6 Webdesigntrends voor 2020

Bernoud Jonker, 01 jan 2020
De wereld van webdesign is constant in beweging. In deze beweging zijn er twee belangrijke factoren: grafische vormgeving en techniek. De ontwikkeling van deze factoren gaat vaak hand in hand. In dit artikel een overzicht van de 6 belangrijkste trends.
 
Webdesigntrend 1: Mobile first
 
Deze trend was er natuurlijk al veel langer. Deze trend zal echter ook in 2020 een belangrijke rol spelen en zelfs in belang toenemen. Anno nu is bijna iedereen online en niet alleen met een PC maar veel vaker via een smartphone of een tablet. De focus ligt dus veel meer op het mobiele design. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de website op alle apparaten zo optimaal mogelijk getoond worden. Een belangrijke techniek is het toepassen van responsive design waarbij de opbouw van de website met zogenaamde smart grids gebeurd wat ervoor zorgt dat de site op iedere apparaat zo optimaal mogelijk gepresenteerd wordt.
 
Webdesigntrend 2: Minimalisme
 
Complex design is uit, minimalistisch design is in. Om websites voor bezoekers overzichtelijk te houden wordt er tegenwoordig gefocust op esthetisch aantrekkelijkheid, overzichtelijkheid en gebruikersgemak. Hierbij wordt het aantal kleuren beperkt, is er relatief veel witruimte en een minimaal aantal knoppen. Op deze manier blijft de site overzichtelijk en kan de bezoeker makkelijk navigeren en zijn weg vinden. Bij een meer overdreven vorm van minimalistisch wordt er zelfs met verborgen menu(s)(opties) gewerkt. In eerste instantie toont de website zich klein, maar wie de verborgenopties weet te vinden kan een door een veel uitgebreidere site navigeren. 
 
Webdesigntrend 3: Typografie
 
In eerste instantie waren er maar een beperkt aantal fonts beschikbaar voor gebruik op websites en maakte iedere site gebruik van Times New Roman, Arial, Comic Sans en Verdana. Door de beschikbaarheid van bijvoorbeeld Google fonts is deze beperking opgeheven en is er een groot scala van toepasbare fonts beschikbaar voor gebruik op websites. Door deze uitgebreide keuze kunnen websites beter een eigen, en dus onderscheidend, gezicht tonen. Vanuit het minimalisme is een beperking van het aantal fonts sterk aan te raden, maar daarna is er veel ruimte voor creativiteit.
 
Webdesigntrend 4: Bewegend beeld
 
Bewegend beeld kan op verschillende manieren de aantrekkelijkheid van een verhogen. Aanvankelijk was door een beperkte bandbreedte op internet het gebruik van video beperkt, sinds 4G breed is uitgerold is deze beperking nagenoeg opgeheven. Zo zie je steeds vaker dan slideshows op de home-pagina worden vervangen door een videobanners die direct een beleving oproepen. Ook zie je steeds vaker korte geanimeerde videos die gebruikt worden om iets uit te leggen. Deze vorm van instructie is veel effectiever dan een uitleg door middel van tekst. Daarnaast kunnen video's gebruikt worden om een bedrijf te introduceren of om een beter beeld te geven van het product of de dienst. In alle gevallen geldt wel dat het gebruikte beeldmateriaal van een hoge kwalitwit is.
 
Webdesigntrend 5: Asymetrische layout
 
De toepassing van (smart) grids heeft vaak als consequentie dat een website een symmetrische opbouw heeft. In dat geval zorgen de smart grids voor een optimale vertoning op de diverse apparaten. De symmetrische opbouw is vanuit minimalistisch oogpunt prima, maar haalt vaak wel iets van de spanning uit het design. De websites worden daardoor meer van hetzelfde waardoor jouw website er minder tussen uit springt. Om die reden zullen webdesigners steeds meer willen experimenteren met asymmetrisch designs. Als dit goed gebeurd resulteer dit in een opvallende website, als het niet goed gebeurd in chaos.

Webdesigntrend 6: Micro interacties
 
Websites en webshops hebben vaak als doel om een dienst of een product te verkopen. Dit kunnen producten met een lage prijs zijn, maar ook duurdere producten. Om in het laatste geval de potentiële koper over de streep te trekken is een verkoop in één stap waarschijnlijk een risico. Het is slimmer om voor deze stap de mogelijkheid te bieden voor micro-transacties. Door deze micro-transacties ontstaat er interactie die feedback geven, maar ook stappen voorwaarts zijn in de realisatie van de verkoop.
 
2Com2 volgt de ontwikkelingen en wij zijn actief in het toepassen van deze trends. Ben je nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen beteken neem dan contact op.

Powered by webXpress