Start je eigen online leeromgeving

Bernoud Jonker, wo 01 jul 2020
Online leren wordt steeds populairder! Hiervoor zijn twee belangrijke redenen: (1) Life Long Learning wordt steeds belangrijker, (2) techniek ons steeds meer mogelijkheden biedt. Dit biedt kansen voor specialisten die kennis hebben en dat graag willen delen maar ook voor ondernemers die hierin kansen zien. Het aanbieden van online leermogelijkheden is dus interessant, maar vraagt ook kennis en inzicht. In deze blog een aantal belangrijke aandachtspunten op een rijtje.
 
Begin met een goede voorbereiding
 
Uiteraard, natuurlijk, zul je denken. Toch is is dit een belangrijk uitgangspunt. Je moet kennis van zaken hebben, je moet over didactische kwaliteiten beschikken en je het programma goed hebben uitgedacht. Jouw cursus moet de doelstellingen waar maken, waarde toevoegen aan de cursist en een goede opbouw hebben waarbij de inhoud in logische stappen is onderverdeeld.
 
Ken de markt en je doelgroep
 
Om waarde aan de ander te kunnen toevoegen zul je deze ander goed moeten kennen. Dus is het belangrijk dat je de doelgroep goed kent en dat je weet hoe jij je in die markt kunt onderscheiden. Het is aan te raden om dit in meer detail te onderzoeken zodat je later niet in onverwachte situaties terecht komt. Het heeft zin om allereerst af te tasten of er überhaupt vraag is. Vervolgens is het goed om te kijken of je een trend inj die vraag kunt ontdekken en of er sprake is van een groei of krimp markt. Tevens is het aan te raden om op zoek te gaan naar concurrenten. Als er geen concurrenten zijn dan ben je mogelijk de eerste maar moet je je tegelijkertijd afvragen of er wel een markt is.
 
Denk na over het betaalmodel
 
Er zijn verschillende manieren om een cursus aan te bieden. Je kunt kiezen voor een eenmalig bedrag maar ook voor een lidmaatschap. Zo'n lidmaatschap is commercieel gezien interessant maar kan door oplopende kosten zich ook tegen je keren. Bij een lidmaatschap is de keuze dat je gebruik kunt maken van een cursus zolang je lid bent, bij een eenmalige betaling kun je kiezen voor een bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. In dat laatste geval is het mogelijk dat andere gebruikers via dezelfde inlog gebruik van de cursus maken. Voor veel mensen geld dat het gemak van een online cursus is dat je kunt studeren in je eigen tempo. Probeer daar met je betaalmodel zo goed mogelijk op aan te sluiten.
 
Één cursus is geen cursus
 
Je kunt 1 cursus aanbieden maar in de praktijk is deze basis te smal. Om er commercieel een succes van te maken zul je meerdere cursussen moeten aanbieden. Als je en cursus hebt is het allereerst goed om na te denken over vervolgcursussen. Het voordeel is dat je deze relatief makkelijk aan je huidige cursisten kunt verkopen. Vervolgens kun je nadenken over welke cursussen nog meer interessant kunnen zijn voor de zelfde doelgroep. Tenslotte kun je nadenken over alternatieve cursussen voor andere doelgroepen. Als je dit doet is het wel belangrijk om na te denken over je herkenbaarheid en over de vraag of alternatieve cursussen voor andere doelgroepen hier waarde aan toevoegt of juist waarde weghaalt.
 
Schaalbaarheid

Als je online cursussen verkoopt dan kun je er vanuit gaan dat je niet te veel problemen gaat tegenkomen wanneer je klantenbestand groter wordt. Zorg er in alle gevallen wel voor dat je administratie goed georganiseerd is en zoveel mogelijk is gestroomlijnd. Verkoop je online cursussen in combinatie met seminars, workshops of coaching dan is het belangrijk om na te gaan of deze activiteiten niet een bottle-neck kunnen worden als er goede groei gerealiseerd wordt.
 
Online leeromgeving
 
Voor het opzetten van cursussen is de aanwezigheid van een online leeromgeving uiteraard een belangrijk punt. In een dergelijk systeem moet het eenvoudig mogelijk zijn om lesmateriaal te creëren, daarnaast is het belangrijk dat de privacy van de cursist gewaarborgd is. Ook is het belangrijk dat de cursist eenvoudig binnen een cursus kan van les naar les navigeren.

Test de kennis
 
Het is belangrijk om de cursus in een aantal logische stappen onder te verdelen. Op deze manier kun je de kennis gedoseerd aanbieden. Om ervoor te zorgen dat de kennis ook goed begrepen is en de cursist niet te snel naar het volgende deel overstapt is het belangrijk om niet alleen een eindtest maar ook "tussentests" te doen om er zeker van te zijn dat de cursist de belangrijke zaken goed begrepen heeft. Kennis kan op verschillende manieren getoetst variërend van open vragen tot gesloten vragen. Testen door middel van meerkeuze vragen heeft het voordeel dat het antwoord direct te controleren is en er een triggerniveau kan worden ingesteld die de cursist laat doorstromen naar het volgende onderdeel. 
 
Gebruik video
 
Het gebruik van video is in de afgelopen jaren fors toegenomen. Dit heeft YouTube veel succes gebracht. Als je uitleg zoekt is er via YouTube vaak wel een video te vinden waarin dit uitgelegd wordt. Door het gebruik van beeld in combinatie met uitleg ontstaat een wijze van kennisoverdracht die goed aansluit bij de internetgebruiker van vandaag. Naast video kun je er ook voor kiezen om een PowerPoint te maken en deze in te spreken.
 
Samenvattend: Online leren wordt steeds populairder. Een online leeromgeving stelt eisen aan de maker van de cursus maar ook aan de techniek. Het is belangrijk om hier vooraf goed over na te denken.
Terug

Powered by webXpress