Een webshop starten? Direct succes!

Bernoud Jonker, 01 apr 2020
Het corona virus maakte in één keer duidelijk hoe fysiek onze samenleving is. Dit terwijl onze samenleving innig verweven is met internet en dit platform ons ontzettend veel mogelijkheden biedt om online met elkaar in contact te komen en te blijven. Veel winkels moesten hun deuren sluiten ter bescherming van hun klanten en van zichzelf. Voor veel winkels betekent een gesloten winkel geen omzet terwijl de vaste kosten gewoon doorlopen. Een webshop kan hier een perfecte oplossing zijn.
 
Webshops zijn booming! Steeds meer consumenten shoppen online, ieder jaar wordt hier meer geld uitgegeven. Heb je al een winkel maar ben je nog niet offline, of ben je niet online maar heb je een goed idee dan is het starten van een webwinkel een kans. De opstartkosten zijn relatief laag, maar ook de vaste kosten zijn veel gunstiger dan bijvoorbeeld huren. In deze blog een 5 stappen uitleg om zelf een webshop te starten.
 
1. Kies je product en doelgroep
 
He je al een winkel dan is de keuze van het product eenvoudig en heb je een goed beeld van je doelgroep. Heb je geen winkel dan is het belangrijk om er goed over na te denken wat je gaat verkopen. Je kunt zelf gemaakte producten verkopen maar je kunt ook producten inkopen. Je kunt kiezen voor een nichemarkt maar je kunt ook streven naar een groot assortiment.
 
Als je net begint dan kun je het beste starten met een klein assortiment en dit geleidelijk uitbreiden. Het voordeel van een breed assortiment is dat klanten beter kunnen vinden wat ze zoeken en daardoor makkelijker terug kunnen komen. Je kunt kiezen voor een origineel product hier val je makkelijk mee op. Als je voor een meer standaard product kiest dan moet je zorgen dat je meer te bieden hebt dan je concurrenten, bijvoorbeeld meer expertise, meer service of gewoon een lagere prijs.
 
Als je het product gekozen hebt is het belangrijk om na te denken over je doelgroep. Denk na over waarom ze het product gebruiken, hoe ze het gebruiken en waar ze op letten bij het aanschafproces. Dit  is belangrijk om te weten zodat je bij het schrijven van de teksten rekening mee kunt houden. 
 
2. Kies een passende naam
 
Ga je een webshop starten dan is het belangrijk een goede naam te kiezen. Dit moet uiteraard een pakkende naam zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het kiezen van een passende naam die ook als domeinnaam geregistreerd kan worden.
 
Functioneel 
Je kunt hierbij denken aan een naam die goed omschrijft wat je verkoopt zoals bijvoorbeeld Muurverfwebwinkel.nl, iedereen die dit leest begrijpt ogenblikkelijk dat het hier verkoop van muurverf gaat, ook voor vindbaarheid in zoekmachines is dit gunstig. Andere voorbeelden zijn: AutobedrijfPietersen.nl, RestaurantDeKok.nl en ZeilschoolStuurboord.nl
 
Opvallend 
Een manier is om een opvallende naam te kiezen zoals Colorz.nl. Deze naam geeft niet duidelijk aan om wat voor soort product het gaat, de naam blijft echter wel makkelijker hangen. Andere voorbeelden zijn: Vroomm.nl, Dinnerz.nl en Dequil.nl. Pas ook op dat de naam niet teveel een mode woord is, dit omdat mode sterk de neiging heeft steeds te veranderen.
 
Als je een naam kiest dan is het belangrijk om te controleren of deze naam nog niet gebruikt wordt. Je moet hierbij controleren of de naam al ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel (KvK) en/of deze domeinnaam al geregistreerd is. Je kunt ervoor kiezen om van deze naam je bedrijfsnaam te maken of de naam alleen te gebruiken voor branding. In alle gevallen is het belangrijk om je bedrijfsnaam bij de KvK in te schrijven. Als je je inschrijft bij de KvK dan wordt je ook automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. 
 
