom je er als gebruiker niet uit dan kun je altijd terugvallen op de helpdesk.

Platform als business model

1-10-2020 00:00:00
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer bedrijven en businessmodellen ontstaan die als een ‘platform’ functioneren waarbij vraag en aanbod bij elkaar wordt gebracht. Een aantal zeer bekende platformen zijn Uber en AirBNB. Maar er zijn ook kleinere meer lokale voorbeelden te verzinnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Marktplaats (breed assortiment aan producten), NLvoorelkaar (vrijwilligerswerk), Werkspot (klussenwebsite) en Hondenoppas (honden uitlaten). Het succes achter deze websites is gemakkelijk te verklaren. Consumenten zijn steeds meer online, een platform brengt vragers en aanbieders op een effectieve manier samen. Met het aanbieden van platformdiensten kan geld verdiend worden en het business model lijkt klaar voor de toekomst.

Betekenis: het platform als digitaal businessmodel

Voordat we dieper op de kansrijkheid van een platform ingaan is het goed om eerst het begrip platform in meer detail toe te lichtten. Een platform is een digitaal gedreven organisatiemodel (ecosysteem) dat gebruik maakt van gestandaardiseerde organisatiebouwstenen: technologie, infrastructuur, communicatie, werkafspraken, standaarden, protocollen, etc. In een platform worden onder regie van een platformaanbieder, organisaties, functies en competenties geïntegreerd die nodig zijn om producten en diensten te leveren aan eindgebruikers. Hierdoor kunnen (verschillende) leveranciers (verschillende) toepassingen ontwikkelen voor (verschillende) eindgebruikers. Door dit samenspel wordt de interactie tussen ontwikkelaar en consument vergemakkelijkt en kan er sneller geïnnoveerd worden doordat partijen kunnen voortbouwen en eindgebruikers direct worden betrokken bij het innovatieproces. 

 

 
Karakteristieken van een platform
 
Platformen zijn er in de praktijk in vele soorten en maten, een paar opvallende eigenschappen zijn:

  • Platformen zijn een nieuwe digitale organisatievorm die het niveau van de individuele organisatie overstijgt en op een overkoepelend niveau waarin aanbieders of vraag gebundeld wordt;
  • Platformen worden vaak door meerdere partijen gebruikt en kennen vaak 3 rollen: platformbeheerder, aanbieders (leveranciers) en deelnemers (vragers en/of gebruikers);
  • Platformen hebben economisch gezien vaak het karakter van een tweezijdige of meerzijdige marktplaats met aanbieders (leveranciers) en deelnemers (gebruikers), het zijn geïntegreerde producten en diensten die als een pakket worden aangeboden;
  • Platformen kunnen qua samenwerkingsvorm tussen partijen in meer of mindere mate open of gesloten zijn en in meer of mindere mate centralistisch of gedistribueerd;
  • Platformen kunnen door hun digitale basis en het netwerkeffect snel groeien (opschalen). Dit netwerkeffect vergroot wel de kans op het winner-takes-it-all-effect waardoor er vaak maar één dominant platform overblijft;
  • Platformen maken het mogelijk om de omslag te maken van "push" waarbij de leverancier en het product centraal staan, naar "pull" waar de vraag van de eindgebruiker en ‘on demand’ levering centraal staat;
  • Platformen kunnen een groot aantal voordelen bieden zoals een optimale klantervaring, sneller reageren op gewijzigde omstandigheden, grotere wendbaarheid (agility), sneller innoveren met een kortere time-to-market en sneller opschalen met behoud van diversiteit qua aanbod.
 
Hoe maak je van platformen een succes?
 
Maar lang niet iedere branche leent zich goed voor een marktplaats. De grote uitdaging is het in balans brengen van vraag en aanbod, een kwestie waar ook platforms vaak tegenaan lopen. Het zoeken is naar het moment waarop zowel de aanbod- als de vraagkant zo groot wordt zodat er een zeer liquide marktplaats ontstaat. Eentje waarvan zowel consumenten als aanbieders vinden dat er geen beter alternatief voorhanden is. 

Een kansrijk platform moet aan een aantal factoren voldoen. Hoe meer van deze factoren goed zijn afgedekt hoe groter de kans op succes is. Wie een platform wil starten kan deze lijst met belangrijke succesfactoren handig als checklist gebruiken:

  1. Levert het platform een kwalitatief betere ervaring voor de gebruiker? 
    Een succesvol platform maakt een markt beter. Zoals Uber taxi's beschikbaar maakte in een smartphone-app, je via OpenTable in een paar seconden kan reserveren bij duizenden restaurants en je via SnappCar in een oogopslag ziet wie zijn auto uitleent bij jou in de buurt. Allemaal ervaringen die voor de komst van het platform in kwestie nog niet bestonden. 

  2. Zorgt het voor een economisch voordeel?
    Sommige marktplaatsen maken producten en diensten goedkoper. Zoals een bedrijf via Upwork in kan tappen op een wereldwijd leger van freelancers. Tegelijk zorgen platforms voor nieuwe inkomstenbronnen voor gebruikers, zoals de huurinkomsten van autodelers op SnappCar of het geld de tijdelijke bewaarders van pakketjes krijgen via de Nederlandse startup Homerr.

  3. Maakt technologie de marktplaats beter? 
    Veel marktplaatsen zetten technologie in voor een betere gebruikservaring. Zo geven online platforms als Funda en Zillow (VS) gebruikers een schat aan data over de huizenmarkt. Via crowdfundingplatforms zoals Geldvoorelkaar en Symbid kunnen ook kleine investeerders kapitaal steken in ondernemersplannen. 

  4. Is de huidige markt zeer gefragmenteerd? 
    Een marktplaats bundelt aanbieders waardoor de markt overzichtelijker wordt. Een voorbeeld is het startup platform Extralingo dat taalscholen bundelt. Tegelijk zal de uitdaging groter worden wanneer de markt wordt gecontroleerd door een handjevol aanbieders, die de komst van een platform ook kunnen tegenwerken. 

  5. Hoe lastig is het vergroten van het aanbod? 
    Drempels om een platform te starten kunnen het succes in de weg zitten. Veel startups moeten vooral in het begin hemel en aarde bewegen, en hoge kosten maken, om aanbieders te verleiden. Zo moest het Amerikaanse OpenTable eerst zorgen dat restaurants zeker stellen dat aangesloten restaurants überhaupt voorzien waren van computers en een internetverbinding. Een schoonmaakplatform als Helpling heeft vanwege een groot verloop flinke moeite om de aanbodkant (schoonmakers) op peil te houden.

  6. Is de markt groot genoeg? 
    Een goede inschatting van de totale markt is essentieel. Vraag je af welk percentage van de markt bereid is om jouw online alternatief te gaan gebruiken. Maak hierbij vooral een realistische inschatting, kijk ook naar de concurrentiekracht van andere aanbieders. Als alle andere wijzers negatief uitslaan, helpt ook een grote markt je niet aan succes. Sommige markten zijn simpelweg niet goed aan te sluiten op de platformeconomie. Zo is de gezondheidszorg een enorme markt, maar wel eentje die wordt gecontroleerd door een select groepje spelers (die niet snel voor jouw platform zullen kiezen). 

  7. Vergroot een platform de markt? 
    Ondernemers kunnen hun totale markt ook onderschatten. De positieve effecten van een platform, zoals lagere prijzen en meer gemak, kunnen ervoor zorgen dat ze de markt zelf groter maken. Zo vergroot Upwork het aantal bedrijven dat voor het eerst het maken van software outsourced. De laagdrempeligheid van Uber zorgde ervoor dat meer mensen in een taxi stappen, waardoor sommige mensen de dienst nu gebruiken als een soort tweede auto.

  8. Hoe frequent komt een gebruiker op een platform?
    In het algemeen geldt: hoe frequenter gebruikers een beroep doen op een platform, des te beter. Diensten zoals Yelp en Thuisbezorgd worden vaak gebruikt en zitten daarmee zo'n beetje verankerd in het bewustzijn van gebruikers. Diensten die weinig worden aangesproken hebben veel meer moeite met het opbouwen van een merk en het groeien via mond-tot-mondreclame. 

  9. Is het platform onderdeel van de geldstroom? 
    Je kunt beter wel, dan niet onderdeel zijn van de geldstroom die via jouw platform tussen gebruikers stroomt. Dan ziet de aanbodkant jou niet alleen als bron van omzet, maar ziet die aanbieder die omzet ook - ogenschijnlijk - zonder kosten binnenkomen. Als intermediair in de geldstroom voorkom je dat je na de transactie ook nog een factuur moet sturen voor je verleende diensten, wat door de aanbieder kan aanvoelen als een onevenredig hoge 'belasting'. "Cash is king", "en als je het cash aanbrengt, dan ben jij de koning."

  10. Wordt het platform beter naarmate meer mensen het gebruiken?
    Een platform dat beter werkt naarmate meer mensen de dienst gebruiken heeft iets magisch. Hier speelt het netwerkeffect een belangrijke rol dat we ook kennen van social media zoals Instagram: hoe meer mensen erop zitten, hoe waardevoller de dienst wordt. Hoe meer chauffeurs zich aansluiten bij Uber, hoe korter de wachttijd voor reizigers. Netwerkeffecten zijn zeldzaam, maar goud waard.
 
Tot slot

Er zijn bijna geen marktplaatsen die alle bovenstaande vragen met een overduidelijk 'ja' beantwoorden. Maar een 7 of 8 van de 10 betekent wel dat je kans op succes een stuk groter is dan wanneer je maar aan 3 of 4 voorwaarden voldoet. Vergeet tot slot niet dat een grote kans op succes weinig betekent als de uitvoering slecht is. 

Tips om online sterker uit de corona tijd te komen

1-9-2020 00:00:00
Dat het coronavirus zo'n impact zou hebben op ons leven had niemand verwacht. Veel bedrijven en organisaties hebben op één of andere manier met dit virus te maken gehad. Voor veel bedrijven zoals winkels betekende dit geheel of gedeeltelijke sluiting van het bedrijf voor kortere of langere tijd, voor andere bedrijven/organisaties betekende dit aanpassingen door het opnieuw organiseren van looppaden in combinatie met thuiswerken. Andere organisaties hadden de wind in de zeilen denk maar aan bedrijven/organisaties die al sterk online aanwezig waren. Het coronavirus maakt duidelijk dat we sociale wezens zijn en dat fysiek contact een fysiologische noodzaak is maar ook consequenties kent.
 
In een tijd dat de wereldeconomie tot stilstand lijkt te zijn gekomen worden bedrijven/organisaties voor nieuwe uitdagingen geplaatst en wordt het soms letterlijk overleven. Voor de bedrijven voor wie er nog hoop gloort is het belangrijk om aan die toekomst te gaan werken. Corona is een bedreiging maar ook een kans. Met de rug tegen de muur is het soms makkelijker om moeilijke beslissingen te nemen. In de deze blog een 5-tal tips om juist nu mee aan de slag te gaan.
 
1. Producten, diensten en de verkoopprocessen digitaliseren
 
Door het gevaar op besmetting werden in de corona periode veel fysieke activiteiten stilgelegd. Veel bedrijven en organisaties waar mensen elkaar op korte afstand benaderen moesten hun deuren sluiten. Als er een goed plan werd gemaakt en er voldoende garanties werden geboden op een veilig verblijf gingen de deuren mondjesmaat weer open. Voor veel ondernemingen pakte dit erg negatief uit. Gesloten deuren betekent geen omzet maar wel kosten. Organisaties die beperkte omzet konden realiseren merkte dat de omzet vaak niet genoeg was om de kosten te dekken. Organisaties die juist van het coronavirus wisten te profiteren waren de organisaties die beschermingsproducten verkochten zoals mondkapjes, handschoenen, gel en plexiglasschermen en organisaties die online hun producten konden verkopen en/of hun producten en diensten in een digitale vorm kunnen aanbieden.
 
