Retourzendingen beperken
ma 01 aug 2022
Wettelijk zijn webshops verplicht om retourzendingen te accepteren. Slechts bij uitzondering maakt de wet het mogelijk om retouren te weigeren. Dat kan voor webshops best wel een hekel punt zijn. Er zijn wel mogelijkheden om het aantal retourzendingen te beperken.
Wil je als webshop het aantal retouren beperken dat kun je de volgende acties overwegen:
Retourkosten in rekening brengen: Het is verplicht om producten retour te nemen, maar het is niet wettelijk verplicht om dit gratis te doen. Gratis retouren accepteren is een goede service aan de klant, maar als de kosten hiervan uit balans raken dan kun je hier ook drempel opwerpen en retourkosten in rekening brengen. Dit kunnen de totale kosten zijn maar maar ook een gedeelte. Dit laatste komt dan net iets klantvriendelijker over.
Langere retourtermijn: Meestal wordt een korte retourtermijn aangehouden. De achterliggende gedachte is vaak dat de webwinkel zekerheid wil hebben over de verkoop, immers daarna hoeft het product niet meer retour geaccepteerd te worden. Voor de consument kan deze korte periode juist de onzekerheid verhogen. Een langere retourtermijn kan een positief psychologisch effect hebben, er is minder stress en de consument kan zelfs meer gehecht raken aan het product van aankoop.
Waardevermindering in rekening brengen: De wet geeft ruimte om, naast retourkosten ook waardevermindering in rekening te brengen. Door bijvoorbeeld een product uit de verpakking te halen waarbij zegels of anders verbroken wordt is het ook voor de consument duidelijk zijn dat er voor de webwinkelier ook consequenties zijn. Consumenten kunnen daardoor overtuigd worden van kosten wat een drempel is om te retourneren.
Consumenten bewust maken van impact milieu: Last-but-not-least neem retouren milieu kosten met zich mee. Hierbij kan gedacht worden aan verpakking maar zeker ook aan CO2-uitstoot ten gevolge van transport. Nu consumenten steeds bewuster met het milieu om gaan kan uitleg hierover ook helpen om de retourenstroom te beperken.