Bespaar op je webdesignkosten met Growth Driven Design

Bernoud Jonker, 01 dec 2019
Internet ontwikkeld zich continue door waarbij het aantal technische mogelijkheden steeds verder toenemen. Tegelijkertijd is vormgeving belangrijk en is sterk trend afhankelijk. Om de website of webshop actueel te houden lijkt het een must om iedere twee tot drie jaar de website te herontwerpen. Het herontwerpen van een website is niet alleen frustrerend maar neemt ook aanzienlijke kosten met zich mee, kost tijd en het resultaat is niet altijd even goed voorspelbaar. 

Naast het herontwerpen waarbij er een complete nieuwe site wordt gelanceerd zijn er echter ook alternatieve mogelijkheden die ook interessant kunnen zijn doordat ze minder kosten met zich mee nemen, sneller te realiseren zijn en minder risico geven met betrekking tot het te behalen eindresultaat. Een van deze alternatieve methoden is meer gericht op de groei van de site en is veel meer organische groei. Deze methode start met een basis site en deze wordt steeds verder uitgebouwd. Deze methode wordt Growth Driven Design genoemd (GDD) of in goed Nederlands Groei Gedreven Ontwerpen.

Growth Driven Design

De methode van Growth Driven Design bestaat uit drie fasen:

  • Strategie: Bepaal een groeistrategie en formuleer duidelijke doelen, belangrijk is om hierbij vanuit de eindgebruiker te denken en de site te richten op het oplossen van het probleem van de doelgroep.
  • Website v1: Lanceer in een korte tijd een goede basis site die als fundament fungeert voor de toekomst.
  • Continue doorontwikkelen: Met de verzamelde data uit je v1 website pak je hoge prioriteit acties aan om de site te laten groeien. 
De Growth Drive Design methode wordt steeds vaker gebruikt. Dat komt omdat deze methode mede gebaseerd op populaire methodieken als Lean en Agile. Uitgangspunten hiervan zijn dat er zo weinig mogelijk verspilling ("waste”) wordt geproduceerd en de aanpak flexibel is om tijdens de uitvoering aanpassingen door te voeren wanneer dat noodzakelijk is. Wat deze methode probeert te voorkomen is dat er een groot en log project ontstaat dat tijdens de uitvoering geen ruimte biedt voor aanpassingen en waarbij de gebruikers onvoldoende tevreden zijn over het resultaat waardoor er diverse aanpassingen noodzakelijk zijn.
 
Het Growth Drive Design process
 
Voor meer duidelijkheid zullen de 3 fasen in meer detail worden toegelicht:
 
Fase 1. Strategie: bepaal een groei strategie
 
Om een toekomstbestendig site te bouwen is het belangrijk om vooraf een goede groeistrategie vast te stellen. Bij Growt Driven Design gaat het allereerst om te bepalen wie je publiek is en welk probleem je voor dit publiek oplost. Daarbij is het belangrijk om na te denken hoe de klantreis eruit ziet en hoe deze het beste door de site ondersteund kan worden. Het is belangrijk om deze strategie bij bestaande en eventueel toekomstige klanten te toetsen.
Belangrijke punten bij het ontwikkelen van een groeistrategie zijn:

  • Heldere doelen: Met heldere doelen werk je gericht naar het beoogde resultaat en voorkom je dat je geconfronteerd wordt met eindeloze revisie ronden. 
  • Klant focus: Door behoeften van de klant en zijn pijnpunten beter te begrijpen, kun je veel effectiever oplossingen koppelen aan de klantreis en dit gebruiken voor de opzet en inrichting van de site.
  • Klaar om uit te voeren: De strategische aanpak resulteert in een helder ontwerp met duidelijke ideeën die direct uitvoerbaar zijn. 
Binnen enkele weken kun je een dergelijke groeistrategie ontwikkelen en ben je klaar om daadwerkelijk aan de slag te gaan.
 
Fase 2: Website v1: het fundament waarop je doorontwikkeld

De functie van de nieuwe website genaamde website v1, is om snel een fundament te bouwen die beter presteert dan de website die je momenteel hebt. Deze website v1 is echter geen eindproduct, maar het fundament dat we gaan optimaliseren en uitbouwen met behulp van verzamelde statistieken en gebruikersdata nadat de site is live gegaan.
Bij het doorontwikkelen van de site wordt er vooral gefocust op de punten met de grootste impact. Als deze punten voorrang krijgen is dat de meest effectieve manier om snel waarde aan de site toe te voegen en uit te bouwen. Dit kun je op de volgende manier aanpakken:

  • Beschrijven pagina outlines: De belangrijkste pagina's en pijler pagina’s (pillar pages) worden voorzien van een samenvatting om de flow en behoefte van de gebruiker in kaart te brengen, samen met de SEO doelen.
  • Opzetten prototypen: Op basis van de opgestelde samenvattingen wordt de content gecreëerd en op basis daarvan worden prototype pagina’s opgesteld.
  • Samenvoegen met design: Het design wordt toegepast op de prototypen en na een feedback ronde heb je een final design. 
  • Finale resultaat: Nu is het belangrijk om de ontworpen pagina’s om te zetten naar webpagina’s en de contant te optimaliseren met links, meta data, browser & speed testing. 
  • Pagina migraties: Bovenstaande focust zich voornamelijk op pagina's die de meest impact hebben. De overige pagina content worden in eerste instantie zonder aanpassingen gemigreerd naar de nieuwe website.
  • Kwaliteit staat voorop: Het doel is om snel te lanceren, echter dienen alle betrokken partijen tevreden te zijn met het eindresultaat want kwaliteit staat voorop!
Door deze methode te gebruiken staat de site in een korte tijd al online.
 
Fase 3: Continue doorontwikkelen: analyseren & optimaliseren
 
Net zoals Rome zijn ook de beste websites niet in een dag gebouwd. Een optimale prestatie kan alleen maar bereikt worden door de feedback van gebruikers en gebruikersstatistieken te analyseren en te gebruiken. Tijdens de continue doorontwikkeling gaan we continue kleine verbeteringen aanbrengen op basis van analyses en de ideeën die daaruit naar voren komen. We volgen hierin de volgende 4 stappen opzet:
  • Plan: We starten met een statistiek die we willen optimaliseren, bijvoorbeeld conversieratio of bouncerate. Op basis van de klantfeedback samen met de statistieken worden ideeën gegenereerd die vervolgens een prioriteit krijgen dit gebeurd op basis van de (verwachte) impact, verbeteringen met de hoogste impact worden als eerst uitgevoerd.
  • Do: De optimalisaties worden doorgevoerd en getest.
  • Check: Alle optimalisaties worden gecontroleerd met het verwachte resultaat. De resultaten worden besproken zodat hiervan geleerd kan worden. Als de resultaten niet in lijn liggen met de verwachtingen dan moeten verdere acties bedacht worden.
  • Act: Indien noodzakelijk worden in deze fase de nieuw geformuleerde acties doorgevoerd.
 
Wat is de beste aanpak voor het redesign van jouw website?
 
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Growth Driven Design of wil je onderzoeken of deze methode voor jouw site een goede oplossing is neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij adviseren jou graag over de voor- en nadelen van deze aanpak gericht op jouw site.
Powered by webXpress