10 redenen om vandaag nog een Blog te starten

Bernoud Jonker, 01 mrt 2020
Het schrijven van blogs is een tijdsinvestering en vraagt enig schrijverstalent. Toch kan het starten van een blog waarde aan je website toevoegen. Het starten van een zakelijke blog biedt veel voordelen. In dit artikel wil ik graag 10 goede redenen geven om hiermee vandaag nog te starten.
 
Reden 1: Meer content

Ieder blog item is een uitbreiding van de content van een website. Omdat een blog vaak over een specifiek onderwerp gemaakt wordt die vaak is gerelateerd aan de inhoud van de website wordt er niet alleen meer content toegevoegd maar ook relevante zoektermen. Omdat Google van content houdt en via zoektermen beter begrijpt waarover de website gaat kan een Blog de vindbaarheid van een website vergroten.
 
Reden 2: Verhoogt je online bereik

Omdat iedere Blog over een specifiek onderwerp zal gaan en Google de content mee neemt in de zoekresultaten is de kans groter dat jouw site in de zoekresultaten wordt toegevoegd waardoor je meer bezoekers naar je website kunt trekken. Meer bezoekers betekent meer meer omzet en dus een beter resultaat.

Reden 3: Dichter bij je klanten

Omdat de Blogs die je op je website publiceert gerelateerd zijn aan het onderwerp van je site zijn is deze content interessant voor je doelgroep voor zowel je klanten als toekomstige klanten. Met een Blog kun je iets van je zelf toevoegen en je daarmee onderscheiden van je concurrenten terwijl tegelijkertijd je contact onderhoud met je klanten en contact kunt leggen met potentiële klanten.

Reden 4: Toont autoriteit

Door het schrijven van Blogs kun je jouw specifieke kennis en vaardigheden benadrukken. Dit is positief voor het noodzakelijke vertrouwen. Immers iedere Blog is voor je klant een bevestiging dat hij/zij een goede keuze heeft gemaakt door met jou samen te werken en voor potentiële klanten is dat een extra kans om ze voor jou te laten kiezen.
 
Reden 5: Perfecte lek voor creatieve content

Een website is vaak functioneel opgezet. De bezoeker wordt opgevangen en wordt bij voorkeur in een minimum aan stappen naar het doel geleid. Conversie is vaak, en begrijpelijk, belangrijk. Veel websitebeheerders zijn continu bezig dit proces te optimaliseren. Een Blog is dan bij uitstek een plek waar je buiten deze gebaande paden kunt treden en waar je meer creatieve content te plaatsen.
 
Reden 6: Geeft meer interactie

Blogs bieden lezers vaak de mogelijkheid om te reageren, hierdoor wordt de Blog nog waardevoller voor jouw bezoekers maar ook voor jou. Bezoekers zullen reageren waarvan jij weer kunt leren en daarop kunt reageren. Voor jouw bezoekers zijn de reacties ook interessant omdat hiermee de aangeboden content nog duidelijker in een context geplaatst wordt. De reacties, en zeker die van klanten geven daarnaast ook nog waardevolle feedback.

Reden 7: Google houdt van Blogs

Zoekmachines houden van content. Meer content betekent niet alleen een grotere site, maar helpt zoekmachines ook om beter te begrijpen waarover de website gaat en om de website in de zoekresultaten toe te voegen. Omdat een Blog regelmatig wordt geupdate met nieuwe publicaties is er voor bezoekers steeds iets nieuws. Ook zoekmachines registeren de regelmatige updates en zullen websites die actief zijn hoger in de zoekresultaten vermelden.
 
Reden 8: Internet is delen

Door de opkomst van internet is er een gigantische hoeveelheid informatie beschikbaar. De waarde van kennis is daardoor in een ander daglicht komen te staan. Vroeger was kennis belangrijk en schermde je deze kennis vaak af, het motto hier was: "kennis is macht". Tegenwoordig gaat het niet langer om kennis allen, het gaat juist veel meer om kennis delen. Niet de kennis is macht, maar de "vaardigheid om de kennis te gebruiken is macht". Door een Blog kun je jouw kennis delen er ervoor zorgen dat je benaderd wordt om deze kennis toe te passen.

Reden 9: Een Blog maakt je vakbekwaam

Door het schrijven van een Blog kun je niet alleen je autoriteit bevestigen (over kennis schrijven) maar kun je ook, door ook te bloggen over hoe je deze kennis kunt toepassen, je vakbekwaamheid illustreren. Door juist te schrijven over de onderwerpen die jou ook interesseren zijn de Blogs niet alleen interessant voor jouw doelgroep maar ook voor jezelf. Iedere Blog is immers een verrijking!
 
Reden 10: Bloggen is gratis

Hierboven staan 9 redenen waarom de toevoeging van een  Blog aan je site zo waardevol is. De laatste reden is dat de toevoeging van een Blog vaak (bijna) niets extra kost. Zo kun je dus zonder (veel) geld uit te geven toch heel veel waarde toevoegen.

2Com2 biedt in de webXpress CMS pakketten uitgebreide mogelijkheden voor een Blog. Naast een Blog kunnen ook een Nieuwspagina of Agenda gebruikt worden.
Powered by webXpress