25 praktische tips om de webshop conversie te boosten

Bernoud Jonker, 01 jul 2021
Als je met je webshop wilt groeien zijn er 2 dingen relevant: meer bezoekers veranderen in klanten en meer klanten trekken. Dit klinkt heel simpel, maar wat is de beste aanpak en welke aspecten zijn daarbij relevant. Voor iedere online ondernemer zit hier de uitdaging. Als eerste stap is het goed om je te concentreren op huidige bezoekers en te proberen om meer bezoekers in kopers veranderen. Dit wordt ook wel conversie genoemd. Als tweede stap is het vervolgens belangrijk om het aantal bezoekers te verhogen. In deze blog willen we allereerst stilstaan bij conversie en geven we vervolgens 25 tips wat je als webshop (of website) eigenaar kunt doen om je webshop te laten groeien.
 

Webshop conversieratio

 
Als webshopeigenaar besteed je geld en tijd om je webshop online te brengen en te houden. Deze investering moet zich op één of andere manier weer terugverdienen. Hierbij speelt in eerste instantie marge een belangrijke rol. Deze marge heb je gedeeltelijk zelf in de hand maar vaak speelt ook het ordervolume een belangrijke rol. Bij het ordervolume kijk je naar het aantal geplaatste orders. Het aantal geplaatste orders hang vaak samen met het aantal bezoekers. De effectiviteit van een webshop laat zich dan bijvoorbeeld uitrekenen met het percentage klanten dat een order plaatst. Dit laatste wordt conversieratio genoemd. Als er 100 bezoekers zijn en 30 daarvan plaatsen een order dan spreekt men van een conversieratio van 3,3%. Gemiddeld ligt de conversieratio voor webshops op 3,5%.
 

Verhogen conversieratio 


Om de conversieratio te verbeteren zijn er tal van mogelijkheden die je als webshop beheerder geheel of gedeeltelijk in de hand hebt. Techniek speelt een belangrijke rol, maar ook het ontwerp en de aangeboden informatie en mogelijkheden. We ze zetten de 25 belangrijkste mogelijkheden hierbij op een rijtje.
 
#1: Snelle laadtijd
 
Een snelle laadtijd is belangrijk. Dit omdat het een rol speelt in de SEO-positionering maar ook omdat bezoekers sneller afhaken bij een lange laadtijd. De laadtijd is afhankelijk van de webserver maar ook van bijvoorbeeld de gebruikte afbeeldingen. Bij het toevoegen van afbeeldingen is het belangrijk om een goede balans te vinden in het aantal afbeeldingen, de grootte van de afbeelding en de kwaliteit van de afbeelding.
 
#2: SSL-certificaat
 
Een SSL-cerificaat is tegenwoordig een must. Een SSL-certificaat zorgt voor meer veiligheid. Net zo belangrijk is dat Google webshops 
zonder SSL-certificaat lager rankt en dat browsers steeds vaker webshops zonder SSL-certificaat als onveilig markeren. Een dergelijke melding houdt de bezoekers al gauw buiten de deur.

#3: Opvallend en passend design
 
Het eerste dat bezoekers tegenkomen is de vormgeving van de webshop. Belangrijk is dat de vormgeving goed aansluit bij de doelgroep. Denk hierbij aan kleuren maar ook aan lettertype en gebruikte foto's en illustraties. Rood is een opvallende kleur maar werkt averechts als de doelgroep sterk gericht is op duurzaamheid. De vormgeving moet consistent zijn en de knoppen als In winkelmandje en Bestelling plaatsen moeten duidelijk opvallen. 
 
#4: Duidelijke navigatie
 
Vanaf het eerste moment moet het voor bezoekers duidelijk zijn waar ze alles kunnen vinden en hoe het bestelproces logisch doorlopen kan worden. Bezoekers hebben geen behoefte om dit soort dingen uit te zoeken. Vaak zijn ze "verwend" op websites als Bol.com en verwachten ze een zelfde duidelijkheid en afhandeling van orders bij andere webshops.
 
#5: Ontwikkel landingspagina's
 
Bezoekers komen niet altijd via de voordeur binnen en dat is maar beter ook. Als al het verkeer via de home-pagina komt is de weg naar het gezochte product langer. Daarnaast kan de home-pagina SEO technisch ook niet de landingspagina zijn voor alle categorieën en producten. Door de categorie- en product-pagina's ook in te zetten als specifieke landingspagina komen zoekers dichter bij hun doel uit, kost het minder klikken om het product te inden en te bestellen en is de kans op wegklikken kleiner.

#6: Goede en complete informatie
 
Om redrenen van vindbaarheid is het al belangrijk om producten van uitgebreidere informatie te voorzien. Nog belangrijker is dat goede en uitgebreide informatie de bezoeker helpt om te beslissen het product aan het winkelwagentje toe te voegen. Immers meer informatie geeft meer duidelijkheid en daarmee meer zekerheid dat dit het gezochte en gewenste product is.
 
