eCommerce verdienmodellen

Bernoud Jonker, 01 mei 2019
De economie verschuift steeds meer naar online. Vroeger liep je door de winkelstraat, nu surf je over world wide web. Het internet biedt veel nieuwe mogelijkheden om zaken te doen, soms zelfs zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In dit artikel willen we een stapje terug doen en meer conceptmatig deze mogelijkheden op een rijtje zetten.
 
eCommerce transactie modellen

Een eerste stap in het classificeren van eCommerce transacties is door te kijken naar wie verkoopt er aan wie. In principe gebeuren transacties tussen bedrijven en andere bedrijven en bedrijven en consumenten. Internet biedt echter meer mogelijkheden en zo is het ook mogelijk dat consumenten zaken doen met andere consumenten en consumenten zelfs zaken doen met bedrijven.
 
 
Voorbeelden van eCommerce transactiemodellen:
 
1. Business to Business (B2B):
 
Hiervan zijn veel voorbeelden. We weten dat deze transacties bestaan maar deze transacties blijven echter grotendeels verborgen. Een voorbeeld is Philips die online onderdelen bij leveranciers inkoopt voor het assembleren van hun producten. Door deze inkooptransacties online af te handelen gaat dit efficiënter waardoor er kosten en geld bespaard wordt.

2. Business to Consumer (B2C):
 
Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld Amazon.com die een breed scala aan producten via een webshop aanbiedt die door consumenten kunnen worden besteld. Hierbij zijn twee factorenbelangrijk: (1) is het vertrouwen van de consument dat online bestelde geleverd worden en de grootte hoeveelheid producten die via Amazon verkocht worden.
 
3. Consumer to Consumer (C2B):
 
Een bekend voorbeeld is eBay waar consumenten producten kunnen aanbieden die door andere consumenten kunnen worden gekocht. In feite is dit een de virtuele opvolger van de fysieke "(rommel)markt". Een belangrijke succes factor hierbij is de betrouwbaarheid van het platform dat de betaling goed gaat en de producten ook geleverd worden.
 
4. Consumer to Business:
 
Dit zijn bijvoorbeeld websites met een zogenaamde "omgekeerde veiling". Een bekend voorbeeld hiervan is Vakantieveilingen.nl, hierbij biedt de consument op een product of dienst. De verkoopprijs wordt daarbij niet door de verkoper bepaalt maar door de koper. Deze transactie is eigenlijk bijzonder. Door de komst van het internet is de "macht" meer bij de consument komen te liggen. 
 
5. Overheid en publieke organisaties
 
Overheid en publieke organisaties zijn er voor de burger en hebben vaak niet als doelstelling om winst te maken. Dat betekent echter niet dat deze organisaties geen gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die internet en zo met elkaar en/of met de burger in contact kunnen zijn. In feite zijn de dezelfde mogelijkheden beschikbaar zoals: overheid naar overheid, overheid naar burger, burger naar overheid en eventueel ook burger naar buger.
  
eCommerce businessmodellen
 
Een vervolg stap in het classificeren van de eCommerce transacties is te kijken naar de manier waarop zaken worden gedaan. Hoe wil je met voorraad om gaan en aar wil je de producten inkopen. Dat kan op verschillende manieren: dropshipping, groothandel en magazijn, eigen label met uitbestede productie, white label en abonnement systeem. Van al deze transacties zullen de voorbeelden dit duidelijker maken.

Voorbeelden van eCommerce businessmodellen:

1. Dropshipping:
 
Dit is een van de meest eenvoudige verdienmodellen. Bij dropshipping creëer je een webwinkel maar zodra je de order binnen hebt stuur je deze door naar je leverancier die deze order klaar maakt en in jouw naam naar de klant verstuurt. Een voorbeeld hiervan is de online boekenverkoop. Deze boeken liggen vaak in een centraal magazijn en worden van daaruit verstuurd.
 
2. Groothandel en magazijn:
 
Deze manier van van online verkopen vraagt een grote investering. Er moet niet alleen voorraad ingekocht worden maar ook moet de de interne logistiek worden georganiseerd alsmede het voorraadbeheer.
 
3. Eigen label met uitbestede productie:
 
Sommige ondernemers hebben geweldige ideeën voor een product maar vinden het opzetten van een productieapparaat e kostbaar of te risicovol. In dat geval is het mogelijk om een producent te zoeken die productiecapaciteit heeft en deze producten voor jou te produceren. Dit product wordt dan door hun met jouw logo geproduceerd.
 
