Blog

Neuro marketing toegepast op webshops

Neuro-marketing is een jonge wetenschap die helpt om koopprocessen beter te begrijpen. Hiermee kunnen de professionele marketeers hun voordeel doen maar ook jij met jouw webshop. Neuro-marketing geeft inzicht hoe het brein werkt en biedt inzichten hoe off- en online verkoopprocessen verbeterd kunnen worden. In dit artikel een aantal factoren die voor velen direct bruikbaar zijn.

Door: Bernoud Jonker (01-11-2018)

 
Wat is neuromarketing?
Neuromarketing onderzoekt de hersenactiviteiten om de klant en zijn gedrag beter te begrijpen vanuit marketingoogpunt en het marketing en verkoopproces effectiever te maken. Bij dit onderzoek worden hersenactiviteiten gemeten. De voordelen van dit onderzoek is er een betrouwbaarder beeld ontstaat (met minder respondenten). Het nadeel is dat dit soort onderzoek duurder is.  
 
Inzichten vanuit de neuro-marketing
De neuro-marketing is inmiddels een breed veld met veel nieuwe en interessante inzichten. De onderzoeker Patrick Renvoise stelt men dat we eigenlijk drie breinen hebben: het Reptielen brein, het Midden-brein en het Ratio-brein. Het Reptielen brein is al heel oud, dit brein reageert meer instinctief, het staat altijd aan, reageert snel en het stelt ons in staat om te overleven. Het Midden-brein houdt zich met onze emoties bezig. Het Nieuwe brein houdt zich met de ratio bezig, dit brein is langzaam maar wel slim. Belangrijk is om te beseffen dat het reptielenbrein de andere twee breinen overruled.
Van uit de neuro-marketing zijn er zes stimuli gedefinieerd: egocentrisch, contrast, tastbaar, begin & einde, visueel en emotie. Egocentrisch betekent dat we graag persoonlijk worden aangesproken. Contrast betekent dat wat eruit springt ons als eerste opvalt. Tastbaar betekent dat we het bij voorkeur graag vast willen pakken. Begin & einde betekent dat we graag een taak willen afronden. Visueel betekent dat we 50x sneller zien dan we horen. Emotie betekent dat communicatie met emotie beter werkt. Deze stimuli zijn verwerkt in vier stappen: diagnose van wat is de pijn is, differentiatie van de oplossing, demonstratie van de meerwaarde en de boodschap overbrengen naar het reptielen brein. De inzichten die hieruit Voor webshop eigenaar zijn de volgende vier inzichten zeker interessant: egocentrisch, tastbaarheid, contrast en afgerond proces, deze vier inzichten zullen in meer detail worden besproken.
 
Egocentrisch
Wie om zich heen kijkt moet het hebben opgemerkt. Tegenwoordig, in de westerse wereld, gaat het heel erg om ons zelf. Om deze "ons zelf" aan te spreken is het gebruik van jij erg belangrijk. De "jij" moet aangesproken worden, dit kan in tekst maar ook in beeld. Denk maar eens aan de legendarische poster "We want poster" waarmee het leger in Amerika soldaten probeerde te werven.  

Tastbaarheid
Een webshop biedt bezoekers volop kans om te zien en te horen ("lezen"), voelen is een stuk lastiger. Dit terwijl voelen wel belangrijk is, want door voelen wordt het meer van jou. Dat betekent dat het belangrijk is om, indien mogelijk, ook webshop bezoekers te laten voelen. Op internet is voelen nog niet direct mogelijk maar er komen wel steeds meer technieken beschikbaar die daar een stap in zetten. Hierbij kan gedacht worden aan 360-graden fotografie maar ook 3D- en VR-technieken. Misschien zijn deze laatste twee techniek met een kleiner budget niet direct haalbaar. Het tonen van meer foto's en/of het maken van 369-graden foto's is wel haalbaar. Uiteraard is niet ieder product hiervoor even geschikt. Hoe duurder het product hoe meer toegevoegde waarde het heeft om dit in de webshop mee te nemen. Toepassing van 360-graden fotografie heeft bij webshop tot significant hogere conversie geleidt.
 
