Tips om online sterker uit de corona tijd te komen

Bernoud Jonker, 01 sep 2020
Dat het coronavirus zo'n impact zou hebben op ons leven had niemand verwacht. Veel bedrijven en organisaties hebben op één of andere manier met dit virus te maken gehad. Voor veel bedrijven zoals winkels betekende dit geheel of gedeeltelijke sluiting van het bedrijf voor kortere of langere tijd, voor andere bedrijven/organisaties betekende dit aanpassingen door het opnieuw organiseren van looppaden in combinatie met thuiswerken. Andere organisaties hadden de wind in de zeilen denk maar aan bedrijven/organisaties die al sterk online aanwezig waren. Het coronavirus maakt duidelijk dat we sociale wezens zijn en dat fysiek contact een fysiologische noodzaak is maar ook consequenties kent.
 
In een tijd dat de wereldeconomie tot stilstand lijkt te zijn gekomen worden bedrijven/organisaties voor nieuwe uitdagingen geplaatst en wordt het soms letterlijk overleven. Voor de bedrijven voor wie er nog hoop gloort is het belangrijk om aan die toekomst te gaan werken. Corona is een bedreiging maar ook een kans. Met de rug tegen de muur is het soms makkelijker om moeilijke beslissingen te nemen. In de deze blog een 5-tal tips om juist nu mee aan de slag te gaan.
 
1. Producten, diensten en de verkoopprocessen digitaliseren
 
Door het gevaar op besmetting werden in de corona periode veel fysieke activiteiten stilgelegd. Veel bedrijven en organisaties waar mensen elkaar op korte afstand benaderen moesten hun deuren sluiten. Als er een goed plan werd gemaakt en er voldoende garanties werden geboden op een veilig verblijf gingen de deuren mondjesmaat weer open. Voor veel ondernemingen pakte dit erg negatief uit. Gesloten deuren betekent geen omzet maar wel kosten. Organisaties die beperkte omzet konden realiseren merkte dat de omzet vaak niet genoeg was om de kosten te dekken. Organisaties die juist van het coronavirus wisten te profiteren waren de organisaties die beschermingsproducten verkochten zoals mondkapjes, handschoenen, gel en plexiglasschermen en organisaties die online hun producten konden verkopen en/of hun producten en diensten in een digitale vorm kunnen aanbieden.
 
Verkoopprocessen digitaliseren
 
Webshops blijken het in coronatijd extra goed te doen. Veel webshops zagen hun omzet groeien, dit omdat de kopers thuis aan het werk waren en online eenvoudig hun producten kunnen bestellen. Het voordeel van webshops is dat er geen fysiek contact bij het koopproces optreedt. Wel is het zo dat de producten nog steeds in een magazijn verzameld moeten worden en van daaruit verstuurd. Bij sommige bedrijven kan dit grotendeels geautomatiseerd, maar bij veel organisaties is het mensenwerk. Dit laatste vraagt om aanpassingen in de werkprocessen. Last but not least is het ook belangrijk dat de laatste stap in het proces veilig gebeurd wanneer de bezorger het pakket aanbiedt. Uit dit voorbeeld kunnen we vaststellen dat online verkopen een perfecte oplossing is en dat gunstig is wanneer de interne logistiek sterk geautomatiseerd is. Nog beter is wanneer ook de laatste stap de aflevering geautomatiseerd uitgevoerd kan worden door bijvoorbeeld een drone.
 
Producten en diensten digitaliseren
 
In de afgelopen jaren is er een sterke trend te zien waarin producten digitaal worden. Zo is muziek digitaal geworden, maar ook films, boeken, tijdschriften en kranten. Ook opleidingen gebeuren steeds online en worden steeds beter ondersteund door leeromgevingen die daarbij ook nog in staat zijn om gaten in kennis op te sporen en de cursist daar extra training te bieden. In de coronatijd zagen we het onderwijs massaal overstappen op online, maar ook de gezondsheidszorg ontdekte de mogelijkheden en voordelen. Daarnaast ontdekte bedrijven dat, nu reizen bijna niet meer mogelijk was, online vergaderen tot op zekere hoogte een prima alternatief biedt die ook nog eens goed bleek voor het milieu en het reisbudget. Met de opkomst van de 3D-printer ontstaan er zelfs mogelijkheden om fysieke producten digitaal te maken. Al deze digitale (online) producten bleven het goed doen in coronatijd of boden de oplossing door hierop over te stappen. Uit deze voorbeelden blijkt dat een digitalisering van producten en diensten kansen biedt met zelfs kosten en het milieu kunnen sparen.  
 
