10 tips voor supersterke Call to Action

01 dec 2020
Het is mooi wanneer je bezoekers op je website of webshop krijgt. Uiteindelijk wil je dat je bezoekers iets gaan doen: contact opnemen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief, zich aanmelden voor een cursus of een product kopen. Je website of webshop is er helemaal op ingericht. Alleen die laatste, zo gewenste actie, blijft uit. Waarom klikt degene dan niet? 
 
Een Call to Action begint met begint met een knop. Echter een call to action is meer dan een ‘lees meer’ of een ‘klik hier’ tekst. In deze blog 10 hoe je een goede call to action kunt vormgeven.

CALL TO ACTION
 
Iedereen weet waarvoor een knop is: die is er om op te drukken. Sterker nog, als mensen een knop zien willen ze zelfs op drukken, probeer er maar eens niet op te drukken. Call to Action of CTA buttons bestaan in alle vormen, kleuren en maten. Het is een knop die iemand aan moet zetten tot het ondernemen van actie, zoals de naam al doet vermoeden. Hierbij kan je denken aan een bestelknop of een contactknop. Het doel van zo’n knop is allereerst het trekken van jouw aandacht. Daarnaast is conversie het belangrijkste doel. Je wilt dat jouw bezoeker iets gaat doen. Het maken van een call to action button hoeft niet zo heel moeilijk te zijn, de knop laten converteren is een stuk lastiger.
 
De opbouw van een Call to Action knop bestaat uit 4 onderdelen:
- Vorm
- Positie
- Tekst
- Extra belofte
 
Deze 4 onderdelen zullen nu in meer detail worden toegelicht:
 
Vorm 

1. Laat de knop er als een knop uitzien
 
We beoordelen de waarschijnlijkheid van een gebeurtenis op basis van representativiteit. Met andere woorden: laat de knop er als een knop uitzien. Geef het een randje, een schaduw, een 3D-look of hover effect en zorg ervoor dat deze er erg klikbaar uitziet. 

 

2. Knop met afgeronde hoekjes

We vinden ronde vormen fijner dan puntige vormen, aldus het Bouba/Kiki effect. Met te hoekige vormen schrik je de consument misschien onbewust af. En dat wil je natuurlijk niet. Het kan dus helpen om jouw call to action afgeronde hoekjes te geven.

 
3. Knopkleur met contrast
 
De perfecte knopkleur voor een call to action bestaat niet. Wat wel belangrijk is is dat de knop contrasteert met de achtergrond. Vraag je daarom maar even af of er voldoende verschil zit in de kleur van jouw CTA en de huisstijl van jouw website. In eerste instantie kan dit even afschrikken. Stel jezelf even deze vraag: wil je een minder mooie, maar converterende knop of een prachtige knop waar nooit op geklikt wordt?

 


 
Positie

4. Knop met meer witruimte rond de knop

Ook door de witruimte rond de knop te verhogen, valt de button meer op.

Occaecat commodo aliqua delectus. Fap craft beer deserunt skateboard ea. Lomo bicycle rights adipisicing banh mi, velit ea sunt next level locavore single-origin coffee in magna veniam. High life id vinyl, echo park consequat quis aliquip banh mi pitchfork. 

Occaecat commodo aliqua delectus. Fap craft beer deserunt skateboard ea. Lomo bicycle rights adipisicing banh mi, velit ea sunt next level locavore single-origin coffee in magna veniam. High life id vinyl, echo park consequat quis aliquip banh mi pitchfork.

Occaecat commodo aliqua delectus. Fap craft beer deserunt skateboard ea. Lomo bicycle rights adipisicing banh mi, velit ea sunt next level locavore single-origin coffee in magna veniam. High life id vinyl, echo park consequat quis aliquip banh mi pitchfork. 

Occaecat commodo aliqua delectus. Fap craft beer deserunt skateboard ea. Lomo bicycle rights adipisicing banh mi, velit ea sunt next level locavore single-origin coffee in magna veniam. High life id vinyl, echo park consequat quis aliquip banh mi pitchfork.