Contrast
In een bak met gele ballen valt die ene rode het meest op. De kans dat die ene rode eruit gepakt wordt is aanzienlijk groter dan de kans dat er een gele uit gepakt wordt. Hieruit kunnen twee conclusie getrokken worden: zorg voor zo weinig mogelijk afleiding en maak het doel extra duidelijk. 
 
Contrast: Minimaliseren afleiding
Wie op internet de trends een beetje volgt ziet dat design strakker en minimalistisch is. Dat zou mode genoemd kunnen worden maar het heeft zeker een relatie met neuro-marketing. Alles wat op een webpagina communiceert en leidt af. Haal de niet noodzakelijke elementen weg en dat wat belangrijk is wordt zichtbaarder, dat betekent dat bezoekers het doel beter kunnen vinden maar ook dat ze door de afwezigheid van afleiding langer op de pagina (en dus ook op de site) blijven.
 
Contrast: Duidelijk doel
in andere artikelen wordt de aanwezigheid van een Call-to-Action knop benadrukt. Een bestel-knop is in een webshop vaak een belangrijk doel. Belangrijk is om deze knop dus opvalt, bijvoorbeeld door een opvallende kleur, bijvoorbeeld rood. Er is niet 1 kleur de beste kleur, belangrijk is dat de kleur in contrast staat tot de overige gebruikte kleuren. Bij grotere webshop worden testen gedaan en krijgen verschillende bezoekers verschillende kleuren te zien. Men meet dan welke kleur knop de beste conversie geeft.
 
Afgerond proces
Uit onderzoek is gebleken dat we houden van afgeronde taken, herkenbaar? Dit komt omdat het brein niet houdt van niet afgeronde zaken. Tijdens het uitvoeren van activiteit zijn we scherp, pas als de activiteit is afgerond keert de rust terug. Met deze wetenschap zijn er ook weer interessante verbeteringen in een webshop aan te brengen: voorbereiden op verkoop, motivering tot verkoop, suggestie van kwijtraken, de deal sluiten en de nazorg.
 
Afgerond proces: Voorbereiden op verkoop
Op vakantie is het niet ongebruikelijk dat je wordt aangesproken door een lokale verkoper die wat te koop heeft. Veel mensen zullen daar terughoudend op reageren. Deze terughoudendheid is een natuurlijke reactie van het brein, die in eerste instantie in de mode "voorzichtig" springt. Je kent deze persoon niet en je weet niet of deze persoon te vertrouwen is. Deze reactie zit diep in ons brein geprogrammeerd en is gekoppeld aan het overlevingsinstinct dat scherp is op het waarnemen van gevaar. Datzelfde geldt ook in principe ook voor de bezoeker die jouw webshop voor het eerst bezoekt. De bezoeker kent jouw niet, weet niet of jij te vertrouwen bent. Een natuurlijke reactie van de bezoekers is om voorzichtig te zijn. Dat gedrag is anders als de bezoeker jou kent, denk maar een terugkerende bezoeker. Het helpt dus om al aan de relatie te werken nog voordat de bezoeker voor de eerste keer op de site komt. Hiervoor is social media zeer geschikt. Via social media kan al een band opgebouwd worden. Als de bezoeker vervolgens de webshop bezoekt wordt het al makkelijker om tot een transactie over te gaan.
 
Afgerond proces: Motivering tot koop
De bezoeker van een webshop zal als het product dat gezocht wordt is gevonden deze in het winkelmandje willen plaatsen. Op dat moment ontstaat vaak toch iets van "koudwatervrees". In het brein wordt namelijk een afweging gemaakt tussen verwacht nut (plezier) van het gebruik en het offer (kosten) dat gebracht moet worden. Ook hier reageert het brein voorzichtig, belangrijk is dat het verwachte nut groter is dan het te brengen offer. Het zal niet de eerste keer zijn dat de potentiële koper van zijn aankoop afziet. Door een goede foto en artikelbeschrijving kan het nut uitgebreid worden toegelicht. Echter wat extra morele support in deze fase is zeker gewenst. Eerder in het artikel werd het belang van een duidelijk doel benoemd, de bestelknop moet dus goed opvallen. Voor de morele support is het een optie om belangrijke USP's te herhalen zoals "voor 22.00 uur besteld de volgende dag geleverd" of (nogmaals) te benoemen waarom het goed is juist in jouw webshop te bestellen. 
 