Verkoopprocessen digitaliseren
 
Webshops blijken het in coronatijd extra goed te doen. Veel webshops zagen hun omzet groeien, dit omdat de kopers thuis aan het werk waren en online eenvoudig hun producten kunnen bestellen. Het voordeel van webshops is dat er geen fysiek contact bij het koopproces optreedt. Wel is het zo dat de producten nog steeds in een magazijn verzameld moeten worden en van daaruit verstuurd. Bij sommige bedrijven kan dit grotendeels geautomatiseerd, maar bij veel organisaties is het mensenwerk. Dit laatste vraagt om aanpassingen in de werkprocessen. Last but not least is het ook belangrijk dat de laatste stap in het proces veilig gebeurd wanneer de bezorger het pakket aanbiedt. Uit dit voorbeeld kunnen we vaststellen dat online verkopen een perfecte oplossing is en dat gunstig is wanneer de interne logistiek sterk geautomatiseerd is. Nog beter is wanneer ook de laatste stap de aflevering geautomatiseerd uitgevoerd kan worden door bijvoorbeeld een drone.
 
Producten en diensten digitaliseren
 
In de afgelopen jaren is er een sterke trend te zien waarin producten digitaal worden. Zo is muziek digitaal geworden, maar ook films, boeken, tijdschriften en kranten. Ook opleidingen gebeuren steeds online en worden steeds beter ondersteund door leeromgevingen die daarbij ook nog in staat zijn om gaten in kennis op te sporen en de cursist daar extra training te bieden. In de coronatijd zagen we het onderwijs massaal overstappen op online, maar ook de gezondsheidszorg ontdekte de mogelijkheden en voordelen. Daarnaast ontdekte bedrijven dat, nu reizen bijna niet meer mogelijk was, online vergaderen tot op zekere hoogte een prima alternatief biedt die ook nog eens goed bleek voor het milieu en het reisbudget. Met de opkomst van de 3D-printer ontstaan er zelfs mogelijkheden om fysieke producten digitaal te maken. Al deze digitale (online) producten bleven het goed doen in coronatijd of boden de oplossing door hierop over te stappen. Uit deze voorbeelden blijkt dat een digitalisering van producten en diensten kansen biedt met zelfs kosten en het milieu kunnen sparen.  
 
2. Producten als een service
 
Beleving en gemak worden steeds belangrijker. Beleving betekent dat een winkel meer moet zijn dan stellingen met producten en dat winkelen een uitje is waar je in een fraai aangeklede setting van uitgebreid advies wordt voorzien. Gemak betekent dat het hele proces met zo weinig mogelijk moeite moet kunnen worden uitgevoerd. In beide gevallen gaat het om het aantrekken van klanten, het bedienen van de klant en een goede nazorg leveren met als doel dat de klant weer terugkomt voor een volgende aankoop. Een manier om hiervan meer zeker te zijn is het aanbieden van abonnementen
 
Bekende abonnementen 

Klanten zijn op zoek naar nieuws en kopen daarom kranten. Elke dag is er echter weer nieuw nieuws. Krantenuitgevers speelden hier handig op in en verkochten naast de losse kranten abonnementen waardoor hun klanten automatisch elke dag over het laatste nieuws konden beschikken. Datzelfde geld voor producten die we alle dagen nodig zijn zoals warmte, licht, te wassen. Omdat we dat niet elke dag opnieuw willen inkopen kunnen we een abonnement nemen bij energieleveranciers en waterbedrijven. In de afgelopen jaren zijn er een aantal nieuwe abonnementen bijgekomen  omdat we ook entertainment zoeken en/of onszelf gezond willen houden. Daarom worden er bijna even vanzelfsprekend abonnementen aangeboden voor televisie, films, muziek en sportschool.

Nieuwe vormen van abonnementen
 
In het vorige tekstblokje is al vastgesteld dat consumenten behoefte hebben aan warmte, licht en wassen. Een abonnement op gas, elektriciteit en water is dan goed maar eigenlijk nog niet de hele oplossing. Wat ontbreekt is dat consumenten ook een kooktoestel, lampen en verwarmingsketel nodig zijn, en eigenlijk ook nog onderhoud als het kapot gaat. Consumenten zoeken gemak en zekerheid. Een abonnement kan daar goed in voorzien. Wie een schilderij wil ophangen wil geen boormachine kopen maar een gat maken. Wie naar Amsterdam reist zoekt vervoer en niet de aanschaf van een auto. Wie vervolgens gaat nadenken zal legio mogelijkheden ontdekken om van producten een abonnement te makken.
 
Voorbeelden:
  • Een abonnement op sokken, shirts, broeken voorziet prima in de behoefte om goed gekleed te blijven zonder winkelbezoek
  • Een voedselbox met recepten is prima als abonnement omdat het voor langere tijd voorziet in lekkere maaltijden met variatie
  • Een boormachine kan onderdeel zijn van een abonnement op gereedschap waarbij het gewenste gereedschap gekozen kan worden

3. Bedrijfsprocessen optimaliseren
 
Een bedrijf of organisatie moet optimaal functioneren voor een optimaal resultaat. Maar lang niet alle processen lopen vaak even vlekkeloos. Vaak is er niet de tijd om het probleem grondig op te lossen en worden er sub-optimale oplossingen bedacht. Toch is het essentieel om regelmatig kritisch te kijken naar de huidige manier van werken en verbeterpunten op te stellen. Nu corona de economie ernstig heeft vertraagd is dit mogelijk het meest geschikte moment 

Men vindt echter vaak dat het optimaliseren van deze bedrijfsprocessen (te veel) tijd en geld kost, iets wat niet altijd zomaar beschikbaar is. Maar, in de huidige situatie, hebben veel bedrijven het een stuk rustiger dan normaal. Dit zorgt voor meer vrije tijd en minder (productie)kosten. Je zou dus kunnen zeggen dat dit hét ideale moment is om de bedrijfsprocessen onder de loop te nemen.

Bedrijfsprocessen in kaart brengen

De eerste stap is om de bedrijfsprocessen in kaart te brengen. Dit kan op verschillende manieren. Voor het overzicht is het goed te weten dat een organisatie uit twee hoofdgebieden bestaat: het primaire proces en het secundaire proces. Het primaire proces zijn alle processen en activiteiten die uitgevoerd moeten worden om het product of dienst te leveren, zoals: inkoop, productie en verkoop. Het secundaire proces zijn de ondersteunende processen en activiteiten zoals personeelszaken, boekhouding en ICT. Een model dat hier vaak voor gebruikt wordt is het Porter Value Chain model:
 
 
Doe je deze analyse voor de eerste keer dan is het vaak lastig om te bepalen waar je moet beginnen. Daarom hierbij een aantal algemene vragen die je voor de start kunt gebruiken:
 
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij het werven van nieuwe klanten?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij het adviseren van klanten?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij de administratieve verwerking van een order?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij de fysieke verwerking van een order?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij de financiële afhandeling van een order?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij de nazorg van orders?
 
Verbeteringen voor bedrijfsprocessen bedenken 
 
Als de bedrijfsprocessen in kaart zijn gebracht is de volgende stap om te onderzoeken of er ook aanpassingen gedaan kunnen worden waardoor de werkzaamheden vereenvoudigd kunnen worden en/of de documenten stroom overzichtelijker en eenvoudiger wordt. De mogelijkheden hangen sterk af van de processen. Het beste is om te beginnen bij de werkzaamheden en documenten die veelvuldig gebruikt worden, hier valt immers de meeste winst te halen. Ook is het mogelijk dat er soms meerdere oplossingen mogelijk zijn. Ook hierbij een aantal algemene vragen die je voor de start kunt gebruiken:
 
  • Zijn deelwerkzaamheden die versimpeld of zelfs weggelaten kunnen worden?
  • Zijn er documenten die versimpeld of zelfs weggelaten kunnen worden?
  • Zijn er werkzaamheden en documenten die geheel of gedeeltelijk online uitgevoerd kunnen worden?
  • Zijn er werkzaamheden of documenten die geheel of gedeeltelijk geautomatiseerd kunnen worden? 
Verbeteringen implementeren
 
Als de bovenstaande vragen zo volledig mogelijk zijn beantwoord dan zijn daarmee de bedrijfsprocessen en mogelijke oplossingen aardig compleet in kaart gebracht. De volgende stap is de best passende oplossing te kiezen en deze te implementeren. Voor het kiezen van de juiste oplossing kun je de volgende vragen stellen:
 
  • Hoe veel kost het?
  • Hoeveel tijd gaat het kosten?
  • Wat is het risico dat de implementatie mis gaat?
 
Voorbeelden:
  • Automatisering van een proces (bv. bevestigingsmails bij een bestelling, facturen automatisch laten aanmaken, verzoek voor schrijven van een review 2 weken na aankoop)
  • Versoepelen van een proces (bv. CRM-systeem voor het in kaart te brengen van contactmomenten om zo dubbel werk te voorkomen)

4. Investeer in online marketing
 
Een andere manier om sterker uit de coronacrisis te komen is door te investeren in online marketing. In deze corona periode is dat juist extra aantrekkelijk omdat veel bedrijven hun investering hierin hebben teruggeschroefd. Concurrenten kunnen echter op deze manier een flinke inhaalslag maken, of zelfs posities overnemen. Dit geldt dus ook voor jou, doe hier je voordeel mee en investeer juist nu in online marketing! Er zijn 2 vormen van online marketing: SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Welke voor jou geschikt is/zijn hangt vooral af van je beschikbare tijd en budget.

SEO betere vindbaarheid op de lange termijn

SEO, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie, is een continu proces waarbij jouw site geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachine. In meer dan 90% van de gevallen hebben we het dan over Google. Door o.a. het schrijven van goede content met zoektermen, het verkrijgen van relevante links en het optimaliseren van (product)pagina's en wordt jouw webshop beter vindbaar. Deze vindbaarheid zal zorgen voor meer bezoekers, klanten én omzet.

Maar, de genoemde werkzaamheden worden niet direct door Google geïndexeerd en het kan daarom enkele weken/maanden duren voor je resultaat ziet. Door er dus juist nú hard aan te werken, bijvoorbeeld in samenwerking met een SEO specialist zal je straks na deze crisis een flinke groei zien. De investering in SEO is een blijvende investering is, je profiteert hier dus nog lang van!

SEA betere vindbaarheid voor direct resultaat

SEA, ook wel bekend als zoekmachine adverteren, is een proces van betaald adverteren binnen Google, hierbij betaal je per klik. De kosten hiervoor zijn variërend en afhankelijk van o.a. concurrentie en de gewenste positie. Het voordeel van SEA is dat je een snel een hoge positie kunt verkrijgen, dit neemt dus wel kosten met zich mee.

Doordat sport- en yogacentra allemaal dicht zijn op het moment, zijn veel mensen verplicht tot het thuis beoefenen van hun favoriete sport. Dat betekende dat veel mensen op zoek naar apparatuur gingen om dit thuis te kunnen doen. Wie op dat moment bewust voor een nummer 1 positie bij de advertenties koos had grote kans dat de producten goed verkocht zijn.

5. Verbeter en/of creëer beeldmateriaal
Als laatste zou je nog kritisch kunnen kijken naar je huidige webshop en productaanbod, en dan met name het beeldmateriaal. De kans is groot dat je gebruikmaakt van stockfoto’s op je homepage en foto’s van de leverancier voor je producten. We zien echter vaak dat dergelijke foto’s nét niet aansluiten bij de boodschap die je wilt overbrengen. Je zou daarom aan de slag kunnen gaan met het  verbeteren en/of creëren van beeldmateriaal.

Verbeter de foto's

Foto's zijn belangrijke elementen binnen een site, het gezegde "afbeeldingen zeggen meer dan 1.000 woorden" bevestigd dat. Bezoekers lezen minder, hooguit scannen ze de tekst. Kijk naar de foto’s op je homepage en wees kritisch. Zijn het mooie foto’s? Geven ze het juiste beeld? Geven ze duidelijk weer wat er bedoeld is? Brengt het de boodschap goed over? Het is vaak makkelijker om te zien wat er mist als je al iets hebt. Nu kun je optimaliseren. Gebruik deze kans en bedenk wat er beter moet. Vervolgens kun je de betere foto toevoegen door gebruik van stockphoto-materiaal, of een professionele fotograaf de opdracht geven. 

Creëer video’s
 
Kunnen jouw producten of diensten iets unieks? Is het relatief lastig om jouw producten in elkaar te zetten? Of kan je de boodschap van jouw product niet goed overbrengen door middel van fotografie? Dan zou je je tijd nu ook goed kunnen gebruiken voor het maken van productvideo’s. Productvideo’s kunnen namelijk twijfels wegnemen bij potentiële klanten, om ze zo dat laatste duwtje in de rug te geven om tot aankoop over te gaan.
 
