de belangrijke functionaliteiten van een website

Bernoud Jonker, 01 feb 2022
Het internet is de belangrijkste plek waar mensen informatie zoeken. Wil jij gevonden worden dan is het belangrijk dat je op internet goed te vinden bent. Met een website kun je veel kanten op en je activiteiten goed promoten. In deze blog worden een aantal basis functionaliteiten genoemd maar ook extra functionaliteiten en functionaliteiten waarmee je extra toegevoegde waarde aan jouw website kunt toevoegen en een overzicht van alternatieve online commerciële oplossingen.
 
Basis functionaliteiten
 
Snel, gebruiksvriendelijk, snel en veilig
 
Wat de basis is voor iedere website is dat het snel moet zijn, gebruiksvriendelijk en veilig. De snelheid van de website wordt bepaald door de webserver en de gebruikte software. De gebruiksvriendelijkheid wordt bepaald door het ontwerp en in welke mate de website responsive is. De veiligheid wordt goed geregeld door de toepassing van een ssl-certificaat dat ervoor zorgt dat de communicatie tussen website en server niet door derden kan worden onderschept.

Homepage
 
Een homepage is de hoofdpagina en de toegangspoort van een website. De homepage is direct gekoppeld aan het domein (webadres). Vanaf deze pagina is de rest van de site te bereiken. Op een homepagina staan teksten en afbeeldingen. Vanuit deze pagina worden bezoekers doorgeleid naar vervolgpagina's waar detailinformatie wordt vermeld. Dat doorgeleiden gaat via het menu maar vaak ook via links.

Webpagina(s)
 

Een webpagina is een detailpagina binnen een website, de inhoud bestaat vaak uit uit teksten en afbeeldingen. Een webpagina gaat meestal over een specifiek onderwerp. Op deze pagina wordt de bezoeker uitgebreider geïnformeerd. Zo kunnen webpagina's gaan over bepaalde diensten en/of bepaalde producten. Naast het informeren van de bezoeker zijn deze pagina's ook belangrijk voor de vindbaarheid.

 
Call-to-Action knop
 
Vaak heeft je website een doel en webpagina's zijn daarbij een hulpmiddel. Het doel is vaak dat de bezoeker contact opneemt of bij een webshop een order plaatst. Vaak moet de bezoeker een zetje hebben om na het lezen van bijvoorbeeld een webpagina waarin een dienst wordt aangeboden de stap naar contact leggen te laten maken. Hiervoor wordt vaak een knop gebruikt. Iedereen weet waarvoor een knop voor bedoeld is: om op te drukken. Zo'n knop wordt dan de call-to-action genoemd.
 
Contactformulier
 
Als de bezoeker geïnformeerd is moet de bezoeker in de gelegenheid worden gesteld om in contact te komen. Hiervoor wordt vaak het contactformulier gebruikt. Op het contactformulier worden de belangrijke contact informatie vermeld en wordt vaak aangevuld met relevante bedrijfsinformatie zoals KvK-nummer en BTW-nummer. Om het maken van contact laagdrempelig te maken wordt vaak een contactformulier toegevoegd en/of het telefoonnummer prominent getoond.
 
Captcha
 
Webformulieren zijn handig voor bezoekers maar ook voor e-mail spiders. Om robots te weren dat zij via het webformulier spammen wordt er vaak gebruikt gemaakt van een CAPTCHA. Dit is een check om vast te stellen of de invuller van het formulier een mens is en niet een robot. Het nadeel van een captcha is dat de bezoeker een extra actie moet doen, soms haken ze dan af. 

Extra functionaliteiten
 
Portfolio (of fotoalbum)
 
Wanneer je producten verkoopt maar daarvoor geen webshop wil inrichten dan is een portfolio pagina handig. Hierop kunnen foto's getoond worden en kan een korte tekst worden toegevoegd. Op deze manier kan de bezoeker een goed overzicht krijgen. Vaak kan een foto in de portfolio ook vergroot worden getoond.

Reviewpagina (of gastenboek)
 
Een reviewpagina geeft bezoekers de mogelijkheid om een mening of indruk van een product of dienst achter te laten. Vaak kan een tekst bericht en een score bijvoorbeeld in sterren of een getal worden ingevoerd. Ook wordt de gebruiker gevraagd om een naam en e-mailadres in te voeren. Handig is wanneer er een mailbericht wordt gestuurd wanneer een review is geplaatst en je eventueel handmatig de berichten moet vrijgeven voor weergave.
 