Afgerond proces: De angst om het te verliezen
Een indringender vorm van verkopen is om het gevoel van schaarste of urgentie te creëren. Dat kan bijvoorbeeld door aan te geven dat er beperkte voorraad is: "Nog maar 3 op voorraad", of het doen van een speciaal aanbod: "15% korting bij bestelling binnen 10 minuten". De potentiële koper wordt nu niet alleen gewezen op het nut van de aankoop maar ook op het mogelijke verlies als er niet snel gehandeld wordt. Bezoekers realiseren zich dat er mogelijk toch meer voorraad is, of dat het aanbod ook nog op andere momenten geldig kan zijn, maar zeker is dat niet. Dit soort aanmoediging kan helpen om van de potentiële koper definitief een een koper te maken.
 
Afgerond proces: Bevestiging van de goede keuze
Als de order is geplaatst dan is het proces klaar. Nee! Voor de webshop beheerder is er werk aan de winkel, de order moet bij elkaar gezocht worden, ingepakt en verzonden. In het brein van de koper vindt er echter nog een ander proces plaatst. De koop is gesloten en mogelijk al betaald. In het brein wordt opnieuw het proces van "voorzichtigheid" gestart en komen er vragen voorbij als: wat als het product toch niet doet wat ik ervan verwacht, gaat het goed met de order, wanneer wordt deze geleverd. Een goede oplossing hiervoor is een bedankttekst waarin de bestellende klant bedankt wordt voor de bestelling maar ook bevestigd wordt dat hij/zij een goede keuze heeft gemaakt. Vervolgens is het belangrijk dat het proces dat nu gaat starten wordt uitgelegd, hoe de bezoeker tijdens en na de levering contact kan opnemen en hoe hoe de klant op de hoogte wordt gehouden van het proces en levering.
 
Samenvatting
Je hoeft geen neuro-wetenschapper te zijn om deze kennis te begrijpen. In ons allemaal zit een beetje van een neuro-wetenschapper omdat we allemaal mens zijn en deze processen bijna altijd herkenbare processen zijn. In dit artikel komen de volgende interessante tips naar voren:
- Spreek bezoekers aan met jij 
- Presenteer het product zo tastbaar mogelijk
- Minimaliseer de afleiding op webpagina's
- Creër contrast en geef duidelijk het (gewenste) doel aan
- Start een warme relatie op social media
- Benoem waarom men bij jou zou moeten bestellen
- Creëer eventueel schaarste
- Bedank, bevestig de goede keuze en blijf in communicatie

Verbeter het verkoopresultaat van je webwinkel
 
Voor webwinkel eigenaren is online zaken doen serious business. Naast de afhandeling van orders en het updaten van het assortiment zijn online ondernemers vaak ook druk met het verbeteren van hun site en activiteiten rond deze site om zo meer bezoekers te trekken en meer te verkopen. In deze blog willen we stilstaan bij de verschillende mogelijkheden om meer bezoekers te trekken en meer te verkopen.

Door: Bernoud Jonker (01-07-2018)

 
De doelstelling van meer verkopen kan met behulp van 4 stappen worden bereikt: Bereik, Conversie, Ordergrootte en Terugkeren. Vergroting van de effectiviteit in één van deze stappen leidt tot meer verkopen. Deze stappen worden één voor één toegelicht.
 