Samenvatting
 
Deze corona-tijd biedt grote uitdagingen. Je kunt het over je heen laten komen of op zoek gaan naar kansen op de korte en lange termijn. Nu het rustiger is kun je jouw bedrijf optimaliseren of juist zorgen dat je met SEA de nummer 1 advertentie positie hebt voor de speciale producten die iedereen zoekt. Als je tijd over hebt ga dan aan de slag met SEO en je site beter vindbaar maken of zorgen dat de foto's de boodschap beter vertellen.
 
Extra tip: Was je handen regelmatig en houdt afstand!

Backoffice met bio-administratie

1-8-2020 00:00:00
Biologische producten in het schap bij winkels worden tegen een hogere prijs verkocht. Logisch want de keten heeft met deze producten met extra aandacht en maatregelen verbouwd en verwerkt. Alle producten met bio op de verpakking worden streng gecontroleerd. Leveranciers (boeren), verwerkers (bedrijven) en verkopers (winkels) krijgen minstens één keer per jaar een controleur over de vloer voor een uitgebreide controle. Voldoet de bedrijfsvoering niet aan alle normen zoals die in de Europese bio-wetgeving staan, dan mag het product niet als bio verkocht worden. Om bio-producten via webshops te verkopen worden er extra eisen aan de procedures en de administratieve verwerking gesteld. 
 
Biologisch
 
Als eerste is het belangrijk om uit te leggen wat biogisch is, welke wetgeving er is, waarom de prijzen hoger zijn en het belang van een keurmerk.

Biologisch: Volgens Wikipedia is biologische voeding voedsel dat wordt geproduceerd met methoden die voldoen aan de normen van de biologische landbouw, welke een ecologisch evenwicht en het behoud van biodiversiteit nastreeft. Biologische voeding wordt geproduceerd zonder het gebruik van kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen, genetische modificatie, groeihormonen of antibiotica. Biologische producten mogen geen kunstmatige toevoegingen bevatten. Ook word rekening gehouden met meer dierenwelzijn.
 
Biowetgeving: De eerste Europese Verordening inzake biologische landbouwproducten dateert uit 1991 (EU-Verordening 2092/91), en steunde op de normen van de IFOAM, de wereldwijde organisatie van de biolandbouw. Anno 2015 gelden de Europese Verordeningen 834/2007, 889/2008 en 1235/2008. In de Europese Lidstaten kunnen toch nog verschillen voorkomen als gevolg van interpretaties van deze basiswetgeving.
 
Prijzen: De prijzen van biologische producten liggen hoger dan de prijzen van niet biologische producten. Dat is logisch omdat er veel meer voorwaarden aan het verbouwen, produceren en verkopen van dit soort producten worden gesteld. Hogere prijzen geven ook ruimte voor een hogere marge. Het is daarom belangrijk om duidelijk aan te geven wanneer een product biologisch.
 
Keurmerk: Binnen de Europese Unie is één keurmerk afgesproken, het Euro-leaf logo. Het logo is groen en heeft 12 witte sterren die samen een plantenblad voorstellen. Dit logo vervangt het logo dat tot 1 juli 2010 gold. Op producten mogen ook andere keurmerken geplaatst worden. Een product mag alleen biologisch genoemd worden als de hele keten het product conform de biowetgeving verwerkt. Traceerbaarheid is daarbij belangrijk.
 
Traceerbaarheid
 
Voor een goede traceerbaarheid zal naar de hele supply chain gekeken moeten worden en moeten de verschillende deelnemers zoals leveranciers, verwerkers en verkopers duidelijk onderscheiden worden en is administratie van de productstromen erg belangrijk.

Supply chain: Met supply chain wordt de hele keten bedoeld die het product afgelegd, van zaadje tot product in de winkel. Een product mag alleen biologisch genoemd worden als de hele keten het product conform de biowetgeving verwerkt. De productstroom mag daarbij niet vermengd worden met niet biologische producten. In principe bestaat een supply chain uit 3 stappen: Leveranciers, Verwerkers en Verkopers.
 
 
 
Leveranciers: De leveranciers zijn de eerste stap in de keten. Bij het verbouwen van groente zijn dat de akkerbouwers. Zij cultiveren de akkergronden, planten de zaadjes en verzorgen het groeiproces tot het oogsten en zorgen dat de producten op een juiste manier bij de verwerkers, vaak in bulk, worden aangeleverd.
 
Verwerkers: De verwerkers zijn de tweede stap in de keten. Zij ontvangen de producten in bulk en verpakken dit meestal tot kleinere hoeveelheden en voeren indien gewenst extra bewerkingen uit. Dit speelt minder een rol bij groenten maar veel andere producten zijn nog extra bewerkingen nodig voordat het door de consument kan worden geconsumeerd denk hierbij aan thee en koffie. Zo moet de koffieboon gebrand en eventueel gemalen worden. Vervolgens wordt dit aan de verkopers aangeleverd.
 
Verkopers: De verkopers zijn de derde en laatste stap in de keten. Zij ontvangen de producten en maken deze toegankelijk voor consumenten. Winkels nemen de producten op voorraad en leggen deze in schappen neer zodat de consumenten de producten kunnen selecteren. Online webshops nemen de producten op voorraad en versturen dit op basis van de binnen gekomen bestellingen zullen deze voorraad op basis van de bestellingen naar de consumenten. 
 
Traceerbaarheid: In de supply chain moet de productenstroom dus goed gescheiden blijven van de non-bio producten en moet ook goed gevolgd kunnen worden en moet het mogelijk zijn om op basis van verkochte producten de oorspronkelijke leverancier(s) terug te herleiden. Om dit goed te kunnen volgen is een goede administratie erg belangrijk.

Administratie
 
Bulk en batches: De leverancier levert vaak in bulk, in vaktermen worden dit ook wel batches genoemd. Een batch is een groep producten die in één keer geoogst of verwerkt wordt.
 
Volumes: Als een bulk wordt verwerkt naar kleinere hoeveelheden dan is het belangrijk dat deze kleinere hoeveelheden gekoppeld blijven aan de grotere bulk. Een hoeveelheid van 1.000 kg kan 500 x in een verpakking van 2 kg verdeeld worden. Als dit resulteert in 499 verpakkingen dan is er op een of andere manier 1 kg verloren geraakt. Als dit resulteert in 501 verpakkingen dan is er op wonderbaarlijke wijze 1 kg meer ontstaan. Ook kan het voorkomen dat 2 batches in dezelfde verpakking terechtkomen wanneer 1 batch op is en een nieuwe batch moet worden aangebroken.
 
Orders en batches: Als er bestelde producten worden uitgeleverd dan is het belangrijk om vast te leggen welke producten worden uitgeleverd en vanuit welke batches deze batches afkomstig zijn. Ook is het belangrijk om de administratie zo in te richten dat een bepaalde batch herleidbaar is naar klanten.
 
Waarschuwing: Wanneer er geadministreerd wordt welke producten uit welke batches naar bepaalde klanten zijn verstuurd is het mogelijk om een overzicht te verkrijgen welke klanten bericht moeten ontvangen wanneer bijvoorbeeld blijkt dat een terugroepactie noodzakelijk is omdat er met een bepaalde batch iets aan de hand is.
 
Backoffice met bio-administratie
 
Bij een goede administratie zijn de productstromen niet alleen traceerbaar maar kan er ook een massabalans gegenereerd worden. Hierbij wordt een overzicht gegenereerd op basis van startvoorraad, inkopen en verkopen. De administratie bestaat in principe uit 5 onderdelen: Voorraad registratie, Batch ontvangst, Afgifte (per weborder), Contrôle en Waarschuwing.
 
Voorraad registratie: Als eerste stap kunnen kan van alle (bio)producten de aanwezige voorraad worden ingevoerd.

Batch ontvangst: Vervolgens kunnen de binnenkomende batches worden geadministreerd. Van de batch kunnen de relevante gegevens worden vastgelegd. 
 
Afgifte (per weborder): Als volgende stap kan er per weborder een afgifte van een bepaalde (actieve) batch worden geboekt. Als er meer dan (het restant) van de batch wordt gebruikt kan ook de volgende batch worden geactiveerd.
 
Controle: Voor controle doeleinden zoals de jaarlijkse controle van de bio-administratie is het belangrijk dat bepaalde overzichten kunnen worden getoond, zoals (start)hoeveelheid op een bepaalde datum, de ontvangsten en afgiftes in een bepaalde periode en een eindvoorraad. 
 
Waarschuwing: Indien gewenst kan per batch een overzicht worden gegenereerd van orders, klanten hun e-mailadressen.
 
Voor een goede bio-administratie zijn traceerbaarheid en massabalans belangrijke onderdelen. Voor online verkoop van bio-producten moet de Backoffice dit wel ondersteunen. De 2Com2 webXpress Backoffice is ingericht voor bio-administratie. 

Start je eigen online leeromgeving

1-7-2020 00:00:00
Online leren wordt steeds populairder! Hiervoor zijn twee belangrijke redenen: (1) Life Long Learning wordt steeds belangrijker, (2) techniek ons steeds meer mogelijkheden biedt. Dit biedt kansen voor specialisten die kennis hebben en dat graag willen delen maar ook voor ondernemers die hierin kansen zien. Het aanbieden van online leermogelijkheden is dus interessant, maar vraagt ook kennis en inzicht. In deze blog een aantal belangrijke aandachtspunten op een rijtje.
 
Begin met een goede voorbereiding
 
Uiteraard, natuurlijk, zul je denken. Toch is is dit een belangrijk uitgangspunt. Je moet kennis van zaken hebben, je moet over didactische kwaliteiten beschikken en je het programma goed hebben uitgedacht. Jouw cursus moet de doelstellingen waar maken, waarde toevoegen aan de cursist en een goede opbouw hebben waarbij de inhoud in logische stappen is onderverdeeld.
 
Ken de markt en je doelgroep
 
Om waarde aan de ander te kunnen toevoegen zul je deze ander goed moeten kennen. Dus is het belangrijk dat je de doelgroep goed kent en dat je weet hoe jij je in die markt kunt onderscheiden. Het is aan te raden om dit in meer detail te onderzoeken zodat je later niet in onverwachte situaties terecht komt. Het heeft zin om allereerst af te tasten of er überhaupt vraag is. Vervolgens is het goed om te kijken of je een trend inj die vraag kunt ontdekken en of er sprake is van een groei of krimp markt. Tevens is het aan te raden om op zoek te gaan naar concurrenten. Als er geen concurrenten zijn dan ben je mogelijk de eerste maar moet je je tegelijkertijd afvragen of er wel een markt is.
 
Denk na over het betaalmodel
 
Er zijn verschillende manieren om een cursus aan te bieden. Je kunt kiezen voor een eenmalig bedrag maar ook voor een lidmaatschap. Zo'n lidmaatschap is commercieel gezien interessant maar kan door oplopende kosten zich ook tegen je keren. Bij een lidmaatschap is de keuze dat je gebruik kunt maken van een cursus zolang je lid bent, bij een eenmalige betaling kun je kiezen voor een bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. In dat laatste geval is het mogelijk dat andere gebruikers via dezelfde inlog gebruik van de cursus maken. Voor veel mensen geld dat het gemak van een online cursus is dat je kunt studeren in je eigen tempo. Probeer daar met je betaalmodel zo goed mogelijk op aan te sluiten.
 
Één cursus is geen cursus
 
Je kunt 1 cursus aanbieden maar in de praktijk is deze basis te smal. Om er commercieel een succes van te maken zul je meerdere cursussen moeten aanbieden. Als je en cursus hebt is het allereerst goed om na te denken over vervolgcursussen. Het voordeel is dat je deze relatief makkelijk aan je huidige cursisten kunt verkopen. Vervolgens kun je nadenken over welke cursussen nog meer interessant kunnen zijn voor de zelfde doelgroep. Tenslotte kun je nadenken over alternatieve cursussen voor andere doelgroepen. Als je dit doet is het wel belangrijk om na te denken over je herkenbaarheid en over de vraag of alternatieve cursussen voor andere doelgroepen hier waarde aan toevoegt of juist waarde weghaalt.
 
Schaalbaarheid

Als je online cursussen verkoopt dan kun je er vanuit gaan dat je niet te veel problemen gaat tegenkomen wanneer je klantenbestand groter wordt. Zorg er in alle gevallen wel voor dat je administratie goed georganiseerd is en zoveel mogelijk is gestroomlijnd. Verkoop je online cursussen in combinatie met seminars, workshops of coaching dan is het belangrijk om na te gaan of deze activiteiten niet een bottle-neck kunnen worden als er goede groei gerealiseerd wordt.
 
