Een website starten? Direct succes!

Bernoud Jonker, 01 nov 2020
Online profileren en ondernemen kan op verschillende manieren. Er zijn bedrijven die online succesvol via social media actief zijn. Een website is in veel gevallen nog steeds een solide basis. De eerste functie van een website is om het bestaan van een organisatie te bevestigen, vervolgens is een website informerend en last-but-not-least kan een website zeer goed gebruikt worden als verkoopkanaal.
 
Steeds meer consumenten zijn online, hier oriënteren ze zich, informeren ze zich en doen ze hun aankopen. Om voor hun zichtbaar te worden is online aanwezigheid belangrijk. Ben je nog niet online dan is het starten van een website een belangrijke eerste stap. In deze blog een 6 stappen uitleg om zelf een website te starten.
 
1. Kies je doelgroep
 
Ben je al op internet actief dan heb je mogelijk al een keuze voor een dienst of product gemaakt en heb je zeer waarschijnlijk al een goed beeld van je doelgroep. Ben je nog niet gestart dan is het belangrijk om eerst goed na te denken over wat je gaat verkopen of aanbieden. Je kunt kiezen voor een groot assortiment maar ook voor een nichemarkt met een gericht en uniek aanbod.
 
Als je net begint dan kun je het beste starten met een originele dienst (of product) hier val je makkelijker mee op. Vervolgens breidt je dit geleidelijk uit waardoor het assortiment steeds groter wordt. Het voordeel van een breed assortiment is dat klanten beter kunnen vinden wat ze zoeken en daardoor makkelijker terug kunnen komen. Als je voor een meer standaard dienst kiest dan moet je zorgen dat je meer te bieden hebt dan je concurrenten, bijvoorbeeld meer expertise, meer service of gewoon een lagere prijs.
 
Als je de dienst (of product) gekozen hebt is het belangrijk om na te denken over je doelgroep. Denk na over waarom ze de dienst willen gebruiken, hoe ze het gebruiken en waar ze op letten bij het aankoopproces. Dit is belangrijk om te weten zodat je bij het schrijven van de webteksten hier rekening mee kunt houden. 
 
2. Kies een passende naam
 
Ga je een website starten dan is het belangrijk een goede naam te kiezen. Dit moet uiteraard een pakkende naam zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het kiezen van een passende naam die ook als domeinnaam geregistreerd kan worden.
 
Functioneel 
Je kunt hierbij denken aan een naam die goed omschrijft welke diensten je aanbiedt zoals bijvoorbeeld Gitaarlessenzwolle.nl. Iedereen die dit leest begrijpt ogenblikkelijk dat het hier om het aanbieden van gitaarlessen in Zwolle gaat, ook voor vindbaarheid in zoekmachines is dit gunstig. Andere voorbeelden zijn: Budgetcoachutrecht.nl, Restaurantdekok.nl en Zeilschoolstuurboord.nl
 
Opvallend/Fancy
Een andere manier is om een opvallende naam te kiezen zoals Colorz.nl. Deze naam geeft niet duidelijk aan om wat voor soort product het gaat, de naam blijft echter wel makkelijker hangen. Andere voorbeelden zijn: Vroomm.nl, Dinnerz.nl en Dequil.nl. Pas ook op dat de naam niet teveel een mode woord is, dit omdat mode sterk de neiging heeft steeds te veranderen.
 
Als je een naam kiest dan is het belangrijk om te controleren of deze naam nog niet gebruikt wordt. Via de website van Stichting Internet en Domeinregistratie Nederland (SIDN.nl) kun je veilig controleren of een gekozen domeinnaam nog beschikbaar is. Wil je de websitenaam ook als bedrijfsnaam gebruiken dan moet ook controleren of de naam al ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel (KvK). In alle gevallen is het belangrijk om je bedrijfsnaam bij de KvK in te schrijven. Als je je inschrijft bij de KvK dan wordt je ook automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. 
 
3. Kies passende software
 
Nu je weet welke dienst je wilt aanbieden en daarbij een passende naam hebt gekozen is een volgende belangrijke stap om na te denken welke typesoftware je wilt gebruiken om je website te maken en te beheren. Er zijn hier een aantal mogelijkheden:
 
Webbouwer
Je kunt een webbouwer een website op maat laken maken. Het voordeel van deze mogelijkheid is dat de website aan al jouw wensen zal kunnen voldoen en je een website krijgt waarmee je zonder beperkingen aan de slag kunt. Het nadeel is dat het prijskaartje. Naast het ontwikkelen van de software is het ook belangrijk om na te denken over hosting. Meestal kan de webbouwer je hierover goed informeren. 
 
Open source-software
Een andere mogelijkheid is op gebruik te maken van open-source software als Magento (webshops) en Wordpress (websites). Deze software kun je gratis downloaden en moet je vervolgens zelf installeren. Belangrijk is dat je wel enige technische kennis hebt en een beetje handig bent met HTML, CSS en PHP. Als je dat niet hebt is het slim om iemand te zoeken die dat wel heeft en deze persoon of organisatie vragen om het technische gedeelte voor hun rekening te nemen. Dit laatste neem vaak extra kosten met zich mee.
 
