5 Belangrijke verschuivingen bij van offline naar online business

Bernoud Jonker, 01 jun 2021
De opkomst van internet heeft voor nieuwe mogelijkheden van zaken doen geleid. In eerste instantie was internet geschikt voor het delen van informatie, later kwamen daarbij webshops bij en tegenwoordig complete platforms waarop verschillende leveranciers hun producten via één site aanbieden. Door corona is er meer druk gekomen om ook andere vormen van zaken doen meer online af te handelen. Soms is het nog niet duidelijk hoe dat het beste georganiseerd kan worden. In dat geval is het goed om vooral de belangrijkste verschuivingen te zien bij de transitie van traditioneel naar online zaken doen.
 

Van Locatie naar Klant

 
Bij de traditionele manier van zaken doen is het belangrijk om op een zichtbare locatie, of een locatie die goed bereikbaar is te zitten. Winkels zitten daarom het liefst in de hoofdstraat waar veel mensen komen en supermarkten graag buiten het centrum op een locatie die goed bereikbaar is en een ruime parkeergelegenheid biedt. In de offline wereld zoek je de beste locatie op om je klanten te kunnen ontmoeten.
 
Bij online zaken doen is een strategische locatie niet langer noodzakelijk wanneer je met je business online gaat. Wat wel veel belangrijker wordt is je verdiepen in de klant en onderzoeken wat de voorkeuren en interesses van de doelgroep zijn en nadenken hoe je de doelgroep naar je site kunt trekken. 
 

Van Etalage naar Landingspagina

 
Bij de traditionele manier van zaken doen richtte je een mooie etalage in en daarmee trok je de mensen de winkel in. Deze etalage is dan zo ingericht dat een brede groep werd aangesproken. Vaak hebben winkels een groot assortiment, dit om de bezoeker zo goed mogelijk te bedienen. Het lastige is om via 1 etalage het hele assortiment duidelijk te maken.
 
Bij online zaken doen kun je gebruik maken van meerdere landingspagina's  die toegespitst zijn op bepaalde doelgroepen. Met extra inspanning kun je zo je producten of diensten duidelijk aanbieden en veel nauwkeuriger de potentiele klant naar binnen lokken. Zo kun je landingspagina's voor productgroepen maar ook voor specifieke diensten. Hierbij is het wel belangrijk dat de site vanaf heet eerste moment van binnenkomst via welke (landings)pagina dan ook een consequente uitstraling biedt.

Van Drukwerk naar Social Media

 
In de offline wereld is adverteren in kranten en magazines en mogelijk het uitdelen van flyers de basis manier om bekendheid te genereren en klanten aan te trekken. Het nadeel van deze methoden is dat het lastig is te meten hoe effectief ze zien. Dit omdat je vaak niet direct kan meten hoeveel verkopen je aan de advertentie of flyeractie kunt koppelen.
 
In de online wereld kun je gebruik maken van social media. Een voordeel is van social media is dat je gemakkelijker je doelgroep kunt bereiken maar een nog groter voordeel is dat je kunt meten wie op je bericht gereageerd hebben of zelfs tot bestellen zijn overgegaan. Dat betekent dat je veel sneller conclusies kunt trekken hoe doelgroepen het beste bereikt kunnen worden, welke boodschap het beste werkt en hoe je het beste een bestelling kunt verkrijgen.
 

Van Product naar Bits

 
In de offline wereld kunnen producten en diensten op verschillende manieren worden aangeboden. Producten werden vaak via winkels of verkoopboekwerken verkocht. Aanmelden voor een cursus via een aanmeldformulier en het kopen van een ticket via het reisbureau of per telefoon. Langzaam neemt internet de verkooprol over. Producten kunnen fysiek zijn maar ook digitaal. In de afgelopen jaren is er een beweging op gang gekomen waarbij fysieke producten steeds vaker digitaal werden, denk aan muziek, boeken, films maar ook aan tickets. Het voordeel van digitaal is dat makkelijk gedistribueerd kan worden en er minder grondstof en energie verspild wordt.
 
Bij de overgang naar online producten zijn de volgende methoden van toepassing:
 
  • Producten: deze worden online vooral via webshops verkocht. Hierbij is iedere productpagina tevens een soort van landingspagina
  • Aanmelden (voor bijvoorbeeld cursus, training): dit kan via een speciale pagina waarop een product of dienst geselecteerd kan worden en de aanmeld gegevens kunnen worden verstrekt en online of via factuur worden afgerekend.
  • Verkoop tickets: dit kan doormiddel van een speciale pagina waarop het product van de aanmelding kan worden gekozen. Vervolgens kan er online afgerekend worden en kan een ticket met uniek nummer worden verzonden.

Van Kassa naar Online Betaling

 
In een winkel is de kassa een belangrijk punt. Dit is in feite heel simpel. Je koopt een kassa  en stelt deze netjes op in de buurt van de deur. Alles wat klanten meenemen kan daar vervolgens afgerekend worden, dat kan vaak met cash of met pin.
 
Online is afrekenen lastiger. Cash lukt sowieso niet en als alternatief moeten voor pin betalingen vaak meerdere alternatieven aanbieden zoals bankkaarten, creditkaarten, online betaalsystemen (paypal) en achteraf betaalmethoden. Naast de verschillende betaalmogelijkheden is het belangrijk dat de betaling veilig verloopt en dat de afhandeling van de bestelling inclusief de betaalprocedure een veilige indruk maakt.
 

Van Alarmsysteem naar IT Beveiliging


Wat in de traditionele manier van belang is beveiliging. In de fysieke wereld is dat minimaal een alarmsysteem om te voorkomen dat producten of apparatuur gestolen wordt. Een alarmsysteem wordt vaak gebruikt in combinaties met bewakingscamera's om alles binnen en buiten het pand in de gaten te kunnen houden. Ook kan het handig zijn om een kluis te hebben.
 
Online moet beveiliging mogelijk nog meer aandacht krijgen. Hoewel producten en apparatuur lastiger zijn te stelen. Als je online zaken doet dan heb je ingangen waar misschien wel sloten op zitten (wachtwoord) maar waar hackers gemakkelijk een groot aantal pogingen kunnen doen om het slot te kraken zonder dat het heel erg opvalt. Online komt er ook beveiliging om de hoek kijken denk aan ssl-certificaten, firewalls, wachtwoorden en meer.
 
De overstap van offline naar online is een uitdaging. Sommige business modellen zijn eenvoudig te vertalen. Bij andere business modellen moeten  er denkstappen gezet worden om van offline naar online te gaan. Bij het doorlopen van de transitie zijn er een aantal belangrijke veranderingen: van locatie naar klant, van etalage naar landingspagina, van drukwerk naar social media, van kassa online betaalsysteem van alarmsysteem naar IT beveiliging.
Terug

Powered by webXpress