Online leeromgeving
 
Voor het opzetten van cursussen is de aanwezigheid van een online leeromgeving uiteraard een belangrijk punt. In een dergelijk systeem moet het eenvoudig mogelijk zijn om lesmateriaal te creëren, daarnaast is het belangrijk dat de privacy van de cursist gewaarborgd is. Ook is het belangrijk dat de cursist eenvoudig binnen een cursus kan van les naar les navigeren.

Test de kennis
 
Het is belangrijk om de cursus in een aantal logische stappen onder te verdelen. Op deze manier kun je de kennis gedoseerd aanbieden. Om ervoor te zorgen dat de kennis ook goed begrepen is en de cursist niet te snel naar het volgende deel overstapt is het belangrijk om niet alleen een eindtest maar ook "tussentests" te doen om er zeker van te zijn dat de cursist de belangrijke zaken goed begrepen heeft. Kennis kan op verschillende manieren getoetst variërend van open vragen tot gesloten vragen. Testen door middel van meerkeuze vragen heeft het voordeel dat het antwoord direct te controleren is en er een triggerniveau kan worden ingesteld die de cursist laat doorstromen naar het volgende onderdeel. 
 
Gebruik video
 
Het gebruik van video is in de afgelopen jaren fors toegenomen. Dit heeft YouTube veel succes gebracht. Als je uitleg zoekt is er via YouTube vaak wel een video te vinden waarin dit uitgelegd wordt. Door het gebruik van beeld in combinatie met uitleg ontstaat een wijze van kennisoverdracht die goed aansluit bij de internetgebruiker van vandaag. Naast video kun je er ook voor kiezen om een PowerPoint te maken en deze in te spreken.
 
Samenvattend: Online leren wordt steeds populairder. Een online leeromgeving stelt eisen aan de maker van de cursus maar ook aan de techniek. Het is belangrijk om hier vooraf goed over na te denken.

Verbeter je vindbaarheid in 5 stappen

1-6-2020 00:00:00
In gesprekken met onze klanten is het meest terugkerende thema de vindbaarheid. Iedere ondernemer wil met zijn website graag goed gevonden worden en een hoge ranking in Google. Een goede vindbaarheid betekent immers meer bezoekers en daardoor meer potentiële klanten. Gelukkig kunnen we onze klanten hierbij goed helpen en zorgen dat hun ranking verbeterd. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om te begrijpen hoe Google naar je website kijkt en deze kennis mee neemt in het opzetten en verder ontwikkelen van je website. In deze blog een toelichting hoe je in 5 stappen de vindbaarheid van je website kunt verbeteren en zelfs bovenaan kunt komen te staan.
 
Wat algemeen bekend is is dat Google (en ook andere zoekmachines) gebruik maken van complex algoritmes. Wie het algoritme kent kan dan dit ook manipuleren. Om die reden houden zoekmachines dit graag geheim. Voordat we met de 5 stappen aan de gang kunnen gaan is het belangrijk om te bedenken hoe zoekmachines naar de wereld kijkt en vervolgens onze stappen daarop afstemmen.
 
Hoe kijken zoekmachines naar de wereld?
 
We maken gebruik van zoekmachines omdat we naar iets op zoek zijn. De populariteit van de zoekmachine wordt sterk bepaald door de kwaliteit van de getoonde zoekresultaten. Voor zoekers betekent kwaliteit dat de getoonde links relevant zijn en ze, bij voorkeur in 1 klik, naar de gezochte resultaten worden geleid. Voor zoekmachines is het dus belangrijk om de zoekopdracht goed te begrijpen maar ook om de inhoud van de websites goed te kennen zodat bij een  zoekopdracht de best passende webpagina's getoond worden. Voor zoekmachines is het dus belangrijk om de inhoud van een goed te kunnen analyseren. Dat betekent automatisch dat het voor websitebeheerders belangrijk is om zoekmachines met goede informatie te voeden. Echter weten zoekmachines dat ze de zoekers van een goed advies moeten voorzien. Bij het analyseren van de webpagina zullen ze vooral door de ogen van de zoeker proberen te kijken. Dus heeft het minder zin om pagina's slim voor Google te schrijven, maar slim voor (be)zoekers!
 
Stap 1: Bepalen van de juiste zoekwoorden

De basis van een goede vindbaarheid is het bepalen van de juiste zoekwoorden en een goede manier waarop deze gebruikt kunnen worden.
 
Zoekwoord
Wanneer je de enige bent die een product of dienst aanbied dan zal dit geen groot probleem zijn. Stel je bent de enige schilder in Nederland en je hebt je website geoptimaliseerd voor dit zoekwoord. Als iemand zoekt op het woord "schilder" dan wordt je site vast en zeker in de zoekresultaten getoond, mogelijk zelfs op de eerste positie.
 
Zoektermen 
Echter zijn veel bedrijven en organisaties niet de enige aanbieder van een dienst of een product. Als je op "schilder" zoekt krijg je meer dan 50 miljoen resultaten. In dit soort situaties is het aan te raden om zoektermen te combineren, hierdoor zal de omvang van de zoekresultaten kleiner worden en wordt het makkelijker om een goede positie te realiseren. Een eenvoudige toevoeging is bijvoorbeeld een plaatsnaam "schilder amsterdam" reduceert het aantal tot circa 20 miljoen. Wil je hier nog beter scoren dan is het aan te raden om termen als huisschilder of winterschilder te gebruiken. 
 
Zoekzinnen 
Zoekmachines ontwikkelen zich steeds verder, zoekers maken daar weer gebruik van. Gebruikte je eerst enkele zoektermen, tegenwoordig kun je ook hele zinnen gebruiken. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om ook op deze nieuwe mogelijkheden aan te sluiten. Iemand die een probleem heeft met de vindbaarheid van zijn website is op zoek naar een SEO specialist. Maar mogelijk realiseert deze zoeker dat (nog) niet. De zoeker zou ook een zin kunnen intypen als "hulp bij betere vindbaarheid" of "hoe verbeter ik mijn vindbaarheid". 
 
Stap 2: Creëer relevante inhoud
 
Nu we de zoektermen hebben bepaald is het belangrijk om hierbij passende content te creëren. In eerste instantie zullen dat webpagina's zijn maar ook blogs, afbeeldingen en video's kunnen daarbij een rol spelen. Wanneer zoekmachines zoals Google een website doorzoekt dan zien ze iedere pagina als een onderdeel van deze website. Het doorzoeken gebeurd door zogenaamde spiders (spinnen) die de pagina's doorzoeken en de relevante zoektermen proberen te bepalen.Voor een goede webpagina zijn de volgende onderdelen belangrijk:
 
Onderwerp
Elke pagina moet zich op een uniek onderwerp richten. De beste manier om dit op te zetten is je af te vragen welke belangrijke onderwerpen je wilt beschrijven en voor al deze onderwerpen een pagina benoemd. Iedere product of dienst door zo'n unieke pagina beschreven worden. Probeer te vermijden dat er binnen 1 website 2 pagina's over het zelfde onderwerp zijn. Je bent dan met jezelf aan het concurreren!

Titel
De titel moet pakkend zijn, dit is het eerste wat bezoekers zien. De titel wordt in de zoekresultaten al getoond en moet bij de zoeker interesse wekken en ervoor zorgen dat de zoeker voldoende zekerheid krijgt dat deze pagina aan de verwachtingen gaat voldoen. Het is belangrijk om zoveel mogelijk van de voor deze pagina bedachte zoektermen in de titel terug te laten komen. 
 
Kwaliteit
Zoekers zijn op zoek naar iets. Het is belangrijk dat jouw webpagina (website) die verwachting waar maakt. De zoeker heeft een probleem of is op zoek naar iets. Zorg ervoor dat de zoeker niet weg klikt. De kans dat deze, na een teleurstelling, nog een keer terug komt is klein. Hoe relevanter de inhoud des te langer ze blijven. Google registreert deze tijd en zal een langere tijd positief waarderen in de ranking.
 
Opbouw 
Google bepaald de geschiktheid van een pagina o..a. op basis van de content te kijken. Belangrijke zoektermen zullen vaker dan gemiddeld in de tekst moeten worden opgenomen. Belangrijke termen staan vooraan in zinnen en worden gedurende de pagina vaker herhaald. Hierbij speelt de plaats in de tekst een rol. 
 
Actualiteit
Zoekmachines houden ook bij hoe vaak informatie wordt toegevoegd of gewijzigd. Hoe actiever dit gebeurd des te meer zekerheid zoekmachines krijgen dat deze informatie ook actueel is. Dit is ook de reden dat een blog extra waarde aan een website toe kan voegen. Niet alleen straalt een blog actualiteit uit, ook levert iedere pagina weer een aandeel in de vindbaarheid door bewust gebruik van zoektermen.
 
Lengte
Als content belangrijk is dan is de lengte van de content belangrijk maar ook de hoeveelheid content. Pagina's moeten dus bestaan uit voldoende tekst, maar ook het aantal pagina's speelt een rol. Een pagina moet tegenwoordig minimaal 500 worden bevatten.
 
Stap 3: Zorg voor een goede leesbaarheid
 
Voor bezoekers is het belangrijk dat de website gebruiksvriendelijk is en de teksten goed leesbaar zijn. Het schrijven van goed leesbare teksten is dus belangrijk. Omdat bezoekers vluchtige lezers zijn is het aan te raden om de tekst op te delen in korte leesbare delen. Door het gebruik van (tussen)titels kunnen bezoekers snel over de pagina navigeren en de voor hun relevante delen er uit pikken en met meer aandacht lezen.
 
SEO vriendelijk
Het is al eerder gezegd maar het is erg belangrijk dat de belangrijke zoektermen in de tekst duidelijk, en meerdere malen terugkomen. Als de pagina over iets specifieks gaat dan moet ook steeds naar dat specifieke worden gerefereerd. Dus gaat het over een specifiek product benoem steeds de hele productnaam en niet een algemene verwijzing als "het product".
 
Title-tag
Op technisch niveau speelt de Titel-tag nog een belangrijke rol voor zoekmachines. Dit moet gevuld worden met een omschrijving waarover de specifieke pagina gaat. Het is aan te raden om hierin ook de belangrijke zoektermen terug te laten komen. Dit kan eventueel gecombineerd worden met de belangrijkste zijn van de betreffende pagina. Zoekmachines kunnen deze tekst overnemen, steeds vaker bepalen ze dit zelf. 
 
Extra bedrukking
Zoektermen kunnen worden benadrukt door tussentitels een <H> tag te geven, vet te maken of bijvoorbeeld in in <ALT> omschrijving van de afbeelding op te nemen. Vet of onderstreept bedrukken woorden. Zo zal Google dit ook lezen. Een <H1> tag wordt vaak voor een titel gebruikt, <H2> tags voor subtitels en <H3> tags voor belangrijke zoektermen.
 
Interne links
Internet is gebouwd op links, dus zijn links belangrijk. Externe links naar jouw website zijn belangrijk, maar ook interne links. Deze links helpen bezoekers om snel en makkelijk te navigeren, maar helpen zoekmachines ook om de relaties tussen de verschillende pagina's beter te begrijpen. Websites met veel externe pagina's zijn zeer waarschijnlijk meer relevant, datzelfde geldt ook voor interne links. Pagina's waar meer interne links heen verwijzen zullen waarschijnlijk ook relevanter zijn.

Stap 4: Optimaliseer de techniek van je website

De vindbaarheid wordt ook door een aantal technische factoren beïnvloed. Zoekmachines nemen deze factoren ook mee en geven deze een steeds zwaardere weging. 
 
Mobiel vriendelijk
Het gebruik van mobiele apparaten is explosief gegroeid. Het gebruik van mobiele apparaten overtreft het gebruik op PC's. Om die reden is het belangrijk om de website vooral mobiel vriendelijk te maken en te zorgen dat de weergave op mobiele schermen goed is maar ook de navigatie. Gebruikers zullen dit waarderen, maar ook Google signaleert dit en zal mobiel-vriendelijke websites een hogere ranking geven.