Webshop met licentie
Een goede mogelijkheid is om gebruik te maken van kant en klare content management software zoals bijvoorbeeld webXpress. Je bent dan geen eigenaar van de software maar je kunt deze gebruiken voor het maken en onderhouden van je website. Het voordeel van deze oplossing is dat deze software gebruiksvriendelijk is en dat je geen technische kennis nodig bent. Deze pakketten bieden vaak ook al voorbereide oplossingen voor koppelingen met online betaalsystemen en vervoerders.
 
Wat bij de keuze van de websitesoftware belangrijk is dat je goed hebt nagedacht over de functionaliteiten die je nodig bent zoals de inrichting, het gebruiksgemak voor de bezoeker. Als je ook online diensten aanbiedt die besteld kunnen worden dan moet je ook nadenken over inrichting van de Backoffice voor een efficiënte afhandeling van de orders en koppelingen met betaalsystemen. 

4. Opzetten website
 
Als de keuze voor de software gemaakt is, is het belangrijk om goed na te denken over de opzet van je website. Hierbij zijn er een aantal belangrijke onderdelen:
 
Homepage
Dit is de voorpagina en daarmee vaak de algemene ingang naar de website. Bezoekers die via deze weg binnenkomen moeten eerst goed ontvangen worden door een mooie en duidelijke homepage die uitnodigt om langer te blijven en door te klikken. Voor sommige bezoekers is het belangrijk om eerst een idee te krijgen wie de ondernemer is. Andere bezoekers willen vooral meer informatie over de aangeboden diensten. Ook zijn er bezoekers dir graag contact willen opnemen. Belangrijk is dat al deze verschillende bezoekersstromen goede begeleid worden en ze snel en gemakkelijk hun weg kunnen vinden.
 
Over mij/over ons
Diensten leveren is mensenwerk. Voor dit soort werkzaamheden moet er een klik zijn tussen koper en verkoper en moet het je gegund worden. Om die reden is het belangrijk om jezelf goed voor te stellen. Dit moet uiteraard op een professionele wijze maar mag ook gerust een aantal persoonlijke elementen hebben.

Diensten
Voordat kopers ja zeggen tegen een dienst willen ze graag zeker weten dat de dienst de prijs waard is. Iedereen kan zijn geld maar één keer uitgeven. Dus zijn bezoekers op zoek naar bevestiging dat de dienst aan hun verwachtingen gaat voldoen. Dit moet dus duidelijk omschreven worden met eventueel foto's die het succesvolle gebruik of resultaat illustreren. Het advies is om voor iedere dienst een aparte pagina toe te voegen. Voor een betere vindbaarheid is het belangrijk om de naam van de dienst in de titel op te nemen en op de pagina nog een aantal keren terug te laten keren, het liefst in het begin, midden en einde. 
 
Contact 
De contactgegevens zijn om meerdere redenen belangrijk. Complete contactgegevens zoals (bedrijfs)naam, adresgegevens, telefoon, socialmedia etc. zijn een extra bevestiging van het bestaan, maar creëren ook vertrouwen. Bezoekers weten waar hun leverancier vandaan komt en dat deze bereikbaar is. 

Bij het toevoegen van webpagina's in een website zijn de volgende onderdelen zeer belangrijk:
 
Teksten
Tekstuele informatie is belangrijk. Het ios belangrijk om de dienst in voldoende detail te beschrijven maar ook om te motiveren waarom de bezoeker deze dienst zou moeten afnemen. Ook zijn deze productteksten belangrijk voor een goede vindbaarheid door zoekmachines. Bij het schrijven van teksten moet je allereerst goed nadenken over de toon die je aan wilt slaan. Denk daarvoor na over de doelgroep maar ook over jezelf en probeer hier een goede match te vinden. Denk daarbij na of je formeel wilt klinken of juist informeel. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om unieke teksten te schrijven. 

Foto's
Visuele informatie is belangrijk. Hiermee krijgen kopers een goede indruk van het product en kunnen daarmee veel beter inschatten of dit het product is dat ze zoeken en of het aan hun wensen zal gaan voldoen. Productfotografie is daarom heel belangrijk. Het is belangrijk om hiervoor een goede camera te gebruiken, een goede achtergrond te kiezen en een goede belichting. Als achtergrond kun je denken aan een wit vel, een buigbare kunststof plaat maar ook hout, textiel of anders. Zorg ervoor dat de achtergrond op een consequente manier wordt gebruikt. Voor een goede belichting zijn vaak meerdere lampen nodig. Let bij de belichting vooral op (ongewenste) schaduweffecten. Het is natuurlijk altijd mogelijk om foto's na te bewerken. Dit kost wel extra tijd.
 