Nieuwsbriefformulier
 
Nieuwsbrieven zijn een goede manier om in contact te blijven met je klanten. Nieuwsbrieven zijn een tijdje minder populair geweest, maar met de opkomst van social media is ook de nieuwsbrief weer terug. Vanwege de AVG wetgeving kun je niet zomaar iedereen mailen. Via een nieuwsbriefformulier kunnen bezoekers zich voor nieuwsbrieven inschrijven.

Functionaliteiten die extra waarde toevoegen
 
Nieuws
 
Heb je regelmatig wat nieuws te melden dan is het handig om een nieuwspagina aan de website toe te voegen. Met nieuwsberichten laat je zien dat actief bent en kun je alle belangrijke meldingen gemakkelijk met iedereen delen. Vaak kun je nieuwsberichten voorzien van een bijpassende afbeelding en kan het tijdstip van on- en offline worden ingesteld. 
 
Agenda
 
Organiseer je regelmatig activiteiten en wil je dit delen zodat bezoekers weten wat jij organiseert of om ze de mogelijkheid te geven daarvan kennis te nemen en zich daarvoor aan te melden dan is het handig om een agendapagina toe te voegen. Vaak kun je agendaberichten voorzien van een bijpassende afbeelding en kan het tijdstip van on- en offline worden ingesteld. 

Blog
 
Heb je veel kennis en wil je daarover schrijven zodat bezoekers jouw deskundigheid zien en met jouw gedeelde kennis hun voordeel kunnen doen dan is het handig om een blog aan je site toe te voegen. Een blog bestaat vaak uit een hoofdfoto met tekst en kan worden aangevuld met kleinere afbeeldingen. Een blog heeft als extra voordeel dat het content aan je website toevoegt. Zoekmachines zijn dol op content waardoor een blogpagina de vindbaarheid van je website zal verbeteren. Vaak kan het tijdstip van on- en offline worden ingesteld. 

Activiteiten
 
Organiseer je regelmatig activiteiten en wil je dat niet alleen delen  maar bezoekers ook de mogelijkheid wil geven om zich per mail op te geven dan is een activiteitenpagina een goede oplossing. Op deze pagina kun je de de activiteiten tonen, maar is dit direct gekoppeld aan een webformulier dat ingevuld kan worden bij jou in de mailbox binnenkomt. Vaak kun je activiteitenberichten voorzien van een bijpassende afbeelding en kan het tijdstip van on- en offline worden ingesteld. 

Commerciele oplossingen
 
Backoffice
 
Wanner je een orderstroom moet afhandelen is een Backoffice erg nuttig. Hierin kunnen klanten beheerd worden orders afgehandeld en facturen gemaakt en afgehandeld. Een Backoffice kan in een aantal gevallen ook voor meer toepassingen gebruikt worden zoals Boekingenbeheer of Leden/abonnementensysteem.
 
Webshop
 
Naast een website kun je ook een webshop toepassen. Een webshop is een compleet systeem waar je verschillende productgroepen en producten kunt tonen. Geselecteerde producten komen in een winkelmandje en kunnen dan besteld worden. Tijdens het plaatsen van de bestelling is er vaak de mogelijkheid om online te betalen. De orders komen vervolgens in de backoffice binnen en kunnen daar verder afgehandeld worden.
 
Boekingenbeheer
 
Een vervolgstap op de activiteitenpagina is dat het systeem wordt uitgebreid met een boekingssysteem waarin kan worden aangemeld voor verschillende activiteiten die op verschillende data op verschillende locaties georganiseerd kunnen worden. Bezoekers kunnen hun keuze maken en zich aanmelden en indien gewenst online betalen. De abonnementen en verlengingen en betalingen kunnen vervolgens via de Backoffice worden afgehandeld.

Leden/abonnementenbeheer
 
Ledenbeheer is ook eenvoudig mogelijk door gebruik te maken van klanten en orders, maar wordt nog completer als dit op basis van abonnement wordt aangestuurd waarbij abonnementen jaarlijks kunnen worden aangekondigd. De binnenkomende boeking kan via de Backoffice worden afgehandeld.
 
Community/communitybeheer
 
Het is ook mogelijk om leden met elkaar te verbinden door middel van een platform. Leden kunnen allemaal op het platform publiceren, dat kunnen nieuwsberichten zijn, maar ook blogs en activiteiten. Het ledenbeheer zelf kan via de Backoffice worden afgehandeld.

Powered by webXpress