SSL-certificaat
Veilighid speelt op internet een steeds belangrijker rol. Om te voorkomen dat informatie in handen van derden kunnen terechtkomen worden websites en de communicatie met de server  steeds vaker met een ssl-certifiaat beveiligd. Voor Google is dit zo belangrijk dat ze de websites met een ssl-certficaat hoger en websites zonder ssl-certificaat lager ranken. Daarbij komt dat browsers in het geval geen ssl-certificaat aanwezig is gebruikers er op attenderen dat ze een onveilige site bezoeken. Voor velen zal dit een aanleiding zijn om de site niet te bezoeken.
 
Snelheid van de website
Ook de snelheid van websites is belangrijk. Google wil een website graag hoog in de zoekresultaten vermelden, maar als er vervolgens een trage website verschijnt zullen bezoekers snel afhaken. Dit straalt ook negatief op Google af. De snelheid van de website hang af van de snelheid van de server, de opbouw van de code waaruit de website gebouwd is en uiteraard de internetsnelheid.
 
Gebruik van Google Analytics
Meten is weten en daarom kan het gebruik van het gratis statistiekprogramma van Google aangeraden worden. Google verzamelt deze gegevens toch al, waarom dan niet in je voordeel gebruiken. De statistieken kunnen goed inzicht geven in het aantal bezoeken en de bezoeksduur van iedere pagina. Dit geeft dan vervolgens weer inzicht of het gewenst is om pagina;'s onder handen te nemen en te optimaliseren.

Stap 5: Maak je website relevant
 
Last-but-not-least is het belangrijk om je website relevant te maken. Hierboven is beschreven hoe je op basis van content je website relevant kunt maken, ook belangrijk is om je website binnen het world-wide-web relevant te maken.
 
Externe links 
Hierboven is het belang van interne links benoemd en het belang van externe links al kort genoemd. Ook zoekmachines signaleren welke websites eenzaam aanwezig zijn en welke websites ook op andere plekken zijn opgemerkt en waar naar verwezen wordt. Bij deze externe links gaat het vooral om kwalitatieve links, hiermee wordt bedoeld dat hoe meer autoriteit de verwijzende website heeft des te hoger de waarde van deze link is. In plaats van het verzamelen van vele onbeduidende linkjes die mogelijk gemakkelijker te krijgen zijn is het aan te raden om juist op zoek te gaan naar links met hoge autoriteit waarde.
 
Offline promotie
Naast online is offline promotie ook nog steeds een goede manier om bezoekers naar je website te trekken. Blijf ook deze mogelijkheden volop benutten.
 
Expertise
Zorg dat je op internet als een expert gezien kan worden. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen. Allereerst zal ook de bezoeker van je website je als zodanig kunnen herkennen. Daarnaast daagt het jou uit om ook collega's goed in de gaten te houden en jezelf steeds verder te ontwikkelen.
 
Samenvattend

Wil je een hogere positie in zoekmachines zoals Google dan moet 1 ding duidelijk zijn: dat gaat niet vanzelf. Maar dat er veel websites zijn die hetzelfde aanbieden betekent nog niet dat jij kansloos bent. Mijn ervaring is dat wie hier tijd instopt ook beloond gaat worden met een hogere positie. SEO vraagt tijd en aandacht, niet eenmalig maar voortdurend, dit omdat andere websites waarschijnlijk ook niet stil zitten.Wie bovenstaande uitleg begrijpt en toepast zal zeker succesboeken. Wil je het niet zelf doen dan bieden wij als 2Com2 graag advies en ondersteuning.

Deze 6 aandachttrekers boosten je verkopen!

1-5-2020 00:00:00
Op het internet is er een strijd om aandacht aan de gang. Er zijn veel websites en veel webshop en dagelijks worden nog weer nieuwe sites hieraan toegevoegd. Al deze sites schreeuwen om aandacht. Consumenten op internet kunnen echter hun tijd en daarmee hun aandacht maar één keer uitgeven. Hoewel de tijd die consumenten op internet doorbrengen nog steeds groeiende is, is de groei van content vele malen groter. De strijd om aandacht zal alleen maar groter worden. Daarnaast lijkt het steeds moeilijker om te focussen, we switchen steeds sneller van het één naar het ander. De vraag is dus hoe krijg je aandacht en hoe houdt je deze vast.
 
Als mensen ergens tijd en aandacht aan besteden dan verwachten ze daar iets voor terug. De investering moet op één of andere manier iets opleveren. Wat dat is kan verschillen, iets dat bijvoorbeeld het leven van mensen leuker, aangenamer of goedkoper kan maken. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er zes belangrijke aandachtstrekkers zijn: emotie, inclusie, hulp, nieuw, status en beloning zijn. Wie op deze aandachtstrekkers inspeelt is beter in staat om aandacht te krijgen en aandacht te houden. Deze aandachttrekkers zullen één voor één nader worden toegelicht.
 
Emotie: prikkel mijn gevoel!
 
Onder emotie valt humor maar ook ontroering of bewondering. Wanneer er wordt ingespeeld op emotie gaat het om het raken van de consument door middel van content. Humor is zeer effectief in het trekken van aandacht, mensen besteden graag tijd aan leuke dingen. Het gebruik van humor is niet altijd even makkelijk en is niet zonder risico. De consument moet humor wel aan het merk verbinden. Hoort humor bij het merk dan werkt humor goed, hoort humor niet bij het merk dan kan humor zelfs averechts werken.
 
Wil je humor op je website of webshop gebruiken dan moet humor dus allereerst passen bij je bedrijf. Humor is dan een manier om te communiceren en aandacht te trekken. Deze zelfde humor kan ook terugkomen in social media uitingen.
 
Hulp: maak mijn leven makkelijker!
 
Consumenten besteden graag aandacht aan tools en andere zaken die hulp bieden om het leven makkelijker maken. Hierbij is het producten of dienst belangrijk, maar ook de uitingen daarom heen. Zo is het product Tikkie van ABN-AMRO een mooi voorbeeld van een dienst die het leven makkelijker maakt, maar ook de slogan "Alles op alles voor jouw baan" van de Nationale Vacaturebank.
 
Wil je hulp geven en het leven van anderen gemakkelijker maken dan moet deze hulp allereerst in het product of dienst aanwezig zijn. Zo kan een boekhoudpakket helpen om de administratie te vereenvoudigen en kan een boekhouder werk uit handen nemen. Om echt onderscheidend te zijn zal het product of dienst ook onderscheidend gecommuniceerd moeten worden, bijvoorbeeld: "Boekhouden was nog nooit zo eenvoudig!"
 
Nieuw: Geef mij iets nieuws!
 
Nieuwe en onverwachte zaken krijgen bijna vanzelf aandacht. Dit gaat niet alleen bewust maar ook onbewust. Denk maar eens aan de lancering van nieuwe producten zoals een nieuwe hypotheek of fairchain koffie die gebruik maakt van blockchain technologie. In dit soort situaties is het bijna vanzelfsprekend om dit uit te zoeken. De genoemde producten klinken ingewikkeld maar nieuw hoeft dat niet ingewikkeld te zijn, denk ook maar aan supermarkt producten die voortdurend met een nieuwe verpakking of verbeterde smaak of verbeterde werking komen.
 
Wil je gebruik maken van de factor nieuws dan zal het product of dienst letterlijk of figuurlijk in een nieuw jasje moeten worden gestoken. Een andere optie is om vernieuwde versie van een product uit te brengen. Denk hierbij aan de Golf 1, Golf 2, Golf 3, etc, iPhone 7, iPhone 8, iPhone 10, etc, of ook software versie 2.0 of 3.0 etc. 

Inclusie: Geef mij het gevoel dat ik er bij hoor!
 
Mensen zijn sociale wezens en willen graag ergens bij horen. Zo willen we bij een sportclub horen of bij een politieke partij. Voor non-profit maar ook voor profit zijn gebruikersgroepen interessant, bijvoorbeeld Nespresso club maar ook Flying Blue van KLM. We hoeven overigens niet ergens lid van te zijn om toch het gevoel te hebben dat we er bij horen. Soms is identificeren met een groep al voldoende, bijvoorbeeld wanneer het nationale team goede resultaten haalt, we ons met dit team identificeren.
 
Om gebruik te maken van de factor inclusie zul je iets meer moeten doen dan levering van het product of dienst alleen. Het binden van klanten en/of gebruikers biedt daarbij interessante voordelen. Het binden kan op verschillende manieren bijvoorbeeld door een nieuwsbrief, klanteninlog of ledenbijeenkomsten.
 
Status: Laat mij goed uit de verf komen!
 
Mensen hebben de behoefte om zichzelf te onderscheiden van de groep. Ze willen graag een eigen bijdrage leveren waarmee ze in positieve zin opvallen. Ze willen daarbij een plekje op de "sociale ladder" voor zichzelf veilig stellen. Een manier om dat te doen is het gebruik van producten die de status verhogen, denk hierbij aan Apple producten. Ook trends kunnen hierbij een rol spelen, door bijvoorbeeld één van de eerste gebruikers te zijn. Denk hierbij aan het rijden van een elektrische auto. Wie een Tesla rijdt heeft mogelijk zelfs een dubbele status boost.
 
Wie de status van klanten een boost wil geven moet allereerst zelf geboost zijn. Dat kan door het opbouwen van een sterk merk, maar dat kan ook doordat een product of dienst verbonden wordt met een goed doel of duurzaamheid. Bijvoorbeeld dat 10% van de omzet aan ontwikkelingswerk of goede doelen wordt geschonken of dat er uitsluitend gebruik wordt gemaakt van duurzame of gerecyclede materialen. 
 
Beloning: beloon mij!

Mensen worden aangetrokken door beloningen zoals: kortingen, bonussen of gratis producten. Beloning is een hele duidelijke aandachtstrekker en hebben een overduidelijk positief effect op de aantrekkelijkheid van een product. In supermarkten zijn spaaracties daarom zo succesvol.
 
Het inzetten van deze aandachtstrekker is relatief eenvoudig. Een interessante korting zoals de eerste 4 maand 50% korting, trekt altijd aandacht. Het nadeel van korting is dat deze eenmalig is. Het voordeel van een spaaractie is dat dit langdurig klanten bindt.
 
Voor wie met bovenstaande aandachtstrekkers aan de slag wil is het goed om te weten dat niet alle 6 de aandachtstrekkers allemaal tot het maximum toegepast moeten worden. De attentietrekkers moeten ook niet als iets losstaands gezien worden. Het is belangrijk om na te denken over het bedrijf en de producten. Wie zijn we, waar staan we voor en waar willen we heen. Vervolgens moet bepaald worden welke aandachtstrekkers hier het beste bij passen. Net zo belangrijk is om vooraf te bedenken hoe de inzet van aandachtstrekkers gemeten kan worden en hoe er, indien doelen niet gehaald worden, kan worden bijgestuurd.
 

Een webshop starten? Direct succes!

1-4-2020 00:00:00
Het corona virus maakte in één keer duidelijk hoe fysiek onze samenleving is. Dit terwijl onze samenleving innig verweven is met internet en dit platform ons ontzettend veel mogelijkheden biedt om online met elkaar in contact te komen en te blijven. Veel winkels moesten hun deuren sluiten ter bescherming van hun klanten en van zichzelf. Voor veel winkels betekent een gesloten winkel geen omzet terwijl de vaste kosten gewoon doorlopen. Een webshop kan hier een perfecte oplossing zijn.
 
Webshops zijn booming! Steeds meer consumenten shoppen online, ieder jaar wordt hier meer geld uitgegeven. Heb je al een winkel maar ben je nog niet offline, of ben je niet online maar heb je een goed idee dan is het starten van een webwinkel een kans. De opstartkosten zijn relatief laag, maar ook de vaste kosten zijn veel gunstiger dan bijvoorbeeld huren. In deze blog een 5 stappen uitleg om zelf een webshop te starten.
 
1. Kies je product en doelgroep
 
He je al een winkel dan is de keuze van het product eenvoudig en heb je een goed beeld van je doelgroep. Heb je geen winkel dan is het belangrijk om er goed over na te denken wat je gaat verkopen. Je kunt zelf gemaakte producten verkopen maar je kunt ook producten inkopen. Je kunt kiezen voor een nichemarkt maar je kunt ook streven naar een groot assortiment.
 
