Instellen afwezigheidsbericht

Instellen afwezigheidsbericht



Als u op vakantie gaat kunt u overwegen om elke dag nog even te werken en bijvoorbeeld uw mail af te handelen. U kunt er ook voor kiezen om echt vakantie te nemen en helemaal vrij te nemen en ook geen mail af te handelen. In dat geval is het handig een afwezigheidsbericht in te stellen zodat afzenders van mail weten dat u op vakantie bent, even geen mail leest maar u hun mailbericht ontvangen hebt en dat u op een bepaalde termijn zal reageren.

Voor webmail kan gebruikt gemaakt worden van RoundCube. In dit programma kan het afwezigheids- of vakantiebericht ingesteld worden.

Instellen afwezigheidsbericht in RoundCube
Het instellen van het afwezigheidsbericht in RoundCube gaat als volgt:

 

  • Log in op je webmailaccount (RoundCube) te bereiken via https://webmail.(uwdomeinnaam)
  • Klik op: Instellingen (menu links)
  • Klik op: Afwezigheidsbericht
  • Voer in: Onderwerp + Inhoud, bijvoorbeeld: "Ik ben afwezig" en "Wij hebben vakantie van 1 t.m. 15 augustus, wij reageren zo spoedig mogelijk"
  • Voer in: Begin datum, bijvoorbeeld: 01-08-2021 (datum wanneer verzenden bericht moet starten, eventueel aangevuld met tijd)
  • Voer in: Eind datum, bijvoorbeeld: 31-08-2021 (datum wanneer verzenden bericht moet stoppen, eventueel aangevuld met tijd)
  • Voer in: Indien gewenst Geavanceerde instellingen (zie extra uitleg)
  • Klik op Status: Aan
  • Klik op: Opslaan

Uw afwezigheidsbericht is nu ingesteld. U kunt dit testen door een mailtje te sturen. Het duurt even voordat het afwezigheidsbericht actief wordt.

Instellen Afwezigheidsbericht in RoundCube Geavanceerd:
RoundCube biedt nog meer instelmogelijkheden, deze zijn optioneel:

  • Voer in: Antwoord-afzenderadres, het adres waarop gereageerd wordt als er reactie wordt gegeven op afwezigheidsbericht
  • Voer in: Mijn e-mailadres
  • Voer in: Antwoordinterval, bijvoorbeeld als er niet op ieder mailtje van de afzender maar bijvoorbeeld 1x per dag een afwezigheidsbericht verzonden moet worden
  • Voer in: Plaats de afwezigheidsregel achter, bijvoorbeeld als er meerdere acties ingesteld worden
  • Voer in: Actie voor inkomende mail, bijvoorbeeld of dit bericht bewaard of doorgestuurd mot worden
Let op:
Opmerking: Het afwezigheidsbericht kan niet verwijderd worden. Na het aflopen van de ingestelde periode wordt deze niet meer verstuurd. Wel kan het ingestelde afwezigheidsbericht worden hergebruikt.

 

Pagina terug
Powered by webXpress