Prijs
Prijs informatie is belangrijk. Bezoekers letten vaak scherp op prijzen en niemand koopt iets zonder de prijs te kennen. Online is het gemakkelijk om prijzen te vergelijken en bij de goedkoopste leverancier te bestellen. Belangrijk is om over over de prijsopbouw na te denken. Een eerste voorwaarde is dat de kosten worden terugverdiend dien daarbij aan inkoopprijs, kosten aanlevering, kosten inpakken en verzenden, maar ook andere vaste kosten als softwarekosten, kosten boekhouder en huur van pand. Ook is het belangrijk om te denken over de marge. Hoeveel wil je verdienen om van te leven en winst te maken.
 
Klantervaringen 
Als de dienst of product duidelijk zijn omschreven en de prijs is duidelijk dan is het belangrijk dat de koper voldoende vertrouwen krijgt dat dit ook daadwerkelijk zoals omschreven geleverd gaat worden. Dit vertrouwen kan worden vergroot door het lezen van de tekst en het zien van de foto's. Om het af te maken zijn klantervaringen zeer waardevol.   
 
Call-to-action
Als alles klopt (dienst, prijs, referenties) helpt het om nog een laatste zetje te geven en de bezoeker aan te sporen om de koop daadwerkelijk in gang te zetten. Dit wordt ook wel call-to-action genoemd. De call-to-action wordt vaak uitgevoerd door het plaatsen van een knop. Deze knop wordt onder aan een pagina geplaatst op het moment dat je denkt: "nu weet je alles, kom in actie!"
 
5. Aantrekken van bezoekers
 
De laatste stap is om om je website live te zetten. Maar met het live zetten ben je er nog niet. Je zult je website ook moeten promoten, daarvoor zijn verschillende mogelijkheden.
 
Zoekmachines
Meld je website in ieder geval aan bij zoekmachines zoals Google. Voor een hoge ranking in de organische zoekresultaten zijn teksten met daarin een benadrukking van de relevante zoektermen heel belangrijk. Als je een goede teksten hebt geschreven zal Google je beter in de zoekresultaten opnemen. Het duurt vaak even voordat Google je in de zoekresultaten begint te vermelden.
 
Zoekmachine adverteren
Wil je toch op de de eerste pagina vermeld worden dan is het handig om te adverteren, dit kan bijvoorbeeld via Google Adwords. De basis hiervan zijn zoekwoorden de door de zoeker gebruikt worden. Hierbij stel je een bieding in op een bepaald zoekwoord. Getriggerd door de zoekterm zal Google jouw advertentie vertonen. In principe krijgt de hoogste bieder de hoogste positie, de positie hangt ook af van de kwaliteit van de advertentie.
 
Social media
Een andere mogelijkheid van online promotie is het gebruik social media (Instagram, Twitter, Facebook en LinkedIn). Social media biedt mogelijkheden voor gratis promotie en betaalde promotie. Gratis promotie kan door berichten te plaatsen die door jouw vrienden/volgers gezien kunnen worden. Social media kanalen gebruiken hiervoor algoritmes, waardoor berichten maar beperkt vertoond worden. Ook is het mogelijk om via social media te adverteren.
 
Offline
De krachtigste reclame is nog steeds mond tot mond reclame. Denk daarom ook na over offline reclame zoals het uitdelen van visitekaartjes en/of flyers waarbij je kans hebt om persoonlijk contact te leggen. Ook kun je nadenken over vermelding in lokale kranten, dat is zeker waardevol als je ook lokale gerichtheid hebt.
 
6. Contactafhandeling
 
Als je website live staat en de eerste klanten zich melden dan komt jouw website in een nieuwe fase. Nu is het belangrijk dat je overzicht houdt, de binnenkomende informatieaanvragen en orders afgehandeld worden en de administratie op orde blijft. De afhandeling van orders gebeurd vaak in de zogenaamde Backoffice. Goede backoffice-software zorgt er voor dat de afhandeling van orders gemakkelijk en effectief uitgevoerd kan worden.
 
Overzicht houden
Voor jezelf is belangrijk om overzicht te houden op de ordestroom, welke orders zijn er binnen gekomen, welke orders zijn betaald en welke orders zijn er verzonden.
 
Status afhandeling
Ook is het belangrijk om de klant goed op de hoogte te houden van het vervolg. Belangrijke informatie is om een mailtjes te sturen dat de order is ontvangen, dat de order in behandeling is genomen, dat de order is verstuurd en informatie wanneer de koper de levering van de verzending kan verwachten.

Administratie 
Ook is het belangrijk om te zorgen dat de factuur correct wordt afgedrukt en dit correct in de administratie wordt verwerkt. 

Tot slot

Een website starten hoeft niet duur te zijn. Het kost wel een inspanning, maar dat is juist een leuke inspanning. WebXpress is als software prima geschikt om hier zelf mee aan de slag te gaan. Kom je er als gebruiker niet uit dan kun je altijd terugvallen op de helpdesk.
Powered by webXpress