Als je net begint dan kun je het beste starten met een klein assortiment en dit geleidelijk uitbreiden. Het voordeel van een breed assortiment is dat klanten beter kunnen vinden wat ze zoeken en daardoor makkelijker terug kunnen komen. Je kunt kiezen voor een origineel product hier val je makkelijk mee op. Als je voor een meer standaard product kiest dan moet je zorgen dat je meer te bieden hebt dan je concurrenten, bijvoorbeeld meer expertise, meer service of gewoon een lagere prijs.
 
Als je het product gekozen hebt is het belangrijk om na te denken over je doelgroep. Denk na over waarom ze het product gebruiken, hoe ze het gebruiken en waar ze op letten bij het aanschafproces. Dit  is belangrijk om te weten zodat je bij het schrijven van de teksten rekening mee kunt houden. 
 
2. Kies een passende naam
 
Ga je een webshop starten dan is het belangrijk een goede naam te kiezen. Dit moet uiteraard een pakkende naam zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het kiezen van een passende naam die ook als domeinnaam geregistreerd kan worden.
 
Functioneel 
Je kunt hierbij denken aan een naam die goed omschrijft wat je verkoopt zoals bijvoorbeeld Muurverfwebwinkel.nl, iedereen die dit leest begrijpt ogenblikkelijk dat het hier verkoop van muurverf gaat, ook voor vindbaarheid in zoekmachines is dit gunstig. Andere voorbeelden zijn: AutobedrijfPietersen.nl, RestaurantDeKok.nl en ZeilschoolStuurboord.nl
 
Opvallend 
Een manier is om een opvallende naam te kiezen zoals Colorz.nl. Deze naam geeft niet duidelijk aan om wat voor soort product het gaat, de naam blijft echter wel makkelijker hangen. Andere voorbeelden zijn: Vroomm.nl, Dinnerz.nl en Dequil.nl. Pas ook op dat de naam niet teveel een mode woord is, dit omdat mode sterk de neiging heeft steeds te veranderen.
 
Als je een naam kiest dan is het belangrijk om te controleren of deze naam nog niet gebruikt wordt. Je moet hierbij controleren of de naam al ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel (KvK) en/of deze domeinnaam al geregistreerd is. Je kunt ervoor kiezen om van deze naam je bedrijfsnaam te maken of de naam alleen te gebruiken voor branding. In alle gevallen is het belangrijk om je bedrijfsnaam bij de KvK in te schrijven. Als je je inschrijft bij de KvK dan wordt je ook automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. 
 
3. Kies passende webshop software
 
Nu je weet welk product of producten je wilt verkopen en daarbij een passende naam hebt gekozen is een volgende belangrijke stap om na te denken welke type systeem en welke software je wilt gebruiken om je webshop. Er zijn hier een aantal mogelijkheden:
 
Webbouwer
Je kunt een webbouwer een webshop op maat laken maken. Het voordeel van deze mogelijkheid is dat de webshop aan al jouw wensen zal kunnen voldoen en je een webshop krijgt waarmee je zonder beperkingen aan de slag kunt. Het nadeel is dat het prijskaartje. Naast het ontwikkelen van de software is het ook belangrijk om na te denken over hosting. Meestal kan de webbouwer je hierover goed informeren.
 
Open source-software
Een andere mogelijkheid is op gebruik te maken van open-source software als Magento en Wordpress. Deze software kun je gratis downloaden en moet je vervolgens zelf installeren. Belangrijk is dat je wel enige technische kennis hebt en een beetje handig bent met HTML, CSS en PHP. Als je dat niet hebt is het slim om iemand te zoeken die dat wel heeft en deze persoon of organisatie vragen om het technische gedeelte voor hun rekening te nemen.
 
Webshop met licentie
Een laatste open is om gebruik te maken van kant en klare webshop software met licentie zoals bijvoorbeeld Mijnwebwinkel of webXpress. Je bent dan geen eigenaar van de software maar je kunt deze gebruiken voor het maken en onderhouden van je webshop. Het voordeel van deze oplossing is dat deze software gebruiksvriendelijk is en dat je geen kennis van HTML, CSS of PHP nodig bent. Deze pakketten bieden vaak ook al voorbereide oplossingen voor koppelingen met online betaalsystemen en vervoerders.
 
Wat bij de keuze van de webshopsoftware belangrijk is dat je goed hebt nagedacht over de functionaliteiten die je nodig bent zoals de inrichting, het gebruiksgemak voor de bezoeker maar ook de overzichtelijkheid van de Backoffice. Ook moet worden nagedacht over de online betaalmogelijkheden en aansluiting bij pakketverzenders.

4. Inrichten webshop
 
Als de keuze voor de software gemaakt is, de software is gebouwd, geïnstalleerd en/of klaar voor gebruik is dan begint het leuke werk en dat is het inrichten van de webshop. Het allerbelangrijkste aspect is de uitstraling, deze is alles bepalend voor hoe (potentiële) klanten hun bezoek zullen ervaren. Het is belangrijk om een huisstijl op te stellen en deze consequent door te voeren. 
 
Als de vormgeving van de webshop is bepaald is de volgende stap om producten toe te voegen. Als het assortiment smal is kunnen de producten in één categorie geplaatst worden. Is het assortiment breder dan is het aan te raden om de producten in verschillende categorieën onder te verdelen. Deze onderverdeling maakt het voor bezoekers overzichtelijker en daardoor makkelijker om producten terug te vinden.
 
Bij het toevoegen van producten in een webshop zijn 3 onderdelen zeer belangrijk:
 
Productfoto's
Visuele informatie is belangrijk. Hiermee krijgen kopers een goede indruk van het product en kunnen daarmee veel beter inschatten of dit het product is dat ze zoeken en of het aan hun wensen zal gaan voldoen. Productfotografie is daarom heel belangrijk. Het is belangrijk om hiervoor een goede camera te gebruiken, een goede achtergrond te kiezen en een goede belichting. Als achtergrond kun je denken aan een wit vel, een buigbare kunststof plaat maar ook hout, textiel of anders. Zorg ervoor dat de achtergrond op een consequente manier wordt gebruikt. Voor een goede belichting zijn vaak meerdere lampen nodig.Let bij de belichting vooral op (ongewenste) schaduweffecten. Het is natuurlijk altijd mogelijk om foto's na te bewerken. Dit kost wel extra tijd.
 
Productomschrijving
Tekstuele informatie is belangrijk. Een goede tekst is belangrijk om het product te beschrijven maar ook om te motiveren waarom de bezoeker het product te kopen. Ook zijn productteksten belangrijk voor een goede vindbaarheid door zoekmachines. Bij het schrijven van teksten moet je allereerst goed nadenken over de toon die je aan wilt slaan. Denk daarvoor na over de doelgroep maar ook over jezelf en probeer hier een goede match te vinden. Denk daarbij na of je formeel wilt klinken of juist informeel. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om unieke teksten te schrijven. Geef de producten een duidelijke titel en beschrijf het product in voldoende detail denk hierbij aan kleur, grootte, gewicht, materiaal e.d. echter zonder de tekst onnodig lang te maken. Probeer in 3 tot 5 bullets de voordelen van het product of de unique selling points van de webshop. Maak eventueel belangrijke woorden vetgedrukt.
 
Productprijs
De prijs is belangrijk. Bezoekers letten vaak scherp op prijzen. Online is het gemakkelijk om prijzen te vergelijken en bij de goedkoopste leverancier te bestellen. Belangrijk is om over over de prijsopbouw na te denken. Een eerste voorwaarde is dat de kosten worden terugverdiend dien daarbij aan inkoopprijs, kosten aanlevering, kosten inpakken en verzenden, maar ook andere vaste kosten als softwarekosten, kosten boekhouder en huur van pand. Ook is het belangrijk om te denken over de marge. Hoeveel wil je verdienen om van te leven en winst te maken.
 
5. Aantrekken van bezoekers
 
De laatste stap is om om je webshop live te zetten. Maar met een webshop die live gezet is ben je er niet. Je zult je webshop ook kenbaar moeten promten, daarvoor zijn verschillende mogelijkheden.
 
Zoekmachines
Meld je webshop in ieder geval aan bij zoekmachines zoals Google. Voor een hoge ranking in de organische zoekresultaten zijn teksten met daarin een benadrukking van de relevante zoektermen heel belangrijk. Als je een goede teksten hebt geschreven zal Google je beter in de zoekresultaten opnemen. Omdat je binnen Google eerst een reputatie moet opbouwen zul je meesstal niet direct een hoge ranking krijgen.
 
Zoekmachine adverteren
Omdat je webshop in het begin nog geen reputatie heeft is het onwaarschijnlijk dat de webshop hoog in de zoekresultaten genoemd gaat worden. Wil je toch op de de eerste pagina vermeld worden dan is het handig om te adverteren. De basis hiervan zijn zoekwoorden de door de zoeker gebruikt worden. Hierbij stel je een bieding in op een bepaald zoekwoord. De hoogste bieder krijgt de hoogste positie.
 
Social media
Een andere mogelijkheid van online promotie is het gebruik social media (Instagram, Twitter, Facebook en LinkedIn). Social media biedt mogelijkheden voor gratis promotie en betaalde promotie. Gratis promotie kan door berichten te plaatsen die door jouw vrienden/volgers gezien kunnen worden. Social media kanalen gebruiken hiervoor algoritmes, waardoor berichten maar beperkt vertoond worden. Ook is het mogelijk om via social media te adverteren.
 
Offline
De krachtigste reclame is nog steeds mond tot mond reclame. Denk daarom ook na over offline reclame zoals het uitdelen van visitekaartjes en/of flyers waarbij je kans hebt om persoonlijk contact te leggen. Ook kun je nadenken over vermelding in lokale kranten, dat is zeker waardevol als je ook lokale gerichtheid hebt.
 
6. Orderafhandeling
 
Als je webshop live staat en de eerste klanten zich melden dan komt jouw webshop in een nieuwe fase. Nu is het belangrijk dat je overzicht houdt, de binnenkomende orders worden afgehandeld en de administratie op orde blijft. De afhandeling van orders gebeurd vaak in de zogenaamde Backoffice. Goede backoffice-software zorgt er voor dat de afhandeling van orders gemakkelijk en effectief uitgevoerd kan worden.
 
Overzicht houden
Voor jezelf is belangrijk om overzicht te houden op de ordestroom, welke orders zijn er binnen gekomen, welke orders zijn betaald en welke orders zijn er verzonden.
 
Status afhandeling
Ook is het belangrijk om de klant goed op de hoogte te houden van het vervolg. Belangrijke informatie is om een mailtjes te sturen dat de order is ontvangen, dat de order in behandeling is genomen, dat de order is verstuurd en informatie wanneer de koper de levering van de verzending kan verwachten.

Administratie 
Ook is het belangrijk om te zorgen dat de factuur correct wordt afgedrukt en dit correct in de administratie wordt verwerkt. 

Tot slot

Een webshop starten hoeft niet duur te zijn. Het kost wel een inspanning, maar dat is juist een leuke inspanning. WebXpress is als licentiesoftware prima geschikt om hier zelf mee aan de slag te gaan. Kom je er als gebruiker niet uit dan kun je altijd terugvallen op de helpdesk.

10 redenen om vandaag nog een Blog te starten

1-3-2020 00:00:00
Het schrijven van blogs is een tijdsinvestering en vraagt enig schrijverstalent. Toch kan het starten van een blog waarde aan je website toevoegen. Het starten van een zakelijke blog biedt veel voordelen. In dit artikel wil ik graag 10 goede redenen geven om hiermee vandaag nog te starten.
 
Reden 1: Meer content

Ieder blog item is een uitbreiding van de content van een website. Omdat een blog vaak over een specifiek onderwerp gemaakt wordt die vaak is gerelateerd aan de inhoud van de website wordt er niet alleen meer content toegevoegd maar ook relevante zoektermen. Omdat Google van content houdt en via zoektermen beter begrijpt waarover de website gaat kan een Blog de vindbaarheid van een website vergroten.
 
Reden 2: Verhoogt je online bereik

Omdat iedere Blog over een specifiek onderwerp zal gaan en Google de content mee neemt in de zoekresultaten is de kans groter dat jouw site in de zoekresultaten wordt toegevoegd waardoor je meer bezoekers naar je website kunt trekken. Meer bezoekers betekent meer meer omzet en dus een beter resultaat.