2. Producten als een service
 
Beleving en gemak worden steeds belangrijker. Beleving betekent dat een winkel meer moet zijn dan stellingen met producten en dat winkelen een uitje is waar je in een fraai aangeklede setting van uitgebreid advies wordt voorzien. Gemak betekent dat het hele proces met zo weinig mogelijk moeite moet kunnen worden uitgevoerd. In beide gevallen gaat het om het aantrekken van klanten, het bedienen van de klant en een goede nazorg leveren met als doel dat de klant weer terugkomt voor een volgende aankoop. Een manier om hiervan meer zeker te zijn is het aanbieden van abonnementen
 
Bekende abonnementen 

Klanten zijn op zoek naar nieuws en kopen daarom kranten. Elke dag is er echter weer nieuw nieuws. Krantenuitgevers speelden hier handig op in en verkochten naast de losse kranten abonnementen waardoor hun klanten automatisch elke dag over het laatste nieuws konden beschikken. Datzelfde geld voor producten die we alle dagen nodig zijn zoals warmte, licht, te wassen. Omdat we dat niet elke dag opnieuw willen inkopen kunnen we een abonnement nemen bij energieleveranciers en waterbedrijven. In de afgelopen jaren zijn er een aantal nieuwe abonnementen bijgekomen  omdat we ook entertainment zoeken en/of onszelf gezond willen houden. Daarom worden er bijna even vanzelfsprekend abonnementen aangeboden voor televisie, films, muziek en sportschool.

Nieuwe vormen van abonnementen
 
In het vorige tekstblokje is al vastgesteld dat consumenten behoefte hebben aan warmte, licht en wassen. Een abonnement op gas, elektriciteit en water is dan goed maar eigenlijk nog niet de hele oplossing. Wat ontbreekt is dat consumenten ook een kooktoestel, lampen en verwarmingsketel nodig zijn, en eigenlijk ook nog onderhoud als het kapot gaat. Consumenten zoeken gemak en zekerheid. Een abonnement kan daar goed in voorzien. Wie een schilderij wil ophangen wil geen boormachine kopen maar een gat maken. Wie naar Amsterdam reist zoekt vervoer en niet de aanschaf van een auto. Wie vervolgens gaat nadenken zal legio mogelijkheden ontdekken om van producten een abonnement te makken.
 
Voorbeelden:
  • Een abonnement op sokken, shirts, broeken voorziet prima in de behoefte om goed gekleed te blijven zonder winkelbezoek
  • Een voedselbox met recepten is prima als abonnement omdat het voor langere tijd voorziet in lekkere maaltijden met variatie
  • Een boormachine kan onderdeel zijn van een abonnement op gereedschap waarbij het gewenste gereedschap gekozen kan worden

3. Bedrijfsprocessen optimaliseren
 
Een bedrijf of organisatie moet optimaal functioneren voor een optimaal resultaat. Maar lang niet alle processen lopen vaak even vlekkeloos. Vaak is er niet de tijd om het probleem grondig op te lossen en worden er sub-optimale oplossingen bedacht. Toch is het essentieel om regelmatig kritisch te kijken naar de huidige manier van werken en verbeterpunten op te stellen. Nu corona de economie ernstig heeft vertraagd is dit mogelijk het meest geschikte moment 

Men vindt echter vaak dat het optimaliseren van deze bedrijfsprocessen (te veel) tijd en geld kost, iets wat niet altijd zomaar beschikbaar is. Maar, in de huidige situatie, hebben veel bedrijven het een stuk rustiger dan normaal. Dit zorgt voor meer vrije tijd en minder (productie)kosten. Je zou dus kunnen zeggen dat dit hét ideale moment is om de bedrijfsprocessen onder de loop te nemen.

