de werking van zoekmachines

De werking van zoekmachines
 
Op deze pagina willen we uitleg geven over de werking van zoekmachines. Met deze kennis kunt u zelf de vindbaarheid van uw website verbeteren. Zoekt u professionele ondersteuning dan helpen we u graag verder.


Hoe werken zoekmachines


Zoekmachines bestaan uit 4 hoofdonderdelen: het indexeren deel, het zoekresultaten deel, het algoritme deel en de advertenties. Deze onderdelen zullen nu in meer detail beschrijven. In Nederland gebruikt meer dan 95% Google als zoekmachine daarom richten we ons in deze uitleg vooral op Google.

Het indexeren deel

Om een site in de zoekresultaten te kunnen vermelden zal Google de website moeten kennen. Dat betekent allereerst dat de site bij Google bekend moeten worden gemaakt. Vervolgens zal Google de website gaan bezoeken en onderzoeken waar de site overgaat. Dit onderzoeken gaat door middel van een crawler (of ook wel spider genoemd). Een crawler is een programma dat een site pagina voor pagina "leest" en de belangrijke gegevens opslaat zodat Google aan de hand van deze gegevens snel een match kan vinden tussen de gebruikte zoekwoorden en het best passende resultaat.

Het onderzoeken van een site gebeurd per pagina. Google scant daarbij de pagina en telt letterlijk de woorden en vergelijkt de resultaten met een standaard tekst, waarbij woorden die vaker voorkomen belangrijker geacht worden. De titel van de pagina wordt daarbij door Google als eerste als eerste als belangrijk gezien. Ook de positie in de tekst is daarbij belangrijk en tevens de positie in een zin. Dit betekent dat het belangrijk is om de belangrijke zoekwoorden duidelijk en meerdere malen in een pagina terug te laten komen. Google let daarbij ook op de manier hoe het woord gebruikt wordt.

Des te meer zoekwoorden in een pagina opgenomen worden des te moeilijker het voor Google is om te bepalen waar deze pagina over gaat. Denk daarom goed na over de gewenste zoekwoorden, verdeel deze zoekwoorden en koppel deze aan pagina's. Voeg eventueel bewust pagina's toe om alle zoekwoorden een plekje te geven. Soms zullen er pagina's zijn die niet in het menu vermeld worden maar wel belangrijke zoektermen bevatten, deze pagina's worden ook wel landingspagina's genoemd.

Het zoekresultaten deel

De Google zoekmachine is heel belangrijk voor Google vanwege de inkomsten uit advertenties. Omdat deze zoekmachine zo belangrijk is doet Google veel moeite om goede zoekresultaten te tonen. Google probeert hierbij om een goede match te vinden tussen de door de zoeker ingevoerde zoekwoorden en de opgeslagen gegevens. Google probeert vervolgens de gegevens zodanig te presenteren dat de zoeker snel een finale keus kan maken. In de zoekresultaten laat Google 3 fragmenten zien: de titelomschrijving van de pagina, de url en een fragment uit de inhoud.

Bij het zoeken worden zoekwoorden gebruikt maar beter is om in zoektermen of zelf zoekvragen te denken. Het gebruik van losse woorden leidt tot niet alleen tot een enorme hoeveelheid van zoekresultaten maar maakt de kans klein dat op de eerste pagina's de gezochte informatie gevonden zal worden. Zoerkers gebruiken daarom veel vaker een combinatie van zoekwoorden of stellen letterlijk een vraag.

Het algoritme deel

Naast de inhoud let Google ook op de kwaliteit van de webpagina's. Dat betekent dat Google niet alleen de inhoud onderzoekt maar ook de kwaliteit. Google hanteert een groot aantal parameters die ook nog eens een verschillende waardering hebben. Dit alles wordt samengevoegd in een berekening dat ook wel algoritme wordt genoemd. Hoe het algoritme eruit ziet wordt door Google geheim gehouden. Kwaliteitsparameters die onder andere door Google worden meegenomen zijn: ouderdom van de website, aantal bezoekers, de tijd dat bezoekers blijven, het aantal inkomende links en aantal uitgaande links.

Het advertentie deel

In Google kan ook geadverteerd worden, hiermee kan een positie gekocht worden. Hierbij kunnen advertenties gemaakt worden die op basis van zoektermen getoond worden. De positie waarop de advertentie getoond wordt is afhankelijk van het bod. Adverteren in Google is niet goedkoop maar wel een goede manier om een bezoekersstroom te trekken, zeker in de periode dat de site nog relatief onbekend is in Google.

Hoe maken we een site vindbaar

Uit bovenstaand kunnen we nu een vertaalslag maken wat je kunt doen om je site beter vindbaar te maken.

Aanmelden bij Google:

Dit kan op twee manieren:
- door de site direct aan te melden bij Google
- via een link op een andere site. 

Zoektermen:

Bij het opzetten van een site is het belangrijk om:
- goed na te denken over de zoektermen
- deze vervolgens aan specifieke pagina's toe te kennen (in het menu, of als landingspagina) 

Webpagina:

Houdt hierbij rekening met het volgende:
- de zoektermen deze woorden bewust in de titel en de tekst moet opnemen
- de zoektermen meerdere keren moeten terugkomen
- de zoektermen in het begin van de tekst, midden van de tekst en einde van de tekst geplaatst moeten worden
- bij voorkeur meer vooraan in de zin
- Bij voorkeur als link of vet of onderstreept

Houdt in het SEO gedeelte ook rekening met;
- Een goede titel omschrijving
- Een goede pagina omschrijving

Kwaliteit:

Wees je bewust dat de volgende factoren meegewogen worden:
- de leeftijd van de pagina (en van de site/domein)
- Het aantal bezoekers
- de duur van het verblijf op de pagina, maar ook het percentage klikken
- het aantal inkomende links maar ook de kwaliteit hiervan
- het aantal uitgaande links maar ook de kwaliteit daarvan

Bovenstaand is een eerste uitleg over zoekmachines (Google), hoe deze naar sites kijken en hoe deze terugkomen in de zoekresultaten. Dit kan een complexe indruk maken. Je kan zelfs in de verleiding komen een site speciaal voor Google te masken. Niet doen! Google zelf benadrukt dat het gaat om goede content die nuttig is voor bezoekers. Google ziet het als taak om deze goede content vervolgens op een goede positie in de zoekresultaten op te nemen.

Advies

Wil je meer weten over het beter vindbaar maken van je site kijk da ook op de pagina uitleg hoe u uw website beter vindbaar kunt maken. Wil je hulp bij het beter vindbaar maken van je site neem dan contact op.

Pagina terug
Powered by webXpress