Reden 3: Dichter bij je klanten

Omdat de Blogs die je op je website publiceert gerelateerd zijn aan het onderwerp van je site zijn is deze content interessant voor je doelgroep voor zowel je klanten als toekomstige klanten. Met een Blog kun je iets van je zelf toevoegen en je daarmee onderscheiden van je concurrenten terwijl tegelijkertijd je contact onderhoud met je klanten en contact kunt leggen met potentiële klanten.

Reden 4: Toont autoriteit

Door het schrijven van Blogs kun je jouw specifieke kennis en vaardigheden benadrukken. Dit is positief voor het noodzakelijke vertrouwen. Immers iedere Blog is voor je klant een bevestiging dat hij/zij een goede keuze heeft gemaakt door met jou samen te werken en voor potentiële klanten is dat een extra kans om ze voor jou te laten kiezen.
 
Reden 5: Perfecte lek voor creatieve content

Een website is vaak functioneel opgezet. De bezoeker wordt opgevangen en wordt bij voorkeur in een minimum aan stappen naar het doel geleid. Conversie is vaak, en begrijpelijk, belangrijk. Veel websitebeheerders zijn continu bezig dit proces te optimaliseren. Een Blog is dan bij uitstek een plek waar je buiten deze gebaande paden kunt treden en waar je meer creatieve content te plaatsen.
 
Reden 6: Geeft meer interactie

Blogs bieden lezers vaak de mogelijkheid om te reageren, hierdoor wordt de Blog nog waardevoller voor jouw bezoekers maar ook voor jou. Bezoekers zullen reageren waarvan jij weer kunt leren en daarop kunt reageren. Voor jouw bezoekers zijn de reacties ook interessant omdat hiermee de aangeboden content nog duidelijker in een context geplaatst wordt. De reacties, en zeker die van klanten geven daarnaast ook nog waardevolle feedback.

Reden 7: Google houdt van Blogs

Zoekmachines houden van content. Meer content betekent niet alleen een grotere site, maar helpt zoekmachines ook om beter te begrijpen waarover de website gaat en om de website in de zoekresultaten toe te voegen. Omdat een Blog regelmatig wordt geupdate met nieuwe publicaties is er voor bezoekers steeds iets nieuws. Ook zoekmachines registeren de regelmatige updates en zullen websites die actief zijn hoger in de zoekresultaten vermelden.
 
Reden 8: Internet is delen

Door de opkomst van internet is er een gigantische hoeveelheid informatie beschikbaar. De waarde van kennis is daardoor in een ander daglicht komen te staan. Vroeger was kennis belangrijk en schermde je deze kennis vaak af, het motto hier was: "kennis is macht". Tegenwoordig gaat het niet langer om kennis allen, het gaat juist veel meer om kennis delen. Niet de kennis is macht, maar de "vaardigheid om de kennis te gebruiken is macht". Door een Blog kun je jouw kennis delen er ervoor zorgen dat je benaderd wordt om deze kennis toe te passen.

Reden 9: Een Blog maakt je vakbekwaam

Door het schrijven van een Blog kun je niet alleen je autoriteit bevestigen (over kennis schrijven) maar kun je ook, door ook te bloggen over hoe je deze kennis kunt toepassen, je vakbekwaamheid illustreren. Door juist te schrijven over de onderwerpen die jou ook interesseren zijn de Blogs niet alleen interessant voor jouw doelgroep maar ook voor jezelf. Iedere Blog is immers een verrijking!
 
Reden 10: Bloggen is gratis

Hierboven staan 9 redenen waarom de toevoeging van een  Blog aan je site zo waardevol is. De laatste reden is dat de toevoeging van een Blog vaak (bijna) niets extra kost. Zo kun je dus zonder (veel) geld uit te geven toch heel veel waarde toevoegen.

2Com2 biedt in de webXpress CMS pakketten uitgebreide mogelijkheden voor een Blog. Naast een Blog kunnen ook een Nieuwspagina of Agenda gebruikt worden.

Factoren die van invloed zijn op uw online vindbaarheid

1-2-2020 00:00:00
Veel online bezoekers zullen  zich breder oriënteren voordat ze een aankoop doen. Een goede website of webshop is daarom belangrijk, dit is immers uw winkel in de online winkelstraat. Voor een goede vindbaarheid spelen meerdere factoren een belangrijke rol. Als website of webshop beheerder is het belangrijk om deze factoren voortdurend in het achterhoofd te houden en actief deze zoveel mogelijk tot hun recht te laten komen.

De vindbaarheid van een website wordt door veel factoren beïnvloed. Deze factoren zijn in 4 hoofdrubrieken op te delen, zie onderstaande figuur:
 
De hoofdrubrieken zijn in volgorde van belangrijkheid: SEO (42%), Bedrijfsprofiel (24%), Klantfactoren (20%) en Reputatie (14%). Deze 4 hoofdfactoren zullen we één voor één nader toelichten.
 
SEO
 
De eerste belangrijke rubriek is SEO, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Website en Links. 
 
Website is belangrijk omdat de website de content moet bieden die voor de bezoeker aantrekkelijk en informerend is, maar ook voor Google om te kunnen vaststellen waarover de website gaat. Google kijkt hierbij naar de individuele pagina's en probeert op basis van de content de juiste ranking vast te stellen. Daarnaast kan ook grootte van de website (aantal pagina's) een rol spelen.
 
Links zijn belangrijk omdat verwijzingen naar de website status toekennen. Hierbij spelen het aantal links een rol maar vooral de kwaliteit van de link. Deze kwaliteit wordt bepaald door de status van de verwijzende site en de logische relatie met het onderwerp. Naast de inkomende links spelen ook uitgaande links een rol.
 
Bedrijfsprofiel
 
De tweede belangrijke factor is Bedrijfsprofiel, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Google Mijn Bedrijf en Bedrijfsprofielen.
 
Google Mijn Bedrijf is belangrijk omdat Google om deze manier op directe wijze belangrijke informatie te weten kan komen over de site zoals adres gegevens, openingstijden, maar op deze manier ook reviews kan verzamelen. Deze direct manier van informatie verzamelen geeft Google zekerheid over de juistheid van informatie.
 
Bedrijfsprofielen zijn belangrijk omdat dit verwijzingen (links) zijn vanuit vaak gespecialiseerde platformen. Iedere link is een bevestiging van de gelinkte site, maar tevens ook een link met een hogere status. De gedachte hierachter is dat het plaform er belang bij heeft om alleen goede verwijzingen te geven, wanneer zij dit niet doen zullen gebruikers het platform steeds vaker links laten liggen.
 
Klantfactoren
 
De derde belangrijke factor is Klantfactoren, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Gedrag en Personalisatie
 
Gedrag is belangrijk omdat dit een goede indicator is van de relevantie van een webpagina (of site). Zo kunnen zoekmachines eenvoudig volgen hoe lang iemand op een site verblijft. Een korte tijd betekent zeer waarschijnlijk dat de pagina (of site) niet aan de verwachtingen voldoet. Een langere verboijftijd en het doorklikken naar vervolgpagina's betekent zeer waarschijnlijk dat de pagina (of site) aan de verwachtingen voldoet.
 
Personalisatie is een factor die steeds belangrijker wordt. Bij personalisatie speelt de site in op de bezoeker en toont daarbij alleen relevante informatie. Om dit te realiseren zijn mogelijk complexere technieken noodzakelijk. Een eerste belangrijke stap in deze richting is om de pagina's (of site) niet vanuit de aanbieder vorm te geven, maar vanuit de bezoeker. 

Reviews
 
De vierde belangrijke factor is Bedrijfsprofiel, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Reviews en Social media.
 
Reviews zijn belangrijk omdat deze beoordelingen door klanten en/of gebruikers een een goede terugkoppeling geven over het product of dienst en de leverancier en haar dienstverlening. Zeker als het om onafhankelijke review sites gaat geven meerdere positieve reviews zekerheid aan de bezoeker maar ook aan de zoekmachines.
 
Social media is belangrijk omdat verwijzingen vanuit social media, net als reviews, ook een vorm van beoordeling is. Wat hierbij zeker een rol speelt is dat social media zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram door het grootte aantal gebruikers en interacties als belangrijk worden gezien. De invloed van deze platformen is groot en daardoor heeft een link duidelijk waarde.

6 Webdesigntrends voor 2020

1-1-2020 00:00:00
De wereld van webdesign is constant in beweging. In deze beweging zijn er twee belangrijke factoren: grafische vormgeving en techniek. De ontwikkeling van deze factoren gaat vaak hand in hand. In dit artikel een overzicht van de 6 belangrijkste trends.
 
Webdesigntrend 1: Mobile first
 
Deze trend was er natuurlijk al veel langer. Deze trend zal echter ook in 2020 een belangrijke rol spelen en zelfs in belang toenemen. Anno nu is bijna iedereen online en niet alleen met een PC maar veel vaker via een smartphone of een tablet. De focus ligt dus veel meer op het mobiele design. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de website op alle apparaten zo optimaal mogelijk getoond worden. Een belangrijke techniek is het toepassen van responsive design waarbij de opbouw van de website met zogenaamde smart grids gebeurd wat ervoor zorgt dat de site op iedere apparaat zo optimaal mogelijk gepresenteerd wordt.
 
Webdesigntrend 2: Minimalisme
 
Complex design is uit, minimalistisch design is in. Om websites voor bezoekers overzichtelijk te houden wordt er tegenwoordig gefocust op esthetisch aantrekkelijkheid, overzichtelijkheid en gebruikersgemak. Hierbij wordt het aantal kleuren beperkt, is er relatief veel witruimte en een minimaal aantal knoppen. Op deze manier blijft de site overzichtelijk en kan de bezoeker makkelijk navigeren en zijn weg vinden. Bij een meer overdreven vorm van minimalistisch wordt er zelfs met verborgen menu(s)(opties) gewerkt. In eerste instantie toont de website zich klein, maar wie de verborgenopties weet te vinden kan een door een veel uitgebreidere site navigeren. 
 
Webdesigntrend 3: Typografie
 
In eerste instantie waren er maar een beperkt aantal fonts beschikbaar voor gebruik op websites en maakte iedere site gebruik van Times New Roman, Arial, Comic Sans en Verdana. Door de beschikbaarheid van bijvoorbeeld Google fonts is deze beperking opgeheven en is er een groot scala van toepasbare fonts beschikbaar voor gebruik op websites. Door deze uitgebreide keuze kunnen websites beter een eigen, en dus onderscheidend, gezicht tonen. Vanuit het minimalisme is een beperking van het aantal fonts sterk aan te raden, maar daarna is er veel ruimte voor creativiteit.
 
Webdesigntrend 4: Bewegend beeld
 
Bewegend beeld kan op verschillende manieren de aantrekkelijkheid van een verhogen. Aanvankelijk was door een beperkte bandbreedte op internet het gebruik van video beperkt, sinds 4G breed is uitgerold is deze beperking nagenoeg opgeheven. Zo zie je steeds vaker dan slideshows op de home-pagina worden vervangen door een videobanners die direct een beleving oproepen. Ook zie je steeds vaker korte geanimeerde videos die gebruikt worden om iets uit te leggen. Deze vorm van instructie is veel effectiever dan een uitleg door middel van tekst. Daarnaast kunnen video's gebruikt worden om een bedrijf te introduceren of om een beter beeld te geven van het product of de dienst. In alle gevallen geldt wel dat het gebruikte beeldmateriaal van een hoge kwalitwit is.
 
Webdesigntrend 5: Asymetrische layout
 
De toepassing van (smart) grids heeft vaak als consequentie dat een website een symmetrische opbouw heeft. In dat geval zorgen de smart grids voor een optimale vertoning op de diverse apparaten. De symmetrische opbouw is vanuit minimalistisch oogpunt prima, maar haalt vaak wel iets van de spanning uit het design. De websites worden daardoor meer van hetzelfde waardoor jouw website er minder tussen uit springt. Om die reden zullen webdesigners steeds meer willen experimenteren met asymmetrisch designs. Als dit goed gebeurd resulteer dit in een opvallende website, als het niet goed gebeurd in chaos.

Webdesigntrend 6: Micro interacties
 
Websites en webshops hebben vaak als doel om een dienst of een product te verkopen. Dit kunnen producten met een lage prijs zijn, maar ook duurdere producten. Om in het laatste geval de potentiële koper over de streep te trekken is een verkoop in één stap waarschijnlijk een risico. Het is slimmer om voor deze stap de mogelijkheid te bieden voor micro-transacties. Door deze micro-transacties ontstaat er interactie die feedback geven, maar ook stappen voorwaarts zijn in de realisatie van de verkoop.
 