Bedrijfsprocessen in kaart brengen

De eerste stap is om de bedrijfsprocessen in kaart te brengen. Dit kan op verschillende manieren. Voor het overzicht is het goed te weten dat een organisatie uit twee hoofdgebieden bestaat: het primaire proces en het secundaire proces. Het primaire proces zijn alle processen en activiteiten die uitgevoerd moeten worden om het product of dienst te leveren, zoals: inkoop, productie en verkoop. Het secundaire proces zijn de ondersteunende processen en activiteiten zoals personeelszaken, boekhouding en ICT. Een model dat hier vaak voor gebruikt wordt is het Porter Value Chain model:
 
 
Doe je deze analyse voor de eerste keer dan is het vaak lastig om te bepalen waar je moet beginnen. Daarom hierbij een aantal algemene vragen die je voor de start kunt gebruiken:
 
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij het werven van nieuwe klanten?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij het adviseren van klanten?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij de administratieve verwerking van een order?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij de fysieke verwerking van een order?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij de financiële afhandeling van een order?
  • Wat voor werkzaamheden en documenten komen er kijken bij de nazorg van orders?
 
Verbeteringen voor bedrijfsprocessen bedenken 
 
Als de bedrijfsprocessen in kaart zijn gebracht is de volgende stap om te onderzoeken of er ook aanpassingen gedaan kunnen worden waardoor de werkzaamheden vereenvoudigd kunnen worden en/of de documenten stroom overzichtelijker en eenvoudiger wordt. De mogelijkheden hangen sterk af van de processen. Het beste is om te beginnen bij de werkzaamheden en documenten die veelvuldig gebruikt worden, hier valt immers de meeste winst te halen. Ook is het mogelijk dat er soms meerdere oplossingen mogelijk zijn. Ook hierbij een aantal algemene vragen die je voor de start kunt gebruiken:
 
  • Zijn deelwerkzaamheden die versimpeld of zelfs weggelaten kunnen worden?
  • Zijn er documenten die versimpeld of zelfs weggelaten kunnen worden?
  • Zijn er werkzaamheden en documenten die geheel of gedeeltelijk online uitgevoerd kunnen worden?
  • Zijn er werkzaamheden of documenten die geheel of gedeeltelijk geautomatiseerd kunnen worden? 
Verbeteringen implementeren
 
Als de bovenstaande vragen zo volledig mogelijk zijn beantwoord dan zijn daarmee de bedrijfsprocessen en mogelijke oplossingen aardig compleet in kaart gebracht. De volgende stap is de best passende oplossing te kiezen en deze te implementeren. Voor het kiezen van de juiste oplossing kun je de volgende vragen stellen:
 
  • Hoe veel kost het?
  • Hoeveel tijd gaat het kosten?
  • Wat is het risico dat de implementatie mis gaat?
 
Voorbeelden:
  • Automatisering van een proces (bv. bevestigingsmails bij een bestelling, facturen automatisch laten aanmaken, verzoek voor schrijven van een review 2 weken na aankoop)
  • Versoepelen van een proces (bv. CRM-systeem voor het in kaart te brengen van contactmomenten om zo dubbel werk te voorkomen)

4. Investeer in online marketing
 
Een andere manier om sterker uit de coronacrisis te komen is door te investeren in online marketing. In deze corona periode is dat juist extra aantrekkelijk omdat veel bedrijven hun investering hierin hebben teruggeschroefd. Concurrenten kunnen echter op deze manier een flinke inhaalslag maken, of zelfs posities overnemen. Dit geldt dus ook voor jou, doe hier je voordeel mee en investeer juist nu in online marketing! Er zijn 2 vormen van online marketing: SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Welke voor jou geschikt is/zijn hangt vooral af van je beschikbare tijd en budget.