#7: Goede product-foto's
 
Een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden. Dit is een belangrijke reden om van producten een product-foto toe te voegen. Deze foto's zijn een belangrijke toevoeging. Zorg ervoor dat de foto's de producten zo aantrekkelijk maken en een eenheid uitstralen. Gebruik eventueel meerdere foto's om het product van meerdere kanten te laten zien. Over het algemeen geldt dat grotere foto's positief werken maar wel een langere laadtijd geven. Eventueel kan de grootte van een foto gereduceerd worden daar een lagere dpi (100 i.p.v. 300) en lagere kwaliteit (8 i.p.v. 12) in te stellen.

#8: Geef gebruikstoepassingen
 
De bezoeker wil zoveel mogelijkheid zekerheid dat de aankoop succesvol gaat zijn. Hier helpt goede product informatie, goede product foto's (eventueel meerdere) maar ook voorbeelden van toepassing van het product. Daarmee ka extra zekerheid gegeven worden dat het product het gezochte product is maar ook dat het aan de gebruiksverwachtingen zal voldoen. 
 
#9: vermeld USP's
 
Ook is het belangrijk om rond het bestelmoment, vlak boven of onder de Bestel-knop, nog een keer te benadrukken wat er goed is aan de webshop door de unique selling points nog een keer te benoemen, bijvoorbeeld: lage prijzen, snelle levertijd, eenvoudige retour procedure en/of uitgebreide garantie. Deze informatie is vaak ook al eerder vermeld geweest, maar om het nog een keer op een rijtje te zetten kan het rond het aankoop moment nog een keer herbevestigd worden.

#10: Gebruik actieve taal in je call-to-action 
 
Als de bezoeker op het moment van daadwerkelijk bestellen is aangekomen helpt het als er nog een extra duwtje wordt gegeven. Dit noemen we Call-to-Action, we willen dan zeggen: "Kom in actie" en "Doe het nu". Gebruik daarvoor activerende taal, maak gebruik van werkwoorden en geef een duidelijke timing. Een voorbeeld is "Product nu in winkelmaandje plaatsen".
 
#11: Duidelijke vermelding van de bezorgduur en verzendkosten
 
Ideaal is directe levertijd en geen bezorgkosten. Dit is niet altijd mogelijk of gewenst. Wanneer er wel levertijden zijn of verzendkosten in rekening worden gebracht zorg dan voor dat vanaf het begin dit zo duidelijk mogelijk gecommuniceerd wordt. Bezoekers houden hier niet verassingen. Wanneer dit pas later in proces wordt vermeld kan dat een reden zijn om het bestelproces af te breken. 

#12: Duidelijke uitleg van retourprocedure
 
Consumenten willen niet iets kopen dat bij levering niet aan de verwachtingen voldoet. Ondanks goede productinformatie en foto's zijn een aantal zaken toch niet geheel vooraf uit te sluiten. Bij kleding kan maten en kleur nog afwijken van de verwachtingen. Dit soort onzekerheden kunnen vooraf het beste opgevangen worden door het instellen van een retourmogelijkheden en deze procedure zo eenvoudig mogelijk te maken.
 
#13: Aansluiting bij keurmerk
 
De consument krijgt extra zekerheid wanneer de webwinkel is voorzien van een onafhankelijk keurmerk. Dit geeft aan dat een webwinkel zich houdt aan een aantal regels maar ook dat er indien er toch een conflict ontstaat  er een onafhankelijke instantie is die kan helpen dit conflict zo goed mogelijk en naar tevredenheid val alle betrokken partijen op te lossen.

#14: Meerdere bezorgopties
 
Sommige pakjes passen door de brievenbus maar veel pakketjes ook niet. De consument kan en wil niet thuis blijven om een pakketje in ontvangst te nemen. Om die reden zoeken consumenten alternatieven zoals bezorging via een ophaalpunt of bezorging op een specifiek dagdeel. Een bestelling kan alsnog niet doorgaan omdat het afleverpunt of moment niet passend gekozen kan worden.
 
#15: Meerdere betaalmogelijkheden
 
De één betaald liever vooraf de ander betaalt liever achteraf. Dee één betaald graaf via de bank de ander graag via Paypal. De één gebruikt graag zijn bankpas de ander een creditkaart. Motivatie hiervoor kan divers zijn. Als webshop eigenaar is het belangrijk om voor elk wat wils iets aan te bieden en meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden.
 
#16: Vereenvoudig het afrekenproces
 
Het moment van afrekenen is kritisch. Dit deel is omgeven met zekerheden, belangrijke vragen zijn: "Gaat de betaling goed?" en "Wordt het product wel correct geleverd?". Hoe ingewikkelder dit proces hoe groter de onzekerheid en hoe groter de kans dat dit proces wordt afgebroken. Zorg er daarom voor dat dit proces eenvoudig en overzichtelijk verloopt.