2Com2 volgt de ontwikkelingen en wij zijn actief in het toepassen van deze trends. Ben je nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen beteken neem dan contact op.

Bespaar op je webdesignkosten met Growth Driven Design

1-12-2019 00:00:00
Internet ontwikkeld zich continue door waarbij het aantal technische mogelijkheden steeds verder toenemen. Tegelijkertijd is vormgeving belangrijk en is sterk trend afhankelijk. Om de website of webshop actueel te houden lijkt het een must om iedere twee tot drie jaar de website te herontwerpen. Het herontwerpen van een website is niet alleen frustrerend maar neemt ook aanzienlijke kosten met zich mee, kost tijd en het resultaat is niet altijd even goed voorspelbaar. 

Naast het herontwerpen waarbij er een complete nieuwe site wordt gelanceerd zijn er echter ook alternatieve mogelijkheden die ook interessant kunnen zijn doordat ze minder kosten met zich mee nemen, sneller te realiseren zijn en minder risico geven met betrekking tot het te behalen eindresultaat. Een van deze alternatieve methoden is meer gericht op de groei van de site en is veel meer organische groei. Deze methode start met een basis site en deze wordt steeds verder uitgebouwd. Deze methode wordt Growth Driven Design genoemd (GDD) of in goed Nederlands Groei Gedreven Ontwerpen.

Growth Driven Design

De methode van Growth Driven Design bestaat uit drie fasen:

  • Strategie: Bepaal een groeistrategie en formuleer duidelijke doelen, belangrijk is om hierbij vanuit de eindgebruiker te denken en de site te richten op het oplossen van het probleem van de doelgroep.
  • Website v1: Lanceer in een korte tijd een goede basis site die als fundament fungeert voor de toekomst.
  • Continue doorontwikkelen: Met de verzamelde data uit je v1 website pak je hoge prioriteit acties aan om de site te laten groeien. 
De Growth Drive Design methode wordt steeds vaker gebruikt. Dat komt omdat deze methode mede gebaseerd op populaire methodieken als Lean en Agile. Uitgangspunten hiervan zijn dat er zo weinig mogelijk verspilling ("waste”) wordt geproduceerd en de aanpak flexibel is om tijdens de uitvoering aanpassingen door te voeren wanneer dat noodzakelijk is. Wat deze methode probeert te voorkomen is dat er een groot en log project ontstaat dat tijdens de uitvoering geen ruimte biedt voor aanpassingen en waarbij de gebruikers onvoldoende tevreden zijn over het resultaat waardoor er diverse aanpassingen noodzakelijk zijn.
 
Het Growth Drive Design process
 
Voor meer duidelijkheid zullen de 3 fasen in meer detail worden toegelicht:
 
Fase 1. Strategie: bepaal een groei strategie
 
Om een toekomstbestendig site te bouwen is het belangrijk om vooraf een goede groeistrategie vast te stellen. Bij Growt Driven Design gaat het allereerst om te bepalen wie je publiek is en welk probleem je voor dit publiek oplost. Daarbij is het belangrijk om na te denken hoe de klantreis eruit ziet en hoe deze het beste door de site ondersteund kan worden. Het is belangrijk om deze strategie bij bestaande en eventueel toekomstige klanten te toetsen.
Belangrijke punten bij het ontwikkelen van een groeistrategie zijn:

  • Heldere doelen: Met heldere doelen werk je gericht naar het beoogde resultaat en voorkom je dat je geconfronteerd wordt met eindeloze revisie ronden. 
  • Klant focus: Door behoeften van de klant en zijn pijnpunten beter te begrijpen, kun je veel effectiever oplossingen koppelen aan de klantreis en dit gebruiken voor de opzet en inrichting van de site.
  • Klaar om uit te voeren: De strategische aanpak resulteert in een helder ontwerp met duidelijke ideeën die direct uitvoerbaar zijn. 
Binnen enkele weken kun je een dergelijke groeistrategie ontwikkelen en ben je klaar om daadwerkelijk aan de slag te gaan.
 
Fase 2: Website v1: het fundament waarop je doorontwikkeld

De functie van de nieuwe website genaamde website v1, is om snel een fundament te bouwen die beter presteert dan de website die je momenteel hebt. Deze website v1 is echter geen eindproduct, maar het fundament dat we gaan optimaliseren en uitbouwen met behulp van verzamelde statistieken en gebruikersdata nadat de site is live gegaan.
Bij het doorontwikkelen van de site wordt er vooral gefocust op de punten met de grootste impact. Als deze punten voorrang krijgen is dat de meest effectieve manier om snel waarde aan de site toe te voegen en uit te bouwen. Dit kun je op de volgende manier aanpakken:

  • Beschrijven pagina outlines: De belangrijkste pagina's en pijler pagina’s (pillar pages) worden voorzien van een samenvatting om de flow en behoefte van de gebruiker in kaart te brengen, samen met de SEO doelen.
  • Opzetten prototypen: Op basis van de opgestelde samenvattingen wordt de content gecreëerd en op basis daarvan worden prototype pagina’s opgesteld.
  • Samenvoegen met design: Het design wordt toegepast op de prototypen en na een feedback ronde heb je een final design. 
  • Finale resultaat: Nu is het belangrijk om de ontworpen pagina’s om te zetten naar webpagina’s en de contant te optimaliseren met links, meta data, browser & speed testing. 
  • Pagina migraties: Bovenstaande focust zich voornamelijk op pagina's die de meest impact hebben. De overige pagina content worden in eerste instantie zonder aanpassingen gemigreerd naar de nieuwe website.
  • Kwaliteit staat voorop: Het doel is om snel te lanceren, echter dienen alle betrokken partijen tevreden te zijn met het eindresultaat want kwaliteit staat voorop!
Door deze methode te gebruiken staat de site in een korte tijd al online.
 
Fase 3: Continue doorontwikkelen: analyseren & optimaliseren
 
Net zoals Rome zijn ook de beste websites niet in een dag gebouwd. Een optimale prestatie kan alleen maar bereikt worden door de feedback van gebruikers en gebruikersstatistieken te analyseren en te gebruiken. Tijdens de continue doorontwikkeling gaan we continue kleine verbeteringen aanbrengen op basis van analyses en de ideeën die daaruit naar voren komen. We volgen hierin de volgende 4 stappen opzet:
  • Plan: We starten met een statistiek die we willen optimaliseren, bijvoorbeeld conversieratio of bouncerate. Op basis van de klantfeedback samen met de statistieken worden ideeën gegenereerd die vervolgens een prioriteit krijgen dit gebeurd op basis van de (verwachte) impact, verbeteringen met de hoogste impact worden als eerst uitgevoerd.
  • Do: De optimalisaties worden doorgevoerd en getest.
  • Check: Alle optimalisaties worden gecontroleerd met het verwachte resultaat. De resultaten worden besproken zodat hiervan geleerd kan worden. Als de resultaten niet in lijn liggen met de verwachtingen dan moeten verdere acties bedacht worden.
  • Act: Indien noodzakelijk worden in deze fase de nieuw geformuleerde acties doorgevoerd.
 
Wat is de beste aanpak voor het redesign van jouw website?
 
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Growth Driven Design of wil je onderzoeken of deze methode voor jouw site een goede oplossing is neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij adviseren jou graag over de voor- en nadelen van deze aanpak gericht op jouw site.

Zet in iedere fase je (potentiele) klant centraal: See, Think, Do, Care

1-11-2019 00:00:00
Niet iedere bezoeker van een website staat in de startblokken om iets te kopen. Er moet eerst een ‘trigger’ zijn. Soms is dat een koopimpuls bijvoorbeeld wanneer bijvoorbeeld je stofzuiger het plotseling begeeft of je computer het niet meer doet en direct gerepareerd of vervangen moet worden. Dan heb je een echte koopintentie en ga je doelgericht te werk. In de praktijk blijkt dat slechts 1-2% van bezoekers van een site een koopintentie hebben. Dat betekent dat 98% zich nog oriënteert en informatie zoekt over een dienst of product. Dan is een "koop nu!” boodschap al gauw opdringerig en bied je niet de informatie die gezocht wordt. Daarnaast speelt vertrouwen een belangrijke rol en wil de bezoeker je eerst waarschijnlijk beter leren kennen. Het is goed om je daarom te verdiepen in de redenen waarom mensen zoeken en in welke fase van het koopproces ze zitten.

De reis die een klant aflegt tot aankoop van een product of dienst wordt de customer journey genoemd, ook potentiële klanten horen daarbij. Het See, Think, Do, Care-model van Google is een handig model om de customer journey van je klanten in kaart te brengen. Het model geeft de verschillende fases van de klantreis aan. Het is belangrijk om in iedere fase van de klantreis aandacht aan je potentiële klant te besteden. 
 
See-Think-Do-Care-model-Google

Het model is opgebouwd als "funnel”, waarbij de See en Think fase leiden tot de Do fase. Na de Do fase is de Care fase erop gericht dat je klanten hebt én vooral behoudt.
 
See

Dit is de fase waarin de klant nog geen klant is en is dan nog passief zonder een aankoopintentie. In deze fase werk je aan de bekendheid van je merk en zorg dat je in beeld komt. En richt je je nog vrij breed op iedereen die jouw product of dienst interessant zou kunnen vinden. We noemen dit breed, maar ook in deze fase kun je online al heel goed segmenteren en specifieke producten (of productgroepen) voor specifieke interessegebieden presenteren. Goede instrumenten om dit te bereiken zijn bijvoorbeeld: blog, nieuwsbrief, reviews en  social media.
 
Think

Je potentiële klant is al wat verder in het koopproces en zit in de overweging fase. Hij is nu al gerichter op zoek naar een product of dienst passend bij jouw branche. Dat wil niet meteen zeggen dat het ook jouw product wordt. Hij zoekt informatie of inspiratie, verdiept zich en vergelijkt producten en diensten om zo tot een goede keuze te komen. Bruikbare manieren zijn bijvoorbeeld: reviews, wensenlijstje, inschrijven, meest verkocht, product updates en organiseren van evenementen.
 
Do

De potentiële klant is nu klaar om iets aan te schaffen, weet wat hij wil hebben en is ervan overtuigd dat jij (of jouw concurrent) de beste partij is om zaken mee te doen. Dit is de fase waarin "koop nu!” relevant is en je moet zorgen dat deze koop ook gerealiseerd wordt. Dit kan door bijvoorbeeld: toevoegen winkelwagen, openen account, nu bellen en live chat.
 
Care
De klant heeft een aankoop gedaan en is hier tevreden over. Hier is het aan jou om de klant aan je te blijven binden. Hiervoor zijn verschillende manieren, bijvoorbeeld: klantaccount, herinnering afspraak, tracking & tracing, mogelijkheid retourneren en/of omwisselen en tell-a-friend.

Voor elke fase een passend marketing middel

Niet iedereen heeft een koopintentie, werk daarom ook aan je branding. Denk in de stappen See, Think, Do en Care om inzichtelijk te krijgen hoe je de marketingactiviteiten het beste kunt organiseren. Denk hierbij lange termijn, want de bezoeker die voor het eerst op je site komt, heeft over 30 dagen, 3 maanden of een jaar misschien wel een koopbehoefte.

Archief

1 okt 2019 - Duurzaamheid niet meer weg te denken in e-commerce.
1 sep 2019 - De psychogische impact van kleuren
1 aug 2019 - Hoe meet je het succes van je website of webshop
1 jul 2019 - Wat zijn de trends in webdesign
1 mei 2019 - eCommerce verdienmodellen
1 mrt 2019 - Effectief online verkopen
1 jan 2019 - Nieuwe .shop extensie is een kans
1 nov 2018 - Neuro marketing toegepast op webshops
1 sep 2018 - Het geheim van goede landingspagina's
1 jul 2018 - Verbeter het verkoopresultaat van je webwinkel
1 mei 2018 - De AVG en de impact op websites
1 mrt 2018 - Waarom SSL beveiliging zo belangrijk is
1 jan 2018 - Wat is responsive en hoe werkt het
1 nov 2017 - Adverteren met Google Adwords
1 jul 2017 - Zoekmachines en vindbaarheid
1 mrt 2017 - Het belang van leesbare URL´s
1 jan 2017 - CMS hoe het (voor mij) begon
Powered by webXpress