Verbeter het verkoopresultaat van je webwinkel

Bernoud Jonker, zo 01 jul 2018
Voor webwinkel eigenaren is online zaken doen serious business. Naast de afhandeling van orders en het updaten van het assortiment zijn online ondernemers vaak ook druk met het verbeteren van hun site en activiteiten rond deze site om zo meer bezoekers te trekken en meer te verkopen. In deze blog willen we stilstaan bij de verschillende mogelijkheden om meer bezoekers te trekken en meer te verkopen.

De doelstelling van meer verkopen kan met behulp van 4 stappen worden bereikt: Bereik, Conversie, Ordergrootte en Terugkeren. Vergroting van de effectiviteit in één van deze stappen leidt tot meer verkopen. Deze stappen worden één voor één toegelicht.
 

Assortiment


Voordat ik de stappen gaan toelichten wil ik het belang van het assortiment benadrukken. Als het om het assortiment gaat zijn de volgende zaken belangrijk: (a) interessante producten, (b) goede prijzen en (c) de grootte van het assortiment. De grootte van het assortiment is relevant voor alle 4 stappen. Een groter assortiment betekent een groter bereik. Een voor de klant interessant assortiment zorgt voor een betere conversie. Een groter assortiment betekent meer kans dat een klant meer producten besteld of dat via up- en cross-seling extra producten worden mee besteld. Een goed assortiment betekent oog een grotere kans dat de klant terug zal keren voor een herhalingsaankoop of andere producten.
 

Bereik

 
Je wilt in principe zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekken. Dat willen winkels ook en daarom zitten ze bij voorkeur in een drukke winkelstraat. Uiteraard gaat het niet om voorbijgangers maar om het aantrekken van potentiële klanten. Dit kun je bereiken door: (a) je SEO goed op orde te hebben en te zorgen dat je in Google op organische wijze goed vindbaar bent, (b) lukt het met de organische vindbaarheid niet zo goed, of wil je het aantal bezoekers verder vergroten dan kun je adverteren met Google Adwords, of (c) sommige producten of diensten lenen zich er ook ook goed voor om via Facebook gepromoot te worden.
 

Conversie

 
Als de bezoekers op je website zijn aangekomen dan moet je zorgen dat het kopers worden. Conversie is hierbij een belangrijk begrip. Belangrijke elementen van conversie zijn: (a) een goede navigatie die ervoor zorgt dat de bezoeker duidelijk en snel zijn doel kan vinden, (b) een goede productpresentatie met een goede foto voldoende groot en een uitgebreide productbeschrijving (ook voor de vindbaarheid) en een juiste prijs, (c) een duidelijke bestelknop met direct in de buurt een opsomming van de USP's om de koper op dit cruciale moment positief te motiveren, (d) producten met korting aanbieden, consumenten zijn dol op voordeel, (e) bij voorkeur geen verzendkosten dit werkt alleen maar als een drempel, als er toch verzendkosten in rekening gebracht worden houdt deze dan zo laag mogelijk en communiceer deze duidelijk vanaf het begin, of (f) maak gebruik van een webwinkel keurmerk, dit geeft vertrouwen aan de consument.
 

Ordergrootte

 
Een manier om de omzet te verhogen is ervoor te zorgen dat klanten meer producten bestellen, een duurdere uitvoering of extra accessoires. Dit kan door: (a) aanmoediging om meer te bestellen door  bijvoorbeeld extra korting of verlaging van de verzendkosten, (b) up-selling waarbij bij betreffende producten hetzelfde product maar dan meer opties getoond worden, of (c) cross-selling waarbij bij betreffende producten bijpassende accessoires getoond worden die eenvoudig, eventueel als package-deal, mee besteld kunnen worden.
 

Terugkeren

 
Als een bezoeker klant is geworden dan is het belangrijk om na de aankoop de relatie voort te zetten en de klant te verleiden om in de toekomst terug te komen. Dit kan door (a) het bijsluiten van een cadeautje, (b) het bijsluiten van een voucher die korting geeft bij een volgende bestelling of (c) door het onderhouden van contact via social media, nieuwsbrieven of anders.
 
Hierboven zijn een groot aantal mogelijkheden genoemd waarmee je als webwinkel beheerder aan de slag kunt om je verkopen te verhogen. Een belangrijke tip is wel om niet met alle punten tegelijkertijd aan de slag te gaan. Een goede aanpak is om de webwinkel puntsgewijs aan te passen. 
 
Terug

Powered by webXpress