Factoren die van invloed zijn op uw online vindbaarheid

Bernoud Jonker, 01 feb 2020
Veel online bezoekers zullen  zich breder oriënteren voordat ze een aankoop doen. Een goede website of webshop is daarom belangrijk, dit is immers uw winkel in de online winkelstraat. Voor een goede vindbaarheid spelen meerdere factoren een belangrijke rol. Als website of webshop beheerder is het belangrijk om deze factoren voortdurend in het achterhoofd te houden en actief deze zoveel mogelijk tot hun recht te laten komen.

De vindbaarheid van een website wordt door veel factoren beïnvloed. Deze factoren zijn in 4 hoofdrubrieken op te delen, zie onderstaande figuur:
 
De hoofdrubrieken zijn in volgorde van belangrijkheid: SEO (42%), Bedrijfsprofiel (24%), Klantfactoren (20%) en Reputatie (14%). Deze 4 hoofdfactoren zullen we één voor één nader toelichten.
 
SEO
 
De eerste belangrijke rubriek is SEO, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Website en Links. 
 
Website is belangrijk omdat de website de content moet bieden die voor de bezoeker aantrekkelijk en informerend is, maar ook voor Google om te kunnen vaststellen waarover de website gaat. Google kijkt hierbij naar de individuele pagina's en probeert op basis van de content de juiste ranking vast te stellen. Daarnaast kan ook grootte van de website (aantal pagina's) een rol spelen.
 
Links zijn belangrijk omdat verwijzingen naar de website status toekennen. Hierbij spelen het aantal links een rol maar vooral de kwaliteit van de link. Deze kwaliteit wordt bepaald door de status van de verwijzende site en de logische relatie met het onderwerp. Naast de inkomende links spelen ook uitgaande links een rol.
 
Bedrijfsprofiel
 
De tweede belangrijke factor is Bedrijfsprofiel, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Google Mijn Bedrijf en Bedrijfsprofielen.
 
Google Mijn Bedrijf is belangrijk omdat Google om deze manier op directe wijze belangrijke informatie te weten kan komen over de site zoals adres gegevens, openingstijden, maar op deze manier ook reviews kan verzamelen. Deze direct manier van informatie verzamelen geeft Google zekerheid over de juistheid van informatie.
 
Bedrijfsprofielen zijn belangrijk omdat dit verwijzingen (links) zijn vanuit vaak gespecialiseerde platformen. Iedere link is een bevestiging van de gelinkte site, maar tevens ook een link met een hogere status. De gedachte hierachter is dat het plaform er belang bij heeft om alleen goede verwijzingen te geven, wanneer zij dit niet doen zullen gebruikers het platform steeds vaker links laten liggen.
 
Klantfactoren
 
De derde belangrijke factor is Klantfactoren, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Gedrag en Personalisatie
 
Gedrag is belangrijk omdat dit een goede indicator is van de relevantie van een webpagina (of site). Zo kunnen zoekmachines eenvoudig volgen hoe lang iemand op een site verblijft. Een korte tijd betekent zeer waarschijnlijk dat de pagina (of site) niet aan de verwachtingen voldoet. Een langere verboijftijd en het doorklikken naar vervolgpagina's betekent zeer waarschijnlijk dat de pagina (of site) aan de verwachtingen voldoet.
 
Personalisatie is een factor die steeds belangrijker wordt. Bij personalisatie speelt de site in op de bezoeker en toont daarbij alleen relevante informatie. Om dit te realiseren zijn mogelijk complexere technieken noodzakelijk. Een eerste belangrijke stap in deze richting is om de pagina's (of site) niet vanuit de aanbieder vorm te geven, maar vanuit de bezoeker. 

Reviews
 
De vierde belangrijke factor is Bedrijfsprofiel, hieronder vallen de 2 sub-rubrieken: Reviews en Social media.
 
Reviews zijn belangrijk omdat deze beoordelingen door klanten en/of gebruikers een een goede terugkoppeling geven over het product of dienst en de leverancier en haar dienstverlening. Zeker als het om onafhankelijke review sites gaat geven meerdere positieve reviews zekerheid aan de bezoeker maar ook aan de zoekmachines.
 
Social media is belangrijk omdat verwijzingen vanuit social media, net als reviews, ook een vorm van beoordeling is. Wat hierbij zeker een rol speelt is dat social media zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram door het grootte aantal gebruikers en interacties als belangrijk worden gezien. De invloed van deze platformen is groot en daardoor heeft een link duidelijk waarde.
Powered by webXpress