Assortiment
Voordat ik de stappen gaan toelichten wil ik het belang van het assortiment benadrukken. Als het om het assortiment gaat zijn de volgende zaken belangrijk: (a) interessante producten, (b) goede prijzen en (c) de grootte van het assortiment. De grootte van het assortiment is relevant voor alle 4 stappen. Een groter assortiment betekent een groter bereik. Een voor de klant interessant assortiment zorgt voor een betere conversie. Een groter assortiment betekent meer kans dat een klant meer producten besteld of dat via up- en cross-seling extra producten worden mee besteld. Een goed assortiment betekent oog een grotere kans dat de klant terug zal keren voor een herhalingsaankoop of andere producten.
 
Bereik
Je wilt in principe zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekken. Dat willen winkels ook en daarom zitten ze bij voorkeur in een drukke winkelstraat. Uiteraard gaat het niet om voorbijgangers maar om het aantrekken van potentiële klanten. Dit kun je bereiken door: (a) je SEO goed op orde te hebben en te zorgen dat je in Google op organische wijze goed vindbaar bent, (b) lukt het met de organische vindbaarheid niet zo goed, of wil je het aantal bezoekers verder vergroten dan kun je adverteren met Google Adwords, of (c) sommige producten of diensten lenen zich er ook ook goed voor om via Facebook gepromoot te worden.
 
Conversie
Als de bezoekers op je website zijn aangekomen dan moet je zorgen dat het kopers worden. Conversie is hierbij een belangrijk begrip. Belangrijke elementen van conversie zijn: (a) een goede navigatie die ervoor zorgt dat de bezoeker duidelijk en snel zijn doel kan vinden, (b) een goede productpresentatie met een goede foto voldoende groot en een uitgebreide productbeschrijving (ook voor de vindbaarheid) en een juiste prijs, (c) een duidelijke bestelknop met direct in de buurt een opsomming van de USP's om de koper op dit cruciale moment positief te motiveren, (d) producten met korting aanbieden, consumenten zijn dol op voordeel, (e) bij voorkeur geen verzendkosten dit werkt alleen maar als een drempel, als er toch verzendkosten in rekening gebracht worden houdt deze dan zo laag mogelijk en communiceer deze duidelijk vanaf het begin, of (f) maak gebruik van een webwinkel keurmerk, dit geeft vertrouwen aan de consument.
 
Ordergrootte
Een manier om de omzet te verhogen is ervoor te zorgen dat klanten meer producten bestellen, een duurdere uitvoering of extra accessoires. Dit kan door: (a) aanmoediging om meer te bestellen door  bijvoorbeeld extra korting of verlaging van de verzendkosten, (b) up-selling waarbij bij betreffende producten hetzelfde product maar dan meer opties getoond worden, of (c) cross-selling waarbij bij betreffende producten bijpassende accessoires getoond worden die eenvoudig , eventueel als package-deal, mee besteld kunnen worden.
 
Terugkeren
Als een bezoeker klant is geworden dan is het belangrijk om na de aankoop de relatie voort te zetten en de klant te verleiden om in de toekomst terug te komen. Dit kan door (a) het bijsluiten van een cadeautje, (b) het bijsluiten van een voucher die korting geeft bij een volgende bestelling of (c) door het onderhouden van contact via social media, nieuwsbrieven of anders.
 
Hierboven zijn een groot aantal mogelijkheden genoemd waarmee je als webwinkel beheerder aan de slag kunt om je verkopen te verhogen. Een belangrijke tip is wel om niet met alle punten tegelijkertijd aan de slag te gaan. Een goede aanpak is om de webwinkel puntsgewijs aan te passen. 

De AVG en de impact op websites
 
Als je een website bezoekt waar een gratis white paper wordt aangeboden en je moet eerst diverse gegevens invullen zoals naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum en e-mail dan voelt iedereen wel nattigheid. Deze gegevens komen in een database. Naast het feit dat ik een white paper zal ontvangen  nog wel meer mailtjes ontvangen en als ik nog meer pech hebt zelfs mail van andere organisaties.

Door: Bernoud Jonker (01-05-2018)

 
Met ingang van 25 mei 2018 moeten overheden, bedrijfsleven en verenigingen voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Iedere organisatie is zelf verantwoordelijk voor het tijdig voldoen aan de AVG. Door de AVG krijgen mensen meer privacyrechten. Organisaties moeten hun systemen, processen en interne organisatie op deze (nieuwe) rechten inrichten. 
 