3. Kies passende webshop software
 
Nu je weet welk product of producten je wilt verkopen en daarbij een passende naam hebt gekozen is een volgende belangrijke stap om na te denken welke type systeem en welke software je wilt gebruiken om je webshop. Er zijn hier een aantal mogelijkheden:
 
Webbouwer
Je kunt een webbouwer een webshop op maat laken maken. Het voordeel van deze mogelijkheid is dat de webshop aan al jouw wensen zal kunnen voldoen en je een webshop krijgt waarmee je zonder beperkingen aan de slag kunt. Het nadeel is dat het prijskaartje. Naast het ontwikkelen van de software is het ook belangrijk om na te denken over hosting. Meestal kan de webbouwer je hierover goed informeren.
 
Open source-software
Een andere mogelijkheid is op gebruik te maken van open-source software als Magento en Wordpress. Deze software kun je gratis downloaden en moet je vervolgens zelf installeren. Belangrijk is dat je wel enige technische kennis hebt en een beetje handig bent met HTML, CSS en PHP. Als je dat niet hebt is het slim om iemand te zoeken die dat wel heeft en deze persoon of organisatie vragen om het technische gedeelte voor hun rekening te nemen.
 
Webshop met licentie
Een laatste open is om gebruik te maken van kant en klare webshop software met licentie zoals bijvoorbeeld Mijnwebwinkel of webXpress. Je bent dan geen eigenaar van de software maar je kunt deze gebruiken voor het maken en onderhouden van je webshop. Het voordeel van deze oplossing is dat deze software gebruiksvriendelijk is en dat je geen kennis van HTML, CSS of PHP nodig bent. Deze pakketten bieden vaak ook al voorbereide oplossingen voor koppelingen met online betaalsystemen en vervoerders.
 
Wat bij de keuze van de webshopsoftware belangrijk is dat je goed hebt nagedacht over de functionaliteiten die je nodig bent zoals de inrichting, het gebruiksgemak voor de bezoeker maar ook de overzichtelijkheid van de Backoffice. Ook moet worden nagedacht over de online betaalmogelijkheden en aansluiting bij pakketverzenders.

4. Inrichten webshop
 
Als de keuze voor de software gemaakt is, de software is gebouwd, geïnstalleerd en/of klaar voor gebruik is dan begint het leuke werk en dat is het inrichten van de webshop. Het allerbelangrijkste aspect is de uitstraling, deze is alles bepalend voor hoe (potentiële) klanten hun bezoek zullen ervaren. Het is belangrijk om een huisstijl op te stellen en deze consequent door te voeren. 
 
Als de vormgeving van de webshop is bepaald is de volgende stap om producten toe te voegen. Als het assortiment smal is kunnen de producten in één categorie geplaatst worden. Is het assortiment breder dan is het aan te raden om de producten in verschillende categorieën onder te verdelen. Deze onderverdeling maakt het voor bezoekers overzichtelijker en daardoor makkelijker om producten terug te vinden.
 
Bij het toevoegen van producten in een webshop zijn 3 onderdelen zeer belangrijk:
 
Productfoto's
Visuele informatie is belangrijk. Hiermee krijgen kopers een goede indruk van het product en kunnen daarmee veel beter inschatten of dit het product is dat ze zoeken en of het aan hun wensen zal gaan voldoen. Productfotografie is daarom heel belangrijk. Het is belangrijk om hiervoor een goede camera te gebruiken, een goede achtergrond te kiezen en een goede belichting. Als achtergrond kun je denken aan een wit vel, een buigbare kunststof plaat maar ook hout, textiel of anders. Zorg ervoor dat de achtergrond op een consequente manier wordt gebruikt. Voor een goede belichting zijn vaak meerdere lampen nodig.Let bij de belichting vooral op (ongewenste) schaduweffecten. Het is natuurlijk altijd mogelijk om foto's na te bewerken. Dit kost wel extra tijd.
 
Productomschrijving
Tekstuele informatie is belangrijk. Een goede tekst is belangrijk om het product te beschrijven maar ook om te motiveren waarom de bezoeker het product te kopen. Ook zijn productteksten belangrijk voor een goede vindbaarheid door zoekmachines. Bij het schrijven van teksten moet je allereerst goed nadenken over de toon die je aan wilt slaan. Denk daarvoor na over de doelgroep maar ook over jezelf en probeer hier een goede match te vinden. Denk daarbij na of je formeel wilt klinken of juist informeel. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om unieke teksten te schrijven. Geef de producten een duidelijke titel en beschrijf het product in voldoende detail denk hierbij aan kleur, grootte, gewicht, materiaal e.d. echter zonder de tekst onnodig lang te maken. Probeer in 3 tot 5 bullets de voordelen van het product of de unique selling points van de webshop. Maak eventueel belangrijke woorden vetgedrukt.
 