#17: Informeer klanten over de voortgang van de order
 
Als de order geplaatst is is het bestelproces niet afgelopen, de consument wil graag duidelijkheid over de transactie. Een bevestiging van de bestelling inclusief alle details is daarbij een belangrijke voorwaarden. Ook wordt het door consumenten gewaardeerd wanneer ze van de voortgang van het proces op de hoogte worden gehouden zoals het starten met de afhandeling van de order, dat het product verstuurd is en informatie wanneer het product wordt afgeleverd.
 
#18: Vermeld klantenreviews
 
Tevreden klanten zijn een belangrijk. Heb je tevreden klanten laat deze klanten hun bevindingen delen. Dit geeft andere klanten extra zekerheid dat ze met een goede partij zaken doen. Soms gaat er iets mis en is een minder positieve review niet te vermijden. Dat is niet erg. Zorg er dan voor dat het goed en naar tevredenheid wordt opgelost. Probeer dit toe te voegen aan de review en daarmee te illustreren dat je ook in staat bent om wanneer er dan toch iets mis gaat goed op te lossen.
 
#19: Zorg dat je goed bereikbaar bent
 
Een goede bereikbaarheid is er op verschillende manieren. Zorg er als  eerste voor dat je de contactgegevens duidelijk op de webshop vermeld, het liefst een telefoonnummer permanent in beeld. Zorg er vervolgens voor dat je tijdens kantooruren ook daadwerkelijk bereikjaar bent en de telefoon opneemt en/of mailtjes beantwoord. Mogelijk is telefoon en/of mail niet voldoende en is ook Whatsapp communicatie mogelijkheden waardevol en/of om ook buiten kantoor uren aanwezig te zijn.

#20: Zorg dat je producten op voorraad zijn
 
Niets is zo vervelend als je een product hebt besteld en je al uit kijkt naar het moment van levering en vervolgens het bericht krijgt dat het product niet geleverd kan worden. Probeer, als levertijd belangrijk is, om producten voldoende op voorraad te houden. Mocht dat niet altijd mogelijk zijn probeer dan en snelle levertijd door je leverancier te krijgen. In alle gevallen zorg voor een goede communicatie met je klant zodat deze goed is geïnformeerd.

#21: Geef kortingscodes
 
De eerste bestelling of juist een vervolg bestelling kan veel waard zijn. Motiveer je klant om een eerste of juist vervolg bestelling te doen door kortingscodes aan te bieden.
 
#22: Biedt een slimme zoekfunctie
 
Het kan voorkomen dat een bezoeker niet in één keer het gezochte product kan vinden. In dat soort situaties is het het belangrijk om een goede zoekfunctie te bieden. Bij dergelijke zoekfuncties is het belangrijk dat er alle gevallen een resultaat wordt getoond, houdt rekening met typefouten en voorkom dat er teveel producten worden getoond.
 
#22: Stuur e-mail over achtergelaten winkelwagentjes 
 
Een belangrijke reden om af te haken in het bestelproces is dat het in eerste instantie om een prijsvergelijking ging. In voorgaande tekst zijn echter ook meerdere keren momenten genoemd waar de bezoeker kan afhaken in het bestelproces. Als een bezoeker is afgehaakt na het afronden van de bestelling maar nog niet betaald heeft of als de bezoeker een account heeft gebruikt is het mogelijk om de bezoeker achteraf nog een keer te benaderen en hem hierop te attenderen en de kans te geven het proces alsnog af te ronden.
 
#23: Stuur (gepersonaliseerde) nieuwsbrieven
 
Om onder de aandacht van potentiele kopers te blijven kan het slim zijn om regelmatig (maar niet te vaak) nieuwsbrieven te versturen.  In de nieuwsbrief kan dan aandacht geschonken aan speciale producten, denk hierbij aan nieuwe producten, speciale producten of afgeprijsde producten. In de nieuwsbrief kan een direct linkje naar het product worden toegevoegd en of een special kortingscode worden toegevoegd.

#24: Biedt mogelijkheid voor abonnement
 
Soms zijn er producten die echt eenmalig worden verkocht maar meer en meer ontdekken we dat producten ook als repeterende verkoop kan worden gezien. Dergelijke producten kunnen ook als een abonnement worden verkocht. Je kunt hierbij denken aan tijdschriften, telefoonabonnementen maar ook aan scheermesjes, kleding, wijn, en nog veel meer.
 
#25: Maak webshop meertalig

Last-but-least is de mogelijkheid om je niet alleen op de Nederlandse consument te richten maar ook op buitenlandse consumenten. In dat geval is het slim om de website meertalig te maken. Je kunt daarbij denken aan Duits of Engels, maar andere talen zoals Spaans en Frans zijn natuurlijk ook goede opties.
 

Boost je conversie, wij helpen je graag!


Hierboven zijn 25 punten genoemd waarmee je aan de slag kan en daarmee je conversie kunt verhogen. Wil je hier advies of hulp bij dan helpen we je graag verder op weg om je conversie te boosten.
Terug

Powered by webXpress