5 e-commerce trends voor 2021

Bernoud Jonker, 01 jan 2021
De wereld van e-commerce is constant in beweging. In deze beweging zijn er twee belangrijke factoren: online en duurzaam. De ontwikkeling van deze factoren gaat vaak hand in hand. In dit artikel een overzicht van de 5 belangrijkste trends.
 
E-commerce trend 1: Omnichannel versus e-commerce
 
Omnichannel is een soepele koopervaring voor de klant op verschillende kanalen. Bij omnichannel gebruikt de klant heel veel verschillende kanalen die goed op elkaar zijn afgestemd. De klant bepaalt in dit geval welk kanaal hij wil gebruiken. De kanalen draaien eigenlijk om de klant heen en de klant kiest voor zijn of haar voorkeur.
 
Bij een Omnichannel benadering probeer je offline en online te vervlechten tot een soepele koopervaring. Dit kan door klanten de mogelijkheid te bieden om producten online te bestellen en in de winkel op te halen. Andere voorbeelden zijn dat een klant online een product kan reserveren om het in de winkel te testen. Deze producten kunnen dan direct mee genomen worden maar ook weer worden verstuurd.
 
E-commerce trend 2: Abonnementen
 
We zien tegenwoordig een transitie van bezit naar gebruik. Dit is een extra push achter de toename van het gebruik van het abonnementsmodel. Je kan je tegenwoordig abonneren op vanalles zoals sokken, koffie, bier en verassingen. 
 
In de afgelopen jaren is de belangstelling van consumenten voor een abonnement explosief gegroeid. Voor webwinkeliers kan dit model ook belangrijke voordelen bieden zoals: gegarandeerde omzet per maand, een goede mogelijkheid om de inkoop, voorraad en verzendingen beter te organiseren, een hogere klantwaarde omdat je de klant niet meer hoeft te verleiden om terug te keren. 

E-commerce trend 3: Re-commerce
 
Re-commerce is een samenvoeging van reverse en commerce. Re-commerce betekent dat tweedehands kleding opnieuw wordt verkocht aan de consument, mits ze nog in goede staat verkeren, uiteraard. Volgens Vogue India is recommerce dé nieuwe trend in de modewereld. Steeds meer consumenten kijken naar tweedehands kleding om duurzaam en trendy te zijn. Bovendien besparen ze er flink wat kosten mee.
 
Wat voor kleding geld zal voor steeds meer producten gaan gelden. We zien deze trend al voor auto's, mobiele telefoon, computers, laptops en tablets. Steeds meer producten zullen op een dergelijk model overstappen. Dit heeft te maken met een toenemende focus op duurzaamheid maar ook het besef dat producten veel langer mee kunnen. Retail kan optreden centraal punt. Consumenten kunnen hier kopen maar ook retourneren waarbij retail uit verschillende modellen modellen kan bieden zoals: huren (abonnement), terugkopen of doorverkopen. Bij doorverkopen blijft de klant eigenaar tot het product verkocht is.
 
E-commerce trend 4: Groene bezorging
 
Omdat we steeds meer focus krijgen op duurzaamheid en daaraan gekoppeld het milieu gaat de consument ook meer naar het eigengedrag krijgen. Online kopen zal steeds meer de norm worden maar heeft wel een consequentie dat er steeds meer pakketverzorgers onderweg zijn om de pakketjes te bezorgen wat een CO2 uitstoot tot gevolg heeft.
 
Consumenten voelen hierin een verantwoordelijkheid en zullen steeds vaker bewust kiezen voor webshops die oog hebben voor deze CO2 uitstoot en daarom voor groene bezorging kiezen. Dit kan variëren van het feit dat pakketverzenders CO2 neutraal zijn, hun distributie slim organiseren, tot het bewust inzetten van bijvoorbeeld elektrisch of met waterstof aangedreven voertuigen. 

E-commerce trend 5: Marketplaces en e-commerce
 
Een online marketplace (ook wel een marktplaats/ online platform genoemd) is een business-to-consumer of business-to-business e-commerceplatform (een website of applicatie) waar externe verkopers de mogelijkheid krijgen om hun assortiment te plaatsen en te verkopen via dit e-commerceplatform. De marketplace-eigenaar fungeert als een intermediair tussen de consument en de externe verkoper of tussen bedrijven onderling
 
Er zijn 3 verschillende soorten marketplaces te onderscheiden: (1) Horizontale marketplaces, deze verkopen verschillende merken/producten/diensten, maar ze hebben allemaal met elkaar te maken. Neem als voorbeeld Booking.com. Je kunt via Booking.com onder andere accommodaties, auto’s en vluchten boeken/huren, maar alles heeft te maken met het onderwerp ‘reizen’. (2) Verticale marketplaces, deze verschillende merken/producten/diensten van één productgroep. Denk hier aan The Next Closet, een marketplace voor enkel tweedehands designkleding. (3) All-in-one marketplaces, deze verkopen vrijwel alles. De marketplace is niet gericht op één bepaalde doelgroep of productcategorie. Denk hierbij aan Marktplaats maar ook Bol.com.
 
De kracht van deze marketplaces is dat ze een grote naamsbekendheid hebben en al grotere volumestromen klanten hebben. Hierop aansluiten is dan makkelijker dan het pushen van de eigen business.
 
2Com2 volgt de ontwikkelingen en wij zijn actief in het toepassen van deze trends. Ben je nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen beteken neem dan contact op.

Powered by webXpress