De psychogische impact van kleuren

Bernoud Jonker, 01 sep 2019
Kleuren hebben op mensen een effect, voor iedereen kan dat verschillend zijn. Vanuit marketing oogpunt is kleurgebruik meer dan interessant genoeg om daar nader onderzoek naar te doen. Wat is het effect van kleur? Kijken we allemaal hetzelfde naar kleur? En hoe gebruik je kleur in een website? 
Wat is het effect van kleur?
 
Kleur heeft een grote impact, denk maar eens aan associaties die mensen hebben met kleuren. Denk aan een bepaald merk en kijk naar hun logo. Welke kleuren worden in het logo gebruikt en welke associaties roepen deze kleuren op?
  • Smetteloos wit: Witgoed zoals diepvriezen, koelkasten, wasmachines
  • Blauw: Social media zoals Facebook, Linked-in, Twitter
  • Knal rood met witte letters: Frisdrank
  • Oranje letters op een witte achtergrond: Verzekeraar, bank
 
Kleuren roepen associaties op maar ook emoties. Als je een bepaalde kleur ziet dan krijg je er ook vaak een emotie bij. Wil je een bepaalde emotie uitdrukken dan is het handig de hieraan gekoppelde kleur te gebruiken.
  • Geel: vrolijk, optimistisch, jeugdig
  • Rood: energiek, belangrijk, beweging, verhoogd de hartslag maar ook woede, gevaar
  • Blauw: traditioneel, vertrouwen, competentie, veiligheid
  • Groen: rijkdom, harmonie, rust, natuur, verlaagd de hartslag
  • Oranje: enthousiast, levendig, call-to-action
  • Rose: elegant, vrouwelijk, romantisch
  • Paars: kalmerend, schoonheid
  • Turkoois: serieus, evenwichtig
  • Grijs: formaliteit, design, luxe
  • Zwart: krachtig, chique
 
Kijken we allemaal het zelfde naar kleur?
 
Bovenstaand overzicht van kleuren en emoties kan de indruk geven dat we allemaal hetzelfde naar kleur kijken. Dit is interessant om te weten, want deze kennis kan enorm helpen in o.a. het verkoopproces. Vanzelfsprekend dat marketeers en onderzoekers hier dieper ingedoken zijn. Zo is door onderzoek vastgesteld dat mannen en vrouwen van verschillende kleuren houden.
  • Mannen houden van heldere kleuren zoals blauw, groen en zwart en hebben een hekel aan kleuren als bruin, oranje en paars. 
  • Vrouwen houden van zachte kleuren zoals blauw, paars en groen en hebben een hekel aan oranje, bruin en grijs. 
Wanneer er hoofdzakelijk aan mannen of vrouwen verkocht wordt is het een tip om van dit kleuradvies gebruik te maken. Hier boven is een indeling gemaakt gebaseerd op mannen en vrouwen afkomstig uit waarschijnlijk Nederland. Het is aannemelijk dat er meer zaken een rol spelen zoals geografische afkomst maar ook zal kleurbeleving voor een deel persoonlijk zijn.

Hoe gebruik je kleur in een website?

Uit bovenstaand blijkt het belang van kleur maar ook hoe er naar kleur gekeken wordt, hierbij zijn er overeenkomsten maar ook verschillen. 
 
Maak gebruik van een beperkt kleurenpalet. Des te meer kleuren des te bonter de website. Als dat niet de bedoeling is dan is het advies om het kleurenpalet helder en simpel te houden. Vaak zijn 4 kleuren voldoende om mee te werken: 1 kleur achtergrond, 2 kleuren voor de website en 1 accent kleur.
 
Kies of maak de foto’s zodanig dat ze goed bij de website passen. Kies daarom foto’s met kleuren uit het kleurenpalet dat je ook in de rest van de website gebruikt.
 
Kleur heeft absoluut invloed op het verkoopproces. Wie met websites en webshops bezig kan van deze kennis goed gebruik maken. Wanneer je wilt dat bezoekers tot actie overgaan, bijvoorbeeld het invullen van een contact formulier of het plaatsen van een bestelling dan kun je het beste een activerende kleur gebruiken, bijvoorbeeld de al eerder genoemde accent kleur.

Knoppen zijn er om op te drukken, dat weet iedereen. Gebruik daarom voor belangrijke acties een knop en gebruik hiervoor wederom een activerende kleur. Dit aanzetten tot actie wordt ook wel call-to-action genoemd. Verder is het advies om voor de knop actieve woorden te gebruiken zoals "aanmelden”, "In winkelmandje”. 
 
  • Kleurkeuze: Zo kun je bewust gebruik maken van agressieve kleuren zoals rood en oranje, maar ook van kleuren die vertrouwen of veiligheid uitstralen zoals blauw.
  • Opvallen: Ook belangrijk is dat de kleur contrasterend is met de andere kleuren en daardoor extra goed opvalt.

Call to action – de beste en de slechtste kleuren
 
De beste kleur voor een call-to-action die de grootste kans maakt op een conversie is rood. Rood straalt energie uit, verhoogd de hartslag en geeft een gevoel van urgentie. De slechtste kleur is groen, deze straalt rust uit en verlaagd de hartslag. Er zijn zogenaamde A/B testen gedaan waarbij 50% van de bezoekers een pagina met groende knop te zien kreeg en de andere 50% van de bezoekers kreeg een rode knop. De rode knop werd veel vaker "ingedrukt”, dus een rode knop werkt beter. Dit gaat echter niet op voor een website die op natuur of duurzaam gericht is zoals Staatsbosbeheer of Suez.
Powered by webXpress