5. Herhaal je CTA op dezelfde pagina


Door een CTA knop op een aantal plaatsen te herhalen (in de header, in de body tekst of in de footer) is de knop ten eerste altijd goed zichtbaar en nog belangrijker klikbaar. De kans is groter dat je de aandacht grijpt van de bezoeker. Ten tweede zorgt het vaker zien van de knop ervoor, dat we de knop leuker vinden. Mensen ontwikkelen namelijk een sterkere affiniteit met iets als ze er vaker aan blootgesteld worden. Conclusie: het herhalen van jouw CTA zou het aantal conversies moeten verhogen. Maar overdrijf niet.


 
Tekst 
 
6. Gebruik een sterke boodschap
 
De exacte call to action tekst die je gaat gebruiken op de knoppen heeft een enorm effect op de conversie. Het eerste advies is om een werkwoord te gebruiken, dit activeert automatisch, bijvoorbeeld: "Verzenden" of "Bestellen". Wanneer dit nog niet genoeg activeert kun je er wat meer druk achter zetten door gebruik van een tijdsaanduiding, bijvoorbeeld "Nu verzenden" of "Bestellen nu". Als dit nog niet het gewenste effect heeft kun je ook nog een beloning in het vooruitzicht stellen, bijvoorbeeld "‘Probeer het product nu gratis!" of "Bestel en ontvang ons e-Book gratis1" . Samenvattend: Dus, gebruik eenvoudige, directe taal en zorg ervoor dat de taal duidelijk vraagt ​​om een ​​specifieke actie (dus geen ‘klik hier’).
 

 

7. Gebruik de 1e persoons in de boodschap

Bezoekers herkennen zich beter in de boodschap als je ze in de 1e persoon aanspreekt. Men voelt zich meteen aangesproken en het verkleint de afstand tussen de consument en de actie. Ze kunnen zich beter voorstellen dat ze daadwerkelijk die actie gaan ondernemen.  Zo kan "Ik neem graag contact op" beter converteren dan "Neem contact op".
 


8. Laat ze een keuze maken

Een alleenstaande knop is misschien niet zo effectief als het gaat om keuzes maken; het wel of niet klikken op de knop voelt namelijk niet als een keuze. Heb je twee klikbare opties (een CTA knop en een minder aantrekkelijke optie), dan heb je het gevoel dat je als consument wel degelijk een keuze maakt; een keuze waar jij je goed bij voelt. De ene CTA knop is een stuk aantrekkelijker dan de andere keuze die je kreeg.
 

 
Extra belofte

9. Voeg eventueel een extra boodschap toe
Geef in of bij de knop extra informatie aan de bezoeker door te vertellen wat er gebeurd als men op de CTA button klikt, zoals "het duurt maar 60 seconden”, "het is gratis” of "benoem nog één of meerdere unieke verkoop punten (USP's).


10. Formuleer voordelen/ reviews / USP’s in de buurt van de knop

De spanning stijgt. Jouw bezoeker wil bijna op die ene knop klikken. Geef ze net dat duwtje in de rug dat ze nodig hebben en vertel hen waarom ze erop moeten klikken. Deel jouw USP‘s nog even mee of laat de klantenbeoordeling zien in de buurt van de button.
 

 

Call to action voorbeelden
Wat is een goed voorbeeld van een call tot action button? Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar de call to action button komt te staan en wat voor functie deze gaat krijgen op de website. Het is van te voren moeilijk te bepalen of de gekozen tekst en vorm werkt of niet. De bovenstaande CTA’s geven je waarschijnlijk al een idee. Met onderstaande voorbeelden kom je waarschijnlijk nog een stukje verder en krijg je vast een idee hoe het wel en niet moet.

Goede CTA zinnen
Bijvoorbeeld: ik ga bestellen, bestel nu, 30 dagen gratis uitproberen, ik ga boeken, boek nu, download het gratis e-book, …

Slechte CTA zinnen
Bijvoorbeeld: klik hier, lees meer, …

Conclusie: een CTA is maatwerk
De perfecte Call to Action button bestaat niet. Sorry…

Het hangt af van jouw paginadoel, knopdoel, doelgroep en andere zaken hoe jouw call to action button eruit komt te zien. Het maken van een CTA button begint dus vooral bij het formuleren van het bovenstaande. Wat wil je dat de knop doet?
Powered by webXpress