4. White label:
 
Het is ook mogelijk om te kijken naar succesvolle producten en deze onder jouw naam op de markt te brengen. Dit gebeurd bijvoorbeeld in de wellness wereld waarbij de producten ontwikkeld en geproduceerd worden en van jouw logo kunnen worden voorzien.
 
5. Abonnementen:
 
Een manier om producten te verkopen die je steeds meer ziet is het zogenaamde abonnement product. Hierbij ontvangen klanten met een zekere regelmaat een box met daarin een bepaald product (scheermesjes, sokken) of producten (groenten, etenswaren). Het voordeel van dit model is dat de verkoper een grotere mate van zekerheid heeft met betrekking tot inkomsten. Niet alleen fysieke producten maar ook software (Saas) en diensten (hulp bij autopech) kunnen op deze manier verkocht worden.
 
6. Platform
 
Een manier die je steeds vaker met succes terug ziet komen is een platform waarbij vraag en aanbod bij elkaar wordt gebracht. Een goed voorbeeld hiervan is AirBnB die bezitters van woonruimte die dit tijdelijk willen verhuren in contact brengt met mensen die tijdelijk op zoek zijn naar woonruimte.
 
7. Informatie
 
Het ter beschikking stellen van informatie kan ook interessant zijn, dit kan nieuws zijn, of vergelijkende informatie over producen en/of diensten maar ook de mogelijkheid tot gespecialiseerd zoeken. Voorbeelden hiervan kunnen nieuwssites zijn, vergelijken van telecomabonnementen of verzekeringen maar ook zoekmachines.
 
eCommerce verdienmodellen
 
Als laatste stap moet je nadenken over wat je gaat verkopen. Ook hier zijn weer verschillende opties, je kunt hierbij 1 product aanbieden, 1 categorie producten of meerdere categorieën, ook is het mogelijk om als "affiliatie" op te treden. Ook is het mogelijk om een combinatie aan te bieden. Van al deze transacties zullen de voorbeelden dit duidelijker maken.
 
Voorbeelden van eCommerce verdienmodellen zijn:
 
1. Enkel product:
 
Wil je een sterke focus dan is het aanbieden van 1 product de perfecte manier. Hierdoor kun je makkelijk naamsbekendheid opbouwen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat er voldoende vraag is naar het aangeboden product.
 
2. Enkele categorie:
 
Hierbij houdt je nog steeds sterke focus maar wed je (toch) op meerdere paarden. Hierbij kun je de producten die je aanbiedt zorgvuldig kiezen en net als bij de verkoop van een enkel product toch makkelijk naamsbekendheid creëren. 
 
3. Meerdere categorieën:
 
Deze aanpak heeft minder focus maar kan interessant zijn als de klant niet graag een enkel product besteld of een enkele categorie maar liever meerdere producten in 1 winkelmandje samenvoegt. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com, hier kun je niet alleen boeken kopen, maar ook muziek, apparatuur, speelgoed, kleding, sportartikelen en veel meer.
 
4. Freemium
 
Dit is model waarbij een product of dienst (meestal software zoals een computerspel of webapplicatie) gratis wordt aangeboden, maar er geld gevraagd wordt  voor geavanceerde gebruiksmogelijkheden. Het woord "freemium" is een samenvoeging van: "free" (gratis) en "premium" (hoogwaardig). Het free product wordt gebruikt om klanten te werven en laagdrempelig het product te laten ervaren en daarmee de stap naar het betaalde premium product te verlagen.
 
5. Affiliate
 
Ook is het mogelijk om als affiliate op te treden. Je verkoopt hierbij niet direct producten (of diensten) maar leidt mensen door naar het product. Dat kan door bijvoorbeeld advertenties aan je blog toe te voegen waarin reclame gemaakt wordt voor bijpassende producten of diensten. Deze manier van verkopen levert meestal niet een groot inkomen, maar kan wel een interessante stroom van neveninkomsten genereren.
 
6. Double-sided: Free en betaald
 
In de wereld van kranten en magazines wordt dit principe geheel of gedeeltelijk al toegepast. Een gratis krant wordt in zijn geheel betaald uit advertentie opbrengsten. Dit werkt in de offline wereld maar ook in de online wereld. Een zeer duidelijk voorbeeld hiervan is Google die zijn zoekmachine gratis laat gebruiken. De kosten worden (ruim) gedekt door inkomsten uit de Adwords advertenties.
 
7. Combinatie = Hybrid:
 
Hybrid is mogelijk een mode woord maar wil vooral duidelijk maken dat het niet zwart/wit gezien moet worden maar dat er ook verschillen modellen naast elkaar gebruikt kunnen worden.
Powered by webXpress