Doel van de Algemene verordening gegevensbescherming is het versterken en uitbreiden van privacyrechten, het scheppen van meer verantwoordelijkheden voor organisaties en het creëren van dezelfde (stevige) bevoegdheden voor alle Europese privacytoezichthouders (zoals de bevoegdheid om boetes tot 20 miljoen euro op te leggen). Voor websites en webshops heeft dat best wel consequenties. De Algemene verordening gegevensbescherming heeft betrekking op de gegevensverwerking binnen je gehele organisatie. Welke gegevens sla je op en met welk doel wordt deze informatie opgeslagen, wie heeft toegang tot deze informatie en hoe worden deze gegevens beveiligd zijn. De AVG stelt hieraan voorwaarden en verwacht dat u proactief hiermee aan de slag gaat. 
 
SSL Certificaat
Onder de AVG / GDPR ben je verplicht om te zorgen voor een optimale beveiliging van persoonsgegevens. Heb je een website en kunnen bezoekers formulieren invullen met daarin contact gegevens dan is een SSL certificaat (HTTPS) verplicht. Uiteraard geldt dit ook voor alle webshops. 
 
Privacyverklaring
Het moet voor bezoekers duidelijk zijn wat je als webbeheerder met persoonsgegevens doet. Zet daarom een heldere en goed vindbare privacyverklaring op je website. Een linkje in de footer van je website is in dit geval een prima plek. Zorg er dan wel voor dat je voorafgaand aan het (laten) opstellen van je privacyverklaring inzichtelijk hebt welke gegevens via de website worden opgeslagen en / of verwerkt. 

Contactformulieren
Vraag via de contactformulieren op je website alleen om de informatie die je écht nodig hebt en die betrekking heeft op de specifieke offerte- / contactaanvraag. Vraag je om (bijvoorbeeld)geboortedatum, dan moet je expliciet vermelden waarvoor je dit nodig hebt. Vraag je om adres gegevens dan vraag je teveel als je het vervolgens alleen maar per mail afhandelt. Voeg eventueel een extra veld toe waarmee de bezoeker expliciet toestemming geeft voor verwerking van de ingevoerde gegevens.
 
Orderformulieren
Vraag via de het bestelformulier op je website alleen om de informatie die je écht nodig hebt voor correct uitleveren van de bestelling. Voeg eventueel een extra veld toe waarmee de bezoeker expliciet toestemming geeft voor verwerking van de ingevoerde gegevens.
 
Aanmeldformulieren
Vraag bij het aanmelden voor een account om een akkoord voor verwerking van de ingevulde persoonsgegevens en voeg een extra veld toe waarmee de bezoeker expliciet toestemming geeft voor verwerking van de ingevoerde gegevens.

Beveiligde database
Sla je gegevens op van klanten of inloggende leden dan is het belangrijk dat deze gegevens veilig worden opgeslagen met extra aandacht voor de inloggegevens. Deze gegevens kunnen het beste encrypted worden opgeslagen.
 
Uit het bovenstaande blijkt dat de AVG voor veel websites impact heeft. Dat betekent extra werk voor de websitebeheerders, maar tegelijkertijd ook een professionelere benadering. Dit laatste kan door bezoekers en potentiële klanten alleen maar positief beoordeeld worden.

Waarom SSL beveiliging zo belangrijk is
 
De term SSL wordt gebruikt voor beveiligingscertificaten die ingezet worden om de data tussen browser en server te versleutelen. Tegenwoordig wordt echter van de TLS technologie gebruikgemaakt, een verbeterde versie van zijn voorganger. Maar wat betekenen die termen nu precies en wat wordt er dan beveiligd? In dit artikel leggen ik graag het een en ander uit.