Productprijs
De prijs is belangrijk. Bezoekers letten vaak scherp op prijzen. Online is het gemakkelijk om prijzen te vergelijken en bij de goedkoopste leverancier te bestellen. Belangrijk is om over over de prijsopbouw na te denken. Een eerste voorwaarde is dat de kosten worden terugverdiend dien daarbij aan inkoopprijs, kosten aanlevering, kosten inpakken en verzenden, maar ook andere vaste kosten als softwarekosten, kosten boekhouder en huur van pand. Ook is het belangrijk om te denken over de marge. Hoeveel wil je verdienen om van te leven en winst te maken.
 
5. Aantrekken van bezoekers
 
De laatste stap is om om je webshop live te zetten. Maar met een webshop die live gezet is ben je er niet. Je zult je webshop ook kenbaar moeten promten, daarvoor zijn verschillende mogelijkheden.
 
Zoekmachines
Meld je webshop in ieder geval aan bij zoekmachines zoals Google. Voor een hoge ranking in de organische zoekresultaten zijn teksten met daarin een benadrukking van de relevante zoektermen heel belangrijk. Als je een goede teksten hebt geschreven zal Google je beter in de zoekresultaten opnemen. Omdat je binnen Google eerst een reputatie moet opbouwen zul je meesstal niet direct een hoge ranking krijgen.
 
Zoekmachine adverteren
Omdat je webshop in het begin nog geen reputatie heeft is het onwaarschijnlijk dat de webshop hoog in de zoekresultaten genoemd gaat worden. Wil je toch op de de eerste pagina vermeld worden dan is het handig om te adverteren. De basis hiervan zijn zoekwoorden de door de zoeker gebruikt worden. Hierbij stel je een bieding in op een bepaald zoekwoord. De hoogste bieder krijgt de hoogste positie.
 
Social media
Een andere mogelijkheid van online promotie is het gebruik social media (Instagram, Twitter, Facebook en LinkedIn). Social media biedt mogelijkheden voor gratis promotie en betaalde promotie. Gratis promotie kan door berichten te plaatsen die door jouw vrienden/volgers gezien kunnen worden. Social media kanalen gebruiken hiervoor algoritmes, waardoor berichten maar beperkt vertoond worden. Ook is het mogelijk om via social media te adverteren.
 
Offline
De krachtigste reclame is nog steeds mond tot mond reclame. Denk daarom ook na over offline reclame zoals het uitdelen van visitekaartjes en/of flyers waarbij je kans hebt om persoonlijk contact te leggen. Ook kun je nadenken over vermelding in lokale kranten, dat is zeker waardevol als je ook lokale gerichtheid hebt.
 
6. Orderafhandeling
 
Als je webshop live staat en de eerste klanten zich melden dan komt jouw webshop in een nieuwe fase. Nu is het belangrijk dat je overzicht houdt, de binnenkomende orders worden afgehandeld en de administratie op orde blijft. De afhandeling van orders gebeurd vaak in de zogenaamde Backoffice. Goede backoffice-software zorgt er voor dat de afhandeling van orders gemakkelijk en effectief uitgevoerd kan worden.
 
Overzicht houden
Voor jezelf is belangrijk om overzicht te houden op de ordestroom, welke orders zijn er binnen gekomen, welke orders zijn betaald en welke orders zijn er verzonden.
 
Status afhandeling
Ook is het belangrijk om de klant goed op de hoogte te houden van het vervolg. Belangrijke informatie is om een mailtjes te sturen dat de order is ontvangen, dat de order in behandeling is genomen, dat de order is verstuurd en informatie wanneer de koper de levering van de verzending kan verwachten.

Administratie 
Ook is het belangrijk om te zorgen dat de factuur correct wordt afgedrukt en dit correct in de administratie wordt verwerkt. 

Tot slot

Een webshop starten hoeft niet duur te zijn. Het kost wel een inspanning, maar dat is juist een leuke inspanning. WebXpress is als licentiesoftware prima geschikt om hier zelf mee aan de slag te gaan. Kom je er als gebruiker niet uit dan kun je altijd terugvallen op de helpdesk.
Powered by webXpress