SEO betere vindbaarheid op de lange termijn

SEO, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie, is een continu proces waarbij jouw site geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachine. In meer dan 90% van de gevallen hebben we het dan over Google. Door o.a. het schrijven van goede content met zoektermen, het verkrijgen van relevante links en het optimaliseren van (product)pagina's en wordt jouw webshop beter vindbaar. Deze vindbaarheid zal zorgen voor meer bezoekers, klanten én omzet.

Maar, de genoemde werkzaamheden worden niet direct door Google geïndexeerd en het kan daarom enkele weken/maanden duren voor je resultaat ziet. Door er dus juist nú hard aan te werken, bijvoorbeeld in samenwerking met een SEO specialist zal je straks na deze crisis een flinke groei zien. De investering in SEO is een blijvende investering is, je profiteert hier dus nog lang van!

SEA betere vindbaarheid voor direct resultaat

SEA, ook wel bekend als zoekmachine adverteren, is een proces van betaald adverteren binnen Google, hierbij betaal je per klik. De kosten hiervoor zijn variërend en afhankelijk van o.a. concurrentie en de gewenste positie. Het voordeel van SEA is dat je een snel een hoge positie kunt verkrijgen, dit neemt dus wel kosten met zich mee.

Doordat sport- en yogacentra allemaal dicht zijn op het moment, zijn veel mensen verplicht tot het thuis beoefenen van hun favoriete sport. Dat betekende dat veel mensen op zoek naar apparatuur gingen om dit thuis te kunnen doen. Wie op dat moment bewust voor een nummer 1 positie bij de advertenties koos had grote kans dat de producten goed verkocht zijn.

5. Verbeter en/of creëer beeldmateriaal
Als laatste zou je nog kritisch kunnen kijken naar je huidige webshop en productaanbod, en dan met name het beeldmateriaal. De kans is groot dat je gebruikmaakt van stockfoto’s op je homepage en foto’s van de leverancier voor je producten. We zien echter vaak dat dergelijke foto’s nét niet aansluiten bij de boodschap die je wilt overbrengen. Je zou daarom aan de slag kunnen gaan met het  verbeteren en/of creëren van beeldmateriaal.

Verbeter de foto's

Foto's zijn belangrijke elementen binnen een site, het gezegde "afbeeldingen zeggen meer dan 1.000 woorden" bevestigd dat. Bezoekers lezen minder, hooguit scannen ze de tekst. Kijk naar de foto’s op je homepage en wees kritisch. Zijn het mooie foto’s? Geven ze het juiste beeld? Geven ze duidelijk weer wat er bedoeld is? Brengt het de boodschap goed over? Het is vaak makkelijker om te zien wat er mist als je al iets hebt. Nu kun je optimaliseren. Gebruik deze kans en bedenk wat er beter moet. Vervolgens kun je de betere foto toevoegen door gebruik van stockphoto-materiaal, of een professionele fotograaf de opdracht geven. 

Creëer video’s
 
Kunnen jouw producten of diensten iets unieks? Is het relatief lastig om jouw producten in elkaar te zetten? Of kan je de boodschap van jouw product niet goed overbrengen door middel van fotografie? Dan zou je je tijd nu ook goed kunnen gebruiken voor het maken van productvideo’s. Productvideo’s kunnen namelijk twijfels wegnemen bij potentiële klanten, om ze zo dat laatste duwtje in de rug te geven om tot aankoop over te gaan.
 
Samenvatting
 
Deze corona-tijd biedt grote uitdagingen. Je kunt het over je heen laten komen of op zoek gaan naar kansen op de korte en lange termijn. Nu het rustiger is kun je jouw bedrijf optimaliseren of juist zorgen dat je met SEA de nummer 1 advertentie positie hebt voor de speciale producten die iedereen zoekt. Als je tijd over hebt ga dan aan de slag met SEO en je site beter vindbaar maken of zorgen dat de foto's de boodschap beter vertellen.
 
Extra tip: Was je handen regelmatig en houdt afstand!

Powered by webXpress