Door: Bernoud Jonker (01-03-2018)

 
SSL-certificaten zijn kleine gegevensbestanden die een cryptografische key digitaal aan de gegevens van een bedrijf koppelen. Wanneer deze op een webserver zijn geïnstalleerd, activeren ze het hangslot en het https-protocol en zorgen ze voor beveiligde verbindingen tussen een webserver en een browser. SSL wordt doorgaans gebruikt voor het beveiligen van creditcardtransacties, gegevensoverdracht en logins. Een SSL certificaat op een website heeft een drieledige werking:

Garantie echtheid
Het garandeert de echtheid van de website of webshop bij de bezoeker. De browser van de bezoeker zal het SSL certificaat valideren bij de uitgevende instantie. Klopt deze dan krijgen de bezoekers een (groen) slotje te zien. Als het certificaat ongeldig is, of is verlopen, dan wordt vaak een rode waarschuwing gegeven.

Beveiligde uitwisseling gegevens
Het zorgt ervoor dat de gegevens tussen de browser van de bezoeker en de bezocht website of webshop gecodeerd wordt uitgewisseld. Hierdoor kunnen de uitgewisselde betalingsgegevens of ingevulde inlognamen en wachtwoorden en andere informatie niet "afgeluisterd" worden. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) stelt website en webshop eigenaren verplicht om de site waarop gegevens worden ingevuld te beveiligen tegen misbruik hiervan. Dat geldt uiteraard voor online betalingstransacties, voor het inloggen, voor een bestelformulier in een webshop, maar ook voor een contactformulier op een website. Het nalaten van beveiliging hiervan kan zelfs een boete opleveren.

Betere ranking Google
Wanneer je je website beveiligt met SSL en dit doet voor alle pagina's, wordt dit door Google beloond met een hogere klassificering. Op dit moment weegt dit nog niet heel zwaar, maar binnenkort gaat Google hier, onder de vlag ‘HTTPS everywhere’, meer consequenties aan verbinden. De reden dat Google online veiligheid hoger op de prioriteitenlijst heeft gezet, is dat Google haar gebruikers wil beschermen tegen hackers die via open netwerken je online gedrag kunnen traceren en misbruiken. Google wil dit door middel van dataversleuteling tegengaan en sinds 2014 krijgen websites met een SSL certificaat plus punten. De waardering van dit SSL certificaat zal geleidelijk toenemen.

De voordelen van SSL:
- Garandeert bezoekers echtheid van de website of webshop, dit vergroot het vertrouwen
- Beschermt de gegevens bij gegevensuitwisseling, dit is wettelijk vereist
- Zorgt voor een hogere ranking in Google

Wat is responsive en hoe werkt het?
 
Websites en webshop werden in eerste instantie ontworpen voor weergave op PC's. In deze tijd was het belangrijk om de schermbreedte van de standaard monitors goed in de gaten te houden en hier het design (de breedte) op afstemmen. Geleidelijk aan ontwikkelde de mobieltjes zich, ze kregen grafische schermen en internet toegang werd mogelijk. De eerste schermpjes hadden een beperkte resolutie en de internet snelheid was erg beperkt. Wie met z'n mobieltje op internet ging surfen was zich de beperkingen bewust en nam deze voor lief. 

Door: Bernoud Jonker (01-01-2018)

 
 
Uiteraard waren er voorlopers die de toekomst van mobiel begrepen en bezig gingen om ook websites voor mobiel te ontwikkelen. Dit werden dan separate websites waarin het design en de opbouw van de content volledig op mobielgebruik waren afgestemd. Uiteraard was dit heel slim gezie. Het nadeel was echter wel dat webbeheerders twee websites morsten onderhouden, waarbij bij de opmaak van de mobiele site rekening met de grootte van afbeeldingen en de lengte van de content moest worden gehouden. Dit maakte het onderhoud bewerkelijker en had als extra nadeel dat de inhoud van de sites uit de pas konden gaan lopen.

De introductie van de iPad gaf hier een boost. De resolutie van tablets waren gelijk of bijna gelijk aan dat van een PC. Vanaf de bank kon je nu ook op internet surfen. Omdat de resoluties niet ver uit elkaar lagen was surfen goed mogelijk, desnoods met een beetje horizontaal scrollen. De ontwikkeling van de mobiel ging echter steeds verder. De resoluties werden steeds beter en de internetsnelheden steeds hoger. Langzaam werd het normaler om op je mobiel op internet te surfenZ, eerst via Wifi maar later ook steeds meer in combinatie met een abonnement. 
 
