Adverteren met Google Adwords

Bernoud Jonker, wo 01 nov 2017
Google Adwords is een advertentieprogramma van Google. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om gebruikers van de zoekmachine te bereiken met advertenties die naast de zoekresultaten vertoond worden. Google Adwords is tevens de grootste inkomstenbron van Google en wordt algemeen beschouwd als een effectieve online advertentiemethode.
 
Na de lancering van Google als zoekmachine heeft Google lang gezocht om met deze zoekmachine inkomsten te genereren.  Google vond de oplossing toe ze Craigslist tegen kwamen. Deze website boodt de mogelijkheid voor het plaatsen van advertenties. Het slimme van deze site was dat ze de advertentie van de hoogste bieder boven aan plaatsen. Google nam dit idee over (of misschien beter: kopieerden het idee) en ging advertenties naast de zoekresultaten vertonen. Hiermee werden in een keer twee problemen opgelost: hoe kun je geld verdienen met een zoekmachine en welke advertentie moet je het eerst tonen.
 

Adwords

Dit werking van Adwords gaat als volgt: De adverteerder kan zoekwoorden opgeven. Als het zoekwoord door de zoeker in Google wordt gebruikt dan verschijnt een advertentie. De advertentie worden vertoond op basis van de ingestelde bieding bij het zoekwoord. Wie meer biedt krijgt in principe een hogere positie. Vervolgens De zoeker kan op de advertentie klikken. De advertentie linkt de zoeker naar een bepaalde pagina. Bij Adwords hoeft er pas betaald te worden als er op een advertentie geklikt wordt.
 

Meten = weten

Wat goed werkt bij online adverteren is het feit dat er veel gemeten kan worden. Zo kun je meten hoe vaak een zoekwoord is gebruikt en een advertentie is vertoond. Op welke positie de advertentie heeft gestaan, hoe vaak er op een advertentie geklikt is (Click Through Ratio) en kun je dit zelfs koppelen aan gebeurtenissen op de website en kun je meten hoe vaak dit bijvoorbeeld in een verkoop heeft geresulteerd. Op deze manier kan de conversie worden berekend.
 

Kwaliteit is belangrijk

Net zoals het voor Google belangrijk is dat er goede zoekresultaten worden getoond is het voor Google belangrijk dat er ook kwalitatieve advertenties worden getoond. Google gebruikt hiervoor de Kwaliteitsscore. Met deze score bepaald Google de kwaliteit van het zoekwoord in combinatie met de advertentie in combinatie met de landingspagina. Hoe beter de kwaliteit, hoe hoger de score. Google beloont een hogere Kwaliteitscore met een hogere positie. Een slechtere score resulteert in een lagere positie. 
 
Het gebruik van Google Adwords resulteert in een groter aantal bezoekers en dus in potentieel meer klanten. Deze stroom bezoekers kost wel geld. Niet iedere klik zal in een verkoop resulteren. Google Adwords kan zelfs de kosten per verkoop berekenen. Deze kosten moeten wel opwegen tegen de gebudgetteerde verkoopkosten. Uit bovenstaande blijkt dat een goede Adwords campagne belangijk is, maar ook een goede conversie op de website.

Terug

Powered by webXpress