Steeds meer organisaties zagen het belang van een goede vertoning op mobiel. Met de komst van de smartphone kreeg het mobieltje steeds meer functies. Naast het standaard bellen kreeg de smartphone extra mogelijkheden door het gebruik van apps, zoals tekstverwerking, spreadsheets, navigatie en internet. Het mobieltje was niet langer een apparaat waarmee je kon bellen maar werd een apparaat waarmee je productief bezig kon zijn.
 
Een belangrijk kantelpunt werd bereikt toen in het jaar 2014 het aantal mobiele schermen het aantal PC schermen oversteeg. Vanaf dat moment was het duidelijk dat het maken van websites voor mobiel niet alleen kansrijk maar zelfs urgent werd. Het beheer van 2 websites bleek niet langer een reële optie. Een betere oplossing was gevonden in responsive waarbij de zelfde vormgeving wordt gebruikt voor weergave op PC scherm en op mobiel. Responsive zorgt ervoor dat de weergave "slim" wordt aangepast aan het scherm. Het woordje "slim" moet benadrukt worden. Want een traditionele website kan niet met een druk op de knop responsive worden gemaakt,. Meestal zal hier spraken zijn van een omzetting waarmee de elementen van de website worden omgezet in responsive elementen die "slim" zijn en weten hoe ze zich moeten "gedragen" op een PC scherm en hoe (anders) op een mobiel scherm. Een aantal van die elementen zijn logo, menu, content en disclaimer. 
 
Logo (header)
Een PC is vaak aangesloten op een breed beeldscherm. Voor de website en weergave van het logo of header is vaak volop ruimte. Een mobiel heeft, afhankelijk van of deze staand of liggend gebruikt wordt vaak minder ruimte. Het logo of de header moet voor vertoning geschaald worden zodat deze goed vertoond wordt.
 
Menu
Wat voor het logo geldt, geldt ook voor het menu. Op een PC scherm is vaak voldoende breedte beschikbaar voor vertoning van het volledige menu. Op een mobiel apparaat is deze ruimte beperkter. Bij weergave op een mobiel wordt het menu als een icoon weergegeven dat kan worden openklapt en waarna de gewenste menu-optie geselecteerd kan worden.
 
Content
De content op een website kan complex zijn. Een pagina kan bestaan uit tekst en afbeeldingen. Maar pagina's kunnen kunnen ook video's, tabellen en anders bevatten. Vaak worden deze onderdelen door elkaar gebruikt. Om de weergave op mobiele schermen te kunnen aanpassen wordt er vaak met een raster gewerkt. Het scherm wordt daarbij opgedeeld in blokken, bijvoorbeeld drie blokken naast elkaar. Deze blokken zijn zo geprogrammeerd dat bij vertoning op een smaller scherm ze niet naast elkaar maar onder elkaar elkaar vertoond worden.
 
Disclaimer
In de disclaimer wordt vaak een aantal blokken met informatie vertoond, bijvoorbeeld: de contactgegevens, links naar belangrijke social media en links naar social media. Ook deze blokken zullen bij vertoning op een mobiel onder elkaar vertoond worden.
 
Uit bovenstaand blijkt dat responsive een must is. De overstap naar responsive websites een uitdaging. Het is niet een kwestie van een knopje omzetten of een programmaatje installeren. De opzet van de website moet opnieuw doordacht worden en dat kan in een aantal gevallen best wel wat hoofdbrekens kosten, bijvoorbeeld het gebruik van tabellen.

Archief

1 sep 2018 - Het geheim van goede landingspagina's
1 nov 2017 - Adverteren met Google Adwords
1 jul 2017 - Zoekmachines en vindbaarheid
1 mrt 2017 - Het belang van leesbare URL´s
1 jan 2017 - CMS hoe het (voor mij) begon
Powered by webXpress